Het Roomse Radboud 13 De Radboud universiteit en het ziekenhuis zijn katholiek af. Verlost van de bisschoppen die zich met van alles bleven bemoeien. Hoe groot was hun invloed? En zijn ze in Nijmegen nu echt blij dat ze van ze af zijn? 'Een aantal waarden en culturele elementen zijn diep met deze instelling vergroeid' Daags nadat bekend wordt dat 'de Rad boud' zich niet meer katholiek mag noe men, komt er bij Ju- rijn Timon de Vos een mailtje bin nen. Hij doet promotieonderzoek naar de katholieke identiteit van de Nijmeegse Radboud Universi teit. Je zou denken: sneu, die kan een paar jaar werk in de prullen bak mikken. Maar nee. ,,Mij werd vanuit de universiteit verzekerd dat mijn onderzoek onverminderd relevant blijft", zegt De Vos. ,,Juist nu." De Radboud Universiteit en het daarmee verbonden ziekenhuis Radboudumc zijn hun katholieke stempel kwijt, het officiële keur merk van Rome. De Nederlandse bisschoppen hebben het ingetrok ken, nadat hun invloed op univer siteit en ziekenhuis drastisch werd beperkt. Maar de Radboud geeft zijn ka tholieke identiteit niet zomaar op, ook al heeft de overgrote meerder heid van de studenten en mede werkers niks met het katholieke geloof (zie kader hiernaast). Het universiteitsbestuur lijkt er zelfs eerder op uit om katholieke sym bolen op te poetsen dan ze de deur uit te doen. Eigen sfeer Algemeen leeft het idee dat de Radboud Universiteit, door haar katholieke wortels, een geheel ei gen sfeer heeft. Er studeren opval lend veel migranten en jongeren van wie geen van de ouders de universiteit deed. Ook werken er bovengemiddeld veel vrouwelijke hoogleraren. Oud-rector magnificus Kees Blom (1999-2007): ,,Als een stu dent in Nijmegen uit de boot valt, is er veel aandacht voor zijn of haar situatie. Heeft een medewerker een scheve schaats gereden, dan wordt niet meteen zijn hoofd afge hakt. In de Studentenkerk is ieder een welkom, gelovig of niet, ka tholiek, protestant, van de zwarte kousen. Je moet mij niet zien als een katholiek met oogkleppen op, maar die dimensie is er en het kan Katholiek of niet? te maken hebben met katholi cisme". Carl Sterkens, decaan van de Fa culteit der Theologie: ,,Een aantal waarden en culturele elementen zijn diep met deze instelling ver groeid. Het gaat bijvoorbeeld over collegialiteit en kritische vriend schap, medemenselijkheid en compassie, openheid voor het vreemde, gevoel voor wijsheid, rechtvaardigheid en moed". Het klinkt allemaal best hoog dravend, erkent Sterkens, en het zijn ook geen exclusieve katho lieke waarden. ,,Maar ze kunnen wel onder de katholieke vlag va ren." Volgens kerkhistoricus Peter Nissen wordt op geen andere uni versiteit de 'waarom-vraag' zo na drukkelijk gesteld. ,,Waarom doen we dit? Moet je alles willen wat technisch mogelijk is? In elke op leiding zit iets van filosofie of ethiek." GO ZATERDAG 5 DECEMBER 2020 Het stempel is eraf, maar het gevoel is nog lang niet weg WILMA DE CORT Cijfers zijn niet bekend, maar algemeen wordt aangeno men dat de overgrote meer derheid op 'de Radboud' niet katholiek is. Van de 23.000 studenten op de Radboud Universiteit zitten er 44 bij de Katholieke Studenten Nijme gen. Op de universiteit zijn meer protestantse studen tenverenigingen dan katho lieke. Op een normale zon dagochtend, zonder corona, gaan zestig tot zeventig jon geren naar de oecumenische viering in de Studentenkerk op de campus. De Engelsta lige eucharistieviering 's avonds wordt bijgewoond door ongeveer 25 kerkgan gers, veelal buitenlandse stu denten. LEES VERDER OP PAGINA 14 Aartsbisschop Alfrink (achteraan) en de bis schoppen Baeten en Mut- saerts bij de opening van het preklinisch instituut op landgoed Heyendael (1955). Inzegening van kruis beelden door Mgr. Alfrink bij de opening van de medi sche faculteit (1951). FOTO'S J.F.M. TRUM/ KATHOLIEK DOCUMENTATIE CENTRUM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 61