Wiebes kiest voor stroomkabel door het Veerse Meer, zoals verwacht ofstraks u in Zeeland? 4 Analyse Meedenkende verkeerslichten, deelauto's, zelfvarende pontjes en luxe bussen die rechtstreeks op hun doel afgaan. Is het science fiction, of ziet het Zeeuwse openbaar vervoer er in 2035 zo uit? Oftewel: hoe reist Nanita dan door Zeeland? SLIMME MOBILITEIT OV IN DE TOEKOMST Zeeland ijvert al langer voor de stroomkabel. Naast de groene stroom van windpark Borssele, dat zo goed als klaar is, is ook duurzame energie van andere windparken nodig om de industrie in Zeeland over te schakelen van fossiele naar groene grondstoffen. Het Rijk steunt die noodzakelijke om wenteling van de Zeeuwse in dustrie, omdat die de uitstoot van het broeikasgas koolstofdi oxide (CO2) sterk kan vermin deren. Dat is nodig om klimaat doelen te halen. Discussie Het windpark IJmuiden Ver moet in 2030 gereed zijn. Het enorme windpark heeft een vermogen van 4 gigawatt, bijna drie keer zoveel als windpark Borssele. De elektriciteit die de windmolens produceren moet via twee enorme 'stopcontac ten' aan land worden gebracht. Zeeland lobbyt al langer om die stroom naar de provincie te lei den. De discussie ging de afge lopen maanden niet of de kabel er moet komen, maar via welke route. Er lagen drie mogelijkhe den op tafel. Eén loopt via het Haringvliet naar Geertruiden- berg. Eén langs windpark Bors- sele via de Westerschelde en de derde optie is aantakken in Borssele via een route door het Veerse Meer. Over zee Eigenlijk was iedereen in Zee land voor de route via de Wes- terschelde. Havenbedrijf North Sea Port en Smart Delta Res- cources, een platform van der tien energie- en grondstofin- tensieve bedrijven die ijveren voor duurzamere productie, lij ken het logisch dat stroomka- bels van windmolenparken op zee worden gebundeld in één leidingenstraat. De kabels van windpark Borssele lopen ook over zee naar het Sloegebied. Boeren zijn tegen Boeren, grondeigenaren en na tuurbeschermers steunen die 'zeevariant' ook. Ze voelen niks voor een kabel door het Veerse Meer en het landtracé naar het 380 kV-station in Borssele. Landbouworganisatie ZLTO is tegen de andere twee routes, omdat onduidelijk is of de on dergrondse stroomkabels ge zondheidsrisico's opleveren voor boeren en aanwonenden. Daarnaast kunnen de kabels cruciale zoetwaterlenzen op akkers doorsnijden. Boerend Zeeland heeft bo vendien een groot gebrek aan zoet water. Landbouworganisa- trie ZLTO vreest ook dat de stroomkabels dataverkeer van hightech-apparatuur die boe ren gebruiken voor precisie- landbouw kunnen verstoren. Verder gaat met het tracé via het Veerse Meer en verder over land naar Borssele kostbare landbouwgrond verloren. Kiezen of kabelen Toch heeft Zeeland - zowel de provincie als betrokken ge meenten - uiteindelijk een po sitief advies gegeven over de route door het Veerse Meer. Van de drie tracés blijkt de route door het Veerse Meer im mers het goedkoopst en tech nisch de minst moeilijke. Als Zeeland dwars was gaan liggen, was de kabel er misschien niet of later gekomen, terwijl juist veel duurzame energie nodig is om de industrie te vergroenen. Er liggen inmiddels verschil lende plannen voor de bouw van Zeeuwse elektrolysefabrie- ken waar grondstoffen kunnen worden gemaakt met elektrici teit van windparken op zee. Ook voor de elektrificatie van de industriële productie is veel duurzame stroom nodig. Het was dus kiezen of kabelen voor Zeeland. Inspraak Nu de pap is gestort, rest nog de mogelijkheid om tijdens digi tale bijeenkomsten (op 8,9, 15 en 16 december) vragen te stel len over de voors en tegens van het kabeltracé Veerse Meer. Aandachtspunten zijn onder meer de gevolgen voor boeren en het geluid en magneetvel den die de kabel veroorzaakt. Ook kan er bezwaar worden ge maakt tegen het inpassings plan. Dat ligt er eind 2021. Donkere wolken pakken zich samen, de eerste spet ters vallen. Opgelucht sluit Nanita aan bij het groepje fietsers dat vanaf het Middelburgse station koers zet richting het Kenniscentrum voor water, voedsel en energie, bij de campus van de HZ. Haar telefoon heeft haar een seintje gegeven. Zorg dat je niet alleen fietst, zei de app Mobility as a service, want dan mis je de groene golf. In Middelburg staan slimme verkeerslichten. Die weten hoeveel verkeer er op de weg is en combineren dat onder meer met de weersomstandigheden. Groepen fietsers krijgen bij regen ruim baan. Automobilisten zitten toch droog, dus die kunnen wel een half minuutje langer voor rood staan. Daarom is Nanita blij dat ze is aan gehaakt. Het scheelt haar een nat pak. ,,Vroeger noemden ze die dingen stoplichten", denkt ze la chend. Je was lang onderweg in 2020 Ze is al een tijdje onderweg. Om half acht is ze in Hulst op de bus gestapt, na een lekker fietstochtje door het donker, gewoon op een ouderwetse twee- wieler, zonder elektrische hulpmotor, zoals twintig jaar geleden iedereen had. Aan het ontbijt, tussen twee hete slokken thee door, heeft ze op haar mo biel nog even de reis gecheckt. ,,Jullie hebben het maar makkelijk", schampert haar vader. ,,Jullie kun nen een half uur langer uitslapen dan ik vroeger." Nanita zucht. Krijgen we dat verhaal weer. Uit de prehistorie in 2020. Of ze wel weet hoe lang je er toen over deed? Eerst meer dan drie kwartier naar Terneuzen, in een bus die 25 keer stopte. Je kreeg daar een complete city tour. Vervolgens vijf minu ten wachten op het winderige busstation en je kon overstappen op de bus naar Middelburg, die in een dik half uur ook nog drie keer stopte. Nu is het een rit van iets meer dan een uur, rechtstreeks van Hulst naar Middelburg, in een bus waar ze vanwege de Nanita zucht. Krijgen we dat verhaal weer. Uit de prehistorie in 2020. Of ze wel weet hoe lang je er toen over deed? uitstekende wifi zonder problemen op haar laptop kan werken. Haar huiswerk maakt ze daarom altijd onderweg. De bus stopt de hele rit maar vier keer en in Middelburg staat de gereserveerde deelfiets klaar. In vijf minuutjes is ze op het kenniscentrum, in plaats van dat ze een kwartier aan de wandel is en natregent. Zelfvarend pontje over het kanaal In de app, die de busreis en de deelfiets automatisch afrekent, checkt ze nog even de rit van vanmiddag, naar haar stageplek in Domburg. Ze heeft om half twee afgesproken met studiegenoot Michiel. Die heeft 's ochtends praktijkles in Vlissingen en pakt daarna het zelfstandig varende pontje dat elk uur heen en weer gaat over het Kanaal door Walcheren. Ja hoor, de deelscooters staan klaar, ziet Nanita. Een donderdag 26 november 2020 GO De stroomkabel die het toekomstige windpark IJmuiden Ver verbindt met Zeeland gaat definitief door het Veerse Meer lopen. Zoals verwacht kiest minister Wiebes van Eco nomische Zaken en Klimaat voor dit kabeltracé. De pro vincie steunde eerder de route door het Veerse Meer in een advies aan het minis terie. Frank Balkenende Kamperland Science fiction realiteit Ernst Jan Rozendaal Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 40