Enorme stijging in de winkelleegstand
ECONOMIE 17
Deel NOW-steun moet terug
Naar schatting zes op de tien
bedrijven die een beroep heb
ben gedaan op de eerste loon
kostenregeling van het kabi
net, moeten een deel daarvan
terugbetalen. Dat komt door
dat zij minder omzet zijn
misgelopen dan zij vooraf
hadden ingeschat, of doordat
hun loonkosten lager zijn uit
gevallen, meldt minister
Koolmees van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid. Onder
nemers konden een beroep
doen op de eerste NOW-rege-
ling als zij minstens een vijfde
van hun opbrengsten zagen
wegvallen door de corona
maatregelen, zoals de sluiting
van de horeca en het verbod
op evenementen. Zij konden
tot 90 procent van hun loon
kosten vergoed krijgen. Het
subsidiebedrag was mede af
hankelijk van hoe zwaar hun
omzet werd geraakt. Dat
wordt achteraf definitief vast
gesteld. Het UWV heeft in
middels van 20.000 bedrijven
het definitieve bedrag vastge
steld. De verwachting is dat
zes op de tien aanvragers te
veel hebben ontvangen en
vier op de tien te weinig.
Onderhande
lingen tussen de
EU en het VK zijn in
een heel moeilijke
fase beland
ECB wil verlenging
opkoopprogramma
De Europese Centrale Bank
(ECB) staat op het punt om
zijn speciaal voor de corona
crisis opgetuigde opkooppro
gramma met nog eens een
jaar te verlengen. Die beslis
sing zou bij het rentebesluit
volgende week donderdag
bekend kunnen worden ge
maakt, meldt persbureau
Bloomberg. De ECB maakte
in maart bekend 750 miljard
euro aan obligaties op te ko
pen om voldoende geld de
economie in te laten stro
men. Vervolgens werd dat
bedrag opgehoogd tot een to
taal van 1350 miljard euro.
Transport eist
tolgeld terug
Minder banen
erbij in de VS
Boeren wijken
uit naar België
Nederlandse boe
ren wijken door de
strengere Neder
landse stikstof- en
fosfaatregels uit
naar België. Daar
voor gebruiken ze
het geld dat ze heb
ben verdiend omdat
ze zich in Neder
land hebben laten
uitkopen, schrijft de
Belgische krant De
Standaard. Vlaande
ren is aantrekkelijk,
omdat daar nog wel
geboerd mag wor
den vlak bij natuur
gebieden.
Het PBL analyseerde met onder
zoeksbureau Locatus 53 grote en
kleinere binnensteden en keek naar
het aantal winkels en de grootte er
van. De coronapandemie legt vol
gens het PBL 'ongekende druk' op
het aantal bezoekers in binnenste
den, dat nog niet op het niveau van
voor de pandemie is. Minder bezoe
kers betekent voor ondernemers
minder inkomsten en dus meer
ontslagen. Dat treft jongeren en la
ger opgeleiden onevenredig hard,
aldus het PBL.
Hardste klappen
Wie door een winkelstraat loopt,
zeker in de middelgrote en kleinere
steden, valt het ongetwijfeld op:
steeds meer lege etalages en posters
met de tekst 'te koop' of 'te huur'. In
combinatie met de gesloten horeca
zorgt het voor een droevig beeld.
,,En dat wordt de komende twee
jaar alleen nog maar erger", zegt
Gert-Jan Slob, directeur van Loca
tus. ,,Door de lockdown hebben fy
sieke winkels met omzetverliezen
te maken, vooral kleding- en
schoenenwinkels, want we kopen
nu eenmaal minder kleren en
schoenen voor feestjes of andere
uitjes. En de horeca wordt hard ge
raakt door de tweede lange slui
ting. De afgelopen jaren werden re
delijk wat lege winkels opgevuld
door een lunchzaak of restaurant,
maar dat is door corona onmogelijk
geworden. Horecazaken vallen nu
ook om.''
Ook de toename van onlineshop-
pen en een economische teruggang
in 2021 zorgen er volgens Slob voor
dat we minder besteden in winkels
en dat een deel van de zaken de
deuren moet sluiten.
De impact van de coronacrisis zal
per binnenstad variëren, maar de
grotere binnensteden krijgen naar
verwachting de hardste klappen. In
Amsterdam stijgt de winkelleeg
stand naar verwachting het meest,
daarna volgen Groningen, Delft en
Haarlem. Dat komt volgens de on
derzoekers doordat er normaal ge
sproken veel toeristen en dagjes
mensen komen, die door de virus
uitbraak nu wegblijven. Deze ste
den zullen naar verwachting wel
makkelijker herstellen dan de klei-
nere binnensteden. Op de langere
termijn zijn er wel zorgen over klei
nere binnensteden zoals Heerlen
en Assen, omdat de coronacrisis de
problemen die er al waren, verer
gert. Gemeenten als deze pakken
aanwezige problemen al wel aan,
zien de onderzoekers, maar 'op lan
gere termijn blijft de situatie on
duidelijk.'
Jan Meerman, directeur van
brancheorganisatie INretail, schrikt
niet van de prognose dat de winkel
leegstand op korte termijn met 40
procent stijgt. ,,Die ontwikkeling
was al aan de gang, maar corona
heeft het versterkt en versneld. Dus
wij herkennen ons in het onder
zoek van PBL en Locatus.'' Toch be
nadrukt Meerman dat er nog zeker
toekomst is voor winkels. ,,Zeker,
alleen met veel minder winkelop
pervlak dan we nu gewend zijn.''
Cadeautje
Winkeliers kunnen ten opzichte
van online volgens Meerman nog
steeds het verschil maken. ,,Klinkt
misschien ouderwets, maar het zit
'm vooral in persoonlijke service. J e
wilt als klant goed worden gehol
pen als je een winkel binnenstapt.
Dat je niet vier keer een broek hoeft
te passen, maar meteen de juiste
maat krijgt. Of je wordt ontvangen
met heerlijke koffie, dus niet uit
zo'n automaat. Winkeliers en hun
personeel moeten zorgen voor
maatwerk. En de klant af en toe ook
verrassen met een paar schoenen,
kledingstuk of geurtje. Een ca
deautje dat je niet verwacht, maar
wel heel leuk kan uitpakken. Zo'n
service heb je niet op internet.'' IN-
retail ziet ook de ontwikkeling dat
fysieke winkels ook kunnen profi
teren van online. ,,Zeker, de kruis
bestuiving tussen on- en offline is
van groot belang om te overleven.
Maar nogmaals, er zal altijd be
hoefte blijven aan winkelen.''
Uiteindelijk komen de Neder
landse binnensteden de corona-
pandemie wel door, denkt zowel
het PBL als Locatus. Directeur Slob:
„Alleen met minder winkels en ho
reca. We zien een landelijke trend
dat meer mensen in binnensteden
zijn gaan wonen. Dat was het ge
volg van winkelpanden die de afge
lopen jaren werden omgevormd tot
woonruimte. Gemeenten doen er
goed aan om daar verder op in te
zetten, zeker in plaatsen waar
sprake is van krapte op de huizen
markt.''
LjL_A,
zaterdag 5 december 2020
GO
DEN HAAG
De woordvoerder van de
Britse premier Boris
Johnson.
Voor 31 december moet
er een nieuw handelsverdrag
liggen vanwege de brexit.
FRANKFURT
ZOETERMEER
Zeshonderd Neder
landse transportbe
drijven eisen van
Duitsland tolgeld
terug. Ze hebben
zich gemeld bij
brancheorganisatie
Transport en Logis
tiek Nederland, die
schat dat de ver
voerders de afgelo
pen jaren miljoenen
euro's te veel aan
tol hebben betaald
in het land. Het zou
gaan om in totaal
22 miljoen euro. Dat
is 4 procent van de
betaalde tol.
WASHINGTON
De werkgelegen
heid in de VS is in
november veel min
der sterk gegroeid
dan een maand eer
der. Door de coro
nabesmettingen en
nieuwe lockdowns
zijn werkgevers te
rughoudender ge
worden.
BRUSSEL
Leegstaande winkelpanden, zoals hier in Rotterdam, zullen steeds vaker te zien zijn. foto jan de groen
in op wonen
in binnenstad'
De effecten van de coronamaat
regelen zorgen de komende
paar jaar voor een forse toe
name in de leegstand in binnen
steden, voorspelt het Planbu
reau voor de Leefomgeving
(PBL). De leegstand van winkels
en ook horecazaken zal in 2022
toenemen met maar liefst 40
procent.
Sanne Schelfaut
Den Haag
De leegstand van winkels en
horecazaken zal in 2022 toene
men met 40 procent.
EXPORT
Rijen nieuwe Honda's staan in een haven bij Bristol te
wachten op export. Een no deal-brexit zal de exporttarieven
op personenauto's met 10 procent verhogen en die op bus
jes en vrachtwagens met 22 procent. Dit komt doordat Euro
pese afspraken niet meer gelden. foto afp
TE HUUR