I! 'Er waren bij het ziekenhuis bestuurders die gevoelig waren voor wat de bisschoppen vonden' 15 daan kwam". Loek Hermans: ,,Er werd gebeld met de bisschop in het gebied waar een bestuurskan- didaat vandaan kwam. In registers is zo te zien hoe belijdend katho liek iemand is. Wij vroegen zelf iedere kandidaat om de katholieke identiteit van de universiteit te respecteren. Maar dan was een kandidaat bijvoorbeeld lid van het Humanistisch Verbond en nee, dat kon niet. Telkens liep het vast op criteria als: niet in de kerk ge trouwd, geen vormsel gehad, kin deren niet gedoopt". De bisschoppen, die per mail reageren, zeggen dat ze zelf men sen aandroegen die voldeden aan 'bestuurlijke, wetenschappelijke en kerkelijke kwalificaties'. Maar in Nijmegen vertikten ze het vol gens hen om ermee in gesprek te gaan. Hermans ontkent dit. ,,Telkens bleek dat ze óf geen tijd hadden omdat ze aan het promoveren waren óf volstrekt niet pasten in het gevraagde profiel." Oud-rector Blom: ,,De bisschoppen wilden de hele universiteit on der hun gezag en ge sprekken waren las tig, onaangenaam, maar een conflictsi tuatie heeft zich toen nooit ontwik keld". Zijn verkla ring: „Persoonlijk was er waardering voor elkaar". Hij kreeg te maken met aartsbisschop Simonis. ,,Toch een echte conser vatief. Maar ik vond hem zeer open, intelligent en een man met een groot hart." Twee keer per jaar kwam een delegatie bisschoppen naar Nijmegen. Dan wer den ook medische in grepen besproken die de geestelijken om ethische redenen af wezen. Blom: ,,Ze wa ren niet altijd blij met de uitkomst, maar be grepen wel dat een modern, acade misch zieken huis er voor de mensen is en niet alleen voor priesters. Onze inzet was ook: we gaan geen ruzie maken. In de persoonlijke omgang lukte het telkens weer elkaar halverwege te vinden". Kloosterling Theo Koster, die 24 jaar studentenpastor was en openlijk homoseksueel, schetst hoe de lieve vrede bewaard bleef. In de Studentenkerk zegende hij soms homoseksuele relaties. Kos ter denkt dat de bisschoppen dat wel wisten, maar er werd niet over gesproken. De voormalige studentenpastor had vooral con tact met mgr. Hurkmans, toen bisschop van Den Bosch, waar Nijmegen onder valt. ,,We hadden heel open gesprekken. Toch ging de bisschop echt niet vragen: doe je dat, dat inzegenen van homo seksuelen? Hij wist dat ik dan moest liegen of 'ja' zeggen, en dan moest hij maatregelen nemen. Wij, op onze beurt, deden dat ze genen behoedzaam. Niet om sancties te ontlopen, maar om niemand onnodig te kwetsen." Volgens universiteits historicus Brabers ge beurde dat door de komst van aartsbis schop Eijk, 'net wat meer een scherpslij per dan Simonis'. Dat stelt ook de Tilburgse kerkhis toricus Paul van Geest: ,,Onder kardinaal Simo nis zou dit (het intrekken van het katho lieke predi- caat, WdC) niet gebeurd zijn, vermoed ik. Nu ja, toen is het ook niet gebeurd, terwijl er issues genoeg waren''. De bisschop pen wijzen op de statuten van de Nijmeegse univer siteit. Daarin staat de opdracht om de katholieke identi teit te bewaken en te bevorderen. Dan moet een bestuur der ook zelf actief het geloof belij den en leven volgens de nor men en waar den van de rooms- katholieke waarde O: schermwaardigheid van het men selijk leven'. Universiteitshistoricus Brabers: ,,In de jaren 70 werd uitvoerig ge discussieerd over vragen als: moe ten we ongewenst zwangere vrouwen doorverwijzen naar een abortuskliniek? In het Radboud- ziekenhuis werd abortus alleen op medische indicatie verricht. Later gingen discussies over: ko men ongehuwde of lesbische stel len in aanmerking voor ivf? Aan vankelijk bestond er vanuit de kerk groot bezwaar tegen ivf als zodanig". De invloed van de bisschoppen was indirect. ,,Er waren bij het ziekenhuis bestuurders, zelf ka tholiek, die gevoelig waren voor wat de bisschoppen vonden. Dat leidde tot zelfcensuur." Volgens Brabers kwam het niet zover dat het Radboudziekenhuis door de discussies achterliep bij andere ziekenhuizen. ,,Het wetenschap pelijk werk werd hoe dan ook ver richt." Ja. In de zomer van 2017 is een Nij meegse delegatie naar Rome afge- reisd voor een gesprek met kardi naal Giuseppe Versaldi, zeg maar de minister van Onderwijs in het bestuursapparaat van de paus. Versaldi stelde een bemiddelaar voor om over kandidaten te pra ten. Maar de Nijmegenaren wil den het hebben over een ander systeem. Vóór 'Rome' gingen ze te rade bij de Nuntius, een soort ambas sadeur in Nederland van de paus. Uiteindelijk kwam er een Com missie van Goede Diensten om de zaak vlot te trekken, onder leiding van een oud-president van de Hoge Raad. Beide partijen zeggen dat de an der zich niet aan het advies van deze commissie hield. Het universiteitsbestuur wil in ie der geval de bisschop van Den Bosch betrekken bij een debat over een 'nieuwe invulling van de katholieke identiteit'. De bis schoppen op hun beurt 'gooien de deur naar de universiteit niet dicht'. Kerkhistoricus Nissen ziet hen als de grote verliezers. ,,De uni versiteit zal er niet veel onder lij den en krijgt meer bestuurlijke vrijheid. Maar de bisschoppen hebben een band van een eeuw doorgesneden en iets weggedaan dat ze nooit meer terugkrijgen. Die universiteit wordt nooit meer katholiek." Toch telt studentenpastor Jos Geelen zijn zegeningen. Hij ziet bij jongeren een oplevende inte resse voor het katholicisme. ,,Het is de eerste generatie waar geen enkele dwang van de ouders ach ter zit." En al is het niet druk in zijn Studentenkerk, 'het gaat om kwaliteit'. ,,Dit jaar hebben we in Den Bosch zes priesterwijdingen gehad, vaak zijn dat er maar een of twee." Daarom blijft hij vol vertrou wen. ,,Al eeuwen geldt: Ora et La- bora, bid en werk", zegt hij. ,,Ge- woon doordoen." GO ZATERDAG 5 DECEMBER 2020 Bijna honderd jaar kwamen ze er samen uit. Waarom ineens niet meer? if Die wederzijdse loyaliteit verdween. ven ze. zo n Het logo van de Radboud Universiteit in 3D, met de tekst In Dei Nomine Feliciter ('Mogen wij in Gods naam gelukkig voortgaan'). fotos paul rapp Hoeveel strijd is er geweest over ingrepen als abortus of euthanasie? Klopt het dat zelfs Rome zich met de impasse in Nijmegen heeft bemoeid? Hoe nu verder? Katholiek light?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 63