Luister Cora,
we willen
minder vluchten
M
IRENE VAN DEN BERG
14
1^
De naam klinkt niet zo bekend als KLM of
Douwe Egberts, maar in bijna ieder
Nederlands huishouden zijn producten van
Mepal te vinden. Mark Zegeling schreef een
boek over het zeventig jaar oude bedrijf.
De bijdrage van de lucht
vaart aan de opwarming
van de aarde wordt onder
schat. Tot nu toe keek de weten
schap vooral naar de uitstoot van
CO2. Maar dat is slechts het topje
van de gesmolten ijsberg, bleek
deze week uit een studie van de Eu
ropese organisatie voor luchtvaart
veiligheid. Andere effecten zijn
zelfs twee keer zo schadelijk voor
het klimaat. Zo kaatsen bijvoor
beeld de condensatiestrepen achter
vliegtuigen de door de aarde uitge
straalde warmte terug.
Heel langzaam groeit het besef
wat al die vliegreisjes kapotmaken;
tenminste bij de burger. Het aantal
tegenstanders van groei van de
luchtvaart is de afgelopen twee jaar
flink gestegen. Wilde in 2018 nog
14 procent van de Nederlanders een
afname van het aantal vluchten, in
middels is maar liefst 49 procent
voor krimp. Milieuvervuiling is
hun belangrijkste motivatie daar
voor. Slechts een op de zeven Ne
derlanders wil in de toekomst nog
meer vluchten.
Maar het kabinet steekt zijn kop
weer eens in het zeewater. Groei
van de Nederlandse luchtvaart
moet volgens de regering mogelijk
blijven, zo staat in de Luchtvaart
nota 2020-2050, omdat anders eco
nomische rampspoed dreigt. Eco
nomen twijfelen er echter zwaar
aan of Schiphol daadwerkelijk de
kurk is waarop de Nederlandse eco
nomie drijft. Hoe dan ook, een eco
nomie die afhangt van activiteiten
die het milieu kapotmaken, is geen
gezonde economie.
Wat is toch die aantrekkings
kracht van de luchtvaart op de poli
tiek? Terwijl het kabinet op dit mo
ment met een grote hamer de ho
reca en cultuur aan gort slaat, stopt
het zijn gevleugelde oogappeltje
miljarden toe. ,,De luchtvaart
maakt vanwege de Covid-pande-
mie een inktzwarte periode door.
We doen er in deze tijd alles aan
om ook deze sector te ondersteu
nen", aldus minister Cora van
Nieuwenhuizen bij de presentatie
van de luchtvaartnota. Alles, hè. Al
les. Ze zou er de aarde voor ver
kwanselen.
Nog zoiets, overal moet je 1,5 me
ter afstand houden, maar in het
vliegtuig mag je zij aan zij zitten.
Het vliegverkeer gaat gewoon door,
ondanks de angst van veel burgers
dat de luchtvaart corona verspreidt.
Dat is namelijk de tweede reden
waarom veel Nederlanders nu plei
ten voor minder vliegen.
Het toestaan van meer vluchten
schaadt de belangen van de burger,
want de klimaatcrisis is een bedrei
ging voor alle aspecten van de
maatschappij: onze gezondheid,
ons welzijn en ook de economie.
Inmiddels daalt gelukkig bij de
burger het besef in dat de gevolgen
van klimaatverandering vele malen
ingrijpender zijn dan het potentieel
mislopen van een klein stukje eco
nomische groei.
De regeringspartijen
zijn bereid voor het
vliegverkeer
stemmen te verliezen
Toch blijft het kabinet uitbrei
ding van de luchtvaart doordruk
ken, zelfs tegen de wil van het volk
in; in een tijd dat verkiezingen na
deren. De regeringspartijen zijn er
dus zo op gebrand het vliegverkeer
te laten groeien, dat ze zelfs bereid
zijn er stemmen voor te verliezen.
Ik vraag me soms af wie het kabi
net daadwerkelijk dient. De Inter
national Road Federation, ofwel de
asfaltlobby, riep Cora van Nieu-
wenhuizen onlangs uit tot vrouw
van het jaar. En het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat
wijdde daar ook nog eens trots een
tweet aan.
Ik ben benieuwd wat de lucht
vaartlobby voor haar in petto heeft.
Air France-
KLM
Randstad
Unilever
Pharming
Lochem
en drinkbeker, kam-
peerborden of een
koelkastdoos voor
vleeswaren. Bijna ie-
1 dereen heeft wel iets
I van Mepal in huis. Het
Achterhoekse bedrijf ontstond in
1950 en groeide uit tot een belang
rijke internationale speler op de
markt voor huishoudelijke produc
ten. Vanwege het 70-jarige jubi
leum schreef Mark Zegeling het
boek Mepal Vanzelfsprekend Bijzon
der.
Zegeling (46) schreef eerder boe
ken over Hollandse meesters als
Rembrandt en Vermeer, de gehei
men achter de gevels van de KLM-
huisjes en over het 100-jarig be
staan van Douwe Egberts. ,,Dat zijn
namen en bedrijven die bij het Ne
derlands erfgoed horen. In eerste
instantie denk je dan niet aan Me-
pal, maar als je ziet hoe vitaal en in
novatief dit bedrijf is, dan horen ze
wel degelijk in dit rijtje thuis. De
naam is minder bekend dan die van
KLM, Philips of Douwe Egberts,
maar de producten ervan zijn voor
iedereen herkenbaar."
Daar kwam de Amsterdammer
zelf ook achter toen hij aan zijn
(onafhankelijke) research begon.
Hij tovert een felgekleurd bord van
melamine uit zijn tas. ,,Van m'n
moeder gekregen, het hoort bij ons
kampeerservies uit de jaren 70. Dat
bord blijkt onverslijtbaar. Toen ik in
m'n eigen keukenkastjes keek,
bleek dat op mijn beschuitbus ook
de naam Mepal prijkt. En ja, lek
kende schoolbekers zijn voor veel
mensen ook wel een bekend feno
meen, haha. Eigenlijk is Mepal in
zo'n beetje elk huishouden te vin
den.''
Ongediertebestrijding
De geschiedenis van Mepal (de
naam is ontstaan uit de woorden
melamine en plastic) begon in 1950.
Oprichter is de Deen Egon Wolff.
Hij werkte in zijn thuisland bij een
bedrijf dat was gespecialiseerd in
ongediertebestrijding. Hij werd in
1942 naar Nederland gestuurd om
de rattenplaag te bestrijden die na
de aanleg van de Afsluitdijk in de
Noordoostpolder was ontstaan.
Onderweg naar een volgende klus
pikte hij bij Rotterdam een liftster
@ivandenberg
Irene van den Berg is journalist
en columnist, gespecialiseerd
in financiële psychologie.
Zij probeert ons economische
gedrag te verklaren.
O
zaterdag 28 november 2020
PC
De luchtvaart
maatschappij
veerde op nu
coronavaccins
dichterbij
komen.
De uitgever profi
teerde van een
positief rapport
van Morgan
Stanley.
Het levensmid
delenconcern
sloot de beurs-
week af in de
min.
4,1%
De biotechno-
loog was de
grootste daler in
de MidKap.
a>
E
o
Bewust of
onbewust,
iedereen
kent Mepal
Sanne Schelfaut