Zijn Zeeuwen beter af met tolvrije tunnel?
ZEELAND 3
het nauwelijks nog op voorraad.
Dat zegt genoeg."
De interesse in carbidschieten
groeit al enkele jaren. In 2015 werd
er tussen de 40.000 en 50.000 kilo
gram carbid verkocht. Vorig jaar
tussen de 80.000 en 90.000 kilo.
Dat merkt ook Ivar van Maris van
doe-het-zelf-zaak Multimate in Ka-
pelle. Wekelijks verkoopt hij 50 tot
100 kilo carbid. „Sommige mensen
lopen met 20 tot 30 kilo naar buiten.
Dat is echt niet om een paar mollen
te verdrijven. Dat is 100 procent om
straks te knallen."
Leeg verfblik
Wie dit jaar voor het eerst met car
bid wil schieten, doet er wel ver
standig aan zich eerst goed in te le
zen, zegt Van Maris. ,,Op internet is
veel informatie te vinden over hoe
je het moet aanpakken. Het is echt
geen hogere wiskunde. Maar je
moet wel je verstand gebruiken.
Dus zorg voor degelijk materiaal.
Een melkbus is prima, maar wil je
het eens proberen, dan kun je ook
een leeg verfblik pakken. Dat knalt
ook, maar minder hard."
Nu Van Maris de dagen voor de
jaarwisseling enkel nog 'licht'
vuurwerk als sterretjes mag verko-
pen, gaat hij in zijn reclamefolders
ook carbid promoten als alternatief.
Niet dat de marges daarop groot
zijn, zegt hij. ,,Voor 6 euro koop je
een kilo. Dan ben je zo een uur of
langer zoet. Dat is het leuke aan car
bid, het kost niets en je kunt toch
knallen."
Hoewel de vraag naar carbid
sterk toeneemt, zijn er ook vereni
gingen die het dit jaar niet aandur-
ven. Zoals schietvereniging Prin
ses Juliana in Sint-Annaland en de
Carbid Stichting Tholen, waar
Lennard Berrevoets touwtrekker
van is. ,,Heel simpel, wij hebben
geen zin om politieagentje te
moeten spelen op oudejaarsdag.
Het afsteken vraagt al genoeg aan
dacht. Als we dan ook nog op be
zoekers moeten letten, is de lol er
snel af."
Hun voorstel maakt deze week
meer kans om in de Tweede Kamer
aangenomen te worden dan het
plan van de PvdA om de tol alvast
een jaar lang af te schaffen.
Morgen vergadert de Kamer over
de begroting van het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat. Zoals
eerder gemeld komt daar het voor
stel van de PvdA aan de orde, om
gedurende 2021 geen tol te heffen.
Dat kost 30 miljoen euro. Dat jaar
kan dan worden gebruikt om een
definitieve oplossing te vinden
voor de tolheffing.
Verkiezingsretoriek
,,Dat is goedkope verkiezingsreto
riek die stiekem best duur gaat uit
pakken", schampert CDA-Kamer-
lid Wytske Postma. ,,Dat is maar
iets voor één jaar. Het lijkt me niet
dat je daar de regio mee vooruit
helpt." Ook het Middelburgse Ka
merlid Rutger Schonis (D66) ziet er
weinig heil in. ,,Het lijkt me een
heel ingewikkelde. Moet je dan na
een jaar terug naar de Zeeuws-Vla
mingen dat je toch weer tol gaat
heffen?"
Postma en Schonis komen met
een ander voorstel. Zij pleiten voor
een sociaal-economisch onderzoek
naar de effecten van het afschaffen
Zo zetten we steeds
een stapje voorwaarts
richting het afschaffen
van de tol
van de tol. ,,In het verleden is al een
aantal onderzoeken gedaan", ver
klaart Schonis. ,,Daarbij is steeds
gekeken naar de economische ef
fecten. Tegenwoordig hebben we
het in de Kamer steeds meer over
het thema brede welvaart. Dat is
niet alleen economie, maar ook
welzijn." Postma verwacht dat een
ruime meerderheid van de Kamer
het voorstel gaat steunen. ,,Zo zet
ten we steeds een stapje voorwaarts
richting het afschaffen van de tol."
Ook andere wegen
Het argument dat Zeeland een uit
zondering is omdat alleen hier over
een langer traject tol wordt gehe
ven, gaat straks mogelijk niet meer
op. In het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Trans
port (MIRT), dat ook tijdens het
debat aan de orde komt, stelt het
kabinet namelijk dat tolheffing ook
noodzakelijk is om de Blanken
burgtunnel bij Rotterdam en de
verlengde A15 bij Arnhem mogelijk
te maken. Daar is 337 en 304 mil
joen euro voor nodig, wat betekent
dat er 25 jaar tol moet worden gehe
ven.
Volgens Postma heeft dat niets te
maken met het voorstel naar een
onderzoek naar het afschaffen van
de tol op de Westerscheldetunnel.
Schonis benadrukt dat het belang
rijkste is dat het onderwerp op de
politieke agenda blijft. ,,We moe
ten de discussie levend houden."
Hij denkt dat de tolheffing pas echt
verleden tijd is als in Nederland het
rekeningrijden wordt ingevoerd,
iets waar steeds meer partijen naar
neigen. ,,Dat is een veel eerlijker
systeem. Dan betaalt iedereen voor
het gebruik van de wegen en dan
kun je niet meer volhouden dat op
sommige wegen dubbel moet wor
den betaald."
dinsdag 17 november 2020
met carbid is populair
Ivar van Maris van doe-het-zelf-zaak Multimate heeft al fors meer carbid verkocht. fotos johan van der heijden
Een melk
bus is ideaal
voor wie met
carbid wil
schieten. Maar
het kan ook
met een leeg
verfblik.
Bij Multi
mate in Ka-
pelle hebben
ze kant-en-
klare zakjes
van 1 of 2 kilo
gram carbid
klaarstaan.
Worden Zeeuwen beter van het
afschaffen van de tol in de Wes-
terscheldetunnel? D66 en CDA
willen laten onderzoeken wat
het effect van afschaffing is op
de welvaart en het welzijn van
de Zeeuwen.
Ernst Jan Rozendaal
Den Haag
- Wytske Postma, CDA