3
23
Negen maanden schorsing na val, waarbij Fabio Jakobsen zwaar letsel opliep
Topsprinter Dylan Groenewegen (27) is negen maanden
geschorst voor zijn actie in de Ronde van Polen, waarbij zijn
collega Fabio Jakobsen (24) in augustus zwaargewond raakte.
Vijf vragen en antwoorden over de pijnlijke kwestie.
'Valpartij
voor altijd
een zwarte
bladzijde'
Niet eerder werd een wielrenner
zo zwaar gestraft na het veroorzaken
van een valpartij als Dylan Groene
wegen nu. Gaan de massasprints, al
tijd een gevecht op adrenaline en
durf, daadwerkelijk veranderen? In
de tamelijk summiere verklaring van
de UCI, die de straf heeft opgelegd,
verklaart de internationale wieler-
unie het belang van de veiligheid in
de koers. En, let op: dat er op een 'eer
lijke en consistente' manier wordt
opgetreden tegen renners die in de
fout gaan. Prachtig omschreven, maar
in de praktijk niet haalbaar. Tastbaar
voorbeeld: tijdens het WK in Imola
werd Annemiek van Vleuten bijna in
de hekken gereden door Elisa Longo
Borghini. Van Vleuten viel niet en
won zelfs het sprintje nog voor zilver.
En de Italiaanse? Zij mocht haar
bronzen plak houden. Het overheer
sende gevoel: pas als er slachtoffers
vallen, komen straffen om de hoek
kijken. Maar juist met de straf voor
Groenewegen verplicht de UCI zich
zelf om dat te veranderen. Grijp ook
eens in als er niemand valt, maar een
renner wél in overtreding is. Pas dan
zal sprinten wezenlijk veranderen.
Dat had zeker gekund bij het
CAS, het internationale sport-
tribunaal. Juridisch geen gekke ge
dachte aangezien deze straf vele ma
len hoger is dan eerdere uitspraken
van de UCI. Zo werd Theo Bos in
2009 voor één maand geschorst,
nadat hij in de Ronde van Turkije een
zware val van Daryl Impey had ver
oorzaakt. Toch accepteert Jumbo-
Visma, de werkgever van Groene
wegen, de straf. Dat besluit is twee
ledig. Eén: het geeft Groenewegen,
die zelf mentaal ook zwaar gebukt
gaat onder het incident de kans een
poging te wagen het pijnlijke hoofd
stuk af te sluiten. Twee: het is een
morele kwestie. Na zo'n crash met
verregaande gevolgen voor slachtof
fer Fabio Jakobsen vinden de ploeg
en begeleiding van Groenewegen het
ongepast om de straf aan te vechten.
Eens in de zoveel tijd laat de
sprinter van Deceuninck-Quickstep
van zich horen via social media.
Ploeggenoot Florian Sénechal, die
als eerste bij hem was na de val,
vertelde eerder al dat hij Jakobsen
niet herkende door alle verwondin
gen in het gezicht. Vorige maand
onderging hij een operatie aan zijn
onder- en bovenkaak. „Het herstel
proces gaat goed'', liet Jakobsen
vorige week via Instagram weten.
,,Het getransplanteerde bot moet de
komende vier maanden sterker
worden en aan elkaar groeien. De
volgende operatie staat gepland in
2021. Over een paar weken moet ook
mijn bekken genezen zijn en even
sterk zijn als voor de val. Vanaf dan
kan ik langzaam weer de fiets op en
beginnen trainen.'' Jakobsen is er vast
van overtuigd dat hij weer op niveau
komt.
Patrick Lefevere, de baas van
Jakobsen, riep direct na het ongeluk
dat hij Groenewegen voor het gerecht
wilt slepen. In eerste instantie vooral
in een emotionele bui, maar nog
steeds is de Belg van plan om de fi
nanciële schade na de val te claimen
REACTIE
bij Groenewegen. Of het zo ver komt,
hangt vooral af van het genezings
proces van Jakobsen. Mocht Jakobsen
nooit meer op topniveau terugkeren,
kan dat tot een enorme claim leiden
van gemiste inkomsten. Mocht
Jakobsen opnieuw een topsprinter
worden, ligt de zaak heel anders.
Lefevere liet vorige week weten dat
de geplande salarisverhoging van
Jakobsen doorgaat, ook al kan hij niet
koersen.
De schorsing van Groenewe-
gen duurt negen maanden en gaat
met terugwerkende kracht in. Dat
betekent dat de Amsterdamse sprin
ter tot en met 7 mei niet mag fietsen.
Heel het voorjaar mag hij niet deel
nemen aan wedstrijden. Een dag nS
zijn schorsing start de Ronde van
Italië. Dat zou dus de wedstrijd kun
nen zijn waar Groenewegen zijn
rentree maakt. Nog los van de vraag
of Groenewegen mentaal überhaupt
nog in staat is om zich te mengen in
massasprints na deze traumatische
ervaring. Of Groenwegen de Giro
rijdt, hangt ook van zijn verdere
planning in het jaar af. De Tour
begint op 26 juni. Qua profiel met
mogelijk acht massasprints een uit
gelezen kans voor Groenewegen. De
vraag is of Jumbo-Visma niet op
nieuw alles op het klassement gooit
en zodoende de sprinter thuis laat.
Relevanter nog: wil de ploeg Groene-
wegen na alles wat is gebeurd direct
blootstellen aan de spotlights van het
grootste wielercircus ter wereld?
donderdag 12 november 2020
GO
Straf Groenewegen zwaarste ooit
Daniël Dwarswaard
Rotterdam
1 Wordt het sprinten anders na
deze straf?
2 Kan Groenewegen in beroep
tegen deze straf?
Hoe gaat het nu met
Jakobsen?
4 Wat staat Groenewegen
nog meer te wachten?
ROTTERDAM
Dylan Groene
wegen reageerde
via zijn ploeg op
zijn schorsing van
negen maanden.
,,De valpartij zal
voor altijd een
zwarte bladzijde in
mijn carrière blij
ven. Tijdens de
sprint ben ik van
mijn lijn afgeweken.
Dat spijt me, want
ik wil een faire
sprinter zijn. De ge
volgen waren heel
ongelukkig en ern
stig. Daar ben ik mij
zeer bewust van en
hoop dat dit voor
elke sprinter een
wijze les is.''
Dylan Groene
wegen. FOTO AFP
5 Wanneer kan Groenewegen
weer fietsen?