ECONOMIE 17 Maar slechts 35 procent van de Nederlanders van plan pakjesavond te vieren Sinterklaas is in een gulle bui dit jaar. Hij is door corona veel minder zichtbaar, maar maakt dit voor een deel Ingoed door extra geld uit te trekken voor duurdere cadeaus. „Sint doet aan overcompensatk aterdag kwam de goedheiligman aan in ons land. Vol ver wachting klopt me nig kinderhart. Wat brengt hij allemaal mee? Erik Zandberg van speelgoedgroothandel Van der Meulen in Sneek verwacht dat het vooral grote cadeaus zullen zijn. ,,Meer gericht op kwaliteit dan op kwantiteit. Sinterklaas is al jaren klant bij ons en we merken dat hij zich nu minder richt op de kleinere cadeaus. Het zijn juist de luxe Lego pakketten, bordspellen en spelcom puters die het goed doen. Ik zie het als overcompensatie voor het afgelo pen jaar. Covid-19 heeft voor veel el lende gezorgd, daar mag aan het eind van het jaar best iets tegenover staan om dat even te vergeten. Het hoofd cadeau mag wat kosten'', zegt Zand berg die naast Sinterklaas duizenden andere klanten heeft, zoals speel goedwinkels, maar ook webshops als Wehkamp, Amazon en bol.com. Ook uit het jaarlijkse feestdagen- onderzoek van Lootjestrekken.nl blijkt dat we meer uitgeven aan het sinterklaasfeest. Volgens het onder zoek geven we dit jaar gemiddeld 115 euro uit aan cadeautjes, dit is 6 pro cent meer dan in 2019. Voor kerst zijn we van plan 165 euro aan cadeautjes uit te geven, dit is 17 procent meer dan vorig jaar. Toch zal Sinterklaas een stuk min der prominent aanwezig zijn in onze huiskamers. Uit de enquête blijkt na- melijk ook dat slechts 35 procent van de Nederlandse bevolking van plan is pakjesavond te vieren. Vorig jaar vierde de helft van de Nederlanders nog Sinterklaas. Wel zijn we massaal van plan (80 procent) kerst te vieren. Als we het niet doen, heeft dit voor namelijk met corona te maken. Sinterklaas via Skype Arjan Kuiper, oprichter van Lootjes- trekken.nl, ziet dit ook terug in het aantal mensen dat op dit moment lootjes trekt: „Mensen zijn dit jaar voorzichtiger en stellen het organise ren van lootjes trekken uit. Toch is er de behoefte bij onze gebruikers om juist nu wat leuks met elkaar te doen. We zijn al gewend vanuit huis te werken en te studeren, nu we daar zo veel ervaring mee hebben, kunnen we de feestdagen op af stand samen ook gezellig maken. We kunnen Sinterklaas on- line vieren via Zoom of Skype. Stuur de cadeautjes vooraf naar elkaar, en maak er een leuke avond van.'' Uit zijn onderzoek komt ver der naar voren dat 43 procent van de Nederlanders verwacht dat door corona winkel(straten) dit jaar minder gezellig aangekleed zullen zijn. Die verwachting wordt niet gedeeld door brancheor ganisatie INretail. ,,Nee, je ziet juist dat heel veel winkeliers extra vroeg zijn begonnen met het aanbrengen van versiering voor de feestdagen. Dat begon al in oktober. Door corona kunnen veel activiteiten zoals optre dens in de winkelharten niet door gaan, dan is het des te belangrijker om je centrum er gezellig uit te laten zien'', aldus INretail-woordvoerder Paul te Grotenhuis. De brancheclub van de winkeliers verwacht eveneens dat zowel sint als de kerstman dit jaar gaan voor luxere cadeaus. ,,Een wat duurder geurtje of iets anders speciaals. We willen el kaar na dit jaar van veel thuiszitten extra verwennen. Het zou voor onze winkeliers geweldig zijn als ze hun omzetverlies nog wat kunnen com penseren." Het kerstfeest is daarbij volgens Te Grotenhuis belangrijker dan de sinterklaasvie ring. „Kerst spreekt een bredere doelgroep aan. Door de discussie over de kleur van de Pieten branden veel onderne mers zich niet meer aan het sinter klaasfeest.'' Tuincentra Dat laatste wordt beaamd door Do minique van Elsacker van de Urban Department Store Rotterdam, het collectief van eigenaren en winke liers in de binnenstad van Rotter dam. ,,Je ziet bij ons nog een paar eta lages die in sinterklaasstijl zijn inge richt, maar voor de rest is Sinterklaas uit het straatbeeld verdwenen. Vroe ger was het volop Sinterklaas en op 6 december kwam de kerstversiering uit de doos. Dat is zeker niet meer het geval, kerst komt steeds vroeger. Daar speelt de discussie over Zwarte Piet een rol bij, winkeliers zijn daar ge voelig voor en willen geen gedoe. Daarnaast voelt bijna iedereen, wel of niet kerstvierend, zich aangesproken door dit feest. Het is niet zo gek dat ondernemers zich op een breed pu bliek richten.'' En dus zijn de tuincentra al begon nen met de verkoop van kerstbomen en zijn ze overal al volop te vinden, zoals bijvoorbeeld in hartje Rotter dam. Stelletjes maken selfies voor een gigantische boom in de Koop- goot en ook de Markthal is al in kerst sfeer. Sinterklaas denkt er vast het zijne van. dinsdag 17 november 2020 GO Sanne Schelfaut dit j aar uit Si*# Sneek Volgens onderzoek van Lootjestrekken.nl geven we dit jaar ge middeld 115 euro uit aan sinterklaasca deautjes, 6 procent meer dan in 2019.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17