II
27
Erkende coureurs al blij als ze plekje kunnen bemachtigen in een kleine ploeg
De coronacrisis werkt door in het wieler-
peloton. De sponsorbudgetten staan onder druk
en een plekje in een profploeg is nog begerens
waardiger dan voorheen. ,,Er gaan jongens tussenuit
vallen die nog niet klaar waren met wielrennen."
Uit de serie 'Grote ren
ners bij kleine ploegen':
Louis Meintjes, de
Zuid-Afrikaan die drie
jaar geleden achtste
werd in de Tour, rijdt volgend jaar bij
de Belgische Wanty-ploeg. Silvan
Dillier, in 2018 tweede in Parijs-Rou-
baix, stapt over naar het proconti-
nentale team van Alpecin-Fenix.
Ben King, winnaar van ritten in de
Vuelta, draagt in het nieuwe seizoen
het oranje van de kleine Ameri
kaanse Rally-ploeg. En dichter bij
huis: Taco van der Hoorn (26), die bij
Roompot drie profzeges boekte en
daarmee een plekje in de klassieker-
ploeg van Jumbo-Visma verdiende,
gaat vanaf 1 januari verder bij de con
tinentale BEAT-ploeg.
Allemaal tekenen van schaarste in
het peloton. De plekken in een prof-
ploeg zijn, nu de gevolgen van de co
ronacrisis zich laten voelen, nog be
gerenswaardiger dan voorgaande ja
ren. ,,Zonder corona was er mis
schien ergens bij een grotere ploeg
een plekje voor mij geweest'', zegt
Van der Hoorn. Op de lijst van de
website Procyclingstats van profren
ners zonder contract voor volgend
jaar staan bijna 70 namen. Daarbij
ook Michal Kwiatkowski en wereld
kampioen tijdrijden Filippo Ganna,
die zich geen zorgen zullen maken.
Maar ook 'inwisselbare' renners zo
als Van der Hoorn zichzelf om
schrijft. ,,Veel goede renners die prof
hadden kunnen blijven en van
waarde kunnen zijn.'' Op papier en
in salaris is Van der Hoorn volgend
jaar geen prof meer en zal hij ook als
bewegingswetenschapper (afgestu
deerd) zijn geld moeten verdienen.
,,Maar ik blijf op dezelfde manier
trainen, want op 95 procent daar heb
je geen reet aan. Dan kun je alleen
meerijden, dus ik moet vol gaan. All
in zoals altijd.''
Onstuimig
Nog niet alle profploegen voor ko
mend jaar zijn compleet, maar het is
onstuimig in de WorldTour. Net als
in 2020 telt de WorldTour 19 ploe
gen, maar de kans is groot dat vol
gend jaar minder renners onder con
tract staan. De CCC-ploeg is ver
dwenen, de licentie is overgenomen
door Circus-Wanty Gobert. De
NTT-ploeg is gered door de materi
aalsponsors Assos (kleding) en BMC
(fietsen) en kan - met beperkt bud
get - op zoek naar renners.
Een niveau lager, bij de proconti-
nentale ploegen, is het ook allesbe
halve zonneschijn. Zo is het hoogst
onzeker of de Deense Riwal-ploeg,
waar afgelopen jaar vijf Nederlan
ders onder contract stonden, verder
gaat. Dus ging het in de laatste wed
strijden van het coronaseizoen in het
peloton ook over de naderende
moeten vrezen voor een afscheid. ,,Er
gaan jongens tussenuit vallen die
zelf nog niet klaar waren met wiel
rennen'', zegt Berkhout. Waar derti
gers het moeilijk krijgen, zorgt min
der geld tegelijkertijd voor meer aan
dacht voor talent. Berkhout: „Voor
heen waren het renners van 24, 25
jaar die aantrekkelijk waren, nu ie
mand die net bij de junioren van
daan komt. Het is voor ploegen fi
nancieel aantrekkelijker. En Sunweb
heeft bewezen dat investeren in ta
lent het waard is.''
De Nederlands-Duitse ploeg
maakt al jaren werk van zelf oplei
den van talent en heeft een eigen be-
loftenploeg. Jumbo-Visma doet het
sinds afgelopen seizoen ook, maar bij
Sunweb is het een van de pijlers on
der het succes. Renners als Mare Hir-
schi (22) en Jai Hindley (24) zijn
jong, schitterden dit jaar in Tour en
Giro en rijden al jaren voor de ploeg.
De keuze voor talent komt niet voor
uit financiële noodzaak, legt Sun-
web-ploegleider Mare Reef uit.
„Het is tweeledig. Wij hebben
goede partners en het is ons be
leid om naar de toekomst te
bouwen en jongens vroegtijdig
vast te leggen. Die zekerheid
maakt dat wij een streepje voor
hebben op andere ploegen.''
Talent is ook niet de toverfor
mule die de coronacrisis kan
bezweren. Door de schaarste
aan plekken in profploegen
komt ook het talent in het ge
drang, ziet Berkhout die met
SEG een eigen opleidingsploeg
heeft waar bijvoorbeeld Fabio Ja-
kobsen en Cees Bol bij reden.
„Vorig jaar gingen zes van onze
renners over naar de profs, dit
jaar slechts twee terwijl de lich
ting niet minder is."
transfercarrousel, vertelt Van der
Hoorn. ,,Met andere renners heb ik
er wel over gesproken hoe de markt
zou verlopen. Nou, die is wel een
beetje ingestort. Goede renners die
zich voor een klein prijsje aanbie
den om een plekje te hebben in de
WorldTour. Dan weet je: 'Het wordt
lastig voor een renner zoals ik.'''
De mechanismen op de transfer
markt zijn dit jaar anders, ziet ook
Eelco Berkhout van managementbu
reau SEG, dat met acht agenten tien
tallen renners uit verschillende lan
den vertegenwoordigt ,,Normaal is
sprake van een vangnet, dan zijn er
meer plekjes dan kwalitatieve ren
ners. In de WorldTour kunnen ren
ners normaal redelijk doorschuiven.
Dat is nu niet het geval, de plekken
zijn schaars," zegt Berkhout. „Teams
kunnen wachten en voor relatief
gunstige bedragen goede renners la
ten tekenen."
Als coronacrisis al niet de directe
oorzaak is van deze schaarste, dan
werkt het die in de hand. In maart
bij de Europese uitbraak van het vi
rus was de prioriteit een nieuwe
wedstrijdkalender voor 2020. Acht
maanden later is die afgewerkt,
maar is duidelijk dat onmisken
baar minder geld in omloop is in
het profpeloton. Budgetten staan
onder druk of zijn gekort. Berk
hout: „Dat merken wij nu bij
nieuwe contracten, salarissen
liggen over het algemeen la
ger."
De effecten laten zich voelen
op verschillende manieren. Meer
renners boven de 30 jaar
Teams kunnen
wachten en
voor relatief
gunstige
bedragen
goederenners
laten tekenen.
- Eelco Berkhout
woensdag 25 november 2020
Taco van der
Hoorn sleurt
voor Jumbo-
Visma. Hij rijdt
volgend jaar voor
de BEAT-ploeg.
FOTO COR VOS
Schaarste slaat toe in peloton
Daan Hakkenberg
Rotterdam
Louis Meintjes rijdt
volgend jaar voor de
Belgische Wanty-ploeg.
FOTO BSR AGENCY