3 23 Negen maanden schorsing na val, waarbij Fabio Jakobsen zwaar letsel opliep Topsprinter Dylan Groenewegen (27) is negen maanden geschorst voor zijn actie in de Ronde van Polen, waarbij zijn collega Fabio Jakobsen (24) in augustus zwaargewond raakte. Vijf vragen en antwoorden over de pijnlijke kwestie. 'Valpartij voor altijd een zwarte bladzijde' Niet eerder werd een wielrenner zo zwaar gestraft na het veroorzaken van een valpartij als Dylan Groene wegen nu. Gaan de massasprints, al tijd een gevecht op adrenaline en durf, daadwerkelijk veranderen? In de tamelijk summiere verklaring van de UCI, die de straf heeft opgelegd, verklaart de internationale wieler- unie het belang van de veiligheid in de koers. En, let op: dat er op een 'eer lijke en consistente' manier wordt opgetreden tegen renners die in de fout gaan. Prachtig omschreven, maar in de praktijk niet haalbaar. Tastbaar voorbeeld: tijdens het WK in Imola werd Annemiek van Vleuten bijna in de hekken gereden door Elisa Longo Borghini. Van Vleuten viel niet en won zelfs het sprintje nog voor zilver. En de Italiaanse? Zij mocht haar bronzen plak houden. Het overheer sende gevoel: pas als er slachtoffers vallen, komen straffen om de hoek kijken. Maar juist met de straf voor Groenewegen verplicht de UCI zich zelf om dat te veranderen. Grijp ook eens in als er niemand valt, maar een renner wél in overtreding is. Pas dan zal sprinten wezenlijk veranderen. Dat had zeker gekund bij het CAS, het internationale sport- tribunaal. Juridisch geen gekke ge dachte aangezien deze straf vele ma len hoger is dan eerdere uitspraken van de UCI. Zo werd Theo Bos in 2009 voor één maand geschorst, nadat hij in de Ronde van Turkije een zware val van Daryl Impey had ver oorzaakt. Toch accepteert Jumbo- Visma, de werkgever van Groene wegen, de straf. Dat besluit is twee ledig. Eén: het geeft Groenewegen, die zelf mentaal ook zwaar gebukt gaat onder het incident de kans een poging te wagen het pijnlijke hoofd stuk af te sluiten. Twee: het is een morele kwestie. Na zo'n crash met verregaande gevolgen voor slachtof fer Fabio Jakobsen vinden de ploeg en begeleiding van Groenewegen het ongepast om de straf aan te vechten. Eens in de zoveel tijd laat de sprinter van Deceuninck-Quickstep van zich horen via social media. Ploeggenoot Florian Sénechal, die als eerste bij hem was na de val, vertelde eerder al dat hij Jakobsen niet herkende door alle verwondin gen in het gezicht. Vorige maand onderging hij een operatie aan zijn onder- en bovenkaak. „Het herstel proces gaat goed'', liet Jakobsen vorige week via Instagram weten. ,,Het getransplanteerde bot moet de komende vier maanden sterker worden en aan elkaar groeien. De volgende operatie staat gepland in 2021. Over een paar weken moet ook mijn bekken genezen zijn en even sterk zijn als voor de val. Vanaf dan kan ik langzaam weer de fiets op en beginnen trainen.'' Jakobsen is er vast van overtuigd dat hij weer op niveau komt. Patrick Lefevere, de baas van Jakobsen, riep direct na het ongeluk dat hij Groenewegen voor het gerecht wilt slepen. In eerste instantie vooral in een emotionele bui, maar nog steeds is de Belg van plan om de fi nanciële schade na de val te claimen REACTIE bij Groenewegen. Of het zo ver komt, hangt vooral af van het genezings proces van Jakobsen. Mocht Jakobsen nooit meer op topniveau terugkeren, kan dat tot een enorme claim leiden van gemiste inkomsten. Mocht Jakobsen opnieuw een topsprinter worden, ligt de zaak heel anders. Lefevere liet vorige week weten dat de geplande salarisverhoging van Jakobsen doorgaat, ook al kan hij niet koersen. De schorsing van Groenewe- gen duurt negen maanden en gaat met terugwerkende kracht in. Dat betekent dat de Amsterdamse sprin ter tot en met 7 mei niet mag fietsen. Heel het voorjaar mag hij niet deel nemen aan wedstrijden. Een dag nS zijn schorsing start de Ronde van Italië. Dat zou dus de wedstrijd kun nen zijn waar Groenewegen zijn rentree maakt. Nog los van de vraag of Groenewegen mentaal überhaupt nog in staat is om zich te mengen in massasprints na deze traumatische ervaring. Of Groenwegen de Giro rijdt, hangt ook van zijn verdere planning in het jaar af. De Tour begint op 26 juni. Qua profiel met mogelijk acht massasprints een uit gelezen kans voor Groenewegen. De vraag is of Jumbo-Visma niet op nieuw alles op het klassement gooit en zodoende de sprinter thuis laat. Relevanter nog: wil de ploeg Groene- wegen na alles wat is gebeurd direct blootstellen aan de spotlights van het grootste wielercircus ter wereld? donderdag 12 november 2020 GO Straf Groenewegen zwaarste ooit Daniël Dwarswaard Rotterdam 1 Wordt het sprinten anders na deze straf? 2 Kan Groenewegen in beroep tegen deze straf? Hoe gaat het nu met Jakobsen? 4 Wat staat Groenewegen nog meer te wachten? ROTTERDAM Dylan Groene wegen reageerde via zijn ploeg op zijn schorsing van negen maanden. ,,De valpartij zal voor altijd een zwarte bladzijde in mijn carrière blij ven. Tijdens de sprint ben ik van mijn lijn afgeweken. Dat spijt me, want ik wil een faire sprinter zijn. De ge volgen waren heel ongelukkig en ern stig. Daar ben ik mij zeer bewust van en hoop dat dit voor elke sprinter een wijze les is.'' Dylan Groene wegen. FOTO AFP 5 Wanneer kan Groenewegen weer fietsen?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23