j 2 Jj h ECONOMIE 19 KOOPJESJACHT NOVEMBER Geen sint te zien dezer dagen, maar wél talloze advertenties voor Black Friday. In print, online en ook in de winkel vliegen de aanbiedingen je om de oren. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om er weerstand aan te bieden." ouwmarkten, elektronicaza ken, supermark ten, slijters, I schoenenwin kels, letterlijk ie dereen die iets verkoopt, probeert met Black Fri day extra omzet te krijgen. ,,En dat al vanaf begin november. Te gek voor woorden. Het lijkt meer een zwarte maand dan een zwarte vrijdag. Dat heeft alles te maken met corona en de enorme crisis waarin we zitten. Iedereen pro beert nog iets van de ellende goed te maken,'' zegt retaildeskundige Paul Moers. Het marketinggeweld leidt er volgens de eerste voorspellingen toe dat de omzet van Black Friday voor de online-retailers met 50 procent groeit ten opzicht van vo rig jaar. Moers is er nog niet van overtuigd. „Mensen zijn murw ge slagen. Er zijn altijd, het hele jaar door, aanbiedingen. Er is zo'n to tale overdosis dat de lol eraf is. Ik moet nog zien of het een succes wordt.'' Spaarpotten Er is in theorie nog genoeg te ver dienen, want we bulken van de poen. Nederlandse huishoudens hebben volgens De Nederlandsche Bank samen bijna 400 miljard euro spaargeld, in dit coronajaar is er weer zo'n 20 miljard bijgeko men. Er bleef geld over doordat de zomervakantie in het water viel, de horeca dicht moest en ook de geplande skivakantie is uiterst on zeker. Iedere winkelier en web winkel is nu op jacht naar dat spaargeld en vuurt onafgebroken reclamesalvo's af. Ondertussen is de goede lieve Sint, die eind volgende week jarig is, de grote afwezige in de winkels en online. ,,Sinterklaas is een beetje gevoelig onderwerp gewor den. Als je er als winkelier iets aan doet, hoe dan? Met welke pieten? Het is een bron van onzekerheid. Black Friday krijgt dan vanzelf iets Sinterklaas is een gevoelig onderwerp geworden, een bron van onzekerheid positiefs'', weet consumenten psycholoog Patrick Wessels. Moers: ,,Een gemiste kans. Ik zou zeggen in deze tijd: geef twee keer cadeautjes aan elkaar. Met Sinter klaas en met kerst, maar we zijn helemaal op de commercie overge schakeld. Hebzucht voert de bo ventoon en niet de gedachte dat het voor iedereen een plezierige afsluiting van het jaar moet zijn.'' Koopfestijn Black Friday komt uit de Verenigde Staten. Eind november, zo was het altijd, schrijven winkeliers voor het eerst zwarte cijfers; dan wordt de winst gemaakt. Black Friday dus. Dit jaar zullen onder andere schoenwin kels en kledingwinkels, horeca ondernemers en reisbureau's geen zwarte cijfers zien, maar louter rode. En de branches die het wél goed doen zoals bouwmarkten, zoeken nóg meer winst door met aanbiedingen te strooien. Verouderde airfryers Maar zijn het wel aanbiedingen? De Consumentenbond waar schuwt al jaren om de prijzen goed te checken, want er zijn nogal wat nepaanbiedingen bij. Lidl leek vorig jaar bijvoorbeeld te stunten met een espressomachine van Krups voor 269 euro, terwijl de adviesprijs 729 euro was. Dat leek een topaanbieding, maar de gangbare prijs op dat moment was nog geen 300 euro en bij andere winkels was de koffiezetter al voor 259 euro te koop. Albert Heijn maakte goede sier met een partij verouderde airfryers die nergens meer verkrijgbaar waren. De kor tingen lijken vaak enorm, maar zijn met gemiddeld 20 procent be scheiden. Wie goed zoekt, kan een koopje met 40 procent vinden. Maar het is in Nederland niet als in Amerika, waar er kortingen tot 75 procent zijn. Pas vijfjaar geleden waaide het fenomeen over naar Nederland en nu groeit het uit tot de grootste koopgekte van het jaar. Ook de zelfstandige winkelier doet mee. Hij moet wel, want zonder acties lopen de consumenten zijn winkel voorbij. Black Friday is verworden tot een sale die wekenlang aan houdt en waar iedereen - zo lijkt het - zijn slag slaat. Je bent, ga je bijna geloven, een sukkel als je een dezer dagen niets koopt. Oerinstincten ,,Dat heeft met oerinstincten te maken. Voedsel moest je grijpen als het voorhanden was en niet af wachten. Nu zie je die afgeprijsde robotstofzuiger en je denkt: waarom heb ik die nog niet? Die moet ik hebben!'' zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. Er zijn mensen die prima weerstand kunnen bieden, maar het is een psychologisch fenomeen dat de meeste mensen heel moeilijk aanbiedingen kunnen weerstaan. Je gaat denken: dat is wel een héél goede deal en je wordt on rustig. Korting! Laatste kans! Op=op! Er wordt je een gevoel van schaarste aangepraat en bijna niemand kan daar weerstand aan bieden.'' Dat nu-of-nooit-gevoel is na tuurlijk lariekoek. Na Black Friday volgt Cyber Monday (van origine de kortingsactie voor online), daarna de aanbiedingen voor Sinterklaas en Kerstmis en in het nieuwe jaar zullen er óók aanbie dingen zijn om de sufgekochte consument toch nog in de winkel te krijgen. Winkels kijken waar consumenten op dat moment gevoelig voor zijn. ,,Een winkelier die het goed doet, geeft je het ge voel dat je iets verdient door iets te kopen. Je bespaart immers geld door die aanbieding. Dat is na tuurlijk niet zo'', zegt consumen tenpsycholoog Wessels. Integen deel: je geeft geld uit. donderdag 26 november 2020 GO Black Friday? Het lijkt wel een zwarte maand Ton Voermans Utrecht X. ILLUSTRATIE ERIC ELICH - Patrick Wessels, psycholoog

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19