EUWS 11 INTERVIEW PIER ERINGA^ Breek het ov niet zodanig af dat je straks weer moet opbouwen Pier Eringa zou van het moederbedrijf van Connexxion weer een toonaangevende vervoerder maken. Maar toen kwam corona. Nu gaat hij de dienstregeling inkrimpen. ,,We liggen als vervoerders op de ic." De kwinkslag is zelfs in zware tijden nooit ver weg bij Pier Eringa. ,,Het plan luidde Make Trans dev Great Again", grapt de ex-ProRail-baas over zijn eerste jaar bij Transdev Nederland. ,,Dat gaat even mooi niet door." In maart behaalde Eringa (59) nog één succesje - dochtermaatschappij Connexxion behield de busconcessie voor de regio Gooi en Vechtstreek - maar sinds dien is het kommer en kwel. Tijdens de tweede lockdown blij ven zes van de tien ov-gebruikers thuis. In de Transdev-regio's (Zee land en delen van Noord-Holland, Flevoland, Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant) verplaatsen te veel van Eringa's bussen en treinen lucht. De pandemie maakt zijn job nóg uitdagender. Was Transdevs markt aandeel (bus en regionaal spoor) door de jaren heen al gedaald van 70 naar 25 procent, in 2020 gaat de vervoerder zwaar de min in. Het zelfde geldt voor de concurrenten Arriva, Keolis, EBS en QBuzz. Corona maakt zichtbaar hoe ongezond de sector al jaren is, betoogt Eringa. Hoe zwaar raakt de pandemie Transdev Nederland? Eringa: ,,We hangen in de touwen, zitten aan het infuus, liggen op de ic. Dit jaar schieten we op een omzet van ruim 750 miljoen circa 25 miljoen euro de min in. Je mag best opschrij ven dat er in Parijs door onze groot aandeelhouder een beetje lelijk naar ons wordt gekeken." ,,Onze verliezen worden slechts tot 94 procent gecompenseerd, de rest komt voor eigen rekening. Voor de eerste helft van 2021 krijgt het ov 750 miljoen euro, maakte het kabinet vorige maand bekend. Daarmee draaien we hoogstens break-even. In 2021 hebben we gegarandeerd een niet-verdienmodel." ,,De emotie in Den Haag is mij te veel 'Die lui mogen blij zijn dat ze über haupt geld krijgen.' Bekijk het objec tief: als vervoerders moeten we de komende jaren fors investeren in elektrische en waterstofbussen. Een gewone bus kost 2 ton, een elektri sche het dubbele. Banken gaan ons dat geld niet lenen, want er komt niks binnen. Er komt bovendien een tijd nS Covid. Over vijf a tien jaar zijn er veel meer reizigers. Breek het ov daarom niet zodanig af dat je straks weer moet opbouwen." Transdev lijkt harder geraakt dan andere vervoerders, zoals Arriva. ,,Arriva bezit meer treinlijnen dan wij en dat is winstgevender dan bus vervoer. Ook staan ze in de verkoop, waardoor eventuele ellende toch minder snel naar buiten komt. Ze hebben verder een eigenaar (Deuts che Bahn, red.) die royale overheids steun krijgt. Dat krijgt Transdev in Frankrijk veel minder." Hoe gaat u de miljoenenverliezen wegpoetsen? ,,Waar we hoogfrequent rijden, doen we dat minder vaak. In gebieden waar onze bussen slechts één of twee keer per uur rijden, kijken we met de provincies hoe dat slimmer kan. In Zeeland gaan we een pilot doen waarbij we in het weekend de busjes van ons taxi-onderdeel inzetten voor lijnen waarvan minder dan acht mensen gebruikmaken. Dat is veel goedkoper." ,,Dat valt reuze mee. Neem onze lijn van Nieuw-Vennep via Schiphol naar Amsterdam CS, waar normaal alleen toeristen in zitten. Die gaat van twaalf keer per uur naar acht keer. We schrappen verder sommige nachtbussen die vooral feestgangers trekken. Als disco's heropenen, rij den we weer. Ons busvervoer blijft op peil. Ik vind het alleen niet uit te leggen om nu met belastinggeld lege bussen de weg op te sturen." Vallen er ontslagen onder de 5200 mensen vast personeel? ,,Bij het rijdende vaste personeel, zo als chauffeurs en monteurs, op korte termijn niet. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs ligt met 51 jaar be hoorlijk hoog; we kunnen met na tuurlijk verloop veel opvangen. Voor ons kantoorpersoneel is het waar schijnlijk wel aan de orde. Bij de ruim duizend uitzendkrachten en inge huurde mensen moeten we helaas ook snijden." Het kabinet mag een deel van de pijn bij de vervoerders leggen, de kans is aanzienlijk dat er later alsnog geld bij moet. Diverse provincies hebben dit jaar hun aanbestedingen stilgezet, omdat vervoerders nu geen enkele interesse tonen. ,,Transdev, Arriva, Keolis, QBuzz, EBS: we hebben elkaar met z'n allen een beetje gek laten maken door in te schrijven op concessies die enkel met optimistisch begroten winstgevend waren te krijgen. Zo'n verlieslatende concessie bezitten wij in Zeeland. Daar dacht de toenmalige directie: met subsidie van de provincie en rei zigersopbrengsten is geld te verdie nen. Niet dus. Covid-19 toont aan hoe pervers dat systeem werkte." Hoe komt het ov uit het dal? ,,Het streekvervoer moet honderden miljoenen euro's extra krijgen. We willen dat overheden bijspringen in de financiering van onze infrastruc tuur, van laadpalen tot bussen. Het kabinet dient verder de belofte na te komen om meer regionale treinlij- nen beschikbaar te stellen. Alleen heeft staatssecretaris Van Veldhoven de in Europa afgesproken liberalise ring deze zomer in de ijskast gezet, met corona als excuus. NS krijgt ge woon weer het hoofdrailnet gegund. Vandaar dat we als gezamenlijke ver voerders deze maand een kort geding tegen het kabinet zijn gestart. De uit spraak is 1 december." ,,Als vervoerders willen we niet één logge landelijke spoorvervoerder. Daar doe ik NS mee tekort, hoor. Ze presteren uitstekend, maar een beetje concurrentie houdt scherp. Toen NS geen brood zag in regionaal spoor, zijn de regionale vervoerders succes vol in dat gat gesprongen. En nu den ken zij: dat willen wij ook." Wanneer is Transdev weer 'great'? ,,Ik mag van Parijs investeren, mits er voldoende rendementsmogelijkhe den tegenover staan. Hun overname in 2007 heeft bepaald nog niet geren deerd. We hopen in de toekomst meer treindiensten binnen te halen. Dan kun je een combinatie met bus lijnen maken: de trein als hoofdader, met bussen daaraan gekoppeld. Het visgraatmodel is een sterke formule, Arriva doet dat heel knap in het noorden en zuiden." vrijdag 27 november 2020 GO 'Nu geen lege bussen laten rijden van belastinggeld' David Bremmer Hoog Soeren Het kabinet heeft dit jaar toch 1,5 miljard euro toegezegd? Bent u niet wat ondankbaar? Pier Eringa van Transdev Nederland: „Onze verliezen worden slechts tot 94 procent gecom penseerd." FOTO MARLIES WESSELS - Pier Eringa, ceo Transdev Nederland De reiziger is de dupe. De afgelopen jaren is wel erg gretig ingetekend op concessies. NS wordt bevoordeeld?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11