9
SER-ZEELAND ADVIES AAN NIEUW KABINET
Geef dunbevolkte
regio's aan de
randen van het land
meer geld en
aandacht. Als alles
automatisch in de
Randstad landt,
kwijnen de
randprovincies
langzaam maar
zeker weg. Die raad
geeft de Sociaal-
Economische Raad
(SER) Zeeland het
volgende kabinet
mee.
Voor het eerst in zijn ge
schiedenis mag de SER-
Zeeland bouwstenen aan
leveren voor de kabinets
formatie na de verkiezin
gen in maart. De landelijke SER heeft
de plattelandsprovincies nadrukke
lijk om ideeën gevraagd. Dat is een
ommezwaai en daardoor uniek, zeg
gen voorzitter Luit Ezinga en secreta
ris Jan Bruurs van de SER-Zeeland.
,,De kans om mee te praten, hebben
we natuurlijk met beide handen aan
gegrepen. We hebben onlangs ons
adviesrapport naar de landelijke SER
gestuurd. Dat is overigens niet puur
een Zeeuws verhaal. Het advies is op
gesteld door de SER's Zeeland, Bra
bant, Overijssel en Noord-Neder
land. Dat maakt het ook veel sterker."
,,Dit advies laat Den Haag zien: Hallo,
wij zijn er ook nog! Er is scheefgroei
in de verdeling van geld over het
land. Het is wij/zij. Zeeland zit daar
bij letterlijk aan het eind van de lijn.
Ik denk niet Den Haag een scherp
beeld heeft van hoe de randprovin-
cies ervoor staan, welke problemen
daar echt nijpend worden. Als je in
Drenthe wordt geboren, heb je ge
woon minder kansen dan in Zuid
Holland. Daarom pleiten wij ervoor
om de welvaart - en die gaat ook over
welzijn en gezondheid - eerlijker
over Nederland te verdelen, zodat ie
dereen profiteert van economische
groei. Dat kan alleen als er het kabi
net ook ruimte schept voor specifiek
regionaal beleid."
Bruurs: ,,Ja, dat is waar. Rijk, provin
cie en met name de gemeente Vlis-
singen hebben met dat geld een aan
tal concrete projecten opgezet. Die
sluiten aan bij waar in Zeeland be
hoefte aan is. Zo maak je het Rijk ook
mede-verantwoordelijk voor ont
wikkelingen in de provincie. En die
inzet is ook nodig, want er is een
flinke deuk in het vertrouwen ont
staan tussen Den Haag en de rand
van het land. De rijksoverheid heeft
een aantal kwesties immers zeer on
gelukkig aangepakt. Denk aan hoe
Groningers zijn behandeld na de
door de aardgaswinning veroor
zaakte aardbevingen. En in Zeeland
hoe we zijn bedot in de kwestie ma
rinierskazerne. Het vertrouwen is tot
het vriespunt gedaald. Dat gedoe met
de marinierskazerne heeft het imago
van Zeeland ook zwaar beschadigd.
Daarom is het goed dat er een nieuwe
marketingcampagne op touw wordt
gezet om mensen naar Zeeland te
trekken."
De rijksoverheid
heeft een aantal
kwesties immers
zeer ongelukkig
aangepakt
Bruurs: ,,Wij stellen drie thema's
voorop: de duurzame samenleving,
de arbeidsmarkt en de kwaliteit van
leven. Rode draad is dat landelijke
normen niet altijd werken in Zee
land. Kijk naar het openbaar vervoer,
dat kost in een provincie met weinig
inwoners en enorme afstanden ge
woonweg meer geld. Wil je de pro
vincie leefbaar en vitaal houden en
zorgen dat mensen hier willen ko
men wonen, dan moeten er goede
voorzieningen zijn. Wat ons betreft
begint dat bij een goede bereikbaar
heid van Zeeland. Over de weg, maar
zeker over het spoor, zoals een opti
male verbinding met de Randstad.
Maar ook binnen Zeeland moeten
kernen bereikbaar blijven. Dat bete
kent dat je moet experimenteren met
slimme oplossingen voor mobiliteit.
Meer deelauto's bijvoorbeeld, of een
andere manier van busvervoer. Daar
is geld en dus een andere verdeel
sleutel voor nodig."
Ezinga: ,,De tunnel staat er niet in,
wel snelle verbindingen. Maar het is
duidelijk dat de Kanaalzone met zijn
enorme aantal arbeidsplaatsen in de
industrie bovenaan staat. Jan Bruurs
zegt wel eens: 'Als Dow verkouden is,
snottert heel Zeeland'. Het is zaak dat
we die bedrijven behouden. Maar dat
vraagt wel om vergroening van de in
dustrie. En dus om steun om ze te la
ten overschakelen van fossiele op
groene grondstoffen, zoals groene
waterstof, die met duurzame stroom
van windparken op zee kan worden
gemaakt. Het is een gebied met veel
potentie. Daar moeten we vol voor
gaan."
Het meeste gaat naar
de Randstad, de
periferie hangt erbij.
Zeeland zit daarbij
letterlijk aan het eind
van de lijn
Bruurs: ,,Goed dat je dat vraagt. We
willen niet alleen kijken naar inko
men, maar ook naar gezond leven en
welzijn. Investeer je als rijksoverheid
voortdurend in de Randstad, dan
ontstaan er vroeg of laat onoverbrug
bare verschillen tussen het centrum
en de rand van Nederland. Als voor
zieningen wegvallen, de regio moei
lijk bereikbaar is en er geen uitda
gende banen zijn, wil niemand zich
hier meer vestigen. Dan zak je door
de bodem. En we hebben juist men
sen van buiten de provincie nodig
omdat we hier een tekort aan zorg-
personeel, (huis)artsen, leraren en
technisch personeel hebben. Die
mensen moet je iets kunnen bie
den."
Ezinga: ,,Dan kom je op de arbeids
markt. We moeten jongeren hier zien
te houden. Door uitbreiding van on
der meer de Roosevelt Academy en
de komst van het Delta Kenniscen
trum voor water, voedsel en energie
bij de HZ University of Applied Sci
ences. Ook samenwerking met de
Universiteit van Gent biedt kansen.
Daarnaast zit de maatschappij in een
enorme overgang. Denk aan de ener
gietransitie, de omslag die nodig is in
industrie, digitalisering en robotise
ring. Er ontstaan nieuwe en ander
soortige banen. Dat vereist niet al
leen meer arbeidskrachten, want de
arbeidsmarkt is nog steeds krap in
een aantal sectoren, maar ook mede
werkers met andere competenties.
Het vereist tevens dat personeel
wordt omgeschoold voor andere sec
toren. En ook dat zittend personeel
voortdurend blijft leren. Gelukkig
pakt mbo-school Scalda het Leven
Lang Leren-concept goed op. Daar
ligt ook geld voor klaar, maar dat zit
in fondsen die vaak niet te bundelen
zijn. Zo'n bundeling van fondsen en
regelingen is nodig om regionale pio
niersprojecten mogelijk te maken."
woensdag 2 december 2020
GO
Den Haag, vergeet Zeeland niet!
Frank Balkenende
Schuddebeurs
Wat is de gemeenschappelijke
boodschap?
Er is toch met de Balkenende-gel
den en de compensatieregeling
voor de verloren marinierskazerne
een smak geld naar Zeeland geko
men?
-Jan Bruurs
Op welke terreinen is maatwerk
nodig in Zeeland?
Is er een gebied in Zeeland waar
veel rijksgeld naartoe zou moeten?
Zeeuws-Vlaanderen? Een tolvrije
tunnel?
Jan Bruurs en Luit
Ezinga van de SER-
Zeeland: ,,De kans om
mee te praten, hebben
we met beide handen
aangegrepen."
FOTO MARIEKE MANDEMAKER
- Jan Bruurs en Luit Ezinga,
SER-Zeeland
Hoe kunnen we kwaliteit van leven
in Zeeland behouden en verbete
ren?
Is het ook niet zaak om jongeren in
Zeeland te houden?