EUWS 11
INTERVIEW PIER ERINGA^
Breek het
ov niet
zodanig af
dat je straks
weer moet
opbouwen
Pier Eringa zou van
het moederbedrijf van
Connexxion weer
een toonaangevende
vervoerder maken. Maar
toen kwam corona. Nu
gaat hij de dienstregeling
inkrimpen. ,,We liggen als
vervoerders op de ic."
De kwinkslag is zelfs in
zware tijden nooit ver
weg bij Pier Eringa. ,,Het
plan luidde Make Trans
dev Great Again", grapt
de ex-ProRail-baas over zijn eerste
jaar bij Transdev Nederland. ,,Dat
gaat even mooi niet door." In maart
behaalde Eringa (59) nog één succesje
- dochtermaatschappij Connexxion
behield de busconcessie voor de regio
Gooi en Vechtstreek - maar sinds
dien is het kommer en kwel.
Tijdens de tweede lockdown blij
ven zes van de tien ov-gebruikers
thuis. In de Transdev-regio's (Zee
land en delen van Noord-Holland,
Flevoland, Zuid-Holland, Gelderland
en Noord-Brabant) verplaatsen te
veel van Eringa's bussen en treinen
lucht.
De pandemie maakt zijn job nóg
uitdagender. Was Transdevs markt
aandeel (bus en regionaal spoor)
door de jaren heen al gedaald van
70 naar 25 procent, in 2020 gaat de
vervoerder zwaar de min in. Het
zelfde geldt voor de concurrenten
Arriva, Keolis, EBS en QBuzz. Corona
maakt zichtbaar hoe ongezond de
sector al jaren is, betoogt Eringa.
Hoe zwaar raakt de pandemie
Transdev Nederland?
Eringa: ,,We hangen in de touwen,
zitten aan het infuus, liggen op de ic.
Dit jaar schieten we op een omzet
van ruim 750 miljoen circa 25 miljoen
euro de min in. Je mag best opschrij
ven dat er in Parijs door onze groot
aandeelhouder een beetje lelijk naar
ons wordt gekeken."
,,Onze verliezen worden slechts tot
94 procent gecompenseerd, de rest
komt voor eigen rekening. Voor de
eerste helft van 2021 krijgt het ov
750 miljoen euro, maakte het kabinet
vorige maand bekend. Daarmee
draaien we hoogstens break-even. In
2021 hebben we gegarandeerd een
niet-verdienmodel."
,,De emotie in Den Haag is mij te veel
'Die lui mogen blij zijn dat ze über
haupt geld krijgen.' Bekijk het objec
tief: als vervoerders moeten we de
komende jaren fors investeren in
elektrische en waterstofbussen. Een
gewone bus kost 2 ton, een elektri
sche het dubbele. Banken gaan ons
dat geld niet lenen, want er komt
niks binnen. Er komt bovendien een
tijd nS Covid. Over vijf a tien jaar zijn
er veel meer reizigers. Breek het ov
daarom niet zodanig af dat je straks
weer moet opbouwen."
Transdev lijkt harder geraakt dan
andere vervoerders, zoals Arriva.
,,Arriva bezit meer treinlijnen dan
wij en dat is winstgevender dan bus
vervoer. Ook staan ze in de verkoop,
waardoor eventuele ellende toch
minder snel naar buiten komt. Ze
hebben verder een eigenaar (Deuts
che Bahn, red.) die royale overheids
steun krijgt. Dat krijgt Transdev in
Frankrijk veel minder."
Hoe gaat u de miljoenenverliezen
wegpoetsen?
,,Waar we hoogfrequent rijden, doen
we dat minder vaak. In gebieden
waar onze bussen slechts één of twee
keer per uur rijden, kijken we met de
provincies hoe dat slimmer kan. In
Zeeland gaan we een pilot doen
waarbij we in het weekend de busjes
van ons taxi-onderdeel inzetten voor
lijnen waarvan minder dan acht
mensen gebruikmaken. Dat is veel
goedkoper."
,,Dat valt reuze mee. Neem onze lijn
van Nieuw-Vennep via Schiphol naar
Amsterdam CS, waar normaal alleen
toeristen in zitten. Die gaat van
twaalf keer per uur naar acht keer.
We schrappen verder sommige
nachtbussen die vooral feestgangers
trekken. Als disco's heropenen, rij
den we weer. Ons busvervoer blijft
op peil. Ik vind het alleen niet uit te
leggen om nu met belastinggeld lege
bussen de weg op te sturen."
Vallen er ontslagen onder de
5200 mensen vast personeel?
,,Bij het rijdende vaste personeel, zo
als chauffeurs en monteurs, op korte
termijn niet. De gemiddelde leeftijd
van chauffeurs ligt met 51 jaar be
hoorlijk hoog; we kunnen met na
tuurlijk verloop veel opvangen. Voor
ons kantoorpersoneel is het waar
schijnlijk wel aan de orde. Bij de ruim
duizend uitzendkrachten en inge
huurde mensen moeten we helaas
ook snijden."
Het kabinet mag een deel van de pijn
bij de vervoerders leggen, de kans is
aanzienlijk dat er later alsnog geld bij
moet. Diverse provincies hebben dit
jaar hun aanbestedingen stilgezet,
omdat vervoerders nu geen enkele
interesse tonen.
,,Transdev, Arriva, Keolis, QBuzz,
EBS: we hebben elkaar met z'n allen
een beetje gek laten maken door in te
schrijven op concessies die enkel met
optimistisch begroten winstgevend
waren te krijgen. Zo'n verlieslatende
concessie bezitten wij in Zeeland.
Daar dacht de toenmalige directie:
met subsidie van de provincie en rei
zigersopbrengsten is geld te verdie
nen. Niet dus. Covid-19 toont aan hoe
pervers dat systeem werkte."
Hoe komt het ov uit het dal?
,,Het streekvervoer moet honderden
miljoenen euro's extra krijgen. We
willen dat overheden bijspringen in
de financiering van onze infrastruc
tuur, van laadpalen tot bussen. Het
kabinet dient verder de belofte na te
komen om meer regionale treinlij-
nen beschikbaar te stellen. Alleen
heeft staatssecretaris Van Veldhoven
de in Europa afgesproken liberalise
ring deze zomer in de ijskast gezet,
met corona als excuus. NS krijgt ge
woon weer het hoofdrailnet gegund.
Vandaar dat we als gezamenlijke ver
voerders deze maand een kort geding
tegen het kabinet zijn gestart. De uit
spraak is 1 december."
,,Als vervoerders willen we niet één
logge landelijke spoorvervoerder.
Daar doe ik NS mee tekort, hoor. Ze
presteren uitstekend, maar een beetje
concurrentie houdt scherp. Toen NS
geen brood zag in regionaal spoor,
zijn de regionale vervoerders succes
vol in dat gat gesprongen. En nu den
ken zij: dat willen wij ook."
Wanneer is Transdev weer 'great'?
,,Ik mag van Parijs investeren, mits er
voldoende rendementsmogelijkhe
den tegenover staan. Hun overname
in 2007 heeft bepaald nog niet geren
deerd. We hopen in de toekomst
meer treindiensten binnen te halen.
Dan kun je een combinatie met bus
lijnen maken: de trein als hoofdader,
met bussen daaraan gekoppeld. Het
visgraatmodel is een sterke formule,
Arriva doet dat heel knap in het
noorden en zuiden."
vrijdag 27 november 2020
GO
'Nu geen lege bussen laten
rijden van belastinggeld'
David Bremmer
Hoog Soeren
Het kabinet heeft dit jaar toch
1,5 miljard euro toegezegd?
Bent u niet wat ondankbaar?
Pier Eringa van
Transdev Nederland:
„Onze verliezen
worden slechts tot
94 procent gecom
penseerd."
FOTO MARLIES WESSELS
- Pier Eringa, ceo
Transdev Nederland
De reiziger is de dupe.
De afgelopen jaren is wel erg
gretig ingetekend op concessies.
NS wordt bevoordeeld?