Groter en zwaarder is het motto €500 I korting Nieuwe douche zonder zorgen? i ECONOMIE 17 Fieuw donderdag 12 november 2020 stallingen. Cargobikes zijn populair in steden. Ze zijn schoon en hebben geen parkeerproblemen. fotos frank jansen, frans nikkels, anp 100.000 cargobikes en bezorgfiet- sen. De verwachting is dat dit er in 2025 viermaal zo veel zijn. Ter ver gelijking: er rijden in Nederland 1 miljoen bestelauto's. Auto-impor teur Pon (onder meer VW, Audi, Skoda) is ook op de trein gespron gen en heeft vorig jaar een lease bedrijf voor cargobikes opgezet. Schonezones 2025 is geen willekeurige stip op de horizon. Steden kunnen vanaf i januari van dat jaar een zoge noemde zero-emissiezone invoe ren. Voorwaarde is dat ze die schone zone minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos - dus op elek triciteit - rijden om in deze stads centra te komen. Het is onderdeel van de afspraak in het Klimaatak koord om in 2030 te zorgen voor 49 procent vermindering van de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. ,,Maar ook zonder die milieu-ei sen wint de cargobike'', stelt Ploos van Amstel. Steden maken de cen tra steeds autoluwer en parkeer plaatsen op straat verdwijnen of worden peperduur. „Cargobikes nemen minder ruimte in dan bestelauto's en parkeren gratis.'' Nog een voordeel: de vrachtfiets is in de stad vaak sneller dan de auto en kan ook in de voetgangersge bieden komen. Files of opstoppin gen zijn geen probleem. Pakketbe zorger DHL, die zich pionier noemt op het gebied van bezorgen met de e-bike, wil in 2025 'the last mile' van elk bezorgtraject in Ne derland met een elektrisch voer tuig afleggen. Het bedrijf rijdt on der meer met elektrische ligfiet sen op vier wielen die een bak van een kubieke meter achterop heb ben. Lege bakken zijn bij een dis tributiepunt snel te wisselen voor een vol exemplaar. Of de cargobike inzetbaar is, hangt af van het soort klanten, zegt Ewout Blaauw van DHL. ,,In het centrum van Amsterdam, met veel advocatenkantoren die nog veel met papier doen, is het ideaal. Als je voor Zalando of de Bijenkorf rijdt, is zo'n bakfiets natuurlijk snel vol en wellicht te klein.'' DHL rijdt nu met 84 cargobikes in vijftien steden. Eén op de zeven bezorgroutes wordt inmiddels met de fiets gedaan. De helft zijn tradi tionele bakfietsen en de rest zijn zogenaamde cubicycles, de types met een bak achterop. Niet alleen in Nederland zijn de cargobikes aan een opmars bezig. Ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken ne men ze de stadsdistributie deels over. Vorig jaar groeide de Euro pese markt met 60 procent en dit jaar naar schatting met 53 procent, blijkt uit door de EU gefinancierd marktonderzoek. Er zijn inmid dels 38 verschillende fabrikanten die dit jaar samen in Europa 44.000 cargobikes verkopen. Bagagedrager Europa is zó interessant voor fiets- fabrikanten, dat ook Amerikaanse fietsfabrikanten hierop insprin gen. Er komen uit de VS nu zoge naamde longtails op de markt: fiet sen met een verlengde bagagedra ger voor alle weekendboodschap- pen plus drie kinderen, of een la ding pakketten. Ook die fietsen kunnen tot 250 kilo torsen en zijn voorzien van de sterke hydrauli sche schijfremmen en krachtige motoren om al die lading op gang te krijgen en af te remmen. Het Amerikaanse Yuba Bikes adver teert met de longtails als vervan ging voor een (tweede) auto. ,,Ze zijn wendbaarder dan bakfietsen én ze passen in de meeste fietsen- De cargobike krijgt elk jaar een ander gedaante. Groter en zwaarder is het motto, want meer vracht is goedkoper. Het gros van de huidige cargobikes zijn nu bakfiet sen met twee of drie wielen. Iedere bak fietsfabrikant heeft ook cargomodellen. De afsluitbare kisten hebben een inhoud tot 650 liter, dat is evenveel als de kofferbak van een VW Passat stationwagen. En het kan nóg groter. De Urban Arrow Tender lijkt nog het meest op een aanhangwagen met een fiets erachter. Het draagvermogen is 400 kilo en op de laadvloer (2,28 meter lang) passen twee pallets. Die pallets kunnen zo uit de vrachtauto met een heftruck op de 'fiets' geladen worden. Prijs van de kale fiets: 7800 euro. Leasen kost tussen de 250 voor een eenvoudige bakfiets en 500 euro per maand voor de grootste cargobikes. Daar lease je ook een auto voor. „Maar een ser vicemonteur met een cargobike spaart al snel 25 tot 70 euro per werkdag aan parkeerkosten uit. Tel maar eens op wat je dan bespaart", zegt Ploos van Amstel, lector City Lo gistiek. Ook qua kosten wint de cargobike van de auto. Fabrikanten van fïets- motoren spelen eveneens in op de trend. Marktleider Bosch heeft een speciale serie waarmee ook een volgeladen bakfiets met een totaalge wicht van 400 kilo of meer moeiteloos een viaduct op rijdt. Bosch verwacht de ko mende jaren nog tal van nieuwe soorten. De cargobikes worden steeds buitenissiger. Het Duitse be drijf Onno presenteerde deze maand een 'fiets' met overkap ping waarbij de lading er via de achterkant in gereden wordt. Hij heeft nog het meeste weg van een trailer, maar zolang de motor is be grensd op 250 Watt en de snelheid op 25 km/uur, is het op papier en voor de wet een fiets. Nu met minimaal bij een thuisofferte! Kies voor een veilige douche van Molenaar! f Ziet u op tegen alles wat een nieuwe douche of badkamer met zich meebrengt? Bij Molenaar is dat niet nodig. Onze douches plaatsen we in 1 dag en we ontzorgen u van thuisadvies tot en met montage, vanzelfsprekend volgens f de RIVM-richtlijnen. Profiteer nu van onze thuisadvies korting van minimaal C 500,- I Benieuwd naar onze oplossingen? Bel 0341 - 23 23 00 voor de gratis brochure of kijk op www.molenaar.nl GO O o a

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17