raar
IW /O
E 21
Een luchtmacht voor grotere wateren
KORTING
VEILIG SHOPPEN
OP AFSPRAAK
Ton Voermans
Nijmegen
Het is duidelijk nog een proto
type. De printplaten steken nog
uit de omgebouwde DJI Matrice
210 drone. De lidar-scanner, die
aan de hand van afstandsmetin
gen een 3D-beeld maakt, is eron
der geplakt. Maar het knip- en
plakwerk maakt de presentatie
van het project Drone2go in de
uiterwaarden van de Waal bij de
verkeerspost van Rijkswaterstaat
bij Nijmegen niet minder specta
culair. Behendig slalomt de drone
met de grootte van een kratje bier
langs de hindernissen: een opge
bouwde steiger en een klimwand.
De 'piloot' raakt de afstandsbe
diening niet aan. Ook in het stik-
kedonker of bij dichte mist kan
de drone dankzij de lidar obsta
kels zien.
Rijkswaterstaat wil de zelfvlie-
gende machientjes gaan gebrui
ken bij aanvaringen, olieveront
reinigingen, brand op schepen,
drenkelingen, afgevallen lading
en ander onheil. Voordelen zijn er
volop. In het geval van een dren
keling is het duidelijk; de drone
kan een reddingsboei brengen.
Maar ook bij afgevallen lading of
olievervuiling kan een drone snel
en goed in kaart brengen hoe ern
stig het is en hoe de troep het be
ste opgeruimd kan worden. Een
olievlek zie je vanuit de lucht be
ter dan vanaf een patrouilleboot.
Rijkswaterstaat streeft ernaar
om over een paar jaar langs alle
grote rivieren, langs de kust en op
de grote meren een netwerk van
drones paraat te hebben. Die zelf-
vliegende drones moeten helpen
om sneller een overzichtsbeeld te
krijgen van een incident op de
vaarweg. ,,Die gaan levens red
den'', zegt Marc Spijker van
Decki8o, het bedrijf dat de soft
ware voor Drone2go bouwt. ,,Wij
willen drones die kunnen kijken,
luisteren en ruiken.''
Wereld van verschil
En die drones moeten dat alle
maal zelfstandig doen. De opera
tors die op de verkeerspost het
scheepvaartverkeer in de gaten
houden, hoeven geen vliegtrai-
ning te krijgen. Sterker: ze hoe
ven niet eens te weten hoe een
drone werkt. Klikken op een plek
op de kaart moet voldoende zijn
om een drone in de buurt op te
laten stijgen. Met een snelheid
van zo'n 8o km/uur vliegt de
drone naar het incident en vanuit
de verkeerstoren hoeft alleen met
een joystick de camera onder de
drone gedraaid te worden om te
kijken wat er aan de hand is.
Het is een wereld van verschil
met de huidige werkwijze bij een
incident. Na de melding belt
Rijkswaterstaat een aannemer
DRONE-CENTRA
die gaat kijken wat er aan de
hand is. Dat kost veel tijd en geld.
Rijkswaterstaat heeft berekend
dat toezicht en verkenning met
drones ongeveer de helft goedko
per is dan de inzet van mensen.
Minister Cora van Nieuwen-
huizen van Infrastructuur en
Waterstaat is voorstander van
meer drones om 'gevaarlijk werk
uit handen te nemen'. Ze worden
ook al gebruikt bij inspecties van
bruggen en bij de versterking van
de Afsluitdijk wordt met drones
gekeken of de betonblokken goed
aansluiten. ,,Extra ogen in de
lucht'', noemt de minister de dro
nes. ,,Ze kunnen het verschil tus
sen leven en dood zijn.''
Niet alleen Rijkswaterstaat
werkt aan de autonoom vlie
gende drone. Ook brandweer, po
litie, NVWA, de Inspectie Leef
omgeving en Transport doen
mee aan project Drone2go en wil
len gebruik kunnen maken van
de livebeelden. Bij een grote
brand kan een drone de situatie al
verkennen voor de eerste brand
slang is aangekoppeld.
Regelgeving
Vliegen met drones gebeurt al
veel langer, maar tot dusver is er
altijd een getrainde 'piloot' nodig
die met een zender in de hand de
drone bestuurt. Rijkswaterstaat
wil autonome drones die zonder
ingrijpen van de mens hun werk
doen. Zo moeten de ze zelfstan
dig naar een dockingstation kun
nen vliegen om zichzelf weer op
te laden. ,,Het autonoom vliegen
moet 100 procent veilig zijn'',
zegt projectleider Ariea Vermeu
len van Rijkswaterstaat. Ze denkt
nog een paar jaar nodig te hebben
voordat de drones op grote schaal
langs de rivier gebruikt kunnen
worden. Belangrijk struikelblok is
de regelgeving. Drones mogen in
Nederland nog niet autonoom
vliegen, behalve nu in de uiter
waarden bij Nijmegen. ,,Wij gaan
bewijzen dat het veilig kan.''
donderdag 26 november 2020
GO
(^^Jf*«serr!!nr - R'lr-
Rijkswaterstaat gaat met drones werken die onheil op de rivier in kaart brengen. foto koen verheijden
Autonome drones
sneller en goedkoper
Rijkswaterstaat denkt miljoe
nen euro's te besparen en veel
milieuwinst te behalen als er
langs alle grote wateren in Ne
derland zelfvliegende drones
komen. Ze moeten een olievlek
kunnen vinden, maar ook een
reddingsboei afgeven.
Rijkswaterstaat ontwikkelt
de techniek voor de auto
nome drone niet zelf. Op
een aantal plaatsen in Ne
derland zijn drone-centra
ontstaan, zoals Unmanned
Valley op vliegveld Valken
burg en Space53 bij En
schede. Daar wordt de tech
niek ontwikkeld en voor de
klant op maat gemaakt. Zo
maakt Deck180 de software
voor het drone-project van
Rijkswaterstaat. De sector
groeit stormachtig. Er zijn in
middels 2716 professionele
drones geregistreerd in het
luchtvaartregister; dat zijn er
tweeduizend meer dan drie
jaar geleden.
op de hele collectie
Zonder drukte winkelen tijdens ons Black Friday
Weekend? Maak dan een afspraak! Zo weet je zeker
datje profiteert van de unieke korting. Eén van onze
adviseurs neemt alle tijd voor je en licht op gepaste
afstand onze collectie aan je toe. Via www.montel.nl/
afspraak-maken reserveer je in één van onze
35 filialen een tijdsblok.
Scan de QR-code om
meteen een plek te reserveren.
7MONTËL
Onze 35 winkels vind Je In: Alkmaar Almere Amersfoort Amstelveen
Amsterdam Barendrecht Beverwijk Breda Coevorden/Steenwijksmoer
Cruquius Den Bosch Den Haag Duiven (NIEUWI) Goes Groningen
Heerlen Hulst Leeuwarden Leiderdorp Nijmegen Oldenzaal Poortvliet
Purmerend Rotterdam Sliedrecht Soest Son Utrecht Veenendaal
Venlo Waalwijk Wolvega Zoeterwoude Zutphen en Zwolle.
www.monlel.nl