Ook de grote genieters kunnen thuis op niveau dineren Quiz. In totaal is er al zo'n 700.000 euro binnengebracht, voor ruim tweeduizend cafés. Brouwer: ,,Voor ons was dit initiatief een beetje dubbel: wij waren bij de lock- down ook opeens onze inkomsten kwijt, maar omdat we nu online verder kunnen, overleven wij het wel. Door de benefiet quiz helpen we café-eigenaren, we kweken veel goodwill en meer mensen dan ooit boeken onze gewone online quiz.'' 6 Hippe bingo: doekje voor het bloeden Bij bingo denk je al gauw aan grijzen de rollatorbezitters die strijden om een vingerplant of krulspeldenset. Niet bij de Hippe Bingo in Eindhoven, die al zo'n vijf jaar bestaat en sinds de lockdown in maart een online variant heeft, zegt Max Mole naar, manager bij het Eindhovense Grand Café Plein 4. ,,Onze bingodeelnemers zijn vooral jonge mensen, 18- tot 25-jarigen; dat is ook het publiek dat in ons café ver schijnt. Wat er verder hip is aan de bingo? Nou, we draaien housemuziek en er zijn af en toe liveoptredens. Onze online bingo liep vanaf het begin al goed, zeker omdat mensen zich bij de eerste lockdown de knetter verveelden.'' De gasten vermaken zich dus bij de retrobingo, maar in finan cieel opzicht is het (nog) geen bingo voor de kroeg. Molenaar: ,,We verdienen er niet veel aan, het is meer een doekje voor het bloeden. En we willen natuurlijk onze klanten laten zien dat we er nog zijn.'' Vind je de Eindhovense bingo te hip? Geen paniek, her en der in het land zijn er ook oldskool online bingo's. 7 Horeca Run: hollen of proosten voor je favoriete kroeg Ontroerd waren ze bij het Nijmeegse café Daen, toen Julia Mulder aanbood de zaak te steunen met haar Horeca Run. Mulder is belangeloos initiatiefnemer van Horeca Run (horecarun.nl), een onlineplatform waarop iedereen in beweging kan komen om zijn/haar favoriete horecagelegenheid te steunen. Dat 'in beweging komen' mag je ruim zien, zegt Mulder, die zelf ruim 800 euro bijeen rende voor haar favoriete kroeg. ,,Ofje nu een stukje gaat hardlopen, wielrennen of wandelen maakt niet uit. Er is zelfs een groepje muzikanten dat proosten heeft aangemeld als activiteit. Dat rekenen we ook goed.'' Het idee van de variant op de aloude sponsorloop is dat je je horecagelegenheid zelf direct financieel steunt óf dat je je laat sponsoren. Mulder werkte ooit zelf in de horeca, en zag in maart met lede ogen aan hoe veel ondernemers in één klap hun inkomsten kwijtraakten. Dat ging Mulder aan het hart: ,,Ik wil laten zien dat je zelf iets kunt doen. En die koppeling met gezond leven, met bewegen, past bij mij. Bovendien is het juist in deze tijd belangrijk om een goede weerstand op te bouwen.'' ZATERDAG 5 DECEMBER 2020 23

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 103