Tientallen bomen en planten
maken stationsgebied compleet
Vaste bezoeker zal moeten wennen aan parkeermeter
6
Idee van PvdA in Goes
Opinie
m
Het idee komt van de lokale PvdA-
fractie. ,,De basisbaan is bedoeld
voor mensen met een uitzichtloze
situatie, omdat ze bijvoorbeeld al
jaren in de bijstand zitten'', legt
raadslid Marco Eestermans uit. Vol
gens hem komt het idee uit de ko
ker van zijn eigen partij. ,,In de ge
meente Groningen zijn ze begon
nen met een proef.''
Als ook Goes de basisbaan zou in
voeren, komen de mensen die zo'n
baan krijgen in dienst van de ge
meente. Ze gaan minimaal het mi
nimumloon verdienen. Bewoners
De basisbaan is
bedoeld voor mensen
met een uitzichtloze
situatie
met een basisbaan kunnen worden
ingezet voor tal van zaken, maar er
mag geen sprake zijn van het ver
dringen van werkgelegenheid. Er
moet vooral worden gedacht aan
werkzaamheden die normaal ge
sproken door vrijwilligers worden
gedaan, bijvoorbeeld bij verenigin
gen of in zorgcentra.
Het mes snijdt volgens Eester-
mans aan twee kanten. ,,Er zijn best
veel oudere mensen die eenzaam
zijn en het misschien leuk vinden
als iemand een keer een wandelin-
getj e met ze maakt. En voor vereni
gingen is het ook niet altijd gemak
kelijk om vrijwilligers te vinden.''
Nuttig
Het doel van de basisbaan is men
sen zich weer nuttig te laten voelen
en daarmee meer levensgeluk en
welvaart te geven. ,,Daarmee ver
schilt het noemenswaardig van de
vroegere Melkertbaan'', benadrukt
Eestermans. ,,Die was in eerste in
stantie bedoeld om mensen weer
naar een betaalde baan te begelei
den. Dat is bij de basisbaan niet het
geval. Mocht iemand uiteindelijk
een reguliere baan vinden, dan is
dat natuurlijk prima. Maar het is
geen doel op zich.''
Ruime steun
De Goese PvdA-fractie bracht het
idee voor de basisbaan in tijdens de
raadsvergadering en kreeg ruime
steun bij andere partijen. Wethou
der André van der Reest (sociale
zaken) zei graag te willen onder
zoeken of de basisbaan iets kan zijn
voor Goes. Dit is volgens hem het
juiste moment om het te onder
zoeken, omdat de gemeente zich
aan het herbezinnen is over het
reïntegratiebeleid. Het is de bedoe
ling dat uiterlijk in het tweede
kwartaal van volgend jaar duidelijk
is of de basisbaan kans heeft in
Goes.
De Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid advi
seerde eerder dit jaar om mensen
die in een uitzichtloze uitkerings
situatie zitten een basisbaan te ge
ven. In de landelijke politiek lieten
CDA en VVD weten daar niet heel
veel voor te voelen.
Medewerkers van een hoveniers
bedrijf waren gisteren druk in de
weer met onder meer het aanbren
gen van hedera (klimop) bij de
hekken die boven aan de tunnel-
wanden staan. Bovenlangs de tun
nel komen ook nog bomen te
staan. Maar daar blijft het niet bij.
Ook het vernieuwde bussenplein
aan de noordzijde van het spoor,
de Van Hertumweg en het zuide
lijke stationsplein (het Terwelle-
plein) worden voorzien van een
fris portie groen.
In het vernieuwde stationsge
bied komen onder meer honing-
bomen, platanen, hartjesbomen,
witte berken, zilverlindes en zoete
krieken te staan. In totaal gaat het
om vele tientallen bomen, die het
hele gebied een stuk groener moe
ten maken. Een aantal veldes-
Het grootschalige
spoorproject in Goes
is na twee jaar
werken bijna klaar
doorns die aan het Stationspark
komen - tussen het kantoor van
Archikon en het schoolgebouw
van het Scalda Groencollege - zul
len worden aangeplant en onder
houden door leerlingen van de
school. In het gebouw zijn de
'groene opleidingen' van Scalda
gehuisvest.
Met het aanplanten van het
groen komt een eind aan een pro
ject waarvan de daadwerkelijke
uitvoering pakweg twee jaar gele
den begon. De spoortunnel (die
officieel een spooronderdoorgang
heet) werd afgelopen voorjaar ge
opend.
Overkapping
Daarna ging het zuidelijk gelegen
stationsplein op de schop. Een
grote overkapping bij de ingang
van het tunneltje is daar nu de
blikvanger. Ook kwamen er
nieuwe fietsenrekken en werd aan
wandel- en fietspad aangelegd
tussen het stationsplein en het
parkeerterrein van de Jumbo
Foodmarkt, over de spoortunnel
heen.
Het tarief geldt, als de gemeen
teraad akkoord gaat, alleen
voor terreinen aan de Van
Voorthuijzenstraat, het Jan Toorop-
plein, het Oranjeplein en het Jumbo
terrein. Bezoekers hebben ook de
keus hun auto tegen een veel goedko
per tarief te parkeren aan de randen
van Domburg, Veere en Zoutelande.
De eigen inwoners kunnen er gratis
terecht. Door de hoge tarieven wil
het dagelijks bestuur die terreinen
voor hen beschikbaar houden. En als
er dan toch een toerist parkeert, is
zijn geld van harte welkom. Want het
Veerse college hoopt in 2021 maar
liefst 3,5 miljoen euro binnen te ha
len via het betaald parkeren, één mil
joen meer dan in het 'normale' toe
ristenjaar 2019. De extra inkomsten
moeten uiteindelijk oplopen naar 4,5
miljoen.
Omschakeling
voor vaste bezoekers
De extra miljoenen hoopt het vooral
te vangen door langs de hele kust be
taald parkeren in te voeren. Met ta
rieven die beginnen bij twee euro en
oplopen naar 5,20 per uur. Dat wordt
een hele omschakeling voor vaste be
zoekers die gewend zijn gratis te par
keren in bijvoorbeeld Zoutelande.
Wie daar wil genieten van zijn
strandhokje is volgend jaar minimaal
twaalf euro voor een dagkaart kwijt.
Daar moet wel bij worden gezegd dat
er langs de Veerse kust al volop be
taald moet worden om te parkeren.
Zo kost een dagkaart voor parkeren
bij Dishoek acht euro. Gezien de be
zetting vormt dat tot nu toe voor
weinig mensen een beletsel.
Met het invoeren van betaald par
keren langs de gehele kust doet het
Veerse college iets wat veel andere
gemeentebestuurders al lang hebben
gedaan. Bezoekers die met de auto
komen, laten betalen. Het zorgt er nu
voor dat dat overal langs de kust
geldt. De eigen inwoners kunnen
echter een gratis parkeervergunning
krijgen en voor de tweede auto moe
ten ze veertig euro betalen. Het is
zelfs mogelijk voor tachtig en hon
derdtwintig euro vergunningen te
krijgen voor de derde en vierde auto.
Dagtoerist
meer laten betalen
En bezoek hoeft niet of beperkt te
betalen. Via een speciale app kunnen
inwoners het zo regelen dat de eerste
tien bezoekers gratis parkeren.
Daarna geldt een dagtarief van vier
euro. Hulpverleners en mantelzor-
gers hebben ook toegang tot die app
en hoeven evenmin te betalen. Daar
mee komt het Veerse college de eigen
inwoners zeer tegemoet en probeert
het tegelijkertijd de dagtoerist meer
te laten betalen en de overlast van
auto's in de kernen te beperken.
dinsdag 17 november 2020
'Basisbaan
zorgt voor
levensgeluk'
f
Het hekwerk langs de tunnel wordt voorzien van de klimplant hedera. foto johan van der heijden
Een wandeling maken met een
eenzame oudere of klusjes doen
bij sportvereniging of wijkge-
bouw. Het zijn zomaar een paar
voorbeelden van werkzaamhe
den die mensen met een basis
baan kunnen uitvoeren. Goes
gaat onderzoeken of zo'n basis
baan kan worden ingevoerd.
Rob Paardekam
Goes
- Marco Eestermans, PvdA
Het spoorproject in Goes na
dert nu echt zijn voltooiing. Gis
teren is begonnen met het aan
brengen van groen rondom de
nieuwe spoortunnel. Dat is als
het ware de finishing touch.
Rob Paardekam
Goes
De duurste tarie
ven van de hele
Nederlandse kust
gelden vanaf vol
gend jaar voor een
paar parkeerter
reinen in Dom
burg, Veere en
Zoutelande. 5,20
euro voor een uur
is een enorm be
drag, maar het is
verdedigbaar.
Emile Calon
Domburg