Groter en
zwaarder is
het motto
€500
I
korting
Nieuwe douche zonder zorgen? i
ECONOMIE 17
Fieuw
donderdag 12 november 2020
stallingen.
Cargobikes zijn populair in steden. Ze zijn schoon en hebben geen parkeerproblemen. fotos frank jansen, frans nikkels, anp
100.000 cargobikes en bezorgfiet-
sen. De verwachting is dat dit er in
2025 viermaal zo veel zijn. Ter ver
gelijking: er rijden in Nederland 1
miljoen bestelauto's. Auto-impor
teur Pon (onder meer VW, Audi,
Skoda) is ook op de trein gespron
gen en heeft vorig jaar een lease
bedrijf voor cargobikes opgezet.
Schonezones
2025 is geen willekeurige stip op
de horizon. Steden kunnen vanaf i
januari van dat jaar een zoge
noemde zero-emissiezone invoe
ren. Voorwaarde is dat ze die
schone zone minimaal vier jaar
van tevoren aankondigen. Nieuwe
bestel- of vrachtwagens die na
2025 op kenteken gezet worden,
moeten emissieloos - dus op elek
triciteit - rijden om in deze stads
centra te komen. Het is onderdeel
van de afspraak in het Klimaatak
koord om in 2030 te zorgen voor
49 procent vermindering van de
CO2-uitstoot ten opzichte van
1990.
,,Maar ook zonder die milieu-ei
sen wint de cargobike'', stelt Ploos
van Amstel. Steden maken de cen
tra steeds autoluwer en parkeer
plaatsen op straat verdwijnen of
worden peperduur. „Cargobikes
nemen minder ruimte in dan
bestelauto's en parkeren gratis.''
Nog een voordeel: de vrachtfiets is
in de stad vaak sneller dan de auto
en kan ook in de voetgangersge
bieden komen. Files of opstoppin
gen zijn geen probleem. Pakketbe
zorger DHL, die zich pionier
noemt op het gebied van bezorgen
met de e-bike, wil in 2025 'the last
mile' van elk bezorgtraject in Ne
derland met een elektrisch voer
tuig afleggen. Het bedrijf rijdt on
der meer met elektrische ligfiet
sen op vier wielen die een bak van
een kubieke meter achterop heb
ben. Lege bakken zijn bij een dis
tributiepunt snel te wisselen voor
een vol exemplaar.
Of de cargobike inzetbaar is,
hangt af van het soort klanten,
zegt Ewout Blaauw van DHL. ,,In
het centrum van Amsterdam, met
veel advocatenkantoren die nog
veel met papier doen, is het ideaal.
Als je voor Zalando of de Bijenkorf
rijdt, is zo'n bakfiets natuurlijk
snel vol en wellicht te klein.''
DHL rijdt nu met 84 cargobikes
in vijftien steden. Eén op de zeven
bezorgroutes wordt inmiddels met
de fiets gedaan. De helft zijn tradi
tionele bakfietsen en de rest zijn
zogenaamde cubicycles, de types
met een bak achterop.
Niet alleen in Nederland zijn de
cargobikes aan een opmars bezig.
Ook in Duitsland, het Verenigd
Koninkrijk en Denemarken ne
men ze de stadsdistributie deels
over. Vorig jaar groeide de Euro
pese markt met 60 procent en dit
jaar naar schatting met 53 procent,
blijkt uit door de EU gefinancierd
marktonderzoek. Er zijn inmid
dels 38 verschillende fabrikanten
die dit jaar samen in Europa
44.000 cargobikes verkopen.
Bagagedrager
Europa is zó interessant voor fiets-
fabrikanten, dat ook Amerikaanse
fietsfabrikanten hierop insprin
gen. Er komen uit de VS nu zoge
naamde longtails op de markt: fiet
sen met een verlengde bagagedra
ger voor alle weekendboodschap-
pen plus drie kinderen, of een la
ding pakketten. Ook die fietsen
kunnen tot 250 kilo torsen en zijn
voorzien van de sterke hydrauli
sche schijfremmen en krachtige
motoren om al die lading op gang
te krijgen en af te remmen. Het
Amerikaanse Yuba Bikes adver
teert met de longtails als vervan
ging voor een (tweede) auto. ,,Ze
zijn wendbaarder dan bakfietsen
én ze passen in de meeste fietsen-
De cargobike krijgt elk jaar een ander
gedaante. Groter en zwaarder is het motto,
want meer vracht is goedkoper. Het gros
van de huidige cargobikes zijn nu bakfiet
sen met twee of drie wielen. Iedere bak
fietsfabrikant heeft ook cargomodellen. De
afsluitbare kisten hebben een inhoud tot
650 liter, dat is evenveel als de kofferbak
van een VW Passat stationwagen. En het
kan nóg groter.
De Urban Arrow Tender lijkt nog het
meest op een aanhangwagen met een fiets
erachter. Het draagvermogen is 400 kilo en
op de laadvloer (2,28 meter lang) passen
twee pallets. Die pallets kunnen zo uit de
vrachtauto met een heftruck op de 'fiets'
geladen worden. Prijs van de kale fiets:
7800 euro. Leasen kost tussen de 250 voor
een eenvoudige bakfiets en 500 euro per
maand voor de grootste cargobikes. Daar
lease je ook een auto voor. „Maar een ser
vicemonteur met een cargobike spaart al
snel 25 tot 70 euro per werkdag aan
parkeerkosten uit. Tel maar eens
op wat je dan bespaart", zegt
Ploos van Amstel, lector City Lo
gistiek. Ook qua kosten wint de
cargobike van de auto.
Fabrikanten van fïets-
motoren spelen eveneens in
op de trend. Marktleider
Bosch heeft een speciale serie
waarmee ook een volgeladen
bakfiets met een totaalge
wicht van 400 kilo of meer
moeiteloos een viaduct op
rijdt. Bosch verwacht de ko
mende jaren nog tal van
nieuwe soorten.
De cargobikes worden steeds
buitenissiger. Het Duitse be
drijf Onno presenteerde deze
maand een 'fiets' met overkap
ping waarbij de lading er via de
achterkant in gereden wordt. Hij
heeft nog het meeste weg van een
trailer, maar zolang de motor is be
grensd op 250 Watt en de snelheid
op 25 km/uur, is het op papier en voor
de wet een fiets.
Nu met minimaal
bij een thuisofferte!
Kies voor een veilige douche van Molenaar! f
Ziet u op tegen alles wat een nieuwe douche of
badkamer met zich meebrengt? Bij Molenaar
is dat niet nodig. Onze douches plaatsen we
in 1 dag en we ontzorgen u van thuisadvies tot
en met montage, vanzelfsprekend volgens f
de RIVM-richtlijnen. Profiteer nu van onze
thuisadvies korting van minimaal C 500,- I
Benieuwd naar onze oplossingen? Bel 0341 - 23 23 00
voor de gratis brochure of kijk op www.molenaar.nl
GO
O
o
a