EUWS 11
eerste lockdown werkt door in de kennis van de leerstof in het laatste jaar
I
w
leerlingen goed voor te bereiden
op het eindexamen. Ook scholen
maken zich zorgen. Zo heeft het
Wellant College in Rijnsburg al
ouders moeten aanspreken op de
leerhouding van sommige leerlin
gen. ,,We zien dat er bij een groep
een verminderde motivatie is. Er
zijn erbij die erop speculeren dat
de examens weer niet doorgaan",
erkent schoolleider Marien Ver
hulst.
De scholen zien onzekerheid bij
leerlingen. ,,Ze vragen zich af of ze
het examen moeten maken en of
de school wel open blijft'', zegt
André Hol van het Ashram Col
lege in Alphen aan den Rijn. ,,Er is
een groep die er voor het school
examen goed voor wil staan, om
dat ze weten wat er vorig jaar ge
beurde.''
Thandi Kruin (15), 4mavo, Haarlem
Lars Derksen (16), 6 vwo, Beek (Gelderland)
Britt Stam (16), 5 havo, De Koog
woensdag 2 december 2020
GO
in de rats om hun examen
De 15-jarige Thandi
Kruin uit Haarlem
zit sinds de eerste
lockdown in een dip. Ze
kan zichzelf niet motiveren
om haar best te doen op
school. ,,Ik heb net mijn
eerste toetsweek gehad
en heb echt minder goede
cijfers'', vertelt ze. Met een
5,7 gemiddeld scoorde ze
nét voldoende.
Het komt door de eerste
lockdown, vertelt Thandi.
,,Ik heb toen minder goed
les gekregen, deed zelf
ook minder en daardoor
heb ik een achterstand.
Met een achterstand is het
erg lastig om je te motive
ren en je werk te blijven
doen.'' Haar ouders heb
ben Thandi naar bijles ge
stuurd.
De scholier denkt dat de
examens gewoon door
gaan, ze krijgt veel les uit
examenbundels. ,,We heb
ben wel stof gemist, dus
het is eigenlijk oneerlijk als
we aan dezelfde eisen als
altijd moeten voldoen,
maar ik zou niet weten hoe
het anders kan.''
Tijdens de eer
ste lockdown
voerde de 16-
jarige Lars Derksen
uit Beek geen fluit
uit. Alleen voor het
hoogst noodzake
lijke, bijvoorbeeld
verplichte opdrach
ten, stak hij zijn han
den uit de mouwen.
Vooral met econo
mie moet Lars nu op
de blaren zitten. ,,Ik
heb vorige week
mijn eerste toets
gehad en die ging
niet goed.'' Want het
gros van de vragen
ging over lesstof van
vorig schooljaar. ,,Ik
heb wel een dag ge
volgd om de achter
stand voor econo
mie in te halen, maar
het is lastig om me
de stof eigen te
maken."
Toch denkt hij dat
het wel goed komt
met de examens.
,,De andere toetsen
gingen goed en ik
sta er goed voor.''
Al zou Lars het niet
erg vinden als de
landelijke examens
alsnog worden ge
schrapt.
,,Het is fijn om vroeg
klaar te zijn en geen
examenstress te
hebben, maar ik
denk dat ik even
goed kan presteren
als examenkandida
ten uit voorgaande
jaren. En als de cij
fers heel slecht zijn,
passen ze de nor
mering vast aan.''
Vooral voor wis
kunde heeft de
16-jarige Britt
Stam uit De Koog be
labberde resultaten
binnen. „Voor de toets
van een paar weken
geleden haalde ik een
2,8, maar die telt wel
voor 25 procent mee
voor mijn schoolexa
men.'' Het is zo'n vak
waar ze al moeite mee
had, maar tijdens co
rona zijn de proble
men vergroot. ,,Ik had
altijd al ondersteuning
nodig om bij te blijven,
maar die viel tijdens
de lockdown weg.''
Het lukte Britt in de
eerste drie weken nog
wel om vanuit huis
haar schoolwerk te
doen, maar toen de
situatie daarna uit
zichtloos werd, ging
het bergafwaarts.
,,School boeide me
niet erg. Ik wist niet
waar ik naartoe
werkte en dat weet ik
nu nog steeds niet.''
Met als gevolg dat
Britts motivatie 'echt
heel erg laag' is. ,,Ik wil
heel graag slagen en
naar de stad verhui
zen voor mijn studie,
maar ik krijg de knop
niet om.''
De havist maakt zich
zorgen over haar exa
men. ,,Mijn motivatie
wordt met de week
minder, omdat ik les
stof krijg waarvan ik
de helft niet snap.
Soms schiet het door
mijn hoofd dat ik het
niet ga halen.''