LM 8 \&ex$ac*\ FORMULE 1 GRAND PRIX VAN BAHREIN Dat Romain Grosjean het zwaarste Formule 1- ongeluk in jaren nog kan navertellen, dankt hij aan twee zaken. Een engeltje op zijn schouder en aan de halo. ,,Ik was er ook niet voor, maar zonder de halo had ik hier nu niet met jullie kunnen praten.'' Tel tot twintig en stel je voor dat je in een gehalveerde, brandende For mule t-auto zit. 'Het zal voelen als een nachtmerrie die uren duurt', twitterde Giedo van der Garde gistermiddag. De voormalig For mule i-coureur zat trillend en met kippenvel voor de televisie, toen de beelden van de afschuwelijke crash van Romain Grosjean vanuit Bah rein werden getoond. Op dat moment was al duidelijk dat de Fransman (34) zelfstandig uit het brandende autowrak was ontsnapt en het brute ongeval had overleefd. En toch zat de schrik er stevig in. Bij iedereen, maar zeker bij de mannen die zelf ooit het ri sico namen op een dergelijke crash, door elke veertien dagen in een racewagen te kruipen. Een ogenschijnlijk lichte touché van Grosjean had een ongekende klap tot gevolg. In de drukte na de start van de Grand Prix van Bahrein zag de Franse coureur van Team Haas een gat. Hij trok aan zijn stuur en dook erin. Dat Daniil Kvyat daar al reed, had Grosjean niet gezien. Hij tikte de voorkant van diens auto aan, en toen veranderde zijn eigen wagen in een onbestuurbare raket. Hij doorboorde de vangrail, brak in tweeën en vloog in brand. Grosjean wist in pure paniek en op adrenaline uit de vuurzee te klimmen. Hij werd over de vangrail geholpen door de arts van de medi sche auto, die bij de start achter de wedstrijd aan rijdt. Leunend op twee schouders strompelde Gros- jean, ogenschijnlijk in shock, naar de ambulance. Nog voor hij in het ziekenhuis was, werd de eerste dia gnose al bekend: lichte brand wonden op handen en voeten. Toen de vlammen eenmaal wa ren gedoofd, was de ravage pas goed zichtbaar. Het leek wel oorlogsge bied. Hoe was het in hemelsnaam mogelijk dat een coureur hier le vend uit was gekomen? Crash Romain Grosjean De waarheid is dat ik hier nu niet met jullie zou kunnen praten als die halo er niet was geweest was een paar jaar geleden geen voorstander, maar de waarheid is dat ik hier nu niet met jullie zou kunnen praten als die halo er niet was geweest'', sprak hij de buiten wereld toe. De Fransman, beide handen in het verband, liet ook we ten dat het naar omstandigheden goed met hem gaat. Maar behalve de halo had Gros- jean gisteren in Bahrein ook een klavertjevier aan boord. Het is ruim vijf jaar geleden dat de Formule 1 het laatste dodelijke slachtoffer be treurde. Jules Bianchi botste op het circuit van Suzuka op een takelwa gen die nog langs de baan stond. Sindsdien is de sport nog veiliger geworden, maar de dood valt niet uit te sluiten. Vorig jaar overleed Formule 2-coureur Antoine Hubert op Spa-Franchorchamps. Hij pro beerde een crash te ontwijken, vloog daarbij zelf van de baan en werd vervolgens aangereden. Tegen die botsing was geen halo bestand. Klimmen Ook met Grosjean had het gisteren slechter kunnen aflopen. Wat als hij door de klap buiten bewustzijn was geraakt en niet uit zijn auto had kunnen klimmen? Als hij dok ter Ian Roberts niet had zien zwaaien en in de brand zijn coördi natie was kwijtgeraakt? ,,Romain was op het juiste moment op de juiste plaats", doelde teambaas Günther Steiner op de engel op de schouder van zijn coureur. Robert Doornbos sprak in de Ziggo-studio van de gelukkigste dag van Gros- jeans leven. FORMULE 1 Uitslag maandag 30 november 2020 GO Grosjean (Kvyat zit in dode hoek) Grosjean gered door 'wanstaltige teenslipper' Rik Spekenbrink Rotterdam/Sakhir Vuurzee Grosjean ontkomt aan de vlammen Schroot Van zijn auto is nog weinig over De meeste kenners uit de race wereld waren het erover eens: de halo heeft het leven van Grosjean gered. De beugel over de cockpit, die het gewicht van een Londense dubbeldekker kan dragen zonder te breken en de coureurs in eerste in stantie beschermt tegen rondvlie gende voorwerpen. Die veilig heidsschelp won het van de vang rail, ving de klap op en beschermde het hoofd van Grosjean. De zo verfoeide halo, sinds 2018 verplicht onderdeel van een For mule 1-auto. Coureurs vonden het maar een lelijk ding en waren bang minder goed te kunnen zien met zo'n stalen frame in het vizier. Het is alsof je van de achterkant door een grote teenslipper kijkt, was de kritiek. Maar autosportfederatie FIA drukte door. Zoals de auto's, en vooral de cockpit, met de jaren so wieso steeds steviger werden. De racekleding veiliger. En de regels rond de safety car strikter. Grosjean zelf liet in een reactie vanaf zijn ziekenhuisbed weten dat hij achteraf maar wat blij is dat de halo verplicht is gesteld. ,,Ook ik - Romain Grosjean GRAND PRIX VAN BAHREIN (15DE VAN 17 RACES) 11. Kvyat (Rus/Alp) +1 ronde, 12. Russell (GB/Wil) +1 ronde, 13. Vettel (Dui/Fer) +1 ronde, 14. Latifi (Can/Wil) +1 ronde, 15. Raikkönen (Fin/Alf) +1 ronde, 16. Giovinazzi (Ita/Alf) +1 ronde, 17. Magnussen (Den/Haa) +1 ronde. Uitgevallen: Pérez (Mex/Rac), Stroll (Can/Rac), Grosjean (Fra/Haa). 1. Hamilton (GB/Mer) 1.34.01,829 25 pt 2. Verstappen (Ned/RB) +1,254 19 pt 3. Albon (Tha/RB) +8,005 15 pt 4. Norris (GB/McL) +11,337 12 pt 5. Sainz jr. (Spa/McL) +11,787 10 pt 6. Gasly (Fra/Alp) +11,942 8 pt 7. Ricciardo (Aus/Ren) +19,368 6 pt 8. Bottas (Fin/Mer) +19,680 4 pt 9. Ocon (Fra/Ren) +22,803 2 pt 10. Leclerc (Mon/Fer) 1 ronde 1 pt WK-stand 1. Hamilton 332 2. Bottas 201 3. Verstappen 189 4. Ricciardo 102 5. Pérez 100 6. Leclerc 98 8. Norris 86 7. Sainz jr. 85 9. Albon 85 Constructeurs 1. Mercedes 533 2. Red Bull 274 3. McLaren 171 4. Racing P. 154 5. Renault 144 6. Ferrari 131 10. Gasly

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 40