2019 2020 II Horeca heeft deze kerst al uit het hoofd gezet 16 ECONOMIE CORONA OMZET viroloog, maar kpenstelling niet openstelling t Ahs ,het Consumenten kopen zich deze Black Friday suf. De online-aankopen liggen deze week tot wel 40 procent hoger vergeleken met vorig jaar. In de fysieke winkels is het door de coronamaatregelen juist rustiger. Een van die ondernemers die de deuren tot eind dit jaar gesloten houdt, is chef-kok Ron Blaauw van Ron Gastrobar. Weken geleden riep hij het kabinet al op om snel duidelijkheid te geven over de feestdagen, maar zijn dringende oproep - én die van Koninklijke Horeca Nederland en FNV Horeca - bleef tot dusver onbeantwoord. Waarschijnlijk komt die duidelijkheid pas rond 8 december, bij de volgende persconferen tie. Blaauw wilde dat moment niet afwachten; in plaats daarvan zet hij de rest van het jaar in op bezorgen en afhalen van maaltijden, ook met de feestdagen. ,,Ik ben geen viroloog, maar ik zie aan het aantal Ik ben geen besmettingen dat kerst gewoon niet ik zie dat gaat lukken.'' 9 toch anders beslist, is met kerst het volgens Blaauw aewoon niet de vraag hoe renda bel dat is. ,,Als we gaat lukken maximaal dertig gas - Ron Blaauw, ten mogen ontvan- chef-kok gen, dan zijn we daar het type restaurant niet voor.'' Bovendien moet hij met de feestda gen zijn personeel extra betalen en vraagt dat ook nadere extra investeringen. Niet overtuigd Daarbij is Blaauw er niet van overtuigd dat gas ten staan te popelen om met kerst uit eten te gaan. ,,Je ziet dat iedereen onzeker en afwach tend is.'' Dat de animo mogelijk gering is, kwam naar voren in een onderzoek van Lightspeed, leverancier van kassasystemen voor horecaon dernemers. Daarin zei 'slechts' 6 procent van de 1000 ondervraagden - als dat mogelijk is - uit eten te gaan met de feestdagen. Vorig jaar was dat 12 procent. Voorzitter Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland ziet steeds meer horecaon dernemers de hoop op kerst verliezen. Frustre rend vindt hij het dat het kabinet ondanks her haalde oproepen zolang wacht met een besluit. „Ondernemers hebben geen idee waar ze aan toe zijn. De onrust en onzekerheid groeit. Er zijn ook ondernemers die dreigen de deuren ge woon open te gooien. Er is nü echt duidelijkheid nodig.'' Pharming Group Air France KLM PostNL Basic-Fit Afgelopen woensdag turfden Cur- rence iDeal en thuiswinkel.org der tig online transacties per seconde, berekend over veertien winkeluren. Dat is 50 procent meer dan in 2019. Er werden alleen al op woensdag 1.520.000 bestellingen gedaan in Nederland voor een bedrag van 110 miljoen euro. Ter vergelijking: op de woensdag voor Black Friday 2019 waren er 950.000 online aan kopen voor een bedrag van 78 mil joen euro. De omzet was 80 procent hoger dan op een normale woensdag. Het gaat daarbij puur om online aanko pen, betalingen van bijvoorbeeld verkeersboetes en energierekenin gen via iDeal zijn eruit gefilterd. Van afgelopen zaterdag tot en met woensdag werd er in Nederland voor 460 miljoen euro online ge kocht. Vorig jaar was dat 365 mil joen euro. De online-aankopen met creditcards komen daar nog bij, die zijn doorgaans goed voor een aan deel van 13 procent. Aan geld geen gebrek, Nederlandse huishoudens hebben bijna 400 miljard euro spaargeld. Winkelhoogtepunt Sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN Amro voorspelt dat con sumenten de komende (feest)da- gen zelfs 75 procent meer online zullen gaan besteden in vergelij king met dezelfde periode vorig jaar. De weken rond Black Friday, Sinterklaas en kerst vormen vol gens Swart traditioneel het winkel hoogtepunt van het jaar. De gedeel telijke lockdown versterkt dit al leen maar, constateert hij. Verschuiving Als er een duidelijke verschuiving is naar online, is dat precies wat de branche al wekenlang hoopt. Win keliers moeten er alles aan doen om te voorkomen dat het te druk wordt in de fysieke winkels. De richtlijn: een klant per 10 vierkante meter wordt streng gehandhaafd. Wordt De cijfers wijzen erop dat de aankopen over meer dagen gespreid worden het drukker, dan moeten de poten tiële klanten buiten in de kou wachten en dat ziet geen enkele re tailer graag. ,,We kunnen het ons niet permitteren dat het fout gaat. Retail ligt onder een vergrootglas'', zegt Frederike van Urk van de Hema. De winkelketen hanteert de simpelste en meest gebruikte me thode om mensen te tellen: een winkelmandje is verplicht. Als de mandjes op zijn mogen er geen mensen meer bij. Corona is een van de redenen dat het al heel de week 'Black' is en dat blijft met 'Cyber Monday' nog wel even zo. Met succes, zo lijkt het. ,,De eerste kale cijfers voor iDeal wijzen erop dat de aankopen voor Black Friday nu over veel meer dagen ge spreid worden. Dat voorspelt dan geen sterke piek op Black Friday zelf'', meldt Berend Jan Beugel van Currence iDeal. Geen haast Coolblue bijvoorbeeld begon vorige week vrijdag al met Black Friday en de acties zijn elf dagen geldig; er is geen reden tot haasten. Veel bestellingen worden afgehaald bij een Coolbluewinkel en bij drukte moeten klanten buiten wachten. ,,Onze winkels zijn zo in gericht dat klanten er veilig kunnen winkelen en onze Coolblue'ers er veilig kunnen werken. Denk aan mondkapjes, plexiglas, maximum aantal bezoekers per winkel en con tactloos betalen.'' De Bijenkorf doet officieel niet aan Black Friday, maar strooit wel met Sint-aanbiedingen en kortin gen tot 30 procent. Ook dat waren huis vraagt klanten zoveel mogelijk online te bestellen. Klanten wordt gevraagd doordeweeks en alleen naar de winkels te komen. Wie gaat, kan bovendien online zien hoe druk het in de winkel is en wat er wordt verwacht. Om rijen bij de kassa te voorkomen, zijn er nieuwe, snellere pin-terminals geïnstal leerd. Bijenkorf wil maar een klant per 25 vierkante meter. fjr -f 111 vrijdag 27 november 2020 Rotterdam <13% Het biotechno logiebedrijf gaat voor een tweede beurs notering aan de Nasdaq. <UK Een positieve score in de Mid- Kap voor de luchtvaartmaat schappij. •rn Het postbedrijf kampte met een adviesverlaging door Berenberg. Ton Voermans Utrecht - Berend Jan Beugel, iDeal Een groeiend aantal horecaondernemers heeft de hoop op openstelling met de kerst al min of meer opgegeven en besluit zelf de deuren tot eind dit jaar gesloten te houden. Andere collega's zijn strijdbaarder en drei gen juist de deuren open te gooien. ,,Dit is een onhoudbare situatie. Er is nu duidelijk heid nodig'', zegt Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland. Natasja de Groot Drukte achter Bij Huis ter West in Westervoort kan eten worden afgehaald. foto jan ruland van den brink De sportscholen keten kreeg weer een forse tik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16