samen werken aan jouw groei. Exclusieve coaching sessie voor gedreven ondernemers 'Die werkwijze geeft je als webshop de ruimte om te anticiperen' -\r randstad Juist nu het beste jaar ooit draaien, zo weet Sans Kleding dat te creëren De coronacrisis drukt de winkelomzet van Sans Kleding, maar online heeft de modespeci alist 40 procent geplust. Niet in de laatste plaats dankzij bol.com, waar de retailer een an dere doelgroep bereikt dan met de eigen webshop: meer mannen, die minder retourneren. Tom en Nick Sans namen de familiezaak van hun ouders over in 2006. Twee jaar later begon Tom te experimenteren met een webwinkel. Voor de uitbraak van het coronavirus was e-commerce al goed voor 70 procent van de gehele omzet, sinds de crisis zelfs 80 procent. ,,In maart was het wel even een lastige tijd, want veel leveranciers gingen afschalen en minder leveren", vertelt Tom Sans. „Wij durfden de gok aan en bleven voorraad bestellen, maar dat kostte veel bellen en vechten om levering te realiseren. Daarna hadden we hier enorm veel voordeel van, want onze webwinkel draaide super met altijd voldoende op voorraad." Sinds ruim een jaar is Sans Kleding partner van bol.com. „Eigenlijk heb je geen webwinkel meer nodig, want het is heel eenvoudig om er alles aan te bieden wat je maar wilt'; zegt Sans. ,,Het is gewoon een volwaardig kanaal erbij, dat ook echt nieuwe klanten oplevert. Veel meer mannen kopen daar. Een lastige doelgroep om te bereiken, maar dat lukt via bol.com dus echt heel goed. Ook qua retourbeleid interessant, want ze sturen veel minder terug." De veerkracht van Sans Kleding in deze coronacrisis schuilt onder meer in de manier van inkopen, met elke zes weken een nieuwe collectie. „Vooraf doe ik slechts de helft van de inkoop die ik verwacht nodig te hebben', legt Sans uit. ,,Die werkwijze geeft je als webshop de ruimte om te anticiperen als producten snel opraken. Je kunt dan flexibel bijkopen en krijgt vaak extra korting. Het is een leuk spel, slim handelen." Natuurlijk is deze coronatijd een kwestie van ups en downs, ook voor Sans. ,,In het begin was personeel opschalen voor de webwinkel best lastig. Maar goed, dat hoort bij het ondernemen. Tegelijk kan ik niet ontkennen dat dit coronajaar ons beste jaar ooit is. We hebben risico's genomen door gericht in te kopen. Dat heeft voor ons goed uitgepakt." De gouden tip van Sans: ga altijd uit van je eigen kracht. ,,Doe waar je goed in bent, maar doe vooral iets. Ga niet afwachten en aan een perfect plan schaven. Wij zijn snel op bol.com aan de slag gegaan. Dat was even finetunen, maar daardoor stond het meteen goed toen de corona crisis uitbrak. Anders waren we nu pas live gegaan, zonder de extra handel van het afgelopen halfjaar. Kortom: heb lef!" O DOLF KOS FROM HERO TO ZERO Met Randstad Boost zorgen we met opleiden en ontwikkelen dat je organisatie klaar is voor het werk van nu en in de toekomst. Wil je weten wat wij hierin voor je organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op of ga naar www.randstad.nl/werkgevers. deondernemer.nl volg ons op n{QOQ(@) Groeit jouw bedrijf of heeft het nog genoeg groeipotentie en loop je tegen uitdagingen aan? Hoe kom je tot een scherpe groeistrategie en breng je focus aan in ambities? Waar begin je? Vragen waar iedere ondernemer die groeit met zijn bedrijf tegenaan loopt. Juist in roerige tijden is het prettig te sparren met een ervaren collega ondernemer. Daarom organiseren we, samen met nlgroeit, tijdens de Week van de Ondernemer exclusieve coachingsessies: meld je nu aan via de QR-code onderaan dit artikel! 'We bereiken een breder publiek in coronatijd' Volwaardig kanaal Slimme inkoop Risico's nemen Dit artikel is tot stand gekomen in samen werking met bol.com. Benieuwd wat bol.com voor jouw onderneming kan betekenen? Ga naar bol.com/zakelijk-verkopen Als rasondernemer heeft Dolf Kos nooit voor een baas gewerkt en vanaf de zolderkamer een bedrijf opgebouwd tot aan 85 man personeel in 2012. Na zijn afgeronde HBO studie in 2002 heeft hij verschillende bedrijven opgericht, groei meegemaakt, de bijkomende groeipijnen ervaren in verschillende fases, personeel in dienst gehad en ook een faillis sement meegemaakt. Tijdens zijn sessie 'From Hero to Zero' legt Kos uit hoe hij met al deze fases en ontwikkelingen om is gegaan. Kos is vanavond de groeicoach tijdens de gratis sessie voor ondernemers. Ben jij er om 20.00 uur bij? Wil jij bij de gratis sessie met Dolf Kos zijn? Scan de QR-code met je telefoon en meld je direct aan. It Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14