raar IW /O E 21 Een luchtmacht voor grotere wateren KORTING VEILIG SHOPPEN OP AFSPRAAK Ton Voermans Nijmegen Het is duidelijk nog een proto type. De printplaten steken nog uit de omgebouwde DJI Matrice 210 drone. De lidar-scanner, die aan de hand van afstandsmetin gen een 3D-beeld maakt, is eron der geplakt. Maar het knip- en plakwerk maakt de presentatie van het project Drone2go in de uiterwaarden van de Waal bij de verkeerspost van Rijkswaterstaat bij Nijmegen niet minder specta culair. Behendig slalomt de drone met de grootte van een kratje bier langs de hindernissen: een opge bouwde steiger en een klimwand. De 'piloot' raakt de afstandsbe diening niet aan. Ook in het stik- kedonker of bij dichte mist kan de drone dankzij de lidar obsta kels zien. Rijkswaterstaat wil de zelfvlie- gende machientjes gaan gebrui ken bij aanvaringen, olieveront reinigingen, brand op schepen, drenkelingen, afgevallen lading en ander onheil. Voordelen zijn er volop. In het geval van een dren keling is het duidelijk; de drone kan een reddingsboei brengen. Maar ook bij afgevallen lading of olievervuiling kan een drone snel en goed in kaart brengen hoe ern stig het is en hoe de troep het be ste opgeruimd kan worden. Een olievlek zie je vanuit de lucht be ter dan vanaf een patrouilleboot. Rijkswaterstaat streeft ernaar om over een paar jaar langs alle grote rivieren, langs de kust en op de grote meren een netwerk van drones paraat te hebben. Die zelf- vliegende drones moeten helpen om sneller een overzichtsbeeld te krijgen van een incident op de vaarweg. ,,Die gaan levens red den'', zegt Marc Spijker van Decki8o, het bedrijf dat de soft ware voor Drone2go bouwt. ,,Wij willen drones die kunnen kijken, luisteren en ruiken.'' Wereld van verschil En die drones moeten dat alle maal zelfstandig doen. De opera tors die op de verkeerspost het scheepvaartverkeer in de gaten houden, hoeven geen vliegtrai- ning te krijgen. Sterker: ze hoe ven niet eens te weten hoe een drone werkt. Klikken op een plek op de kaart moet voldoende zijn om een drone in de buurt op te laten stijgen. Met een snelheid van zo'n 8o km/uur vliegt de drone naar het incident en vanuit de verkeerstoren hoeft alleen met een joystick de camera onder de drone gedraaid te worden om te kijken wat er aan de hand is. Het is een wereld van verschil met de huidige werkwijze bij een incident. Na de melding belt Rijkswaterstaat een aannemer DRONE-CENTRA die gaat kijken wat er aan de hand is. Dat kost veel tijd en geld. Rijkswaterstaat heeft berekend dat toezicht en verkenning met drones ongeveer de helft goedko per is dan de inzet van mensen. Minister Cora van Nieuwen- huizen van Infrastructuur en Waterstaat is voorstander van meer drones om 'gevaarlijk werk uit handen te nemen'. Ze worden ook al gebruikt bij inspecties van bruggen en bij de versterking van de Afsluitdijk wordt met drones gekeken of de betonblokken goed aansluiten. ,,Extra ogen in de lucht'', noemt de minister de dro nes. ,,Ze kunnen het verschil tus sen leven en dood zijn.'' Niet alleen Rijkswaterstaat werkt aan de autonoom vlie gende drone. Ook brandweer, po litie, NVWA, de Inspectie Leef omgeving en Transport doen mee aan project Drone2go en wil len gebruik kunnen maken van de livebeelden. Bij een grote brand kan een drone de situatie al verkennen voor de eerste brand slang is aangekoppeld. Regelgeving Vliegen met drones gebeurt al veel langer, maar tot dusver is er altijd een getrainde 'piloot' nodig die met een zender in de hand de drone bestuurt. Rijkswaterstaat wil autonome drones die zonder ingrijpen van de mens hun werk doen. Zo moeten de ze zelfstan dig naar een dockingstation kun nen vliegen om zichzelf weer op te laden. ,,Het autonoom vliegen moet 100 procent veilig zijn'', zegt projectleider Ariea Vermeu len van Rijkswaterstaat. Ze denkt nog een paar jaar nodig te hebben voordat de drones op grote schaal langs de rivier gebruikt kunnen worden. Belangrijk struikelblok is de regelgeving. Drones mogen in Nederland nog niet autonoom vliegen, behalve nu in de uiter waarden bij Nijmegen. ,,Wij gaan bewijzen dat het veilig kan.'' donderdag 26 november 2020 GO (^^Jf*«serr!!nr - R'lr- Rijkswaterstaat gaat met drones werken die onheil op de rivier in kaart brengen. foto koen verheijden Autonome drones sneller en goedkoper Rijkswaterstaat denkt miljoe nen euro's te besparen en veel milieuwinst te behalen als er langs alle grote wateren in Ne derland zelfvliegende drones komen. Ze moeten een olievlek kunnen vinden, maar ook een reddingsboei afgeven. Rijkswaterstaat ontwikkelt de techniek voor de auto nome drone niet zelf. Op een aantal plaatsen in Ne derland zijn drone-centra ontstaan, zoals Unmanned Valley op vliegveld Valken burg en Space53 bij En schede. Daar wordt de tech niek ontwikkeld en voor de klant op maat gemaakt. Zo maakt Deck180 de software voor het drone-project van Rijkswaterstaat. De sector groeit stormachtig. Er zijn in middels 2716 professionele drones geregistreerd in het luchtvaartregister; dat zijn er tweeduizend meer dan drie jaar geleden. op de hele collectie Zonder drukte winkelen tijdens ons Black Friday Weekend? Maak dan een afspraak! Zo weet je zeker datje profiteert van de unieke korting. Eén van onze adviseurs neemt alle tijd voor je en licht op gepaste afstand onze collectie aan je toe. Via www.montel.nl/ afspraak-maken reserveer je in één van onze 35 filialen een tijdsblok. Scan de QR-code om meteen een plek te reserveren. 7MONTËL Onze 35 winkels vind Je In: Alkmaar Almere Amersfoort Amstelveen Amsterdam Barendrecht Beverwijk Breda Coevorden/Steenwijksmoer Cruquius Den Bosch Den Haag Duiven (NIEUWI) Goes Groningen Heerlen Hulst Leeuwarden Leiderdorp Nijmegen Oldenzaal Poortvliet Purmerend Rotterdam Sliedrecht Soest Son Utrecht Veenendaal Venlo Waalwijk Wolvega Zoeterwoude Zutphen en Zwolle. www.monlel.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 21