Dochters sterfelijkheid II 8 NIEUWS CORONA TWEEDE GOLF Een stropdas omdoen of een mantelpak aantrekken voor een videocall, doen de meeste thuiswerkers sowieso niet. Maar hoe langer we wegblijven van kantoor, hoe slonziger we ons lijken te kleden. IN QUARANTAINE TWEEDE GOLF, DAG 64 Ik kreeg op m'n donder van m'n oudste dochter. Die had in de krant moeten lezen dat ik een longontste king had. „Wil je dat nooit meer doen!'' Ze bedoelde niet per se die longontste king, alhoewel dat natuurlijk ook liever wel. Maar vooral dat ik de kranten lezers eerder informeerde over mijn gezondheid dan haar! Tuurlijk, heeft ze gelijk in. Maar u weet misschien hoe dat gaat. Je wilt geen ongerustheid zaaien, ze hebben toch al hun eigen so res. En het gaat altijd weer over, toch? Maar een stukkie in de krant is niet de manier waarop je met je volwassen dochter communiceert. Doen we ook meestal niet hoor, we appen best veel, we bellen en we zien elkaar soms op 1,5 coronameter. Gelukkig maar. Toch was ik behalve beschaamd (voelde me een beetje betrapt) vooral geraakt door de rolomkering die zich, tijdens deze coronamaanden, onder mijn ogen afspeelt. Ik zie haar nog met haar bolle koppie in de wieg liggen, met die kleine blote beentjes onder een luierbroekje over het grasveld voor het huis hobbelen, in het zwembadje spetteren, de eerste tekeningen maken. Ik voel haar nog voorop mijn fiets zitten, babbelend door de weilanden heen. Ik heb haar boterhammetjes gesmeerd voor in de trommel mee naar school. (Veel te lang. Nog toen ze 13 waren deed ik dat). Nu hebben we kennelijk het punt bereikt dat mijn dochter zich om mij gaat bekommeren Ik heb haar naar feestjes gereden en de eerste tranen gezien om vriendinnetjes die niet bleken te deugen, idem dito de vriendjes. Ik heb haar trots haar diploma zien halen en de Ikea-kasten in elkaar gezet op haar eerste studen tenkamer. Maar nu hebben we kenne lijk het punt bereikt dat de rollen aan het omdraaien zijn en zij zich bezorgd om mij gaat bekommeren. Het was toch al zo'n week. Ook mijn 8-jarige leest sinds kort soms deze stukjes. Pakt ze 's ochtends bij het ont bijt de krant, u hebt geen idee hoe trots me dat maakt. Bladert naar mijn stuk- kie, leest met het vingertje langs de woorden. Soms krijg ik een 'duimpje', soms een vragende blik. Soms blijft er iets hangen wat ik pas later door heb. Dat gebeurde nu. We zaten aan het avondeten, vroeg ze: ,,Dus allebei je ou ders waren 66 toen ze stierven?'' Dan kun je maar een ding antwoorden. ,,Ja schat, maar dat gebeurt mij niet hoor. Ik word heeeeel oud!'' Nederlanders doen steeds min der moeite er pico bello bij te lo pen. Dat vindt Fokke de Jong, oprichter/eigenaar van pakken- merk Suitsupply. ,,Het wordt steeds erger! We hebben 125 winkels in 24 landen en dan zie je tijdens de onlinevergaderin- gen het verschil tussen de colle ga's uit ons land en het buiten land. In met name Frankrijk, Duitsland en België zitten ze er piekfijn bij tijdens zo'n video- call, maar wij? Geen net jasje of gestreken overhemd, maar een casual schipperstrui of gekreukt shirt. Het komt allemaal voorbij. En niet alleen onze kleding ver slonst, je merkt het ook aan on gecontroleerde baardgroei en slordige kapsels. Laatst heb ik een collega er zelfs op aangespro ken. 'Ga je even scheren', zei ik tegen hem. Ik kon het niet langer aanzien.'' De Jong begrijpt wel dat de thuiswerkers minder hun best doen om er patent uit te zien. ,,We hebben veel minder afspra ken buiten de deur en hebben - zeker tijdens de donkere maan den - minder energie. En het zit minder in onze cultuur om er tiptop uit te zien. Maar ik heb in middels het idee dat we qua ui terlijk door de bodem zijn ge zakt.'' Energie 'Nederland, doe er wat aan', is dan ook het credo van De Jong. Niet alleen om zijn winkels beter te laten draaien, maar volgens de markante ondernemer krijgen mensen er energie van als ze er beter uitzien. Daarnaast doet het iets met hun uitstraling. ,,Koop gewoon wat netjes. Dat hoeft echt geen driedelig pak te zijn, maar een mooi jasje doet al veel. We waren voor de coronacrisis goed op weg. We hebben op het gebied van sophisticated kleding sprongen vooruit gemaakt en ga ven behoorlijk wat meer geld uit aan pakken.'' Als het virus onder controle is, verwacht Fokke de Jong dat de verkoop van nette kleding voor dames en heren zich voor een groot deel herstelt. ,,We zijn ook actief in China en Australië, lan den waar nauwelijks meer be smettingen zijn. Als je kijkt naar onze verkoopcijfers, is het net alsof daar niets is gebeurd. Nu Europa en Amerika nog. Wat ons betreft zetten we een dikke streep door 2020 en richten we ons volop op volgend jaar.'' Niet alleen Suitsupply heeft het moeilijk in Nederland, de meeste kleding- en schoenen winkels doken sinds maart in de rode cijfers. Het CBS berekende dat kledingzaken in het derde Het wordt steeds erger. Geen net jasje of overhemd, maar een gekreukt shirt kwartaal van dit jaar 3,4 procent minder omzet draaiden dan in dezelfde periode in 2019. Voor schoenenwinkels daalde de om zet nog wat harder: minus 4,9 procent. Met name lederen schoenen worden minder ver kocht, in tegenstelling overigens tot (comfortabele) sneakers.Toch is deze daling minder heftig dan in het tweede kwartaal. Sascha Bertus, imagodeskun- IN DE KAST dige bij Room to Grow en auteur van het boek VerPAK je succes, denkt dat we ons ook na corona informeler blijven kleden. ,,We zijn het gewend en een casual look is daardoor geaccepteerd. Werk en privé lopen voor veel mensen door elkaar heen, dat geldt ook voor kleding.'' Bertus waarschuwt dat uit onderzoek blijkt dat we minder presteren als we ons te casual kleden. ,,Het kan een valkuil zijn. Je wordt minder scherp. En ook belang rijk: informeel kleden is geen sy noniem voor een onverzorgd ui terlijk. Dat gevaar ligt bij sommi gen op de loer.'' Ze geeft kleding winkels die zijn gespecialiseerd in (maat)pakken alvast het ad vies om de collectie aan te pas sen. ,,Want ik denk dat de strakke pakken in ons land de komende jaren minder populair blijven.'' Ook Ton Wilthagen, hoog leraar arbeidsmarkt aan de uni versiteit van Tilburg, ziet over de gehele linie 'een blijvend infor meel effect.' ,,Het wordt een mix. Deels formeel, deels niet. Net zo als we straks deels thuis zullen blijven werken en deels op kan toor. Daarnaast zullen veel men sen ook de behoefte hebben om zich juist helemaal uit te leven met nieuwe outfits. Maar dat ef fect ebt snel genoeg weer weg.'' Bij Renate Collée uit Den Hoorn heeft de 'vercasualisering' sinds de uitbraak van het virus behoorlijk toegeslagen. Ze maakt zelf kleding, ook voor haar man, die normaal gesproken in pak vrijdag 27 november 2020 GO Frank Poorthuis Frank Poorthuis schrijft dagelijks over het gezinsleven tijdens corona. Nederland laat het nette oak even voor wat het is: 'We verslonzen!' Sanne Schelfaut Amsterdam - Fokke de Jong, Suitsupply De gemiddelde Nederlan der heeft 173 kleding stukken (ondergoed en sokken inbegrepen). Daar van zijn er 7 tweedehands en 50 liggen al meer dan een jaar ongebruikt in de kast. We kopen jaarlijks 46 nieuwe kledingstukken en doen er daarnaast 40 weg; 16 daarvan wor den gerecycled of herge bruikt, maar de overige 24 gaan bij het huishoude lijk afval en worden ver brand. (Bron: Onderzoek Measu ring the Dutch clothing mountain, Hogeschool van Amsterdam.) Renate Collée (l) maakt van soepele stof kleding, ook voor haar man. Damesmodeatelier SheSuit ontwierp een jasje (r) met rits aan de achterkant. FOTO'S FRANK DE ROO, MARCO OKHUIZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 8