Het Roomse Radboud 'Het kan niet zo zijn dat het toezicht in gevaar komt omdat kandidaten niet katholiek genoeg zijn' 14 Terug naar de wortels: hoe begon het? De Roomsch Katholieke Universi teit Nijmegen werd in 1923 opge richt met stuivers en dubbeltjes uit collecteschalen in heel Neder land. Katholieken waren maat schappelijk gezien een soort twee derangs burgers, laag opgeleid. Daar moest een eigen universiteit verandering in brengen. Het werd de kroon op hun emancipatie. Kerkhistoricus Nis sen: „Nijmegen leverde maar liefst vier minister-presidenten. Beel, Cals, Marijnen en Van Agt. Ze stu deerden allemaal rechten in Nij megen." De universiteit verwierf inter nationaal bekendheid dankzij grote katholieken die er hoogleraar waren, zoals Titus Brandsma en Edward Schillebeeckx. ,,Ik heb een tijd les gegeven in Amerika. Je hoefde daar de naam Schille- beeckx maar te laten vallen en ze bogen ter aarde", zegt Hans Dirk van Hoogstraten, voormalig do cent op de Theologische faculteit. Aan de universiteit en het roomse DNA hebben vanaf het be gin ook vaders vastgezeten: de bis schoppen. Dat gaf meteen span ning, stelt universiteitshistoricus Jan Brabers, „Wetenschappers willen vrijheid, zonder dat er een macht over hun schouders mee kijkt." Nissen denkt dat daarom 'een kleine groep' treurt om het verlies van het katholieke predi- caat. ,,De meerderheid vindt dat dit veel eerder had moeten gebeu ren. Er bestaat immers niet zoiets als katholieke wiskunde of katho lieke biochemie." Bidden en latijn Hoe groot was de invloed van de bisschoppen? Dat wetenschap en geloof wel eens schuurden, blijkt bijvoor beeld uit het vertrek van oud hoogleraar Van Hoogstraten, een protestant. Hij werd eind jaren 90 de vut ingeduwd. Hij vertikte het een verklaring te tekenen dat hij conform de leer van het Vaticaan les zou geven: ,,Al onze publicaties moesten we bij aartsbisschop Si- monis inleveren. Hij zou beoorde len of het zo wel kon volgens de katholieke leer. Ik heb Simonis ge schreven dat er in Utrecht een goede universiteitsbibliotheek was en wenste hem veel succes met lezen". Een verhaal uit het prille begin: Willem Pompe, de criminoloog naar wie de tbs-kliniek is ver noemd, begon in Nijmegen als hoogleraar strafrecht en wilde meer aandacht voor criminologie en criminele psychiatrie. Brabers: ,,Maar de bisschoppen vonden dat Freudiaans gedoe. Daarop vertrok het jonge talent naar Utrecht, waar hij grote roem vergaarde". De bisschoppen bemoeiden zich zelfs met welk (katholiek) bedrijf de aula mocht schilderen. Na de oorlog leverden ze invloed in. Bra- bers: ,,De kerk werd steeds kleiner en conservatiever, de universiteit groter, belangrijker, zakelijker". Maar tot het laatst hielden de geestelijken een cruciale vinger in de pap: alleen met hun zegen kon den nieuwe mensen worden be noemd in het bestuur van de Stichting Katholieke Universiteit. Deze raad van toezicht voor uni versiteit en het Radboudzieken- huis kwam daardoor in de proble men. De bisschoppen wezen ver schillende nieuwe kandidaat-be stuurders af omdat ze in hun ogen niet katholiek genoeg waren. Zo ontstond een impasse die vijfjaar voortsleepte: vacatures werden niet ingevuld, het overleg met de bisschoppen viel stil en kandida ten bleven in de wachtkamer. Loek Hermans, oud-voorzitter van het stichtingsbestuur: ,,Uni- versiteit en ziekenhuis zetten jaar lijks ruim anderhalf miljard euro om, zijn verantwoordelijk voor 200.000 patiënten per jaar, 23.000 studenten en 15.000 medewerkers. Dan kan het niet zo zijn dat het toezicht in gevaar komt omdat kandidaten niet katholiek genoeg zijn". Op het ministerie van onderwijs waren ze bezorgd. Hermans be loofde de minister dat hij zou doorgaan zolang er geen opvolger was benoemd. Hoe werden sollicitanten op hun roomsheid gescreend? Oud-rector Blom: ,,De bisschop pen wisten het als een kandidaat samenwoonde of kritiek op be paalde regels had gehad. Ik kon niet doorgronden waar het van- ZATERDAG 5 DECEMBER 2020 GO VERVOLG VAN PAGINA 13 Collegium Berchmanianum, het voormalig college en kloosterver blijf van de Sociëteit van Jezus, sinds oktober 2018 het Academie gebouw van de Radboud Universiteit. Er wordt nog steeds gebe den bij een promotie en op de Dies natalis, de verjaardag van de universiteit. In het logo van de universiteit staat de tekst In Dei Nomine Felici- ter ('Mogen wij in Gods naam gelukkig voortgaan'). Het roomse van de universiteit zit ook in instituten, zoals de Studentenkerk, het Titus Brandsma Instituut (onder zoekscentrum voor mystiek en spiritualiteit) en het Katho liek Documentatie Centrum, waarvan de directeur trou wens protestants is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 62