AUTO De mooiste miniaturen om cadeau te doen 18 Een gloednieuwe auto voor een paar tientjes? Met de nieuwste schaalmodellen kan het. Altijd leuk om autoliefhebbers in de decembermaand mee te verrassen. De opvallendste autominiaturen zetten we hier in de showroom. VRAAG ANTWOORD Waarom niet voor iedereen dezelfde maximumsnelheid? Is ook bij laadpaal parkeervergunning verplicht? Goede zithouding? Cruise-control bood uitkomst! Lada 2106 USSR (1976) De hoekige Lada was dé volksauto in de voormalige Sovjet-Unie. Ook de politie reed ermee en daarvan getuigt deze geel-blauwe Lada 2106 (1600) uit 1976. Anders dan de andere schaalmodellen hier is de Lada nage bouwd in schaal 1:18. Het grotere for maat bood gelegenheid voor nóg meer detaillering. Prijs €58. Skoda Superb (1938) Wie dacht dat de modelnaam Superb verzonnen is door eigentijdse marke- ting-goeroes heeft het mis. Deze Skoda Superb 913 stamt al uit 1938. En toen al was het een chic model van het Tsjechische merk. Het chroom komt mooi uit in dit schaalmodel (1:43), net als het reservewiel in de flank. Prijs €34,95. Mercedes G-klasse Miniatuurbouwer Carama verrast telkens weer met fraai gedetailleerde auto's voor een spotprijs. Zoals deze (1:43) Mercedes G-klasse van de Ko ninklijke Marechaussee. Knappe weergave van deze evergreen onder de terreinauto's. Het origineel rijdt onder meer op luchthaven Schiphol. Prijs €9,95. Daf 33 bestel (1970) Hollandser gaat het niet worden. De Nederlandse modelautofabrikant Scale Masters heeft de Daf 33 bestel (in 1:43) nagemaakt. En dan nog wel in ambtelijk grijs, in de huisstijl van de PTT Technische Dienst. Zelfs de blauwe kentekenplaten van rond 1970 zitten erop. Gelimiteerd aantal van 150 stuks. Prijs €25. vrijdag 27 november 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor alle voer tuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt? -Ad Maas Voor die lagere limiet is geko zen omdat vrachtauto's nu eenmaal groter en zwaarder zijn dan personenauto's. Dat maakt ze minder wendbaar in het verkeer en bij een aanrij ding richten ze door hun ge wicht en omvang meer schade aan. Daarom lijkt het mij niet verstandig om die li miet van 80 km/u te verho gen. Bovendien rijden veel vrachtauto's al iets sneller in de praktijk, want hun begren zer is afgesteld op 90 km/u. Het alternatief, ook de perso nenauto's beperken tot 80 km/u, lijkt mij niet wenselijk voor de doorstroming van het verkeer. Bij ons in de wijk is vergun- ningparkeren van kracht. Moet je dan ook een par- keervergunning hebben om je auto te kunnen opladen? —Frank Brugman Ja, als ergens betaald parke ren geldt of een parkeerver- gunning verplicht is, dan geldt dit ook voor de parkeerplaats bij een laadpaal. Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo'n 55.000 km per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zit ten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt hou den van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uit eindelijk leverde cruise-con trol een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding. —Arthur Bastiaanse Dank voor het delen van deze persoonlijke ervaring. Ook Ton Pasman reageert: 'Net als veel andere Nederlanders ben ik langer dan 1,90 meter. In veel auto's geldt dat als ik rechtop zit, de lendensteun op de verkeerde hoogte in mijn rug duwt. Soms prikt de onderkant van de hoofdsteun tegen mijn schouders en de kuipvorm is te krap voor mijn rug. Het ergste: de helft van mijn blikveld wordt ingeno men door de binnenspiegel en de raamstijlen. Dat is lang niet allemaal te verhelpen door de stoel aan te passen. Je zoekt een andere houding, met scheef zitten als gevolg.' Showroom op schaal NIEK SCHENK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18