Het Roomse Radboud
13
De Radboud universiteit en het
ziekenhuis zijn katholiek af. Verlost van
de bisschoppen die zich met van alles
bleven bemoeien. Hoe groot was hun
invloed? En zijn ze in Nijmegen nu echt
blij dat ze van ze af zijn?
'Een aantal
waarden en
culturele
elementen
zijn diep met
deze instelling
vergroeid'
Daags nadat bekend
wordt dat 'de Rad
boud' zich niet meer
katholiek mag noe
men, komt er bij Ju-
rijn Timon de Vos een mailtje bin
nen. Hij doet promotieonderzoek
naar de katholieke identiteit van
de Nijmeegse Radboud Universi
teit. Je zou denken: sneu, die kan
een paar jaar werk in de prullen
bak mikken. Maar nee. ,,Mij werd
vanuit de universiteit verzekerd
dat mijn onderzoek onverminderd
relevant blijft", zegt De Vos. ,,Juist
nu."
De Radboud Universiteit en het
daarmee verbonden ziekenhuis
Radboudumc zijn hun katholieke
stempel kwijt, het officiële keur
merk van Rome. De Nederlandse
bisschoppen hebben het ingetrok
ken, nadat hun invloed op univer
siteit en ziekenhuis drastisch werd
beperkt.
Maar de Radboud geeft zijn ka
tholieke identiteit niet zomaar op,
ook al heeft de overgrote meerder
heid van de studenten en mede
werkers niks met het katholieke
geloof (zie kader hiernaast). Het
universiteitsbestuur lijkt er zelfs
eerder op uit om katholieke sym
bolen op te poetsen dan ze de deur
uit te doen.
Eigen sfeer
Algemeen leeft het idee dat de
Radboud Universiteit, door haar
katholieke wortels, een geheel ei
gen sfeer heeft. Er studeren opval
lend veel migranten en jongeren
van wie geen van de ouders de
universiteit deed. Ook werken er
bovengemiddeld veel vrouwelijke
hoogleraren.
Oud-rector magnificus Kees
Blom (1999-2007): ,,Als een stu
dent in Nijmegen uit de boot valt,
is er veel aandacht voor zijn of haar
situatie. Heeft een medewerker
een scheve schaats gereden, dan
wordt niet meteen zijn hoofd afge
hakt. In de Studentenkerk is ieder
een welkom, gelovig of niet, ka
tholiek, protestant, van de zwarte
kousen. Je moet mij niet zien als
een katholiek met oogkleppen op,
maar die dimensie is er en het kan
Katholiek of niet?
te maken hebben met katholi
cisme".
Carl Sterkens, decaan van de Fa
culteit der Theologie: ,,Een aantal
waarden en culturele elementen
zijn diep met deze instelling ver
groeid. Het gaat bijvoorbeeld over
collegialiteit en kritische vriend
schap, medemenselijkheid en
compassie, openheid voor het
vreemde, gevoel voor wijsheid,
rechtvaardigheid en moed".
Het klinkt allemaal best hoog
dravend, erkent Sterkens, en het
zijn ook geen exclusieve katho
lieke waarden. ,,Maar ze kunnen
wel onder de katholieke vlag va
ren."
Volgens kerkhistoricus Peter
Nissen wordt op geen andere uni
versiteit de 'waarom-vraag' zo na
drukkelijk gesteld. ,,Waarom doen
we dit? Moet je alles willen wat
technisch mogelijk is? In elke op
leiding zit iets van filosofie of
ethiek."
GO ZATERDAG 5 DECEMBER 2020
Het stempel is eraf, maar het
gevoel is nog lang niet weg
WILMA DE CORT
Cijfers zijn niet bekend, maar
algemeen wordt aangeno
men dat de overgrote meer
derheid op 'de Radboud' niet
katholiek is. Van de 23.000
studenten op de Radboud
Universiteit zitten er 44 bij de
Katholieke Studenten Nijme
gen. Op de universiteit zijn
meer protestantse studen
tenverenigingen dan katho
lieke. Op een normale zon
dagochtend, zonder corona,
gaan zestig tot zeventig jon
geren naar de oecumenische
viering in de Studentenkerk
op de campus. De Engelsta
lige eucharistieviering 's
avonds wordt bijgewoond
door ongeveer 25 kerkgan
gers, veelal buitenlandse stu
denten.
LEES VERDER OP PAGINA 14
Aartsbisschop Alfrink
(achteraan) en de bis
schoppen Baeten en Mut-
saerts bij de opening van
het preklinisch instituut op
landgoed Heyendael
(1955).
Inzegening van kruis
beelden door Mgr. Alfrink
bij de opening van de medi
sche faculteit (1951).
FOTO'S J.F.M. TRUM/ KATHOLIEK
DOCUMENTATIE CENTRUM