AUTO
De mooiste miniaturen om cadeau te doen
18
Een gloednieuwe auto voor een paar tientjes?
Met de nieuwste schaalmodellen kan het. Altijd leuk
om autoliefhebbers in de decembermaand mee te
verrassen. De opvallendste autominiaturen zetten
we hier in de showroom.
VRAAG ANTWOORD
Waarom niet voor iedereen
dezelfde maximumsnelheid?
Is ook bij laadpaal
parkeervergunning
verplicht?
Goede zithouding?
Cruise-control
bood uitkomst!
Lada 2106 USSR (1976)
De hoekige Lada was dé volksauto in
de voormalige Sovjet-Unie. Ook de
politie reed ermee en daarvan getuigt
deze geel-blauwe Lada 2106 (1600)
uit 1976. Anders dan de andere
schaalmodellen hier is de Lada nage
bouwd in schaal 1:18. Het grotere for
maat bood gelegenheid voor nóg
meer detaillering. Prijs €58.
Skoda Superb (1938)
Wie dacht dat de modelnaam Superb
verzonnen is door eigentijdse marke-
ting-goeroes heeft het mis. Deze
Skoda Superb 913 stamt al uit 1938. En
toen al was het een chic model van
het Tsjechische merk. Het chroom
komt mooi uit in dit schaalmodel
(1:43), net als het reservewiel in de
flank. Prijs €34,95.
Mercedes G-klasse
Miniatuurbouwer Carama verrast
telkens weer met fraai gedetailleerde
auto's voor een spotprijs. Zoals deze
(1:43) Mercedes G-klasse van de Ko
ninklijke Marechaussee. Knappe
weergave van deze evergreen onder
de terreinauto's. Het origineel rijdt
onder meer op luchthaven Schiphol.
Prijs €9,95.
Daf 33 bestel (1970)
Hollandser gaat het niet worden. De
Nederlandse modelautofabrikant
Scale Masters heeft de Daf 33 bestel
(in 1:43) nagemaakt. En dan nog wel
in ambtelijk grijs, in de huisstijl van
de PTT Technische Dienst. Zelfs de
blauwe kentekenplaten van rond
1970 zitten erop. Gelimiteerd aantal
van 150 stuks. Prijs €25.
vrijdag 27 november 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
We rijden nu al een tijdje
overdag 100 km/u op de
snelweg. Ik vind het heerlijk
ontspannend en merk dat er
ook minder files zijn. Maar
wat wel opvalt: vaak stroopt
het verkeer op als er een
vrachtwagen opdoemt. Die
mag maximaal 80 km/u.
Waarom niet gekozen voor
één maximumsnelheid (100
of 90 km/u) voor alle voer
tuigen, zodat het allemaal
nog beter doorstroomt?
-Ad Maas
Voor die lagere limiet is geko
zen omdat vrachtauto's nu
eenmaal groter en zwaarder
zijn dan personenauto's. Dat
maakt ze minder wendbaar in
het verkeer en bij een aanrij
ding richten ze door hun ge
wicht en omvang meer
schade aan. Daarom lijkt het
mij niet verstandig om die li
miet van 80 km/u te verho
gen. Bovendien rijden veel
vrachtauto's al iets sneller in
de praktijk, want hun begren
zer is afgesteld op 90 km/u.
Het alternatief, ook de perso
nenauto's beperken tot 80
km/u, lijkt mij niet wenselijk
voor de doorstroming van het
verkeer.
Bij ons in de wijk is vergun-
ningparkeren van kracht.
Moet je dan ook een par-
keervergunning hebben om
je auto te kunnen opladen?
—Frank Brugman
Ja, als ergens betaald parke
ren geldt of een parkeerver-
gunning verplicht is, dan geldt
dit ook voor de parkeerplaats
bij een laadpaal.
Als fotojournalist van het
ANP reed ik in de jaren 80
zo'n 55.000 km per jaar en
liep ik een hernia op. Het
belangrijkste advies voor
herstel: zo veel mogelijk
rechtop in de autostoel zit
ten. Maar ik merkte dat er
altijd een spanningsboog is
tussen het ingedrukt hou
den van het gaspedaal en de
rug, waardoor scheef zitten
bijna onvermijdelijk is. Uit
eindelijk leverde cruise-con
trol een belangrijke bijdrage
aan de juiste zithouding.
—Arthur Bastiaanse
Dank voor het delen van deze
persoonlijke ervaring. Ook
Ton Pasman reageert: 'Net
als veel andere Nederlanders
ben ik langer dan 1,90 meter.
In veel auto's geldt dat als ik
rechtop zit, de lendensteun
op de verkeerde hoogte in
mijn rug duwt. Soms prikt de
onderkant van de hoofdsteun
tegen mijn schouders en de
kuipvorm is te krap voor mijn
rug. Het ergste: de helft van
mijn blikveld wordt ingeno
men door de binnenspiegel
en de raamstijlen. Dat is lang
niet allemaal te verhelpen
door de stoel aan te passen.
Je zoekt een andere houding,
met scheef zitten als gevolg.'
Showroom
op schaal
NIEK SCHENK