Wiebes kiest voor
stroomkabel door
het Veerse Meer,
zoals verwacht
ofstraks u
in Zeeland?
4
Analyse
Meedenkende verkeerslichten,
deelauto's, zelfvarende pontjes en
luxe bussen die rechtstreeks op hun
doel afgaan. Is het science fiction, of ziet
het Zeeuwse openbaar vervoer er in
2035 zo uit? Oftewel: hoe reist Nanita
dan door Zeeland?
SLIMME MOBILITEIT OV IN DE TOEKOMST
Zeeland ijvert al langer
voor de stroomkabel.
Naast de groene
stroom van windpark
Borssele, dat zo goed als klaar
is, is ook duurzame energie van
andere windparken nodig om
de industrie in Zeeland over te
schakelen van fossiele naar
groene grondstoffen. Het Rijk
steunt die noodzakelijke om
wenteling van de Zeeuwse in
dustrie, omdat die de uitstoot
van het broeikasgas koolstofdi
oxide (CO2) sterk kan vermin
deren. Dat is nodig om klimaat
doelen te halen.
Discussie
Het windpark IJmuiden Ver
moet in 2030 gereed zijn. Het
enorme windpark heeft een
vermogen van 4 gigawatt, bijna
drie keer zoveel als windpark
Borssele. De elektriciteit die de
windmolens produceren moet
via twee enorme 'stopcontac
ten' aan land worden gebracht.
Zeeland lobbyt al langer om die
stroom naar de provincie te lei
den. De discussie ging de afge
lopen maanden niet of de kabel
er moet komen, maar via welke
route. Er lagen drie mogelijkhe
den op tafel. Eén loopt via het
Haringvliet naar Geertruiden-
berg. Eén langs windpark Bors-
sele via de Westerschelde en de
derde optie is aantakken in
Borssele via een route door het
Veerse Meer.
Over zee
Eigenlijk was iedereen in Zee
land voor de route via de Wes-
terschelde. Havenbedrijf North
Sea Port en Smart Delta Res-
cources, een platform van der
tien energie- en grondstofin-
tensieve bedrijven die ijveren
voor duurzamere productie, lij
ken het logisch dat stroomka-
bels van windmolenparken op
zee worden gebundeld in één
leidingenstraat. De kabels van
windpark Borssele lopen ook
over zee naar het Sloegebied.
Boeren zijn tegen
Boeren, grondeigenaren en na
tuurbeschermers steunen die
'zeevariant' ook. Ze voelen niks
voor een kabel door het Veerse
Meer en het landtracé naar het
380 kV-station in Borssele.
Landbouworganisatie ZLTO is
tegen de andere twee routes,
omdat onduidelijk is of de on
dergrondse stroomkabels ge
zondheidsrisico's opleveren
voor boeren en aanwonenden.
Daarnaast kunnen de kabels
cruciale zoetwaterlenzen op
akkers doorsnijden.
Boerend Zeeland heeft bo
vendien een groot gebrek aan
zoet water. Landbouworganisa-
trie ZLTO vreest ook dat de
stroomkabels dataverkeer van
hightech-apparatuur die boe
ren gebruiken voor precisie-
landbouw kunnen verstoren.
Verder gaat met het tracé via
het Veerse Meer en verder over
land naar Borssele kostbare
landbouwgrond verloren.
Kiezen of kabelen
Toch heeft Zeeland - zowel de
provincie als betrokken ge
meenten - uiteindelijk een po
sitief advies gegeven over de
route door het Veerse Meer.
Van de drie tracés blijkt de
route door het Veerse Meer im
mers het goedkoopst en tech
nisch de minst moeilijke. Als
Zeeland dwars was gaan liggen,
was de kabel er misschien niet
of later gekomen, terwijl juist
veel duurzame energie nodig is
om de industrie te vergroenen.
Er liggen inmiddels verschil
lende plannen voor de bouw
van Zeeuwse elektrolysefabrie-
ken waar grondstoffen kunnen
worden gemaakt met elektrici
teit van windparken op zee.
Ook voor de elektrificatie van
de industriële productie is veel
duurzame stroom nodig. Het
was dus kiezen of kabelen voor
Zeeland.
Inspraak
Nu de pap is gestort, rest nog de
mogelijkheid om tijdens digi
tale bijeenkomsten (op 8,9, 15
en 16 december) vragen te stel
len over de voors en tegens van
het kabeltracé Veerse Meer.
Aandachtspunten zijn onder
meer de gevolgen voor boeren
en het geluid en magneetvel
den die de kabel veroorzaakt.
Ook kan er bezwaar worden ge
maakt tegen het inpassings
plan. Dat ligt er eind 2021.
Donkere wolken pakken zich samen, de eerste spet
ters vallen. Opgelucht sluit Nanita aan bij het
groepje fietsers dat vanaf het Middelburgse station
koers zet richting het Kenniscentrum voor water,
voedsel en energie, bij de campus van de HZ. Haar
telefoon heeft haar een seintje gegeven. Zorg dat je
niet alleen fietst, zei de app Mobility as a service,
want dan mis je de groene golf. In Middelburg staan
slimme verkeerslichten. Die weten hoeveel verkeer
er op de weg is en combineren dat onder meer met
de weersomstandigheden. Groepen fietsers krijgen
bij regen ruim baan. Automobilisten zitten toch
droog, dus die kunnen wel een half minuutje langer
voor rood staan. Daarom is Nanita blij dat ze is aan
gehaakt. Het scheelt haar een nat pak. ,,Vroeger
noemden ze die dingen stoplichten", denkt ze la
chend.
Je was lang onderweg in 2020
Ze is al een tijdje onderweg. Om half acht is ze in
Hulst op de bus gestapt, na een lekker fietstochtje
door het donker, gewoon op een ouderwetse twee-
wieler, zonder elektrische hulpmotor, zoals twintig
jaar geleden iedereen had. Aan het ontbijt, tussen
twee hete slokken thee door, heeft ze op haar mo
biel nog even de reis gecheckt. ,,Jullie hebben het
maar makkelijk", schampert haar vader. ,,Jullie kun
nen een half uur langer uitslapen dan ik vroeger."
Nanita zucht. Krijgen we dat verhaal weer. Uit de
prehistorie in 2020. Of ze wel weet hoe lang je er
toen over deed? Eerst meer dan drie kwartier naar
Terneuzen, in een bus die 25 keer stopte. Je kreeg
daar een complete city tour. Vervolgens vijf minu
ten wachten op het winderige busstation en je kon
overstappen op de bus naar Middelburg, die in een
dik half uur ook nog drie keer stopte. Nu is het een
rit van iets meer dan een uur, rechtstreeks van Hulst
naar Middelburg, in een bus waar ze vanwege de
Nanita zucht. Krijgen we dat
verhaal weer. Uit de prehistorie
in 2020. Of ze wel weet hoe lang
je er toen over deed?
uitstekende wifi zonder problemen op haar laptop
kan werken. Haar huiswerk maakt ze daarom altijd
onderweg. De bus stopt de hele rit maar vier keer
en in Middelburg staat de gereserveerde deelfiets
klaar. In vijf minuutjes is ze op het kenniscentrum,
in plaats van dat ze een kwartier aan de wandel is
en natregent.
Zelfvarend pontje over het kanaal
In de app, die de busreis en de deelfiets automatisch
afrekent, checkt ze nog even de rit van vanmiddag,
naar haar stageplek in Domburg. Ze heeft om half
twee afgesproken met studiegenoot Michiel. Die
heeft 's ochtends praktijkles in Vlissingen en pakt
daarna het zelfstandig varende pontje dat elk uur
heen en weer gaat over het Kanaal door Walcheren.
Ja hoor, de deelscooters staan klaar, ziet Nanita. Een
donderdag 26 november 2020
GO
De stroomkabel die het
toekomstige windpark
IJmuiden Ver verbindt met
Zeeland gaat definitief
door het Veerse Meer
lopen. Zoals verwacht kiest
minister Wiebes van Eco
nomische Zaken en Klimaat
voor dit kabeltracé. De pro
vincie steunde eerder de
route door het Veerse Meer
in een advies aan het minis
terie.
Frank Balkenende
Kamperland
Science
fiction
realiteit
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg