Enorme stijging in de winkelleegstand ECONOMIE 17 Deel NOW-steun moet terug Naar schatting zes op de tien bedrijven die een beroep heb ben gedaan op de eerste loon kostenregeling van het kabi net, moeten een deel daarvan terugbetalen. Dat komt door dat zij minder omzet zijn misgelopen dan zij vooraf hadden ingeschat, of doordat hun loonkosten lager zijn uit gevallen, meldt minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Onder nemers konden een beroep doen op de eerste NOW-rege- ling als zij minstens een vijfde van hun opbrengsten zagen wegvallen door de corona maatregelen, zoals de sluiting van de horeca en het verbod op evenementen. Zij konden tot 90 procent van hun loon kosten vergoed krijgen. Het subsidiebedrag was mede af hankelijk van hoe zwaar hun omzet werd geraakt. Dat wordt achteraf definitief vast gesteld. Het UWV heeft in middels van 20.000 bedrijven het definitieve bedrag vastge steld. De verwachting is dat zes op de tien aanvragers te veel hebben ontvangen en vier op de tien te weinig. Onderhande lingen tussen de EU en het VK zijn in een heel moeilijke fase beland ECB wil verlenging opkoopprogramma De Europese Centrale Bank (ECB) staat op het punt om zijn speciaal voor de corona crisis opgetuigde opkooppro gramma met nog eens een jaar te verlengen. Die beslis sing zou bij het rentebesluit volgende week donderdag bekend kunnen worden ge maakt, meldt persbureau Bloomberg. De ECB maakte in maart bekend 750 miljard euro aan obligaties op te ko pen om voldoende geld de economie in te laten stro men. Vervolgens werd dat bedrag opgehoogd tot een to taal van 1350 miljard euro. Transport eist tolgeld terug Minder banen erbij in de VS Boeren wijken uit naar België Nederlandse boe ren wijken door de strengere Neder landse stikstof- en fosfaatregels uit naar België. Daar voor gebruiken ze het geld dat ze heb ben verdiend omdat ze zich in Neder land hebben laten uitkopen, schrijft de Belgische krant De Standaard. Vlaande ren is aantrekkelijk, omdat daar nog wel geboerd mag wor den vlak bij natuur gebieden. Het PBL analyseerde met onder zoeksbureau Locatus 53 grote en kleinere binnensteden en keek naar het aantal winkels en de grootte er van. De coronapandemie legt vol gens het PBL 'ongekende druk' op het aantal bezoekers in binnenste den, dat nog niet op het niveau van voor de pandemie is. Minder bezoe kers betekent voor ondernemers minder inkomsten en dus meer ontslagen. Dat treft jongeren en la ger opgeleiden onevenredig hard, aldus het PBL. Hardste klappen Wie door een winkelstraat loopt, zeker in de middelgrote en kleinere steden, valt het ongetwijfeld op: steeds meer lege etalages en posters met de tekst 'te koop' of 'te huur'. In combinatie met de gesloten horeca zorgt het voor een droevig beeld. ,,En dat wordt de komende twee jaar alleen nog maar erger", zegt Gert-Jan Slob, directeur van Loca tus. ,,Door de lockdown hebben fy sieke winkels met omzetverliezen te maken, vooral kleding- en schoenenwinkels, want we kopen nu eenmaal minder kleren en schoenen voor feestjes of andere uitjes. En de horeca wordt hard ge raakt door de tweede lange slui ting. De afgelopen jaren werden re delijk wat lege winkels opgevuld door een lunchzaak of restaurant, maar dat is door corona onmogelijk geworden. Horecazaken vallen nu ook om.'' Ook de toename van onlineshop- pen en een economische teruggang in 2021 zorgen er volgens Slob voor dat we minder besteden in winkels en dat een deel van de zaken de deuren moet sluiten. De impact van de coronacrisis zal per binnenstad variëren, maar de grotere binnensteden krijgen naar verwachting de hardste klappen. In Amsterdam stijgt de winkelleeg stand naar verwachting het meest, daarna volgen Groningen, Delft en Haarlem. Dat komt volgens de on derzoekers doordat er normaal ge sproken veel toeristen en dagjes mensen komen, die door de virus uitbraak nu wegblijven. Deze ste den zullen naar verwachting wel makkelijker herstellen dan de klei- nere binnensteden. Op de langere termijn zijn er wel zorgen over klei nere binnensteden zoals Heerlen en Assen, omdat de coronacrisis de problemen die er al waren, verer gert. Gemeenten als deze pakken aanwezige problemen al wel aan, zien de onderzoekers, maar 'op lan gere termijn blijft de situatie on duidelijk.' Jan Meerman, directeur van brancheorganisatie INretail, schrikt niet van de prognose dat de winkel leegstand op korte termijn met 40 procent stijgt. ,,Die ontwikkeling was al aan de gang, maar corona heeft het versterkt en versneld. Dus wij herkennen ons in het onder zoek van PBL en Locatus.'' Toch be nadrukt Meerman dat er nog zeker toekomst is voor winkels. ,,Zeker, alleen met veel minder winkelop pervlak dan we nu gewend zijn.'' Cadeautje Winkeliers kunnen ten opzichte van online volgens Meerman nog steeds het verschil maken. ,,Klinkt misschien ouderwets, maar het zit 'm vooral in persoonlijke service. J e wilt als klant goed worden gehol pen als je een winkel binnenstapt. Dat je niet vier keer een broek hoeft te passen, maar meteen de juiste maat krijgt. Of je wordt ontvangen met heerlijke koffie, dus niet uit zo'n automaat. Winkeliers en hun personeel moeten zorgen voor maatwerk. En de klant af en toe ook verrassen met een paar schoenen, kledingstuk of geurtje. Een ca deautje dat je niet verwacht, maar wel heel leuk kan uitpakken. Zo'n service heb je niet op internet.'' IN- retail ziet ook de ontwikkeling dat fysieke winkels ook kunnen profi teren van online. ,,Zeker, de kruis bestuiving tussen on- en offline is van groot belang om te overleven. Maar nogmaals, er zal altijd be hoefte blijven aan winkelen.'' Uiteindelijk komen de Neder landse binnensteden de corona- pandemie wel door, denkt zowel het PBL als Locatus. Directeur Slob: „Alleen met minder winkels en ho reca. We zien een landelijke trend dat meer mensen in binnensteden zijn gaan wonen. Dat was het ge volg van winkelpanden die de afge lopen jaren werden omgevormd tot woonruimte. Gemeenten doen er goed aan om daar verder op in te zetten, zeker in plaatsen waar sprake is van krapte op de huizen markt.'' LjL_A, zaterdag 5 december 2020 GO DEN HAAG De woordvoerder van de Britse premier Boris Johnson. Voor 31 december moet er een nieuw handelsverdrag liggen vanwege de brexit. FRANKFURT ZOETERMEER Zeshonderd Neder landse transportbe drijven eisen van Duitsland tolgeld terug. Ze hebben zich gemeld bij brancheorganisatie Transport en Logis tiek Nederland, die schat dat de ver voerders de afgelo pen jaren miljoenen euro's te veel aan tol hebben betaald in het land. Het zou gaan om in totaal 22 miljoen euro. Dat is 4 procent van de betaalde tol. WASHINGTON De werkgelegen heid in de VS is in november veel min der sterk gegroeid dan een maand eer der. Door de coro nabesmettingen en nieuwe lockdowns zijn werkgevers te rughoudender ge worden. BRUSSEL Leegstaande winkelpanden, zoals hier in Rotterdam, zullen steeds vaker te zien zijn. foto jan de groen in op wonen in binnenstad' De effecten van de coronamaat regelen zorgen de komende paar jaar voor een forse toe name in de leegstand in binnen steden, voorspelt het Planbu reau voor de Leefomgeving (PBL). De leegstand van winkels en ook horecazaken zal in 2022 toenemen met maar liefst 40 procent. Sanne Schelfaut Den Haag De leegstand van winkels en horecazaken zal in 2022 toene men met 40 procent. EXPORT Rijen nieuwe Honda's staan in een haven bij Bristol te wachten op export. Een no deal-brexit zal de exporttarieven op personenauto's met 10 procent verhogen en die op bus jes en vrachtwagens met 22 procent. Dit komt doordat Euro pese afspraken niet meer gelden. foto afp TE HUUR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17