Zijn Zeeuwen beter af met tolvrije tunnel? ZEELAND 3 het nauwelijks nog op voorraad. Dat zegt genoeg." De interesse in carbidschieten groeit al enkele jaren. In 2015 werd er tussen de 40.000 en 50.000 kilo gram carbid verkocht. Vorig jaar tussen de 80.000 en 90.000 kilo. Dat merkt ook Ivar van Maris van doe-het-zelf-zaak Multimate in Ka- pelle. Wekelijks verkoopt hij 50 tot 100 kilo carbid. „Sommige mensen lopen met 20 tot 30 kilo naar buiten. Dat is echt niet om een paar mollen te verdrijven. Dat is 100 procent om straks te knallen." Leeg verfblik Wie dit jaar voor het eerst met car bid wil schieten, doet er wel ver standig aan zich eerst goed in te le zen, zegt Van Maris. ,,Op internet is veel informatie te vinden over hoe je het moet aanpakken. Het is echt geen hogere wiskunde. Maar je moet wel je verstand gebruiken. Dus zorg voor degelijk materiaal. Een melkbus is prima, maar wil je het eens proberen, dan kun je ook een leeg verfblik pakken. Dat knalt ook, maar minder hard." Nu Van Maris de dagen voor de jaarwisseling enkel nog 'licht' vuurwerk als sterretjes mag verko- pen, gaat hij in zijn reclamefolders ook carbid promoten als alternatief. Niet dat de marges daarop groot zijn, zegt hij. ,,Voor 6 euro koop je een kilo. Dan ben je zo een uur of langer zoet. Dat is het leuke aan car bid, het kost niets en je kunt toch knallen." Hoewel de vraag naar carbid sterk toeneemt, zijn er ook vereni gingen die het dit jaar niet aandur- ven. Zoals schietvereniging Prin ses Juliana in Sint-Annaland en de Carbid Stichting Tholen, waar Lennard Berrevoets touwtrekker van is. ,,Heel simpel, wij hebben geen zin om politieagentje te moeten spelen op oudejaarsdag. Het afsteken vraagt al genoeg aan dacht. Als we dan ook nog op be zoekers moeten letten, is de lol er snel af." Hun voorstel maakt deze week meer kans om in de Tweede Kamer aangenomen te worden dan het plan van de PvdA om de tol alvast een jaar lang af te schaffen. Morgen vergadert de Kamer over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zoals eerder gemeld komt daar het voor stel van de PvdA aan de orde, om gedurende 2021 geen tol te heffen. Dat kost 30 miljoen euro. Dat jaar kan dan worden gebruikt om een definitieve oplossing te vinden voor de tolheffing. Verkiezingsretoriek ,,Dat is goedkope verkiezingsreto riek die stiekem best duur gaat uit pakken", schampert CDA-Kamer- lid Wytske Postma. ,,Dat is maar iets voor één jaar. Het lijkt me niet dat je daar de regio mee vooruit helpt." Ook het Middelburgse Ka merlid Rutger Schonis (D66) ziet er weinig heil in. ,,Het lijkt me een heel ingewikkelde. Moet je dan na een jaar terug naar de Zeeuws-Vla mingen dat je toch weer tol gaat heffen?" Postma en Schonis komen met een ander voorstel. Zij pleiten voor een sociaal-economisch onderzoek naar de effecten van het afschaffen Zo zetten we steeds een stapje voorwaarts richting het afschaffen van de tol van de tol. ,,In het verleden is al een aantal onderzoeken gedaan", ver klaart Schonis. ,,Daarbij is steeds gekeken naar de economische ef fecten. Tegenwoordig hebben we het in de Kamer steeds meer over het thema brede welvaart. Dat is niet alleen economie, maar ook welzijn." Postma verwacht dat een ruime meerderheid van de Kamer het voorstel gaat steunen. ,,Zo zet ten we steeds een stapje voorwaarts richting het afschaffen van de tol." Ook andere wegen Het argument dat Zeeland een uit zondering is omdat alleen hier over een langer traject tol wordt gehe ven, gaat straks mogelijk niet meer op. In het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Trans port (MIRT), dat ook tijdens het debat aan de orde komt, stelt het kabinet namelijk dat tolheffing ook noodzakelijk is om de Blanken burgtunnel bij Rotterdam en de verlengde A15 bij Arnhem mogelijk te maken. Daar is 337 en 304 mil joen euro voor nodig, wat betekent dat er 25 jaar tol moet worden gehe ven. Volgens Postma heeft dat niets te maken met het voorstel naar een onderzoek naar het afschaffen van de tol op de Westerscheldetunnel. Schonis benadrukt dat het belang rijkste is dat het onderwerp op de politieke agenda blijft. ,,We moe ten de discussie levend houden." Hij denkt dat de tolheffing pas echt verleden tijd is als in Nederland het rekeningrijden wordt ingevoerd, iets waar steeds meer partijen naar neigen. ,,Dat is een veel eerlijker systeem. Dan betaalt iedereen voor het gebruik van de wegen en dan kun je niet meer volhouden dat op sommige wegen dubbel moet wor den betaald." dinsdag 17 november 2020 met carbid is populair Ivar van Maris van doe-het-zelf-zaak Multimate heeft al fors meer carbid verkocht. fotos johan van der heijden Een melk bus is ideaal voor wie met carbid wil schieten. Maar het kan ook met een leeg verfblik. Bij Multi mate in Ka- pelle hebben ze kant-en- klare zakjes van 1 of 2 kilo gram carbid klaarstaan. Worden Zeeuwen beter van het afschaffen van de tol in de Wes- terscheldetunnel? D66 en CDA willen laten onderzoeken wat het effect van afschaffing is op de welvaart en het welzijn van de Zeeuwen. Ernst Jan Rozendaal Den Haag - Wytske Postma, CDA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35