Koesteren II ECONOMIE 15 Epidemie sloopt ondernemer ook psychisch AAN HET WERK KERSTMARKT DRIVE-BY mmmmm!' klinkt het van de an dere kant van de tafel, waar 'Vrien din' een hap neemt van haar pasta met courgette, de specialiteit van het huis. „MmmmmMMMMmmmmmm! Mmm!'' Ze voegt er zelfs een klein melodietje aan toe. Als ik grinnik om haar geluiden, kijkt ze betrapt: ,,Ik deed het weer, zeker?'' 'Vriendin' is toevallig heel goed in savoring. Er is eigenlijk geen goede Nederlandse verta ling voor, behalve 'genieten', maar die term is veralgemeniseerd geraakt door jarenlange re clame voor verzekeringen, vakanties en tand pasta ('Geniet van schone tanden.Savoring daarentegen betekent iets heel specifieks: een positieve ervaring heel bewust meemaken. Een fantastisch gerecht, een prachtig uitzicht of de slappe lach met je vrienden kunnen alle maal ervaringen zijn om op deze manier te koesteren. Soms gebeurt dit zomaar, omdat de ervaring overweldigend is - bijvoorbeeld als je de beste pasta van je leven proeft. Maar je kunt ook be- wüst aan savoring doen door tijdens de posi tieve ervaring stil te staan om te waarderen en te reflecteren - 'Hé, 'Savorina' wat is dit eigenlijk een fijn gesprek'. Bewust betekent koesteren verdiept en een verlengt de positieve iti emoties die de ervaring pOSitieve oproept. J e wordt er dus ervaring blij er en gelukkiger van. heel bewust dEen ahnta!eenv°u- dige technieken kan je meemaken helpen om te 'savoren'. Je positieve emotie met iemand anders delen kan helpen bij het koes teren van zo'n ervaring. Je kunt ook bewust stilstaan bij wat je voelt, proeft, hoort of ziet. Je kunt er een foto van maken, zodat je er later nog eens aan terug kunt denken. Je kunt jezelf ook trainen in het 'savoren', bijvoorbeeld door 's avonds in bed nog eens bewust terug te denken aan de positieve din gen die er die dag zijn gebeurd, en door die te herbeleven. Het zijn allemaal manieren om die positieve emoties zo volledig mogelijk te ervaren. Want die positieve emoties, daar kunnen we er momenteel niet genoeg van hebben. In deze tijd is het gemakkelijk je te verliezen in gevoelens van onmacht, verdriet, angst of boosheid. Er kan heel veel niet van wat we zouden willen. De lichtpuntjes koesteren die er wél zijn, wordt dan des te belangrijker. Een hete douche, een mooi glas wijn, die toffe nieuwe serie die je hebt ontdekt, je moeder die belt om te zeggen dat het goed gaat en dat ie dereen gezond is, grappen maken met je beste vriend, die date-avond met je geliefde; dat zijn de dingen waar we het nu van moeten heb ben. Of een hele goede pasta met courgette, na tuurlijk. Mmmmmmmm! Unilever nu echt Brits Aegon stoot dochter af Uit een onderzoek van onderne mersorganisatie ONL blijkt dat 5 procent van de ondernemers er psychisch doorheen zit. Nog eens 9 procent van de ondervraagde on dernemers geeft aan het niet lang meer vol te kunnen houden. ,,Het gaat daarbij vaak om ondernemers in zwaar getroffen sectoren als de horeca en de evenementen branche'', zegt ONL-voorzitter Hans Biesheuvel. ,,Tijdens de eerste coronagolf zag je dat ondernemers erg schrokken, maar was er ook een grote vecht lust. Nu, bij de tweede golf, lijkt het veel harder binnen te komen'', con stateert Biesheuvel. ,,Veel onderne mers houden het al zeven, acht maanden vol, terwijl er weinig per spectief is. In de zomer leek er een verbetering te komen, maar die is nu weer weg.'' Dat sombere beeld bevestigt Mi- chiel Hordijk, directeur van het In stituut voor het Midden- en Klein bedrijf (IMK), een adviesorganisa tie voor het mkb. ,,De tweede golf is echt een mokerslag voor onderne mers.'' Bij het IMK zijn al duizen den verzoeken om hulp binnenge komen van ondernemers die het niet meer zien zitten. Veel ondernemers houden het al zeven, acht maanden vol, terwijl er weinig perspectief is Dat de crisis zo hard binnenkomt bij ondernemers, heeft meerdere oorzaken. ,,Ondernemers zijn ge wend het heft in eigen hand te heb ben. Dat hebben ze nu vaak niet'', zegt Biesheuvel. Ondernemers vin den het ook moeilijk hulp te zoe ken, vertelt hij. Ze vinden het lastig zaken binnen het gezin bespreek baar te maken. Ze zijn een bepaald uitgavenpatroon gewend en moe ten nu de tering naar de nering zet ten. Dat ervaren ze toch als een soort falen. ,,Voor ondernemers bestaat ook geen sociaal vangnet, zoals voor werknemers'', zegt Hordijk. ,,Dat betekent dat ze moeten doorgaan, anders is er geen inkomen.'' Dat legt een grote druk op mensen. Hordijk vreest dat 10 tot 20 procent van de ondernemers met psychi sche nood er uiteindelijk aan on derdoor gaat. ,,Er broeit iets onder kleine on dernemers. Er is echt sprake van een kantelpunt'', zegt Biesheuvel. ,,De spanning loopt op. Onderne mers zijn murw gebeukt. Mensen moeten hun verhaal kwijt kunnen. Bij een coach bijvoorbeeld, die hun een mentaal duwtje in de rug kan geven; of bij een andere onderne mer die hen helpt.'' Vouchers ONL wil dat er structureel aan dacht komt voor de geestelijke nood bij ondernemers. Er zouden aparte coaches moeten komen om ondernemers in psychische nood bij te staan, bepleit Biesheuvel. Met een soort voucher moeten onder nemers zelf hulp kunnen inkopen. Hordijk is het daarmee eens. ,,Er moet gespecialiseerde hulp komen. Een psychiater heeft geen verstand van ondernemen.'' En dat is wel van belang, denkt Hordijk. ,,Als het zakelijke probleem wordt aange pakt, ontstaat er ook ruimte om het probleem in het hoofd van de on dernemer aan te pakken.'' maandag 30 november 2020 Thijs Launspach is psycholoog en stress expert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020). LONDEN Unilever is op papier een Brits bedrijf gewor den. Het con cern had zowel een Brits als een Nederlands onderdeel en hoofdkantoren in Londen en Rotterdam. De aandeelhouders stemden in met het plan om de twee bedrijven samen te voe gen tot een Brits bedrijf, met het hoofd kantoor in Lon den. AMSTERDAM Verzekeraar Aegon heeft zijn Centraal- en Oost-Europese tak verkocht aan het Oosten rijkse Vienna In surance Group (VIG). Het gaat om het verzeke- rings-, pensi oen- en vermo gensbeheer in Hongarije, Polen, Roeme nië en Turkije. Daarvoor be taalt VIG 830 miljoen euro, zegt ceo Lard Friese (foto). Murw gebeukt door corona De advent is begonnen, en dus breekt in Duitsland het seizoen van de kerstmarkten weer aan. Dit jaar gooit corona roet in het eten, want hoe kan je zo'n gezellige markt nou hou den als je op veilige afstand van elkaar moet blijven. In Landshut (Beieren) hebben ze daar iets op gevonden. De gemoedelijke wandeling langs de kramen met lekkernijen en snuisterijen vindt daar dit jaar plaatsper auto. De kerst markt is een drive-by geworden. Voor de organi satoren een extra voordeel: iedereen moet langs alle kramen. foto christophe stache/afp Veel ondernemers raken in psy chische nood door de aanhou dende coronacrisis. De tweede golf zal een groot aantal van hen over het randje duwen, is de vrees. Peet Vogels Den Haag ONL-voorzitter Hans Biesheu vel FOTO ONL -Hans Biesheuvel, ONL Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: genieten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15