Volkswagen ID.3 Te stugge vering voor gezinsauto 7,1 19 Test isiïsiMiSs 'Als je anno 2020 een auto op de markt brengt, moet je zorgen dat hij wat kan trekken' Mijn volgende auto moet minimaal 300 kilometer kunnen halen, maar meer is altijd beter.'' De cijfers van de test-ID.3 stem men tevreden. Deze '1ST Edition' is voorzien van het middelgrote accu pakket van 58 kilowattuur, volgens Volkswagen goed voor een bereik van zo'n 424 kilometer. Maar tijdens de testdagen, bij een buitentempera tuur van circa 12 graden, komen we niet boven de 356 kilometer. Voor een instapversie van de ID.3 die later volgt, claimt VW een bereik van 330 kilometer en zou een uitvoe ring met een groter accupakket goed voor zo'n 542 kilometer moeten zijn. Voor Keverrijder Berry volstaat dat: ,,Zelf zou ik voldoende hebben aan 300 kilometer, voor die paar langere ritten kun je hem opladen bij een snellader. Je moet toch ook een keer lunchen.'' Icoon? Marleen, Berry en Tom zijn unaniem te spreken over de rijkwaliteiten van de nieuwe elektrische Volkswagen. Daar blinkt hij in uit: het onderstel is mooi in balans, de auto is bijzonder stil en de 150 kilowatt (204 pk) sterke elektromotor levert ronduit vlotte prestaties. Ook z'n praktische kanten worden positief ontvangen, waarbij met name de interieurruimte en de prima bruikbare achterbak opvallen. ,,Wat wel tegenvalt is dat hij geen aanhanger kan trekken'', zegt Berry. ,,Ik ga niet heel vaak met een karretje op pad, maar we hebben er wel een tje. Met de ID.3 kun je daar niets mee: de kogeldruk is 55 kilo, dus verder dan een fietsendrager kom je niet. Dat zou voor mij de belangrijkste re den zijn om door te sparen voor een ID.4 of de Skoda Enyaq, want die kunnen wel 1000 kilo trekken.'' Tom is het daarmee eens: ,,Als je anno 2020 een auto op de markt brengt, moet je zorgen dat hij wat kan trekken." Of de nieuwe ID.3 het volgende VW-icoon is? ,,Dat gaat wat mij be treft iets te ver'', besluit Marleen. ,,Ik vind dit een logische opvolger voor mijn e-Golf en hij staat ook zeker op mijn lijstje, maar de stap is niet zo groot als ik misschien gehoopt had. Hij voelt niet veel moderner, gek ge noeg.'' Volgens Berry past dat juist exact in de geschiedenis van Volkswagen: ,,Deze Kever deed precies wat hij moest doen door betaalbaar en be trouwbaar vervoer te bieden voor heel veel mensen. De Golf was ook niet de eerste compacte hatchback met voorwielaandrijving, maar VW wist het concept wel zó goed te ma ken dat de Golf uiteindelijk het voor beeld werd voor andere merken. Het zou me niets verbazen als zoiets nu ook met de ID-producten gebeurt: de Duitsers hebben de kat uit de boom gekeken op elektrisch gebied en kwamen niet als eerste met een volledig elektrische auto, maar nu hebben ze er een die be hoort tot de beste in de markt. Of hij straks naadloos in het rijtje achter de Kever en de Golf past? Voor dat kei harde eindoordeel is het nu nog te vroeg.'' groot scherm hebt dat je makkelijk kunt bedienen. Dat zie je hier terug. Al ben ik geen fan van aanraakscher- men in auto's omdat je ze niet op de tast kunt bedienen. Stembediening heb ik in mijn dagelijkse auto (een Ford Focus Wagon uit 2013, red.) ook, maar ik heb het nog nooit gebruikt. Als ik naar de radio luister, ga ik toch niet tegen mijn auto zitten praten?'' Snelladen Tom, werkzaam in de psychiatrische gezondheidszorg, is 'vooral be nieuwd hoe dat snelladen gaat'. Dus zet de inwoner van Rhoon, die het een sport vindt om zo zuinig moge lijk te rijden, koers naar de dichtstbij zijnde snellader langs de A15. Bij aan komst geeft de ID.3 een resterend rij- bereik van 51 kilometer aan: Tom schuift de CCS-snellader in de laad- opening boven het rechter achter wiel, haalt de laadpas langs de sensor en bestelt een grote cappuccino in de tankshop. Na krap twintig minuten en de no dige complimenten ('Ik vind het de sign wel echt goed gelukt. Het is strak en modern, deze auto wil je gewoon hebben') stelt Tom tevreden vast dat de VW weer 195 kilometer voort kan. ,,Hij laadt in het begin inderdaad met 100 kilowatt zoals Volkswagen be looft, dat is prima. Mijn vrouw durft elektrisch rijden nog niet echt aan omdat ze bang is voor lange laadtij den, maar hiermee kunnen we mak kelijk heen en weer naar mijn ouders in Deventer.'' Marleen wil vanuit Zaandam vooral naar Den Bosch kunnen, en weer terug. ,,Die rit maak ik regelma tig voor mijn werk en met m'n e-Golf red ik dat niet. In de winter ben ik al blij als ik 180 kilometer haal met een volle accu. Bij zomerse temperaturen wil 210 kilometer nog wel eens luk ken, maar ik heb zeker één keer in de maand stress of ik mijn bestemming wel haal. Het maken van spontane ritjes is er wel af met deze elektrische Golf. Je gaat veel meer plannen, ik De nieuwe Sorento heeft eigenlijk weinig weg van de doorsnee Kia. Hij is niet goed koop, compact even min, en zijn design doet denken aan een moderne Amerikaan. In 2004 was de Kia So- rento een van de eerste verkoophits onder de SUV's. Hij bood veel voor weinig en zag er nog goed uit ook. Zes tien jaar later is het merk enorm gegroeid, niet alleen in verkoop aantallen, maar ook in kwaliteit, wat wordt on derstreept met een ex treem lange garantieter mijn van zeven jaar. De vierde generatie van de SUV is een hy bride zonder stekker. De Sorento is aanzienlijk groter geworden en dankzij de nieuwe hy bride aandrijflijn vooral ook zuiniger (testver- bruik 1 op 13,8). In de eenvoudigste uitvoering (Comfort) is hij te koop vanaf 45.995 euro. Dat is veel geld, maar de basis uitrusting is al omvang rijk - een pluspunt ten opzichte van de concur rentie. De Sorento blinkt uit in gebruiksvriendelijk heid: gewoon nog een knoppenpaneel voor de klimaatregeling en een logisch en snel werkend infotainmentsysteem waarin je niks mist. En dan is hij ook nog eens heerlijk ruim, de tweede zitrij is verschuifbaar én dit is een zevenzitter. Op de derde rij heb je meer zitruimte en luxe dan bij de concurrentie, inclu sief eigen klimaatrege ling en usb-aansluitin- gen. Heb je de derde zitrij niet nodig, dan tover je de extra stoelen weg on der de laadvloer en krijg je helemaal een immense bagageruimte. De 1,6 liter grote benzi nemotor drijft samen met een elektromotor de voorwielen aan. Deze hybride aandrijflijn blijkt krachtig genoeg om de Kia vlot vooruit te helpen. Ook de goed werkende zestraps auto maat past er prima bij. Minder prettig is het veercomfort. De Sorento blijkt stugger dan ge dacht, ongetwijfeld in een poging om Europese automobilisten een spor tiever weggedrag te gun nen. Maar daarmee schiet deze Kia zijn doel als gezinsauto voorbij. -Niek Schenk vrijdag 20 november 2020 GO Misschien' Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid (230 pk/169 kW), vanaf €45.995 Kijk voor de video op de site /auto vf -TOM GELDERLOOS zet elke rit mijn navigatie aan om er zeker van te zijn dat ik mijn reisdoel red. Puur voor m'n gemoedsrust. De Sorento is ruim en goed uitgerust. Het info tainment is gebruiksvriendelijk. fotos bart hoogveld Heel ruim. Zeven- zitter. Relatief zuinig. Royale stan daarduitrusting. Zeven jaar garantie. Te stugge vering. Nauwelijks elek trisch rijbereik. Irritante piepjes veiligheidssys temen. Bijna een halve ton voor een Kia lijkt duur, maar je krijgt in de tra ditie van dit merk veel waar voor je geld: ruimte, een laag ben zineverbruik en een indrukwekkende uit rusting. Maar het veer- comfort valt tegen. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19