Volkswagen ID.3
Te stugge vering
voor gezinsauto
7,1
19
Test
isiïsiMiSs
'Als je anno 2020 een
auto op de markt
brengt, moet je zorgen
dat hij wat kan trekken'
Mijn volgende auto moet minimaal
300 kilometer kunnen halen, maar
meer is altijd beter.''
De cijfers van de test-ID.3 stem
men tevreden. Deze '1ST Edition' is
voorzien van het middelgrote accu
pakket van 58 kilowattuur, volgens
Volkswagen goed voor een bereik
van zo'n 424 kilometer. Maar tijdens
de testdagen, bij een buitentempera
tuur van circa 12 graden, komen we
niet boven de 356 kilometer.
Voor een instapversie van de ID.3
die later volgt, claimt VW een bereik
van 330 kilometer en zou een uitvoe
ring met een groter accupakket goed
voor zo'n 542 kilometer moeten zijn.
Voor Keverrijder Berry volstaat dat:
,,Zelf zou ik voldoende hebben aan
300 kilometer, voor die paar langere
ritten kun je hem opladen bij een
snellader. Je moet toch ook een keer
lunchen.''
Icoon?
Marleen, Berry en Tom zijn unaniem
te spreken over de rijkwaliteiten van
de nieuwe elektrische Volkswagen.
Daar blinkt hij in uit: het onderstel is
mooi in balans, de auto is bijzonder
stil en de 150 kilowatt (204 pk) sterke
elektromotor levert ronduit vlotte
prestaties.
Ook z'n praktische kanten worden
positief ontvangen, waarbij met
name de interieurruimte en de prima
bruikbare achterbak opvallen.
,,Wat wel tegenvalt is dat hij geen
aanhanger kan trekken'', zegt Berry.
,,Ik ga niet heel vaak met een karretje
op pad, maar we hebben er wel een
tje. Met de ID.3 kun je daar niets mee:
de kogeldruk is 55 kilo, dus verder
dan een fietsendrager kom je niet.
Dat zou voor mij de belangrijkste re
den zijn om door te sparen voor een
ID.4 of de Skoda Enyaq, want die
kunnen wel 1000 kilo trekken.''
Tom is het daarmee eens: ,,Als je
anno 2020 een auto op de markt
brengt, moet je zorgen dat hij wat
kan trekken."
Of de nieuwe ID.3 het volgende
VW-icoon is? ,,Dat gaat wat mij be
treft iets te ver'', besluit Marleen. ,,Ik
vind dit een logische opvolger voor
mijn e-Golf en hij staat ook zeker op
mijn lijstje, maar de stap is niet zo
groot als ik misschien gehoopt had.
Hij voelt niet veel moderner, gek ge
noeg.''
Volgens Berry past dat juist exact
in de geschiedenis van Volkswagen:
,,Deze Kever deed precies wat hij
moest doen door betaalbaar en be
trouwbaar vervoer te bieden voor
heel veel mensen. De Golf was ook
niet de eerste compacte hatchback
met voorwielaandrijving, maar VW
wist het concept wel zó goed te ma
ken dat de Golf uiteindelijk het voor
beeld werd voor andere merken.
Het zou me niets verbazen als
zoiets nu ook met de ID-producten
gebeurt: de Duitsers hebben de kat
uit de boom gekeken op elektrisch
gebied en kwamen niet als eerste
met een volledig elektrische auto,
maar nu hebben ze er een die be
hoort tot de beste in de markt. Of hij
straks naadloos in het rijtje achter de
Kever en de Golf past? Voor dat kei
harde eindoordeel is het nu nog te
vroeg.''
groot scherm hebt dat je makkelijk
kunt bedienen. Dat zie je hier terug.
Al ben ik geen fan van aanraakscher-
men in auto's omdat je ze niet op de
tast kunt bedienen. Stembediening
heb ik in mijn dagelijkse auto (een
Ford Focus Wagon uit 2013, red.) ook,
maar ik heb het nog nooit gebruikt.
Als ik naar de radio luister, ga ik toch
niet tegen mijn auto zitten praten?''
Snelladen
Tom, werkzaam in de psychiatrische
gezondheidszorg, is 'vooral be
nieuwd hoe dat snelladen gaat'. Dus
zet de inwoner van Rhoon, die het
een sport vindt om zo zuinig moge
lijk te rijden, koers naar de dichtstbij
zijnde snellader langs de A15. Bij aan
komst geeft de ID.3 een resterend rij-
bereik van 51 kilometer aan: Tom
schuift de CCS-snellader in de laad-
opening boven het rechter achter
wiel, haalt de laadpas langs de sensor
en bestelt een grote cappuccino in de
tankshop.
Na krap twintig minuten en de no
dige complimenten ('Ik vind het de
sign wel echt goed gelukt. Het is strak
en modern, deze auto wil je gewoon
hebben') stelt Tom tevreden vast dat
de VW weer 195 kilometer voort kan.
,,Hij laadt in het begin inderdaad met
100 kilowatt zoals Volkswagen be
looft, dat is prima. Mijn vrouw durft
elektrisch rijden nog niet echt aan
omdat ze bang is voor lange laadtij
den, maar hiermee kunnen we mak
kelijk heen en weer naar mijn ouders
in Deventer.''
Marleen wil vanuit Zaandam
vooral naar Den Bosch kunnen, en
weer terug. ,,Die rit maak ik regelma
tig voor mijn werk en met m'n e-Golf
red ik dat niet. In de winter ben ik al
blij als ik 180 kilometer haal met een
volle accu. Bij zomerse temperaturen
wil 210 kilometer nog wel eens luk
ken, maar ik heb zeker één keer in de
maand stress of ik mijn bestemming
wel haal.
Het maken van spontane ritjes is er
wel af met deze elektrische Golf.
Je gaat veel meer plannen, ik
De nieuwe Sorento
heeft eigenlijk weinig
weg van de doorsnee
Kia. Hij is niet goed
koop, compact even
min, en zijn design
doet denken aan een
moderne Amerikaan.
In 2004 was de Kia So-
rento een van de eerste
verkoophits onder de
SUV's. Hij bood veel
voor weinig en zag er
nog goed uit ook. Zes
tien jaar later is het
merk enorm gegroeid,
niet alleen in verkoop
aantallen, maar ook in
kwaliteit, wat wordt on
derstreept met een ex
treem lange garantieter
mijn van zeven jaar.
De vierde generatie
van de SUV is een hy
bride zonder stekker. De
Sorento is aanzienlijk
groter geworden en
dankzij de nieuwe hy
bride aandrijflijn vooral
ook zuiniger (testver-
bruik 1 op 13,8). In de
eenvoudigste uitvoering
(Comfort) is hij te koop
vanaf 45.995 euro. Dat is
veel geld, maar de basis
uitrusting is al omvang
rijk - een pluspunt ten
opzichte van de concur
rentie.
De Sorento blinkt uit
in gebruiksvriendelijk
heid: gewoon nog een
knoppenpaneel voor de
klimaatregeling en een
logisch en snel werkend
infotainmentsysteem
waarin je niks mist. En
dan is hij ook nog eens
heerlijk ruim, de tweede
zitrij is verschuifbaar én
dit is een zevenzitter. Op
de derde rij heb je meer
zitruimte en luxe dan bij
de concurrentie, inclu
sief eigen klimaatrege
ling en usb-aansluitin-
gen. Heb je de derde zitrij
niet nodig, dan tover je
de extra stoelen weg on
der de laadvloer en krijg
je helemaal een immense
bagageruimte.
De 1,6 liter grote benzi
nemotor drijft samen
met een elektromotor de
voorwielen aan. Deze
hybride aandrijflijn
blijkt krachtig genoeg
om de Kia vlot vooruit te
helpen. Ook de goed
werkende zestraps auto
maat past er prima bij.
Minder prettig is het
veercomfort. De Sorento
blijkt stugger dan ge
dacht, ongetwijfeld in
een poging om Europese
automobilisten een spor
tiever weggedrag te gun
nen. Maar daarmee
schiet deze Kia zijn doel
als gezinsauto voorbij.
-Niek Schenk
vrijdag 20 november 2020
GO
Misschien'
Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid
(230 pk/169 kW), vanaf €45.995
Kijk voor de video
op de site /auto
vf
-TOM GELDERLOOS
zet elke rit mijn navigatie aan om er
zeker van te zijn dat ik mijn reisdoel
red. Puur voor m'n gemoedsrust.
De Sorento is ruim en goed uitgerust. Het info
tainment is gebruiksvriendelijk. fotos bart hoogveld
Heel ruim. Zeven-
zitter. Relatief
zuinig. Royale stan
daarduitrusting. Zeven
jaar garantie.
Te stugge vering.
Nauwelijks elek
trisch rijbereik. Irritante
piepjes veiligheidssys
temen.
Bijna een halve ton
voor een Kia lijkt duur,
maar je krijgt in de tra
ditie van dit merk veel
waar voor je geld:
ruimte, een laag ben
zineverbruik en een
indrukwekkende uit
rusting. Maar het veer-
comfort valt tegen.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities