Slimme app regelt vervoer op maat
5
deelauto was ook fijn geweest, maar ze heeft haar
rijbewijs nog niet.
Deelauto's aan de stekker
Als ze die middag Domburg naderen, ziet Nanita
dat er van zee een donkere lucht aankomt. Waren
die scooters wel zo'n slimme keuze? In ieder geval
niet voor de terugweg, blijkt tijdens het gesprek
met hun stagebegeleider. De regen roffelt op de ra
men. ,,Dat houdt voorlopig niet op", schat Michiel
in. ,,Ik zie het niet zitten met die scooter terug naar
Middelburg te gaan." De app brengt weer uitkomst.
Er is nog plek in een WMO-busje dat vertrekt vanaf
de hub bij het gemeentehuis. Hub, dat is slecht Ne
derlands voor een knooppunt waar verschillende
vormen van vervoer samenkomen. Er staan onder
meer deelauto's aan een stekker te wachten op over
stappers uit bussen. Nanita en Michiel hebben er
ook hun leenscooters gestald, keurig op slot gezet
en afgerekend met hun telefoon.
Minder blik, minder parkeerplaatsen
In het busje ontmoeten ze Harry, een vriendelijke
zestiger met grijs haar en een bril. ,,Kijk, daar heb ik
nog gewoond", zegt hij, als ze na een paar minuten
door Aagtekerke rijden. ,,Niet zo lang geleden, in
2020, kon het gebeuren dat je over dit ritje van
Domburg naar Aagtekerke anderhalf uur deed, om
dat je moest overstappen in Middelburg. Dan zag je
eerst heel Walcheren. Lopen was net zo snel." Na
nita weet niet of ze hem moet geloven. Misschien is
hij een beetje in de war. Maar Harry zegt dat hij het
kan weten, want hij heeft 'vroeger veel met open
baar vervoer gedaan'. Tegenwoordig woont hij in
een appartement in Middelburg, vertelt hij. Net als
meer inwoners van de binnenstad heeft hij alleen
's avonds een auto. Die delen ze met de provincie.
Overdag rijden de ambtenaren erin, 's avonds en in
het weekend de Middelburgers. Scheelt veel blik op
de weg en dus ook parkeerplaatsen.
Bij het station in Middelburg nemen ze afscheid.
Harry kuiert op zijn gemakje de stad in, Michiel
pakt dit keer de trein naar Vlissingen en Nanita
VAN DEUR TOT DEUR
checkt nog een laatste keer haar app. Over tien mi
nuten vertrekt de bus naar Hulst. Genoeg tijd om
nog even een cappuccino te halen.
Dit verhaal is fictie, maar gebaseerd op de plannen zoals
omschreven in de provinciale richtingennotitie slimme
mobiliteit. Mmv Steven Meerburg en Maurice Buuron,
provinciale adviseurs slimme mobiliteit.
's Zomers een ander ov
donderdag 26 november 2020
GO
De mobiliteit van de
toekomst: plan elke
reis op maat met je
telefoon. illustratie cor
Provinciale Staten debatteren van
avond over de toekomst van het
openbaar vervoer, aan de hand van
de richtingennotitie Slimme Mobili
teit. Van een vaste dienstregeling met
slecht gevulde lijnbussen die lange om
wegen maken omdat ze alle kernen in
een regio aandoen, moet er worden
overgeschakeld op vervoer op maat.
Dat is op termijn goedkoper en effec
tiever. Flexibiliteit is het toverwoord.
Hoe vervoeren we reizigers van deur
tot deur op een manier die het best bij
ze past?
In Nederland zijn zeven proefregio's
waar geëxperimenteerd wordt met Mo
bility as a Service, digitale systemen
om verschillende vormen van mobiliteit
te kunnen plannen, boeken en betalen.
Alle vormen van vervoer zullen worden
gecoördineerd vanuit een mobiliteits
centrale. Die stuurt een app aan, maar
kan ook worden gebeld door mensen
die niet zo vaardig zijn met digitale in
formatie. Het idee is dat de mobiliteits
centrale iedereen individueel een reis
aanbiedt, een beetje zoals nu 9292.nl
werkt, maar een stuk geavanceerder.
Behalve uit allerlei vormen van open
baar vervoer, groot en klein, kan een
reiziger kiezen uit deelauto's, -scooters
en -fietsen. Ook in Zeeland zijn die
voorzieningen op kleine schaal al aan
wezig.
De mobiliteitscentrale verzamelt voort
durend gegevens, zodat kan worden in
gespeeld op de actualiteit. Zo kan wor
den vastgesteld waar en wanneer het
loont om grote bussen in te zetten,
waar op welk moment veel leenfietsen
moeten staan, en zelfs waarmee ver
keerslichten rekening moeten houden.
In de zomer, als er in Zeeland veel toe
risten verblijven, zal het aanbod van
openbaar vervoer waarschijnlijk enorm
afwijken van de winterperiode. Losse
abonnementen en gebruikerspassen
verdwijnen. In de app die de reis plant
en wijzigingen voorstelt, wordt ook de
betaling geïntegreerd.