LM
8
\&ex$ac*\
FORMULE 1 GRAND PRIX VAN BAHREIN
Dat Romain Grosjean het zwaarste Formule 1-
ongeluk in jaren nog kan navertellen, dankt hij
aan twee zaken. Een engeltje op zijn schouder en
aan de halo. ,,Ik was er ook niet voor, maar zonder de
halo had ik hier nu niet met jullie kunnen praten.''
Tel tot twintig en stel je voor dat je
in een gehalveerde, brandende For
mule t-auto zit. 'Het zal voelen als
een nachtmerrie die uren duurt',
twitterde Giedo van der Garde
gistermiddag. De voormalig For
mule i-coureur zat trillend en met
kippenvel voor de televisie, toen de
beelden van de afschuwelijke crash
van Romain Grosjean vanuit Bah
rein werden getoond.
Op dat moment was al duidelijk
dat de Fransman (34) zelfstandig
uit het brandende autowrak was
ontsnapt en het brute ongeval had
overleefd. En toch zat de schrik er
stevig in. Bij iedereen, maar zeker
bij de mannen die zelf ooit het ri
sico namen op een dergelijke crash,
door elke veertien dagen in een
racewagen te kruipen.
Een ogenschijnlijk lichte touché
van Grosjean had een ongekende
klap tot gevolg. In de drukte na de
start van de Grand Prix van Bahrein
zag de Franse coureur van Team
Haas een gat. Hij trok aan zijn stuur
en dook erin. Dat Daniil Kvyat daar
al reed, had Grosjean niet gezien.
Hij tikte de voorkant van diens auto
aan, en toen veranderde zijn eigen
wagen in een onbestuurbare raket.
Hij doorboorde de vangrail, brak in
tweeën en vloog in brand.
Grosjean wist in pure paniek en
op adrenaline uit de vuurzee te
klimmen. Hij werd over de vangrail
geholpen door de arts van de medi
sche auto, die bij de start achter de
wedstrijd aan rijdt. Leunend op
twee schouders strompelde Gros-
jean, ogenschijnlijk in shock, naar
de ambulance. Nog voor hij in het
ziekenhuis was, werd de eerste dia
gnose al bekend: lichte brand
wonden op handen en voeten.
Toen de vlammen eenmaal wa
ren gedoofd, was de ravage pas goed
zichtbaar. Het leek wel oorlogsge
bied. Hoe was het in hemelsnaam
mogelijk dat een coureur hier le
vend uit was gekomen?
Crash Romain Grosjean
De waarheid is dat
ik hier nu niet met
jullie zou kunnen
praten als die halo
er niet was geweest
was een paar jaar geleden geen
voorstander, maar de waarheid is
dat ik hier nu niet met jullie zou
kunnen praten als die halo er niet
was geweest'', sprak hij de buiten
wereld toe. De Fransman, beide
handen in het verband, liet ook we
ten dat het naar omstandigheden
goed met hem gaat.
Maar behalve de halo had Gros-
jean gisteren in Bahrein ook een
klavertjevier aan boord. Het is ruim
vijf jaar geleden dat de Formule 1
het laatste dodelijke slachtoffer be
treurde. Jules Bianchi botste op het
circuit van Suzuka op een takelwa
gen die nog langs de baan stond.
Sindsdien is de sport nog veiliger
geworden, maar de dood valt niet
uit te sluiten. Vorig jaar overleed
Formule 2-coureur Antoine Hubert
op Spa-Franchorchamps. Hij pro
beerde een crash te ontwijken,
vloog daarbij zelf van de baan en
werd vervolgens aangereden. Tegen
die botsing was geen halo bestand.
Klimmen
Ook met Grosjean had het gisteren
slechter kunnen aflopen. Wat als
hij door de klap buiten bewustzijn
was geraakt en niet uit zijn auto
had kunnen klimmen? Als hij dok
ter Ian Roberts niet had zien
zwaaien en in de brand zijn coördi
natie was kwijtgeraakt? ,,Romain
was op het juiste moment op de
juiste plaats", doelde teambaas
Günther Steiner op de engel op de
schouder van zijn coureur. Robert
Doornbos sprak in de Ziggo-studio
van de gelukkigste dag van Gros-
jeans leven.
FORMULE 1
Uitslag
maandag 30 november 2020
GO
Grosjean
(Kvyat zit in
dode hoek)
Grosjean
gered door
'wanstaltige
teenslipper'
Rik Spekenbrink
Rotterdam/Sakhir
Vuurzee
Grosjean ontkomt
aan de vlammen
Schroot
Van zijn auto is
nog weinig over
De meeste kenners uit de race
wereld waren het erover eens: de
halo heeft het leven van Grosjean
gered. De beugel over de cockpit,
die het gewicht van een Londense
dubbeldekker kan dragen zonder te
breken en de coureurs in eerste in
stantie beschermt tegen rondvlie
gende voorwerpen. Die veilig
heidsschelp won het van de vang
rail, ving de klap op en beschermde
het hoofd van Grosjean.
De zo verfoeide halo, sinds 2018
verplicht onderdeel van een For
mule 1-auto. Coureurs vonden het
maar een lelijk ding en waren bang
minder goed te kunnen zien met
zo'n stalen frame in het vizier. Het
is alsof je van de achterkant door
een grote teenslipper kijkt, was de
kritiek. Maar autosportfederatie
FIA drukte door. Zoals de auto's, en
vooral de cockpit, met de jaren so
wieso steeds steviger werden. De
racekleding veiliger. En de regels
rond de safety car strikter.
Grosjean zelf liet in een reactie
vanaf zijn ziekenhuisbed weten dat
hij achteraf maar wat blij is dat de
halo verplicht is gesteld. ,,Ook ik
- Romain Grosjean
GRAND PRIX VAN BAHREIN
(15DE VAN 17 RACES)
11. Kvyat (Rus/Alp) +1 ronde, 12. Russell
(GB/Wil) +1 ronde, 13. Vettel (Dui/Fer)
+1 ronde, 14. Latifi (Can/Wil) +1 ronde,
15. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde,
16. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde,
17. Magnussen (Den/Haa) +1 ronde.
Uitgevallen: Pérez (Mex/Rac), Stroll
(Can/Rac), Grosjean (Fra/Haa).
1. Hamilton (GB/Mer) 1.34.01,829 25 pt
2. Verstappen (Ned/RB) +1,254 19 pt
3. Albon (Tha/RB)
+8,005
15 pt
4. Norris (GB/McL)
+11,337
12 pt
5. Sainz jr. (Spa/McL)
+11,787 10 pt
6. Gasly (Fra/Alp)
+11,942
8 pt
7. Ricciardo (Aus/Ren)
+19,368
6 pt
8. Bottas (Fin/Mer)
+19,680
4 pt
9. Ocon (Fra/Ren)
+22,803
2 pt
10. Leclerc (Mon/Fer)
1 ronde
1 pt
WK-stand
1.
Hamilton
332
2.
Bottas
201
3.
Verstappen 189
4.
Ricciardo
102
5.
Pérez
100
6.
Leclerc
98
8.
Norris
86
7.
Sainz jr.
85
9.
Albon
85
Constructeurs
1. Mercedes 533
2. Red Bull 274
3. McLaren 171
4. Racing P. 154
5. Renault 144
6. Ferrari 131
10. Gasly