Slimme app regelt vervoer op maat 5 deelauto was ook fijn geweest, maar ze heeft haar rijbewijs nog niet. Deelauto's aan de stekker Als ze die middag Domburg naderen, ziet Nanita dat er van zee een donkere lucht aankomt. Waren die scooters wel zo'n slimme keuze? In ieder geval niet voor de terugweg, blijkt tijdens het gesprek met hun stagebegeleider. De regen roffelt op de ra men. ,,Dat houdt voorlopig niet op", schat Michiel in. ,,Ik zie het niet zitten met die scooter terug naar Middelburg te gaan." De app brengt weer uitkomst. Er is nog plek in een WMO-busje dat vertrekt vanaf de hub bij het gemeentehuis. Hub, dat is slecht Ne derlands voor een knooppunt waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. Er staan onder meer deelauto's aan een stekker te wachten op over stappers uit bussen. Nanita en Michiel hebben er ook hun leenscooters gestald, keurig op slot gezet en afgerekend met hun telefoon. Minder blik, minder parkeerplaatsen In het busje ontmoeten ze Harry, een vriendelijke zestiger met grijs haar en een bril. ,,Kijk, daar heb ik nog gewoond", zegt hij, als ze na een paar minuten door Aagtekerke rijden. ,,Niet zo lang geleden, in 2020, kon het gebeuren dat je over dit ritje van Domburg naar Aagtekerke anderhalf uur deed, om dat je moest overstappen in Middelburg. Dan zag je eerst heel Walcheren. Lopen was net zo snel." Na nita weet niet of ze hem moet geloven. Misschien is hij een beetje in de war. Maar Harry zegt dat hij het kan weten, want hij heeft 'vroeger veel met open baar vervoer gedaan'. Tegenwoordig woont hij in een appartement in Middelburg, vertelt hij. Net als meer inwoners van de binnenstad heeft hij alleen 's avonds een auto. Die delen ze met de provincie. Overdag rijden de ambtenaren erin, 's avonds en in het weekend de Middelburgers. Scheelt veel blik op de weg en dus ook parkeerplaatsen. Bij het station in Middelburg nemen ze afscheid. Harry kuiert op zijn gemakje de stad in, Michiel pakt dit keer de trein naar Vlissingen en Nanita VAN DEUR TOT DEUR checkt nog een laatste keer haar app. Over tien mi nuten vertrekt de bus naar Hulst. Genoeg tijd om nog even een cappuccino te halen. Dit verhaal is fictie, maar gebaseerd op de plannen zoals omschreven in de provinciale richtingennotitie slimme mobiliteit. Mmv Steven Meerburg en Maurice Buuron, provinciale adviseurs slimme mobiliteit. 's Zomers een ander ov donderdag 26 november 2020 GO De mobiliteit van de toekomst: plan elke reis op maat met je telefoon. illustratie cor Provinciale Staten debatteren van avond over de toekomst van het openbaar vervoer, aan de hand van de richtingennotitie Slimme Mobili teit. Van een vaste dienstregeling met slecht gevulde lijnbussen die lange om wegen maken omdat ze alle kernen in een regio aandoen, moet er worden overgeschakeld op vervoer op maat. Dat is op termijn goedkoper en effec tiever. Flexibiliteit is het toverwoord. Hoe vervoeren we reizigers van deur tot deur op een manier die het best bij ze past? In Nederland zijn zeven proefregio's waar geëxperimenteerd wordt met Mo bility as a Service, digitale systemen om verschillende vormen van mobiliteit te kunnen plannen, boeken en betalen. Alle vormen van vervoer zullen worden gecoördineerd vanuit een mobiliteits centrale. Die stuurt een app aan, maar kan ook worden gebeld door mensen die niet zo vaardig zijn met digitale in formatie. Het idee is dat de mobiliteits centrale iedereen individueel een reis aanbiedt, een beetje zoals nu 9292.nl werkt, maar een stuk geavanceerder. Behalve uit allerlei vormen van open baar vervoer, groot en klein, kan een reiziger kiezen uit deelauto's, -scooters en -fietsen. Ook in Zeeland zijn die voorzieningen op kleine schaal al aan wezig. De mobiliteitscentrale verzamelt voort durend gegevens, zodat kan worden in gespeeld op de actualiteit. Zo kan wor den vastgesteld waar en wanneer het loont om grote bussen in te zetten, waar op welk moment veel leenfietsen moeten staan, en zelfs waarmee ver keerslichten rekening moeten houden. In de zomer, als er in Zeeland veel toe risten verblijven, zal het aanbod van openbaar vervoer waarschijnlijk enorm afwijken van de winterperiode. Losse abonnementen en gebruikerspassen verdwijnen. In de app die de reis plant en wijzigingen voorstelt, wordt ook de betaling geïntegreerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 41