Nürburgring, scherprechter voor auto's
AUTO
18
De Nürburgring is voor alle autofabrikanten dé maatstaf
om de wegligging en motorprestaties te testen.
Automobilisten mogen er ook hun eigen rijvaardigheid
beproeven, met als resultaat vele, soms fatale ongevallen.
VRAAG ANTWOORD
Kan bij een
automatische
autoruit je hand
bekneld raken?
—Jan de Koning
Wanneer moet je
de distributieriem
vervangen?
Moet ik kapotte
sensor bij jonge
auto zelf betalen?
II et was vorig jaar hét duel
I der autofabrikanten: de
1 strijd tussen Tesla en Por-
I sche met als inzet de titel
I 'snelste elektrische pro
ductie-auto op de Nordschleife van
de Nürburgring'. Porsche trapte af
met een Taycan die een rondetijd
neerzette van 7 minuten en 42 secon
den. Kort daarna verpulverde Tesla
die tijd met een nieuwe Model S met
drie motoren: 7 minuten en 13 secon
den. Maar omdat deze testrit geen of
ficiële recordpoging betrof, kon Tesla
geen aanspraak maken op het record.
En Porsche counterde door te zeggen
dat ze het record met hun op één na
snelste auto hadden gereden en dat
het dus nog een stuk sneller kon,
maar zover kwam het tot nu toe niet.
Feit is dat het roemruchte circuit in
het Duitse Eifelgebergte al decennia
lang dé scherprechter is als het gaat
om sportieve prestaties. Want een
auto kan wel veel vermogen hebben
of een hoge topsnelheid, maar als de
wegligging slecht is, heb je er op de
openbare weg weinig aan. Precies
daarom proberen autofabrikanten
hun sportieve modellen optimaal te
laten presteren op dit gevaarlijkste
stuk asfalt van Europa, met zijn vele
bochten, hoogteverschillen en korte
uitloopstroken. Bijna alle grote auto
fabrikanten hebben hier zelfs een
permanente uitvalsbasis voor test
sessies.
Allersnelste
Dat is niet heel verwonderlijk: de 730
pk sterke Mercedes-Benz is meer een
racewagen met kenteken dan een
straatauto met sportieve aspiraties.
Toch betrof het ook hier geen offi
ciële meting maar een handgeklokte
tijd en dus is het wachten op een
officiële recordpoging voordat Mer
cedes-Benz zichzelf kan kronen tot
'King of the Ring'.
Maar de Nordschleife (de Nürburg
ring kende tot 1975 ook een Süd-
schleife) is meer dan een proeftuin
voor autofabrikanten. Je mag ook met
je eigen auto rondjes rijden op deze
vrijdag 13 november 2020
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Het kan gebeuren dat een
kind op de achterbank een
hand door het openstaande
autoraam steekt terwijl dat
automatisch sluit. Zijn elek
trisch bedienbare autora
men tegen zo'n beknelling
beveiligd?
Tegenwoordig zijn de ruiten
in de meeste auto's daarte
gen beveiligd. Zodra de elek
tromotor enige weerstand
ondervindt, zal hij niet door
zetten om de ruit met kracht
te sluiten. Meestal gaat de
ruit zelfs automatisch weer
een stukje open zodra dit ge
beurt. Maar vooral bij oudere
modellen is dit beveiligings-
Valt er een termijn aan
te geven waarbinnen
een distributieriem moet
worden vervangen?
—Arie Blokland
Dat verschilt per auto, maar
staat duidelijk in het instruc
tieboekje van de auto be
schreven. Ik zou het advies
serieus nemen, want als zo'n
riem stuk gaat, volgt een dure
reparatie.
In mijn Ford Fiesta uit 2016
ging regelmatig een waar
schuwingslampje branden.
De eerste keer vond de ga
rage geen defect, later
kreeg ik het advies een an
dere brandstofsoort te tan
ken. Maar nu, bij 60.000 km,
meldt de garage dat de
brandstofsensor moet wor
den vervangen. Kosten 300
euro, 'want dit valt buiten de
garantie'. Is de klant de klos
bij een fabrieksfout in zo'n
betrekkelijk nieuwe auto?
—Cees Bouma
Naar mijn mening mag een
brandstofsensor niet al na
vier jaar kapot gaan, maar
autofabrikanten denken daar
vaak anders over. Je belandt
als consument al gauw in een
lastige discussie, want de
dealer kan bijvoorbeeld eisen
dat je aantoont dat je zelf
geen schuld hebt aan het
mankement. Hoe bewijs je
zoiets? Mede gezien het be
drag waar het hier om gaat,
denk ik dat juridische stap
pen te veel moeite en kosten
met zich meebrengen. Maar
het verbaast mij niets
waarom steeds meer consu
menten kiezen voor een auto
met een langere garantieter
mijn dan de wettelijk ver
plichte twee jaar.
ERIK KOUWENHOVEN
Op het afschrik
wekkende circuit in
de Eifel gaat het elk
weekend wel een
paar keer mis met
automobilisten die
hun rijvaardigheid
overschatten.
Vorige maand meldden ingewijden
dat de nieuwe Mercedes-AMG
Black Series de allersnelste ronde
tijd heeft neergezet (6.43 minuut).
systeem alleen bij de be
stuurder toegepast. En al he
lemaal niet bij de achterbank.
Houd daar rekening mee en
probeer het eens voorzichtig
uit door er een voorwerp tus
sen te houden. Overigens
hebben veel auto's tegen
woordig apart instelbare kin
derbeveiliging, waarmee de
ruitbediening wordt geblok
keerd. Wel zo handig als je
niet wil dat kinderen de
ramen openen en sluiten, uit
het autoraampje gaan han
gen of spullen naar buiten
gooien.