Luister Cora, we willen minder vluchten M IRENE VAN DEN BERG 14 1^ De naam klinkt niet zo bekend als KLM of Douwe Egberts, maar in bijna ieder Nederlands huishouden zijn producten van Mepal te vinden. Mark Zegeling schreef een boek over het zeventig jaar oude bedrijf. De bijdrage van de lucht vaart aan de opwarming van de aarde wordt onder schat. Tot nu toe keek de weten schap vooral naar de uitstoot van CO2. Maar dat is slechts het topje van de gesmolten ijsberg, bleek deze week uit een studie van de Eu ropese organisatie voor luchtvaart veiligheid. Andere effecten zijn zelfs twee keer zo schadelijk voor het klimaat. Zo kaatsen bijvoor beeld de condensatiestrepen achter vliegtuigen de door de aarde uitge straalde warmte terug. Heel langzaam groeit het besef wat al die vliegreisjes kapotmaken; tenminste bij de burger. Het aantal tegenstanders van groei van de luchtvaart is de afgelopen twee jaar flink gestegen. Wilde in 2018 nog 14 procent van de Nederlanders een afname van het aantal vluchten, in middels is maar liefst 49 procent voor krimp. Milieuvervuiling is hun belangrijkste motivatie daar voor. Slechts een op de zeven Ne derlanders wil in de toekomst nog meer vluchten. Maar het kabinet steekt zijn kop weer eens in het zeewater. Groei van de Nederlandse luchtvaart moet volgens de regering mogelijk blijven, zo staat in de Luchtvaart nota 2020-2050, omdat anders eco nomische rampspoed dreigt. Eco nomen twijfelen er echter zwaar aan of Schiphol daadwerkelijk de kurk is waarop de Nederlandse eco nomie drijft. Hoe dan ook, een eco nomie die afhangt van activiteiten die het milieu kapotmaken, is geen gezonde economie. Wat is toch die aantrekkings kracht van de luchtvaart op de poli tiek? Terwijl het kabinet op dit mo ment met een grote hamer de ho reca en cultuur aan gort slaat, stopt het zijn gevleugelde oogappeltje miljarden toe. ,,De luchtvaart maakt vanwege de Covid-pande- mie een inktzwarte periode door. We doen er in deze tijd alles aan om ook deze sector te ondersteu nen", aldus minister Cora van Nieuwenhuizen bij de presentatie van de luchtvaartnota. Alles, hè. Al les. Ze zou er de aarde voor ver kwanselen. Nog zoiets, overal moet je 1,5 me ter afstand houden, maar in het vliegtuig mag je zij aan zij zitten. Het vliegverkeer gaat gewoon door, ondanks de angst van veel burgers dat de luchtvaart corona verspreidt. Dat is namelijk de tweede reden waarom veel Nederlanders nu plei ten voor minder vliegen. Het toestaan van meer vluchten schaadt de belangen van de burger, want de klimaatcrisis is een bedrei ging voor alle aspecten van de maatschappij: onze gezondheid, ons welzijn en ook de economie. Inmiddels daalt gelukkig bij de burger het besef in dat de gevolgen van klimaatverandering vele malen ingrijpender zijn dan het potentieel mislopen van een klein stukje eco nomische groei. De regeringspartijen zijn bereid voor het vliegverkeer stemmen te verliezen Toch blijft het kabinet uitbrei ding van de luchtvaart doordruk ken, zelfs tegen de wil van het volk in; in een tijd dat verkiezingen na deren. De regeringspartijen zijn er dus zo op gebrand het vliegverkeer te laten groeien, dat ze zelfs bereid zijn er stemmen voor te verliezen. Ik vraag me soms af wie het kabi net daadwerkelijk dient. De Inter national Road Federation, ofwel de asfaltlobby, riep Cora van Nieu- wenhuizen onlangs uit tot vrouw van het jaar. En het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijdde daar ook nog eens trots een tweet aan. Ik ben benieuwd wat de lucht vaartlobby voor haar in petto heeft. Air France- KLM Randstad Unilever Pharming Lochem en drinkbeker, kam- peerborden of een koelkastdoos voor vleeswaren. Bijna ie- 1 dereen heeft wel iets I van Mepal in huis. Het Achterhoekse bedrijf ontstond in 1950 en groeide uit tot een belang rijke internationale speler op de markt voor huishoudelijke produc ten. Vanwege het 70-jarige jubi leum schreef Mark Zegeling het boek Mepal Vanzelfsprekend Bijzon der. Zegeling (46) schreef eerder boe ken over Hollandse meesters als Rembrandt en Vermeer, de gehei men achter de gevels van de KLM- huisjes en over het 100-jarig be staan van Douwe Egberts. ,,Dat zijn namen en bedrijven die bij het Ne derlands erfgoed horen. In eerste instantie denk je dan niet aan Me- pal, maar als je ziet hoe vitaal en in novatief dit bedrijf is, dan horen ze wel degelijk in dit rijtje thuis. De naam is minder bekend dan die van KLM, Philips of Douwe Egberts, maar de producten ervan zijn voor iedereen herkenbaar." Daar kwam de Amsterdammer zelf ook achter toen hij aan zijn (onafhankelijke) research begon. Hij tovert een felgekleurd bord van melamine uit zijn tas. ,,Van m'n moeder gekregen, het hoort bij ons kampeerservies uit de jaren 70. Dat bord blijkt onverslijtbaar. Toen ik in m'n eigen keukenkastjes keek, bleek dat op mijn beschuitbus ook de naam Mepal prijkt. En ja, lek kende schoolbekers zijn voor veel mensen ook wel een bekend feno meen, haha. Eigenlijk is Mepal in zo'n beetje elk huishouden te vin den.'' Ongediertebestrijding De geschiedenis van Mepal (de naam is ontstaan uit de woorden melamine en plastic) begon in 1950. Oprichter is de Deen Egon Wolff. Hij werkte in zijn thuisland bij een bedrijf dat was gespecialiseerd in ongediertebestrijding. Hij werd in 1942 naar Nederland gestuurd om de rattenplaag te bestrijden die na de aanleg van de Afsluitdijk in de Noordoostpolder was ontstaan. Onderweg naar een volgende klus pikte hij bij Rotterdam een liftster @ivandenberg Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O zaterdag 28 november 2020 PC De luchtvaart maatschappij veerde op nu coronavaccins dichterbij komen. De uitgever profi teerde van een positief rapport van Morgan Stanley. Het levensmid delenconcern sloot de beurs- week af in de min. 4,1% De biotechno- loog was de grootste daler in de MidKap. a> E o Bewust of onbewust, iedereen kent Mepal Sanne Schelfaut

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14