'Tunnel tolvrij maken? Dat is het domste wat je kunt doen' Abdij oranje in strijd tegen geweld 4 Thuiswerken is inmiddels heel gewoon geworden. We volgen deze week zes van die mensen die van huis uit opereren. Hoe hebben zij hun plekje ingericht en hoe ervaren zij het op afstand werken? Vandaag: Lies Bekkenkamp uit Middelburg. Inmiddels is hij gepensioneerd, maar van 2002 tot en met 2009 ver voerde hij vanuit Zeeuws-Vlaan- deren suikerbieten naar Dintel- oord. Het eerste jaar maakte hij nog gebruik van de veerpont, daarna van de tunnel. Hij rekent voor: ,,Dat waren zes ritten per 24 uur maal zes dagen. Dat is 36 ritten maal twee, heen en terug, dan kom je op 72 overtoch ten per week. Hou het tarief even op 5 euro, dan kostte dat ons dat 360 euro per week aan kosten die andere vervoerders niet hadden." Eigen broek ophouden Voor velen is dat precies het argu ment om te pleiten voor een tol vrije tunnel, maar voor Kesteloo niet. Hij vindt dat Zeeland tol moet blijven heffen, zodat er geld is om in wegen te investeren. ,,Zo kan de provincie zijn eigen broek ophou den." Op één voorwaarde: dat de Zeeuws-Vlamingen voor half geld door de tunnel gaan, net zoals ze destijds voor half geld met de veer pont over konden. Tegenstanders van de tol vinden dat je de Westerscheldetunnel niet Zonder tol was de Sluiskiltunnel er nooit gekomen. Den Haag had dat niet gefinancierd. als melkkoe mag gebruiken, Keste- loo ziet juist voordelen. ,,Zonder tol was de Sluiskiltunnel er nooit gekomen. Door geld van de tunnel kon bij het knooppunt Drie Klau wen een oplossing worden betaald waardoor je nergens hoeft stil te staan. Dat had Den Haag echt niet gefinancierd hoor. Het fietsvoet- veer komt geld tekort. Daar kun je ook tol voor gebruiken. En voor de Zanddijk bij Yerseke is nu ook niet de beste oplossing gekozen. Waarom gebruik je daar geen tol geld voor, desnoods als een le ning?" Uit Den Haag komt het geld niet, redeneert hij, dus moet de provin cie de centen zien te vinden. Dan gebeurt het niet, of betalen we er op een andere manier alsnog voor, bijvoorbeeld via de motorrijtui genbelasting. Hij vindt het niet oneerlijk als de tunnelgebruikers ervoor betalen, mits de Zeeuws-Vlamingen kor ting krijgen, zoals vroeger bij de veerdienst. ,,Mensen beseffen niet hoeveel vrachtverkeer er door de tunnel gaat, vaak naar het buitenland. Die betalen in Frankrijk en Spanje ook tol, dus die vinden dat hier hele maal niet raar. Hoeveel niet- Zeeuws-Vlamingen maken er nu regelmatig gebruik van de tunnel? Een enkeling. Dus geef de veelge- bruikers een korting van 50 pro cent. Ik ben echt niet de enige die er zo over denkt. Ik ken er hier in de regio genoeg die zeggen: 'Laat het alsjeblieft zo.' Het is heel dom om de tunnel tolvrij te maken." MIDDELBURG Om aandacht te vragen voor vrouwen die te maken hebben met geweld of misbruik, kleuren op woensdag 25 november wereldwijd gebouwen, straten en pleinen oranje. Ook in Zeeland zal dit het geval zijn. Zo laat bijvoorbeeld de pro vincie Zeeland het Abdijplein van kleur verschieten en de gemeente Kapelle haar website. 'Orange the world' heet de inter- nationale campagne tegen geweld tegen vrouwen. Een campagne die 'helaas nog hard nodig is', zegt Nienke Slump namens de Soropti- mist club Walcheren. ,,Hoe vaak geweld tegen vrou wen in Zeeland precies voor komt, laat zich niet achterhalen. Maar wat we om ons heen zien en horen in bijvoorbeeld de media is - vrees ik - slechts het topje van de ijs berg." Ze vindt het belangrijk dat er aandacht is voor het geweld. ,,Het verrast ons telkens weer dat er nog steeds geweld tegen en misbruik van vrouwen is. Dat er zoveel vrouwen zijn die uit het zicht van de maatschappij lijden en daardoor niet verder komen in hun leven. Het geweld is allesbepalend en moet stoppen. Daarom moeten we de krachten bundelen om er iets tegen te doen." THUISWERKERS HOE DOEN ZE DAT? Na omzwervingen van Amsterdam via Arnhem en Brabant landde boe merang-Zeeuw Lies Bekkenkamp een paar jaar te rug op haar geboortegrond. In de Middelburgse wijk 't Zand schaf ten zij en haar man Peter een ver vallen kerkje aan 'dat al sinds de jaren zestig stond te verpieteren'. Nu is Peter dag en nacht - bij wijze van spreken uiteraard - bezig om het vervallen godshuis woon- klaar te maken op basis van haar bouwtekeningen. Want Bekken kamp is BIM engineer, een bouw kundig tekenaar die kennis van bouwen en software vertaalt naar 3D-modellen. Ondertussen woont het gezin met drie kinderen naast het kerkje in een via Marktplaats aangeschafte schottenkeet, een houten gebouw van 120 vierkante meter dat ooit werd gebruikt als kantoor voor aannemers en perso neel bij de verbouwing van het Amsterdamse Amstel Hotel. „Een soort strandtent", noemt ze het zelf. Een strandtent waarin ze sinds maart haar werk bij Rothui zen Architecten doet. Terwijl ze met een schuin oog door het raam kijkt hoe het met de verbou- vrijdag 20 november 2020 Johan Kesteloo reed jaren door de tunnel voor zijn werk. Het kostte hem veel geld. Toch vindt hij dat de tol moet blijven. Goed voor de infrastructuur. Alleen Zeeuws-Vlamingen zouden wel een speci ale regeling moeten hebben. foto anne hana Als ondernemer heeft hij in het verleden vele duizenden euro's aan tol betaald voor de Wester- scheldetunnel. Toch vindt Oost burger Johan Kesteloo dat de tunnel niet tolvrij moeten wor den, ook niet na 2033. ,,Dat is het domste wat je kunt doen." Ernst Jan Rozendaal Oostburg -Johan Kesteloo Onze relatie is Mario Wisse Middelburg Tijdens de verbouwing van het kerkje woont Lies Bekkenkamp in een keet. fotos boaz timmermans Lies Bekkenkamp: ,,Nu ik thuis ben, werk ik met plezier over.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32