Tientallen bomen en planten maken stationsgebied compleet Vaste bezoeker zal moeten wennen aan parkeermeter 6 Idee van PvdA in Goes Opinie m Het idee komt van de lokale PvdA- fractie. ,,De basisbaan is bedoeld voor mensen met een uitzichtloze situatie, omdat ze bijvoorbeeld al jaren in de bijstand zitten'', legt raadslid Marco Eestermans uit. Vol gens hem komt het idee uit de ko ker van zijn eigen partij. ,,In de ge meente Groningen zijn ze begon nen met een proef.'' Als ook Goes de basisbaan zou in voeren, komen de mensen die zo'n baan krijgen in dienst van de ge meente. Ze gaan minimaal het mi nimumloon verdienen. Bewoners De basisbaan is bedoeld voor mensen met een uitzichtloze situatie met een basisbaan kunnen worden ingezet voor tal van zaken, maar er mag geen sprake zijn van het ver dringen van werkgelegenheid. Er moet vooral worden gedacht aan werkzaamheden die normaal ge sproken door vrijwilligers worden gedaan, bijvoorbeeld bij verenigin gen of in zorgcentra. Het mes snijdt volgens Eester- mans aan twee kanten. ,,Er zijn best veel oudere mensen die eenzaam zijn en het misschien leuk vinden als iemand een keer een wandelin- getj e met ze maakt. En voor vereni gingen is het ook niet altijd gemak kelijk om vrijwilligers te vinden.'' Nuttig Het doel van de basisbaan is men sen zich weer nuttig te laten voelen en daarmee meer levensgeluk en welvaart te geven. ,,Daarmee ver schilt het noemenswaardig van de vroegere Melkertbaan'', benadrukt Eestermans. ,,Die was in eerste in stantie bedoeld om mensen weer naar een betaalde baan te begelei den. Dat is bij de basisbaan niet het geval. Mocht iemand uiteindelijk een reguliere baan vinden, dan is dat natuurlijk prima. Maar het is geen doel op zich.'' Ruime steun De Goese PvdA-fractie bracht het idee voor de basisbaan in tijdens de raadsvergadering en kreeg ruime steun bij andere partijen. Wethou der André van der Reest (sociale zaken) zei graag te willen onder zoeken of de basisbaan iets kan zijn voor Goes. Dit is volgens hem het juiste moment om het te onder zoeken, omdat de gemeente zich aan het herbezinnen is over het reïntegratiebeleid. Het is de bedoe ling dat uiterlijk in het tweede kwartaal van volgend jaar duidelijk is of de basisbaan kans heeft in Goes. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid advi seerde eerder dit jaar om mensen die in een uitzichtloze uitkerings situatie zitten een basisbaan te ge ven. In de landelijke politiek lieten CDA en VVD weten daar niet heel veel voor te voelen. Medewerkers van een hoveniers bedrijf waren gisteren druk in de weer met onder meer het aanbren gen van hedera (klimop) bij de hekken die boven aan de tunnel- wanden staan. Bovenlangs de tun nel komen ook nog bomen te staan. Maar daar blijft het niet bij. Ook het vernieuwde bussenplein aan de noordzijde van het spoor, de Van Hertumweg en het zuide lijke stationsplein (het Terwelle- plein) worden voorzien van een fris portie groen. In het vernieuwde stationsge bied komen onder meer honing- bomen, platanen, hartjesbomen, witte berken, zilverlindes en zoete krieken te staan. In totaal gaat het om vele tientallen bomen, die het hele gebied een stuk groener moe ten maken. Een aantal veldes- Het grootschalige spoorproject in Goes is na twee jaar werken bijna klaar doorns die aan het Stationspark komen - tussen het kantoor van Archikon en het schoolgebouw van het Scalda Groencollege - zul len worden aangeplant en onder houden door leerlingen van de school. In het gebouw zijn de 'groene opleidingen' van Scalda gehuisvest. Met het aanplanten van het groen komt een eind aan een pro ject waarvan de daadwerkelijke uitvoering pakweg twee jaar gele den begon. De spoortunnel (die officieel een spooronderdoorgang heet) werd afgelopen voorjaar ge opend. Overkapping Daarna ging het zuidelijk gelegen stationsplein op de schop. Een grote overkapping bij de ingang van het tunneltje is daar nu de blikvanger. Ook kwamen er nieuwe fietsenrekken en werd aan wandel- en fietspad aangelegd tussen het stationsplein en het parkeerterrein van de Jumbo Foodmarkt, over de spoortunnel heen. Het tarief geldt, als de gemeen teraad akkoord gaat, alleen voor terreinen aan de Van Voorthuijzenstraat, het Jan Toorop- plein, het Oranjeplein en het Jumbo terrein. Bezoekers hebben ook de keus hun auto tegen een veel goedko per tarief te parkeren aan de randen van Domburg, Veere en Zoutelande. De eigen inwoners kunnen er gratis terecht. Door de hoge tarieven wil het dagelijks bestuur die terreinen voor hen beschikbaar houden. En als er dan toch een toerist parkeert, is zijn geld van harte welkom. Want het Veerse college hoopt in 2021 maar liefst 3,5 miljoen euro binnen te ha len via het betaald parkeren, één mil joen meer dan in het 'normale' toe ristenjaar 2019. De extra inkomsten moeten uiteindelijk oplopen naar 4,5 miljoen. Omschakeling voor vaste bezoekers De extra miljoenen hoopt het vooral te vangen door langs de hele kust be taald parkeren in te voeren. Met ta rieven die beginnen bij twee euro en oplopen naar 5,20 per uur. Dat wordt een hele omschakeling voor vaste be zoekers die gewend zijn gratis te par keren in bijvoorbeeld Zoutelande. Wie daar wil genieten van zijn strandhokje is volgend jaar minimaal twaalf euro voor een dagkaart kwijt. Daar moet wel bij worden gezegd dat er langs de Veerse kust al volop be taald moet worden om te parkeren. Zo kost een dagkaart voor parkeren bij Dishoek acht euro. Gezien de be zetting vormt dat tot nu toe voor weinig mensen een beletsel. Met het invoeren van betaald par keren langs de gehele kust doet het Veerse college iets wat veel andere gemeentebestuurders al lang hebben gedaan. Bezoekers die met de auto komen, laten betalen. Het zorgt er nu voor dat dat overal langs de kust geldt. De eigen inwoners kunnen echter een gratis parkeervergunning krijgen en voor de tweede auto moe ten ze veertig euro betalen. Het is zelfs mogelijk voor tachtig en hon derdtwintig euro vergunningen te krijgen voor de derde en vierde auto. Dagtoerist meer laten betalen En bezoek hoeft niet of beperkt te betalen. Via een speciale app kunnen inwoners het zo regelen dat de eerste tien bezoekers gratis parkeren. Daarna geldt een dagtarief van vier euro. Hulpverleners en mantelzor- gers hebben ook toegang tot die app en hoeven evenmin te betalen. Daar mee komt het Veerse college de eigen inwoners zeer tegemoet en probeert het tegelijkertijd de dagtoerist meer te laten betalen en de overlast van auto's in de kernen te beperken. dinsdag 17 november 2020 'Basisbaan zorgt voor levensgeluk' f Het hekwerk langs de tunnel wordt voorzien van de klimplant hedera. foto johan van der heijden Een wandeling maken met een eenzame oudere of klusjes doen bij sportvereniging of wijkge- bouw. Het zijn zomaar een paar voorbeelden van werkzaamhe den die mensen met een basis baan kunnen uitvoeren. Goes gaat onderzoeken of zo'n basis baan kan worden ingevoerd. Rob Paardekam Goes - Marco Eestermans, PvdA Het spoorproject in Goes na dert nu echt zijn voltooiing. Gis teren is begonnen met het aan brengen van groen rondom de nieuwe spoortunnel. Dat is als het ware de finishing touch. Rob Paardekam Goes De duurste tarie ven van de hele Nederlandse kust gelden vanaf vol gend jaar voor een paar parkeerter reinen in Dom burg, Veere en Zoutelande. 5,20 euro voor een uur is een enorm be drag, maar het is verdedigbaar. Emile Calon Domburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 51