Vaate discioline O ECONOMIE 15 Traditionele merken halen Amerikanen in AAN HET WERK 1^ Die ene saaie mail beantwoorden. In een on line vergadering echt opletten, in plaats van andere dingen te doen. Hardlopen. In de supermarkt alle verleidingen laten staan en voor een gezonde maaltijd kiezen. Dagelijks kom je situaties tegen waarin je een beroep moet doen op je wilskracht om voor het verstandige te kie zen, in plaats van voor het plezierige. Ben je in staat die discipline op te brengen, dan heb je daar veel aan. Het vermogen om dingen te doen waar je geen zin in hebt is belangrijk voor succes in je werk en in je leven. Toch is het niet zo dat je disci pline hébt of niet. Iedereen heeft een vaatje disci pline, dat gedurende de dag uitgeput raakt. Dit leerde ik onlangs uit een slim onderzoek van psy choloog Roy Baumeister. Baumeister bakte in zijn laboratorium chocola dekoekjes. Zijn proefpersonen namen plaats aan een tafel in de inmiddels naar heerlijke koekjes rui kende kamer. Op die tafel stonden een bord met nog warme koekjes (jum!), en een bakje met radijs jes (meh!). De helft van de proefpersonen mocht zo'n lekkere koek eten. De andere helft moest de heerlijke koekjes negeren, en mocht alleen maar radijsjes eten. Vervolgens kregen beide groepen een stapel moeilijke wiskundige sommen voorge schoteld. Wat bleek: de proefpersonen die een koek hadden gekregen, hielden het lang vol om de som men te maken. De proefpersonen die de discipline al hadden opgebracht om alleen radijsjes te eten - ter wijl ze veel liever een koek hadden gehad - haakten bij het maken van de sommen Je hebt een veel sneller af. beperkte hoeveelheid discipline tijdens de werkdag. Op is op De conclusie van Bau meister: het negeren van de koeken had de deelnemers in de radijsgroep zoveel energie gekost dat ze het niet óók nog eens konden opbrengen om lang bezig te zijn met de sommen. Bau meister noemde het feno meen ego depletion, het uitputten van 'egokracht'. Blijkbaar hebben we maar een bepaalde hoeveel heid wilskracht. Is die wilskracht eenmaal op, dan kun je je er veel moeilijker toe zetten om iets moei lijks te doen. Wat heb je aan deze informatie? Het is goed je te realiseren dat je maar een bepaalde hoeveelheid discipline hebt gedurende de werkdag - op is op. Heb je net iets gedaan dat veel wilskracht vereiste, wissel het dan af met een makkelijkere taak. Plan de ingewikkeldste of stomste dingen aan het begin van de dag, wanneer je nog het meeste wilskracht kan opbrengen. En, last but not least, doe geen bood schappen wanneer je net een aantal loodzware ta ken hebt verricht. Je komt geheid uit de supermarkt terug met een pak lekkere verse koekjes. Hoes gispt kabinet Meer vrije handel Azie Door de steeds strengere milieu- eisen brengen autofabrikanten aan de lopende band elektrische auto's uit. Ze moeten wel. Zonder elek trische modellen is de gemiddelde uitstoot te hoog en wachten er gi- gaboetes van de Europese Unie. In september, toen de elektri sche Volkswagen ID3 op de markt kwam, was het gedaan met de overheersing van Tesla. Volgens de Duitse automarktanalist Matthias Schmidt verkocht de Volkswagen Group in de eerste drie kwartalen 87.000 ev's (electric vehicles), de combinatie Renault-Nissan-Mit subishi wist er 83.000 te slijten en Tesla bleef steken op 63.000 stuks. Het marktaandeel van de Ameri kanen kelderde van 34 procent vo rig jaar naar 13 procent nu. Een kleine nuancering: Tesla is een merk en de twee andere zijn con cerns met meerdere merken. Sancties Feit blijft dat het marktaandeel van Tesla keldert nu de traditio nele autofabrikanten uit alle macht zoveel mogelijk elektrische auto's produceren. Ze hebben geen keus, want de sancties zijn enorm. Neem bijvoorbeeld het Volkswa genconcern, de grootste autofabri kant van Europa. Volkswagen ver- koopt inmiddels tienduizenden elektrische auto's maar zit met de gemiddelde uitstoot toch nog on geveer 1 gram boven de vereiste norm van 95 gram CO2 per kilo meter. Dat lijkt verwaarloosbaar klein, maar de Europese Unie gaat boetes uitdelen van bijna 100 euro per gram per verkochte auto. Voor Volkswagen, dat ook Audi, Por sche, Seat en Skoda produceert, be tekent dat een boete van vele tien tallen miljoenen euro's. Volkswa gen doet er alles aan om het mi lieudoel dit jaar nog te halen. Auto's zijn in Europa goed voor ongeveer 12 procent van de CO2- uitstoot. Om dat terug te schroe ven, moeten ze steeds zuiniger worden en op den duur volledig elektrisch. De nieuwe eis, 95 gram CO2 per kilometer, betekent in de praktijk een verbruik van onge veer 1 op 25 voor een benzineauto en voor diesels ongeveer 1 op 30. Volkswagen ligt aardig op koers, maar andere hebben de grootste moeite met het vergroenen van de modellen. Fiat en Honda bijvoor beeld. Die kopen CO2-rechten bij Tesla om aan de eis van 95 gram te voldoen. Tesla produceert alleen elektrische auto's en heeft dus veel verhandelbare CO2-rechten. Fiat- Chrysler betaalt Tesla 1,1 miljard euro om drie jaar lang de eigen CO2-uitstoot te mogen verreke nen met de schone Amerikaanse auto's. Dit jaar verwacht Tesla 860 miljoen euro te verdienen met de CO2-handel. Heel lang kunnen de Amerika nen niet blijven delven uit die goudmijn. Dat de hegemonie van het merk voorbij is, blijkt ook uit de Nederlandse verkoopcijfers. De elektrische Volkswagen ID3 was afgelopen maand de bestverkochte personenauto in Nederland; er werden er in oktober 2789 op ken teken gezet. Ter vergelijking: van de Tesla 3 werden er vorige maand slechts enkele tientallen verkocht. De verkoop van Model S, een acht jaar oud model, en van Model X zijn geheel ingestort. Bij de laadpa- len zal het beeld voorlopig nog niet veranderen. Tesla verkocht in Nederland sinds 2012 zo'n 55.000 auto's; in totaal rijden er nu 138.000 volledig elektrische auto's. Hoog tempo Het Volkswagenconcern wil in hoog tempo elektrificeren en heeft daarvoor 30 miljard euro uitge trokken. Volgend jaar komt de Volkswagen ID4, een elektrische SUV, op de markt. Porsche heeft ook al een elektrisch exemplaar, Seat eveneens, en Skoda heeft al twee modellen. Volgens Volkswa gen zijn er over twee jaar zoveel elektrische modellen en worden die zo goed verkocht dat er geen zorgen meer zijn over een te hoge CO2-uitstoot en bijhorende boe tes. maandag 16 november 2020 GO Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: onze vaatjes discipline raken uitgeput. Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018). AMSTERDAM Het kabinet doet te weinig aan de acute woningnood in Nederland, vindt voorzitter Onno Hoes van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). ,,Er wor den wel huizen gebouwd, maar veel te weinig. En ook is het de vraag of het de goede huizen op de juiste plek zijn'', aldus Hoes in WNL Op Zon dag. E o HANOI Vijftien landen in Azië en de Stille Oceaan hebben een handelsover eenkomst gete kend aan het einde van de vir tuele top van ASEAN, de Azi atische landen bond. Dit pact beoogt een vrij handelszone te maken tussen de tien ASEAN- staten, China, Japan, Zuid- Korea, Australië en Nieuw-Zee land. De elektrische Volkswagen-modellen ID3 en ID4 in een autotoren van het concern. foto peter steffen/dpa Dominantie van Tesla is voorbij Sinds een paar maanden verko pen de concerns Volkswagen Group en Renault-Nissan-Mit subishi in Europa ieder meer volledig elektrische auto's dan de Amerikanen van Tesla. Hun heerschappij lijkt voorbij. Ton Voermans Amsterdam Het concern Renault-Nissan- Mitsubishu wist 83.000 elektri sche auto's te slijten de eerste drie kwartalen van dit jaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15