Vaate
discioline
O
ECONOMIE 15
Traditionele merken halen Amerikanen in
AAN HET WERK
1^
Die ene saaie mail beantwoorden. In een on
line vergadering echt opletten, in plaats
van andere dingen te doen. Hardlopen. In
de supermarkt alle verleidingen laten staan en
voor een gezonde maaltijd kiezen. Dagelijks kom
je situaties tegen waarin je een beroep moet doen
op je wilskracht om voor het verstandige te kie
zen, in plaats van voor het plezierige. Ben je in
staat die discipline op te brengen, dan heb je daar
veel aan. Het vermogen om dingen te doen waar
je geen zin in hebt is belangrijk voor succes in je
werk en in je leven. Toch is het niet zo dat je disci
pline hébt of niet. Iedereen heeft een vaatje disci
pline, dat gedurende de dag uitgeput raakt. Dit
leerde ik onlangs uit een slim onderzoek van psy
choloog Roy Baumeister.
Baumeister bakte in zijn laboratorium chocola
dekoekjes. Zijn proefpersonen namen plaats aan
een tafel in de inmiddels naar heerlijke koekjes rui
kende kamer. Op die tafel stonden een bord met
nog warme koekjes (jum!), en een bakje met radijs
jes (meh!). De helft van de proefpersonen mocht
zo'n lekkere koek eten. De andere helft moest de
heerlijke koekjes negeren, en mocht alleen maar
radijsjes eten. Vervolgens kregen beide groepen
een stapel moeilijke wiskundige sommen voorge
schoteld. Wat bleek: de proefpersonen die een koek
hadden gekregen, hielden het lang vol om de som
men te maken. De proefpersonen die de discipline
al hadden opgebracht om
alleen radijsjes te eten - ter
wijl ze veel liever een koek
hadden gehad - haakten bij
het maken van de sommen
Je hebt een veel sneller af.
beperkte
hoeveelheid
discipline
tijdens de
werkdag.
Op is op
De conclusie van Bau
meister: het negeren van de
koeken had de deelnemers
in de radijsgroep zoveel
energie gekost dat ze het
niet óók nog eens konden
opbrengen om lang bezig te
zijn met de sommen. Bau
meister noemde het feno
meen ego depletion, het uitputten van 'egokracht'.
Blijkbaar hebben we maar een bepaalde hoeveel
heid wilskracht. Is die wilskracht eenmaal op, dan
kun je je er veel moeilijker toe zetten om iets moei
lijks te doen.
Wat heb je aan deze informatie? Het is goed je te
realiseren dat je maar een bepaalde hoeveelheid
discipline hebt gedurende de werkdag - op is op.
Heb je net iets gedaan dat veel wilskracht vereiste,
wissel het dan af met een makkelijkere taak. Plan de
ingewikkeldste of stomste dingen aan het begin
van de dag, wanneer je nog het meeste wilskracht
kan opbrengen. En, last but not least, doe geen bood
schappen wanneer je net een aantal loodzware ta
ken hebt verricht. Je komt geheid uit de supermarkt
terug met een pak lekkere verse koekjes.
Hoes gispt
kabinet
Meer vrije
handel Azie
Door de steeds strengere milieu-
eisen brengen autofabrikanten aan
de lopende band elektrische auto's
uit. Ze moeten wel. Zonder elek
trische modellen is de gemiddelde
uitstoot te hoog en wachten er gi-
gaboetes van de Europese Unie.
In september, toen de elektri
sche Volkswagen ID3 op de markt
kwam, was het gedaan met de
overheersing van Tesla. Volgens de
Duitse automarktanalist Matthias
Schmidt verkocht de Volkswagen
Group in de eerste drie kwartalen
87.000 ev's (electric vehicles), de
combinatie Renault-Nissan-Mit
subishi wist er 83.000 te slijten en
Tesla bleef steken op 63.000 stuks.
Het marktaandeel van de Ameri
kanen kelderde van 34 procent vo
rig jaar naar 13 procent nu. Een
kleine nuancering: Tesla is een
merk en de twee andere zijn con
cerns met meerdere merken.
Sancties
Feit blijft dat het marktaandeel
van Tesla keldert nu de traditio
nele autofabrikanten uit alle
macht zoveel mogelijk elektrische
auto's produceren. Ze hebben geen
keus, want de sancties zijn enorm.
Neem bijvoorbeeld het Volkswa
genconcern, de grootste autofabri
kant van Europa. Volkswagen ver-
koopt inmiddels tienduizenden
elektrische auto's maar zit met de
gemiddelde uitstoot toch nog on
geveer 1 gram boven de vereiste
norm van 95 gram CO2 per kilo
meter. Dat lijkt verwaarloosbaar
klein, maar de Europese Unie gaat
boetes uitdelen van bijna 100 euro
per gram per verkochte auto. Voor
Volkswagen, dat ook Audi, Por
sche, Seat en Skoda produceert, be
tekent dat een boete van vele tien
tallen miljoenen euro's. Volkswa
gen doet er alles aan om het mi
lieudoel dit jaar nog te halen.
Auto's zijn in Europa goed voor
ongeveer 12 procent van de CO2-
uitstoot. Om dat terug te schroe
ven, moeten ze steeds zuiniger
worden en op den duur volledig
elektrisch. De nieuwe eis, 95 gram
CO2 per kilometer, betekent in de
praktijk een verbruik van onge
veer 1 op 25 voor een benzineauto
en voor diesels ongeveer 1 op 30.
Volkswagen ligt aardig op koers,
maar andere hebben de grootste
moeite met het vergroenen van de
modellen. Fiat en Honda bijvoor
beeld. Die kopen CO2-rechten bij
Tesla om aan de eis van 95 gram te
voldoen. Tesla produceert alleen
elektrische auto's en heeft dus veel
verhandelbare CO2-rechten. Fiat-
Chrysler betaalt Tesla 1,1 miljard
euro om drie jaar lang de eigen
CO2-uitstoot te mogen verreke
nen met de schone Amerikaanse
auto's. Dit jaar verwacht Tesla 860
miljoen euro te verdienen met de
CO2-handel.
Heel lang kunnen de Amerika
nen niet blijven delven uit die
goudmijn. Dat de hegemonie van
het merk voorbij is, blijkt ook uit
de Nederlandse verkoopcijfers. De
elektrische Volkswagen ID3 was
afgelopen maand de bestverkochte
personenauto in Nederland; er
werden er in oktober 2789 op ken
teken gezet. Ter vergelijking: van
de Tesla 3 werden er vorige maand
slechts enkele tientallen verkocht.
De verkoop van Model S, een acht
jaar oud model, en van Model X
zijn geheel ingestort. Bij de laadpa-
len zal het beeld voorlopig nog
niet veranderen. Tesla verkocht in
Nederland sinds 2012 zo'n 55.000
auto's; in totaal rijden er nu
138.000 volledig elektrische auto's.
Hoog tempo
Het Volkswagenconcern wil in
hoog tempo elektrificeren en heeft
daarvoor 30 miljard euro uitge
trokken. Volgend jaar komt de
Volkswagen ID4, een elektrische
SUV, op de markt. Porsche heeft
ook al een elektrisch exemplaar,
Seat eveneens, en Skoda heeft al
twee modellen. Volgens Volkswa
gen zijn er over twee jaar zoveel
elektrische modellen en worden
die zo goed verkocht dat er geen
zorgen meer zijn over een te hoge
CO2-uitstoot en bijhorende boe
tes.
maandag 16 november 2020
GO
Psycholoog Thijs
Launspach bindt
de strijd aan met
beroepsziekte nr.
1: burn-out. Elke
maandag geeft hij
hier zijn kijk op
stress op het
werk. Vandaag:
onze vaatjes
discipline raken
uitgeput.
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert.
Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018).
AMSTERDAM
Het kabinet
doet te weinig
aan de acute
woningnood in
Nederland, vindt
voorzitter Onno
Hoes van de
Nederlandse
Vereniging van
Makelaars
(NVM). ,,Er wor
den wel huizen
gebouwd, maar
veel te weinig.
En ook is het de
vraag of het de
goede huizen
op de juiste plek
zijn'', aldus Hoes
in WNL Op Zon
dag.
E
o
HANOI
Vijftien landen
in Azië en de
Stille Oceaan
hebben een
handelsover
eenkomst gete
kend aan het
einde van de vir
tuele top van
ASEAN, de Azi
atische landen
bond. Dit pact
beoogt een vrij
handelszone te
maken tussen
de tien ASEAN-
staten, China,
Japan, Zuid-
Korea, Australië
en Nieuw-Zee
land.
De elektrische Volkswagen-modellen ID3 en ID4 in een autotoren van het concern. foto peter steffen/dpa
Dominantie van
Tesla is voorbij
Sinds een paar maanden verko
pen de concerns Volkswagen
Group en Renault-Nissan-Mit
subishi in Europa ieder meer
volledig elektrische auto's dan
de Amerikanen van Tesla. Hun
heerschappij lijkt voorbij.
Ton Voermans
Amsterdam
Het concern Renault-Nissan-
Mitsubishu wist 83.000 elektri
sche auto's te slijten de eerste
drie kwartalen van dit jaar.