Nürburgring, scherprechter voor auto's AUTO 18 De Nürburgring is voor alle autofabrikanten dé maatstaf om de wegligging en motorprestaties te testen. Automobilisten mogen er ook hun eigen rijvaardigheid beproeven, met als resultaat vele, soms fatale ongevallen. VRAAG ANTWOORD Kan bij een automatische autoruit je hand bekneld raken? —Jan de Koning Wanneer moet je de distributieriem vervangen? Moet ik kapotte sensor bij jonge auto zelf betalen? II et was vorig jaar hét duel I der autofabrikanten: de 1 strijd tussen Tesla en Por- I sche met als inzet de titel I 'snelste elektrische pro ductie-auto op de Nordschleife van de Nürburgring'. Porsche trapte af met een Taycan die een rondetijd neerzette van 7 minuten en 42 secon den. Kort daarna verpulverde Tesla die tijd met een nieuwe Model S met drie motoren: 7 minuten en 13 secon den. Maar omdat deze testrit geen of ficiële recordpoging betrof, kon Tesla geen aanspraak maken op het record. En Porsche counterde door te zeggen dat ze het record met hun op één na snelste auto hadden gereden en dat het dus nog een stuk sneller kon, maar zover kwam het tot nu toe niet. Feit is dat het roemruchte circuit in het Duitse Eifelgebergte al decennia lang dé scherprechter is als het gaat om sportieve prestaties. Want een auto kan wel veel vermogen hebben of een hoge topsnelheid, maar als de wegligging slecht is, heb je er op de openbare weg weinig aan. Precies daarom proberen autofabrikanten hun sportieve modellen optimaal te laten presteren op dit gevaarlijkste stuk asfalt van Europa, met zijn vele bochten, hoogteverschillen en korte uitloopstroken. Bijna alle grote auto fabrikanten hebben hier zelfs een permanente uitvalsbasis voor test sessies. Allersnelste Dat is niet heel verwonderlijk: de 730 pk sterke Mercedes-Benz is meer een racewagen met kenteken dan een straatauto met sportieve aspiraties. Toch betrof het ook hier geen offi ciële meting maar een handgeklokte tijd en dus is het wachten op een officiële recordpoging voordat Mer cedes-Benz zichzelf kan kronen tot 'King of the Ring'. Maar de Nordschleife (de Nürburg ring kende tot 1975 ook een Süd- schleife) is meer dan een proeftuin voor autofabrikanten. Je mag ook met je eigen auto rondjes rijden op deze vrijdag 13 november 2020 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Het kan gebeuren dat een kind op de achterbank een hand door het openstaande autoraam steekt terwijl dat automatisch sluit. Zijn elek trisch bedienbare autora men tegen zo'n beknelling beveiligd? Tegenwoordig zijn de ruiten in de meeste auto's daarte gen beveiligd. Zodra de elek tromotor enige weerstand ondervindt, zal hij niet door zetten om de ruit met kracht te sluiten. Meestal gaat de ruit zelfs automatisch weer een stukje open zodra dit ge beurt. Maar vooral bij oudere modellen is dit beveiligings- Valt er een termijn aan te geven waarbinnen een distributieriem moet worden vervangen? —Arie Blokland Dat verschilt per auto, maar staat duidelijk in het instruc tieboekje van de auto be schreven. Ik zou het advies serieus nemen, want als zo'n riem stuk gaat, volgt een dure reparatie. In mijn Ford Fiesta uit 2016 ging regelmatig een waar schuwingslampje branden. De eerste keer vond de ga rage geen defect, later kreeg ik het advies een an dere brandstofsoort te tan ken. Maar nu, bij 60.000 km, meldt de garage dat de brandstofsensor moet wor den vervangen. Kosten 300 euro, 'want dit valt buiten de garantie'. Is de klant de klos bij een fabrieksfout in zo'n betrekkelijk nieuwe auto? —Cees Bouma Naar mijn mening mag een brandstofsensor niet al na vier jaar kapot gaan, maar autofabrikanten denken daar vaak anders over. Je belandt als consument al gauw in een lastige discussie, want de dealer kan bijvoorbeeld eisen dat je aantoont dat je zelf geen schuld hebt aan het mankement. Hoe bewijs je zoiets? Mede gezien het be drag waar het hier om gaat, denk ik dat juridische stap pen te veel moeite en kosten met zich meebrengen. Maar het verbaast mij niets waarom steeds meer consu menten kiezen voor een auto met een langere garantieter mijn dan de wettelijk ver plichte twee jaar. ERIK KOUWENHOVEN Op het afschrik wekkende circuit in de Eifel gaat het elk weekend wel een paar keer mis met automobilisten die hun rijvaardigheid overschatten. Vorige maand meldden ingewijden dat de nieuwe Mercedes-AMG Black Series de allersnelste ronde tijd heeft neergezet (6.43 minuut). systeem alleen bij de be stuurder toegepast. En al he lemaal niet bij de achterbank. Houd daar rekening mee en probeer het eens voorzichtig uit door er een voorwerp tus sen te houden. Overigens hebben veel auto's tegen woordig apart instelbare kin derbeveiliging, waarmee de ruitbediening wordt geblok keerd. Wel zo handig als je niet wil dat kinderen de ramen openen en sluiten, uit het autoraampje gaan han gen of spullen naar buiten gooien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18