1
EB*
100% elektrisch. 100% in charge.
Overname veerdienst ketst af, directeur Westerschelde Ferry stapt op
5
Mercedes-Benz
Anderhalfjaar lang is afgekoerst op
een overname van de aandelen van
de Westerschelde Ferry door de NV
Westerscheldetunnel. De provincie
is aandeelhouder van beide bedrij
ven. ,,De veerdienst was een insta
biele organisatie", verklaart gede
puteerde Harry van der Maas (SGP).
,,Met behulp van de NV Wester-
scheldetunnel wilden we de orga
nisatie versterken. De dochterop
lossing was de meest vergaande.
Dat pad hebben we verkend. Het
kan en we wilden het."
In elke discussie over
de toekomst van de
tunnel zal ook die van
de boot worden
meegetrokken. Dat is
niet goed
,,Vandaag de dag staat de organi
satie van de Westerschelde Ferry
stevig", zegt directeur Harald
Schoenmakers van de NV Wester-
scheldetunnel. ,,Strikt genomen is
het dus niet meer nodig." Belangrij
ker is het politieke vaarwater waarin
de tunnel terecht is gekomen, geeft
hij aan. ,,In elke discussie over de
toekomst van de tunnel zal onmid
dellijk ook die van de boot worden
meegetrokken. Dat is niet goed."
De rust die bij de veerdienst is
ontstaan zal bij een overname door
-
Vlnr: Commissaris van de koning Han Polman, directeur Raymond Winterswijk van de Westerschelde Ferry en gedeputeerde Harry van
der Maas. foto lex de meester
de Westerscheldetunnel 'blijvend
verstoord' gaan worden, schrijft het
dagelijks provinciebestuur aan de
Staten. ,,De tunnel is het middel
punt van een politieke discussie",
aldus Van der Maas, ,,en de NV ziet
een overname van de Wester-
schelde Ferry niet meer als een be
gaanbare route."
Dus is een andere constructie af
gesproken. De manager bedrijfs
voering van de tunnel, Leo Wolter-
man, wordt één dag per week statu
tair directeur van de Westerschelde
Ferry. ,,Het is zijn taak de verster
king van de organisatie te borgen,
zoals anders was gebeurd door een
raad van commissarissen", legt Van
der Maas uit. Het lijkt geen toeval
dat de huidige operationeel direc
teur van de veerdienst, Raymond
Winterswijk, om die reden al na
acht maanden opstapt. ,,Zou zo
maar kunnen", is het enige com
mentaar dat hij wil geven. De pro
vincie gaat op zoek naar een opvol
ger.
Uit onderzoek van expertise- en
Uit onderzoek van
expertise- en
ingenieursbureau
Marinco is gebleken
dat de huidige
veerboten nog tot
2033 mee kunnen
ingenieursbureau Marinco is geble
ken dat de huidige veerboten nog
tot 2033 mee kunnen, al zullen de
onderhoudskosten dan wel stijgen.
Van der Maas bevestigt dat hij in ge
sprek is met OOS International. Het
bedrijf uit Serooskerke zou op ter
mijn nieuwe, elektrische veerboten
willen bouwen en de exploitatie
van de veerdienst willen overne
men. Volgens de gedeputeerde is
dat toekomstmuziek en is er geen
verband met de afgeketste over
name.
SPFZINT&Ft
Ontdek de eVans van Mercedes-Benz.
dinsdag 17 november 2020
GO
Tunnel lijft fietsvoetveer niet in
De NV Westerscheldetunnel lijft
de Westerschelde Ferry toch
niet in als dochter. De raad van
commissarissen en de directie
willen niet dat de toekomst van
het fietsvoetveer tussen Vlissin-
gen en Breskens onderdeel
wordt van de discussie over het
afschaffen van de tol. Directeur
Raymond Winterswijk van de
Westerschelde Ferry stapt op.
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
-Harald Schoenmakers,directeur
NV Westerscheldetunnel
VRUHOUOttt
\Si tl \/l I I
Op weg naar duurzame mobiliteit met de eVans van Mercedes-Benz. Met het eerste
100% elektrische bedrijfswagen gamma is er nu voor iedere ondernemer een
elektrische bedrijfswagen naar wens. Onze eVans laten zien dat lokaal emissievrij
rijden, overtuigende prestaties, comfort en lage bedrijfskosten perfect gecombineerd
kunnen worden. Zo bent u 100% in controle, en klaar voor de toekomst. Ontdek alle
voordelen van elektrisch rijden voor üw onderneming.
Kijk op mercedesbenz.nl/evans of ga naar uw Mercedes-Benz dealer
voor informatie of een proefrit. #eVans #ElectricExperience