w 16 ECONOMIE 1^ OPMARS CARGOBIKES Pakjes bezorgen of winkels en horeca bevoorraden moet over vier jaar in de grote steden bij voorkeur zonder uitstoot van CO2 gebeuren. Steden mogen het zelfs eisen. Dat betekent dat een slimme elektrische vorm van vrachtvervoer steeds vaker in het straatbeeld zal opduiken: de cargobike. Fietsersbond: Cargobike hoort niet thuis op fietspad Kort Knot dempt verwachtingen voor effect coronavaccin President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) ziet de economie niet meteen aantrekken nu er een werkzaam vaccin aan de horizon gloort. De positieve effecten voor de economie zullen niet van de ene op de andere dag werkelijkheid worden, waar schuwde de bankpresident gisteren. Maan dag meldde farmaceut Pfizer dat zijn nieuw ontwikkelde coronavaccin 'voor 90 procent effectief zou zijn' bij het voorkomen van een coronabesmetting. Door de financiële mark ten werd enthousiast gereageerd en Pfizer sprak zelf van een historisch moment. Nog eens500 KLM'ers bereid te vertrekken Ruim vijfhonderd medewerkers van KLM hebben zich aangemeld voor de tweede vrij willige vertrekregeling. De luchtvaartmaat schappij ziet zich vanwege de coronacrisis genoodzaakt in te grijpen. Door personeel de mogelijkheid te geven vrijwillig op te stappen, wil het bedrijf gedwongen ontsla gen zo veel mogelijk voorkomen. De lucht vaartmaatschappij gaat nu kijken of alle 503 aanmeldingen toegewezen kunnen worden. In een eerdere ronde gaven 2400 medewer kers aan het bedrijf te willen verlaten. Ver der werden tijdelijke contracten niet ver lengd en moesten uitzendkrachten vertrek ken. Dit alles om de kosten te drukken. VK en EU onderhandelen volgende week verder De handelsbesprekingen tussen het Ver enigd Koninkrijk en de Europese Unie wor den volgende week in Brussel voorgezet. Dat meldden bronnen rond de brexitonder- handelingen aan persbureau Bloomberg. Sinds maandag zou in Londen 'klokje rond worden gewerkt' om tot een akkoord te ko men. De tijd voor een handelsakkoord dringt, omdat het VK en het Europees Parle ment alle (deel)overeenkomsten nog voor het einde van het jaar moeten ratificeren. Adyen Prosus ABN Amro URW I akfietsen vol kinderen met een op de peda len stampende ouder zijn al jaren een ver trouwd stads beeld. Maar nu investeren ook bedrijven volop in de elektroni sche varianten van de bakfietsen. Pakketbezorgers en koeriersdien sten rijden in de grote steden al met elektrische vrachtfietsen - cargobikes zoals ze worden ge noemd. ,,Wie nu nog investeert in een bestelbus op diesel weet zeker dat er over een aantal jaar geen tweedehandsmarkt voor is'', zegt Walther Ploos van Amstel, lector City Logistiek van de Hogeschool Amsterdam. Hij voorziet een hausse aan nieuwe vrachtfietsen de komende jaren. Veel bedrijven rijden er al mee. Webwinkel Coolblue bezorgt in zeventien steden bestellingen met de elektrische bakfiets en brengt dit jaar 1 miljoen pakjes op de fiets thuis. TringTring bezorgt bij drie honderd horeca-ondernemers in Utrecht en Amsterdam met cargo- bikes. Fietskoeriers.nl rijdt met ze venhonderd koeriers in dertig ste den met elektrische cargobikes. ANWB Wegenwacht, Stedin, PostNL, DPD, de lijst is lang en het aantal cargobikes in Nederland groeit elk jaar met dubbele cijfers. Naar schatting rijden er in Nederland inmiddels zo'n STATUS 2 j HERSTEL ECONOMIE HEEFT TIJD NODIG MINDER GEDWONGEN ONTSLAGEN TIJD VOOR AKKOORD BEGINT TE DRINGEN O donderdag 12 november 2020 Het betaal- platform deed gisteren goede zaken. De techinves- teerder veerde later iets op, maar bleef in de min. De rentebaten van de bank bleven in het derde kwartaal duidelijk onder druk staan. Beleggers namen wat winst na de sterke op mars van het winkelvastgoed- concern de afge lopen dagen. a> E o GO Vrachtfietsen zijn er in soorten en maten. Voor post, koffie en pakketjes. foto's henriëtte guest. bestelbus, hier komt de vrachtfiets Ton Voermans Utrecht De wettelijke fietssta- tus van cargobikes be gint een probleem te worden, want op het fietspad horen ze eigen lijk niet thuis, vinden ver- keersdeskundigen en ook de Fietsersbond. Martijn van Es van de Fietsersbond: ,,Die vrachtfietsen veroorza ken op de fietspaden veel drukte. Gemeenten moeten kijken hoe ze de fietsroutes aanpassen om ook deze nieuwe fietsen ruimte te geven. De snelheid in de stad zou omlaag moeten naar 30 km per uur, dan kan een vrachtfiets met 25 km per uur op de rij baan met de auto's mee. Qua massa en breedte past hij daar ook.'' Vanaf bedrijventerreinen of plekken waar de la ding van vrachtwagens overgeheveld wordt naar cargobikes, zouden speciale fietspaden naar de stad moeten komen. Van Es: „Zeker in de steden worden de cargobikes een flink on derdeel van de logistiek. Al die bestelbusjes die nu af en aan rijden geven geluidsoverlast en vervuilen de lucht.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16