w
16 ECONOMIE
1^
OPMARS CARGOBIKES
Pakjes bezorgen of winkels en horeca bevoorraden
moet over vier jaar in de grote steden bij voorkeur zonder
uitstoot van CO2 gebeuren. Steden mogen het zelfs eisen. Dat
betekent dat een slimme elektrische vorm van vrachtvervoer
steeds vaker in het straatbeeld zal opduiken: de cargobike.
Fietsersbond: Cargobike hoort niet thuis op fietspad
Kort
Knot dempt verwachtingen
voor effect coronavaccin
President Klaas Knot van De Nederlandsche
Bank (DNB) ziet de economie niet meteen
aantrekken nu er een werkzaam vaccin aan
de horizon gloort. De positieve effecten
voor de economie zullen niet van de ene op
de andere dag werkelijkheid worden, waar
schuwde de bankpresident gisteren. Maan
dag meldde farmaceut Pfizer dat zijn nieuw
ontwikkelde coronavaccin 'voor 90 procent
effectief zou zijn' bij het voorkomen van een
coronabesmetting. Door de financiële mark
ten werd enthousiast gereageerd en Pfizer
sprak zelf van een historisch moment.
Nog eens500 KLM'ers
bereid te vertrekken
Ruim vijfhonderd medewerkers van KLM
hebben zich aangemeld voor de tweede vrij
willige vertrekregeling. De luchtvaartmaat
schappij ziet zich vanwege de coronacrisis
genoodzaakt in te grijpen. Door personeel
de mogelijkheid te geven vrijwillig op te
stappen, wil het bedrijf gedwongen ontsla
gen zo veel mogelijk voorkomen. De lucht
vaartmaatschappij gaat nu kijken of alle 503
aanmeldingen toegewezen kunnen worden.
In een eerdere ronde gaven 2400 medewer
kers aan het bedrijf te willen verlaten. Ver
der werden tijdelijke contracten niet ver
lengd en moesten uitzendkrachten vertrek
ken. Dit alles om de kosten te drukken.
VK en EU onderhandelen
volgende week verder
De handelsbesprekingen tussen het Ver
enigd Koninkrijk en de Europese Unie wor
den volgende week in Brussel voorgezet.
Dat meldden bronnen rond de brexitonder-
handelingen aan persbureau Bloomberg.
Sinds maandag zou in Londen 'klokje rond
worden gewerkt' om tot een akkoord te ko
men. De tijd voor een handelsakkoord
dringt, omdat het VK en het Europees Parle
ment alle (deel)overeenkomsten nog voor
het einde van het jaar moeten ratificeren.
Adyen
Prosus
ABN Amro
URW
I
akfietsen vol
kinderen met
een op de peda
len stampende
ouder zijn al
jaren een ver
trouwd stads
beeld. Maar nu investeren ook
bedrijven volop in de elektroni
sche varianten van de bakfietsen.
Pakketbezorgers en koeriersdien
sten rijden in de grote steden al
met elektrische vrachtfietsen -
cargobikes zoals ze worden ge
noemd.
,,Wie nu nog investeert in een
bestelbus op diesel weet zeker
dat er over een aantal jaar geen
tweedehandsmarkt voor is'', zegt
Walther Ploos van Amstel, lector
City Logistiek van de Hogeschool
Amsterdam. Hij voorziet een
hausse aan nieuwe vrachtfietsen
de komende jaren.
Veel bedrijven rijden er al mee.
Webwinkel Coolblue bezorgt in
zeventien steden bestellingen met
de elektrische bakfiets en brengt
dit jaar 1 miljoen pakjes op de fiets
thuis. TringTring bezorgt bij drie
honderd horeca-ondernemers in
Utrecht en Amsterdam met cargo-
bikes. Fietskoeriers.nl rijdt met ze
venhonderd koeriers in dertig ste
den met elektrische cargobikes.
ANWB Wegenwacht, Stedin,
PostNL, DPD, de lijst is lang en het
aantal cargobikes in Nederland
groeit elk jaar met dubbele cijfers.
Naar schatting rijden er in
Nederland inmiddels zo'n
STATUS
2 j
HERSTEL ECONOMIE HEEFT TIJD NODIG
MINDER GEDWONGEN ONTSLAGEN
TIJD VOOR AKKOORD BEGINT TE DRINGEN
O
donderdag 12 november 2020
Het betaal-
platform deed
gisteren goede
zaken.
De techinves-
teerder veerde
later iets op,
maar bleef in de
min.
De rentebaten
van de bank
bleven in het
derde kwartaal
duidelijk onder
druk staan.
Beleggers
namen wat winst
na de sterke op
mars van het
winkelvastgoed-
concern de afge
lopen dagen.
a>
E
o
GO
Vrachtfietsen zijn er in soorten en maten. Voor post, koffie en pakketjes. foto's henriëtte guest.
bestelbus,
hier komt de
vrachtfiets
Ton Voermans
Utrecht
De wettelijke fietssta-
tus van cargobikes be
gint een probleem te
worden, want op het
fietspad horen ze eigen
lijk niet thuis, vinden ver-
keersdeskundigen en
ook de Fietsersbond.
Martijn van Es van de
Fietsersbond: ,,Die
vrachtfietsen veroorza
ken op de fietspaden
veel drukte. Gemeenten
moeten kijken hoe ze de
fietsroutes aanpassen
om ook deze nieuwe
fietsen ruimte te geven.
De snelheid in de stad
zou omlaag moeten
naar 30 km per uur, dan
kan een vrachtfiets met
25 km per uur op de rij
baan met de auto's mee.
Qua massa en breedte
past hij daar ook.''
Vanaf bedrijventerreinen
of plekken waar de la
ding van vrachtwagens
overgeheveld wordt
naar cargobikes, zouden
speciale fietspaden
naar de stad moeten
komen. Van Es: „Zeker
in de steden worden de
cargobikes een flink on
derdeel van de logistiek.
Al die bestelbusjes die
nu af en aan rijden
geven geluidsoverlast
en vervuilen de lucht.''