II 27 Erkende coureurs al blij als ze plekje kunnen bemachtigen in een kleine ploeg De coronacrisis werkt door in het wieler- peloton. De sponsorbudgetten staan onder druk en een plekje in een profploeg is nog begerens waardiger dan voorheen. ,,Er gaan jongens tussenuit vallen die nog niet klaar waren met wielrennen." Uit de serie 'Grote ren ners bij kleine ploegen': Louis Meintjes, de Zuid-Afrikaan die drie jaar geleden achtste werd in de Tour, rijdt volgend jaar bij de Belgische Wanty-ploeg. Silvan Dillier, in 2018 tweede in Parijs-Rou- baix, stapt over naar het proconti- nentale team van Alpecin-Fenix. Ben King, winnaar van ritten in de Vuelta, draagt in het nieuwe seizoen het oranje van de kleine Ameri kaanse Rally-ploeg. En dichter bij huis: Taco van der Hoorn (26), die bij Roompot drie profzeges boekte en daarmee een plekje in de klassieker- ploeg van Jumbo-Visma verdiende, gaat vanaf 1 januari verder bij de con tinentale BEAT-ploeg. Allemaal tekenen van schaarste in het peloton. De plekken in een prof- ploeg zijn, nu de gevolgen van de co ronacrisis zich laten voelen, nog be gerenswaardiger dan voorgaande ja ren. ,,Zonder corona was er mis schien ergens bij een grotere ploeg een plekje voor mij geweest'', zegt Van der Hoorn. Op de lijst van de website Procyclingstats van profren ners zonder contract voor volgend jaar staan bijna 70 namen. Daarbij ook Michal Kwiatkowski en wereld kampioen tijdrijden Filippo Ganna, die zich geen zorgen zullen maken. Maar ook 'inwisselbare' renners zo als Van der Hoorn zichzelf om schrijft. ,,Veel goede renners die prof hadden kunnen blijven en van waarde kunnen zijn.'' Op papier en in salaris is Van der Hoorn volgend jaar geen prof meer en zal hij ook als bewegingswetenschapper (afgestu deerd) zijn geld moeten verdienen. ,,Maar ik blijf op dezelfde manier trainen, want op 95 procent daar heb je geen reet aan. Dan kun je alleen meerijden, dus ik moet vol gaan. All in zoals altijd.'' Onstuimig Nog niet alle profploegen voor ko mend jaar zijn compleet, maar het is onstuimig in de WorldTour. Net als in 2020 telt de WorldTour 19 ploe gen, maar de kans is groot dat vol gend jaar minder renners onder con tract staan. De CCC-ploeg is ver dwenen, de licentie is overgenomen door Circus-Wanty Gobert. De NTT-ploeg is gered door de materi aalsponsors Assos (kleding) en BMC (fietsen) en kan - met beperkt bud get - op zoek naar renners. Een niveau lager, bij de proconti- nentale ploegen, is het ook allesbe halve zonneschijn. Zo is het hoogst onzeker of de Deense Riwal-ploeg, waar afgelopen jaar vijf Nederlan ders onder contract stonden, verder gaat. Dus ging het in de laatste wed strijden van het coronaseizoen in het peloton ook over de naderende moeten vrezen voor een afscheid. ,,Er gaan jongens tussenuit vallen die zelf nog niet klaar waren met wiel rennen'', zegt Berkhout. Waar derti gers het moeilijk krijgen, zorgt min der geld tegelijkertijd voor meer aan dacht voor talent. Berkhout: „Voor heen waren het renners van 24, 25 jaar die aantrekkelijk waren, nu ie mand die net bij de junioren van daan komt. Het is voor ploegen fi nancieel aantrekkelijker. En Sunweb heeft bewezen dat investeren in ta lent het waard is.'' De Nederlands-Duitse ploeg maakt al jaren werk van zelf oplei den van talent en heeft een eigen be- loftenploeg. Jumbo-Visma doet het sinds afgelopen seizoen ook, maar bij Sunweb is het een van de pijlers on der het succes. Renners als Mare Hir- schi (22) en Jai Hindley (24) zijn jong, schitterden dit jaar in Tour en Giro en rijden al jaren voor de ploeg. De keuze voor talent komt niet voor uit financiële noodzaak, legt Sun- web-ploegleider Mare Reef uit. „Het is tweeledig. Wij hebben goede partners en het is ons be leid om naar de toekomst te bouwen en jongens vroegtijdig vast te leggen. Die zekerheid maakt dat wij een streepje voor hebben op andere ploegen.'' Talent is ook niet de toverfor mule die de coronacrisis kan bezweren. Door de schaarste aan plekken in profploegen komt ook het talent in het ge drang, ziet Berkhout die met SEG een eigen opleidingsploeg heeft waar bijvoorbeeld Fabio Ja- kobsen en Cees Bol bij reden. „Vorig jaar gingen zes van onze renners over naar de profs, dit jaar slechts twee terwijl de lich ting niet minder is." transfercarrousel, vertelt Van der Hoorn. ,,Met andere renners heb ik er wel over gesproken hoe de markt zou verlopen. Nou, die is wel een beetje ingestort. Goede renners die zich voor een klein prijsje aanbie den om een plekje te hebben in de WorldTour. Dan weet je: 'Het wordt lastig voor een renner zoals ik.''' De mechanismen op de transfer markt zijn dit jaar anders, ziet ook Eelco Berkhout van managementbu reau SEG, dat met acht agenten tien tallen renners uit verschillende lan den vertegenwoordigt ,,Normaal is sprake van een vangnet, dan zijn er meer plekjes dan kwalitatieve ren ners. In de WorldTour kunnen ren ners normaal redelijk doorschuiven. Dat is nu niet het geval, de plekken zijn schaars," zegt Berkhout. „Teams kunnen wachten en voor relatief gunstige bedragen goede renners la ten tekenen." Als coronacrisis al niet de directe oorzaak is van deze schaarste, dan werkt het die in de hand. In maart bij de Europese uitbraak van het vi rus was de prioriteit een nieuwe wedstrijdkalender voor 2020. Acht maanden later is die afgewerkt, maar is duidelijk dat onmisken baar minder geld in omloop is in het profpeloton. Budgetten staan onder druk of zijn gekort. Berk hout: „Dat merken wij nu bij nieuwe contracten, salarissen liggen over het algemeen la ger." De effecten laten zich voelen op verschillende manieren. Meer renners boven de 30 jaar Teams kunnen wachten en voor relatief gunstige bedragen goederenners laten tekenen. - Eelco Berkhout woensdag 25 november 2020 Taco van der Hoorn sleurt voor Jumbo- Visma. Hij rijdt volgend jaar voor de BEAT-ploeg. FOTO COR VOS Schaarste slaat toe in peloton Daan Hakkenberg Rotterdam Louis Meintjes rijdt volgend jaar voor de Belgische Wanty-ploeg. FOTO BSR AGENCY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 27