'Tunnel tolvrij maken? Dat is
het domste wat je kunt doen'
Abdij oranje in strijd tegen geweld
4
Thuiswerken is
inmiddels heel
gewoon geworden.
We volgen deze
week zes van die
mensen die van
huis uit opereren.
Hoe hebben zij hun
plekje ingericht en
hoe ervaren zij het
op afstand werken?
Vandaag:
Lies Bekkenkamp
uit Middelburg.
Inmiddels is hij gepensioneerd,
maar van 2002 tot en met 2009 ver
voerde hij vanuit Zeeuws-Vlaan-
deren suikerbieten naar Dintel-
oord. Het eerste jaar maakte hij
nog gebruik van de veerpont,
daarna van de tunnel.
Hij rekent voor: ,,Dat waren zes
ritten per 24 uur maal zes dagen.
Dat is 36 ritten maal twee, heen en
terug, dan kom je op 72 overtoch
ten per week. Hou het tarief even
op 5 euro, dan kostte dat ons dat
360 euro per week aan kosten die
andere vervoerders niet hadden."
Eigen broek ophouden
Voor velen is dat precies het argu
ment om te pleiten voor een tol
vrije tunnel, maar voor Kesteloo
niet. Hij vindt dat Zeeland tol moet
blijven heffen, zodat er geld is om
in wegen te investeren. ,,Zo kan de
provincie zijn eigen broek ophou
den." Op één voorwaarde: dat de
Zeeuws-Vlamingen voor half geld
door de tunnel gaan, net zoals ze
destijds voor half geld met de veer
pont over konden.
Tegenstanders van de tol vinden
dat je de Westerscheldetunnel niet
Zonder tol was de
Sluiskiltunnel er
nooit gekomen. Den
Haag had dat niet
gefinancierd.
als melkkoe mag gebruiken, Keste-
loo ziet juist voordelen. ,,Zonder
tol was de Sluiskiltunnel er nooit
gekomen. Door geld van de tunnel
kon bij het knooppunt Drie Klau
wen een oplossing worden betaald
waardoor je nergens hoeft stil te
staan. Dat had Den Haag echt niet
gefinancierd hoor. Het fietsvoet-
veer komt geld tekort. Daar kun je
ook tol voor gebruiken. En voor de
Zanddijk bij Yerseke is nu ook niet
de beste oplossing gekozen.
Waarom gebruik je daar geen tol
geld voor, desnoods als een le
ning?"
Uit Den Haag komt het geld niet,
redeneert hij, dus moet de provin
cie de centen zien te vinden. Dan
gebeurt het niet, of betalen we er
op een andere manier alsnog voor,
bijvoorbeeld via de motorrijtui
genbelasting.
Hij vindt het niet oneerlijk als de
tunnelgebruikers ervoor betalen,
mits de Zeeuws-Vlamingen kor
ting krijgen, zoals vroeger bij de
veerdienst.
,,Mensen beseffen niet hoeveel
vrachtverkeer er door de tunnel
gaat, vaak naar het buitenland. Die
betalen in Frankrijk en Spanje ook
tol, dus die vinden dat hier hele
maal niet raar. Hoeveel niet-
Zeeuws-Vlamingen maken er nu
regelmatig gebruik van de tunnel?
Een enkeling. Dus geef de veelge-
bruikers een korting van 50 pro
cent. Ik ben echt niet de enige die
er zo over denkt. Ik ken er hier in
de regio genoeg die zeggen: 'Laat
het alsjeblieft zo.' Het is heel dom
om de tunnel tolvrij te maken."
MIDDELBURG Om aandacht te
vragen voor vrouwen die te maken
hebben met geweld of misbruik,
kleuren op woensdag 25 november
wereldwijd gebouwen, straten en
pleinen oranje.
Ook in Zeeland zal dit het geval
zijn. Zo laat bijvoorbeeld de pro
vincie Zeeland het Abdijplein van
kleur verschieten en de gemeente
Kapelle haar website.
'Orange the world' heet de inter-
nationale campagne tegen geweld
tegen vrouwen. Een campagne die
'helaas nog hard nodig is', zegt
Nienke Slump namens de Soropti-
mist club Walcheren.
,,Hoe vaak geweld tegen vrou
wen in Zeeland precies voor komt,
laat zich niet achterhalen. Maar
wat we om ons heen zien en horen
in bijvoorbeeld de media is - vrees
ik - slechts het topje van de ijs
berg."
Ze vindt het belangrijk dat er
aandacht is voor het geweld. ,,Het
verrast ons telkens weer dat er nog
steeds geweld tegen en misbruik
van vrouwen is. Dat er zoveel
vrouwen zijn die uit het zicht van
de maatschappij lijden en daardoor
niet verder komen in hun leven.
Het geweld is allesbepalend en
moet stoppen. Daarom moeten we
de krachten bundelen om er iets
tegen te doen."
THUISWERKERS HOE DOEN ZE DAT?
Na omzwervingen van
Amsterdam via Arnhem
en Brabant landde boe
merang-Zeeuw
Lies Bekkenkamp een paar jaar te
rug op haar geboortegrond. In de
Middelburgse wijk 't Zand schaf
ten zij en haar man Peter een ver
vallen kerkje aan 'dat al sinds de
jaren zestig stond te verpieteren'.
Nu is Peter dag en nacht - bij
wijze van spreken uiteraard - bezig
om het vervallen godshuis woon-
klaar te maken op basis van haar
bouwtekeningen. Want Bekken
kamp is BIM engineer, een bouw
kundig tekenaar die kennis van
bouwen en software vertaalt naar
3D-modellen. Ondertussen woont
het gezin met drie kinderen naast
het kerkje in een via Marktplaats
aangeschafte schottenkeet, een
houten gebouw van 120 vierkante
meter dat ooit werd gebruikt als
kantoor voor aannemers en perso
neel bij de verbouwing van
het Amsterdamse Amstel Hotel.
„Een soort strandtent", noemt ze
het zelf. Een strandtent waarin ze
sinds maart haar werk bij Rothui
zen Architecten doet. Terwijl
ze met een schuin oog door het
raam kijkt hoe het met de verbou-
vrijdag 20 november 2020
Johan Kesteloo reed jaren door de tunnel voor zijn werk. Het kostte hem veel geld. Toch vindt hij
dat de tol moet blijven. Goed voor de infrastructuur. Alleen Zeeuws-Vlamingen zouden wel een speci
ale regeling moeten hebben. foto anne hana
Als ondernemer heeft hij in het
verleden vele duizenden euro's
aan tol betaald voor de Wester-
scheldetunnel. Toch vindt Oost
burger Johan Kesteloo dat de
tunnel niet tolvrij moeten wor
den, ook niet na 2033. ,,Dat is
het domste wat je kunt doen."
Ernst Jan Rozendaal
Oostburg
-Johan Kesteloo
Onze relatie is
Mario Wisse
Middelburg
Tijdens de verbouwing van het
kerkje woont Lies Bekkenkamp
in een keet. fotos boaz timmermans
Lies Bekkenkamp: ,,Nu ik thuis ben, werk ik met plezier over.