Op Black Friday je verlanglijstjes afvinken? Reclamefolder.nl checken! ■i NIEUWS 13 BOEKGIJS WANDERS Getekend door mishandeling luidt de titel van een nieuw boek van oud nieuwslezer Gijs Wanders met verhalen en portretten van slachtoffers. ,,De kracht van de benadering zit in de combinatie.'' Een paar jaar geleden maakten Gijs Wanders en Herman van Hoogdalem een boek en docu mentaire over het onderwerp de mentie. Voor een volgend project hadden ze graag een lichtvoetiger thema gewild. Maar dat is bepaald niet gelukt. ,,Toen we spraken met nabestaanden van overleden de menterenden, kwam iemand naar ons toe met de vraag om aandacht te besteden aan kindermishande ling'', vertelt Wanders. ,,In eerste instantie leek dit on derwerp ons veel te zwaar. We dachten: zoiets mag in een be schaafde samenleving toch niet voorkomen?'' Maar de feiten liegen niet. „Jaarlijks zijn er rond de 119.000 slachtoffers van kinder misbruik in ons land. Als samenle ving maken we ons met z'n allen schuldig aan wegkijken. Daardoor kan dit probleem voortwoekeren.'' Door aan slachtoffers een po dium te bieden, hopen de samen- stellers van boek en documentai res het probleem bespreekbaar te maken. ,,We hopen dat leerkrach ten en huisartsen extra alert wor den voor signalen van kinderen die kunnen wijzen op misbruik.'' Wanders roept mensen die om gaan met kinderen op om goed te luisteren naar kinderen en hun vertrouwen te wekken, waardoor ze hun verhaal gaan doen zonder dat hun ouders erbij zijn. ,,Al is er maar één kind bij wie het mis bruik stopt door onze bijdragen, zijn we al blij.'' Verhaal en kunst De kracht in de benadering, zoals Wanders en Van Hoogdalem toe passen, zit volgens Wanders in de combinatie van het journalistiek verhaal met kunst. ,,Dat blijkt in de praktijk fantastisch te werken.'' Wanders noemt Mary-Jane, een van de negen deelnemers die hij heeft geportretteerd. ,,Vanaf haar derde levensjaar werd ze iedere ochtend om zes uur door haar va der wakker gemaakt. Dan had hij trouwen bij de slachtoffers om hun relaas te doen. „Hoewel Mary-Jane al een heel hulpverleningstraject achter de rug had, deed ze aanvankelijk stoï cijns en uiterlijk onbewogen haar verhaal. Ze zei geen rancune te voelen richting haar ouders en haar grootvader. Jarenlang drukte ze haar emoties weg en trapte ze voortdurend op de rem om maar niet te huilen.'' pornoboekjes en babyolie bij zich en ging met haar aan de slag. Ter wijl haar moeder nog sliep, maakte vader er een dagelijks ri tueel van om zich door haar te la ten bevredigen. Na afloop gingen ze samen onder de douche. Na het ontbijt, huppelde Mary-Jane ver volgens naar school.'' Het misbruik bleef niet beperkt tot het dagelijks ritueel voor schooltijd. ,,Als moeder overdag even niet thuis was, werd Mary- Jane door haar vader verkracht. Ook haar opa vergreep zich op ge zette tijden aan haar. Vader en opa wisten dit niet van elkaar.'' Volgens Wanders kwam Mary- Jane, die inmiddels 49 jaar is, er op latere leeftijd achter dat haar als kind onrecht is aangedaan. ,,Als jong meisje had ze het gevoel dat de seksuele handelin gen die met haar werden gepleegd, normaal waren. Ze dacht: 'Dit is ou derlijke en groot- ouderlijke liefde'.'' Pas toen Mary- Jane zelf moeder werd, kwam ze er achter dat er sprake was van mis bruik. ,,Ze dacht: de liefde die ik geef aan mijn kind, is heel anders dan de liefde die ik vroeger zelf van mijn ouders kreeg.'' Volgens Wanders is dit de ervaring van meer slachtoffers van misbruik. Hij vertelt veel energie te hebben gestoken in het wekken van ver- Tranen Korte tijd na het interview nodig den Wanders en Van Hoogdalem de slachtoffers opnieuw uit. .,,Toen Mary-Jane de portretten zag die van haar waren gemaakt, brak ze. De tranen stroomden haar over de wangen. In de tekeningen zag ze het verdriet, de pijn en woede te rug die ze al die tijd had gevoeld.'' Wanders noemt het de verdienste van Van Hoogdalem dat hij erin slaagt om deze emoties in zijn portretten tot uitdrukking te brengen. ,,Ik vind dit razend knap.'' Volgens hem is het nage noeg ondoenlijk voor slachtoffers om zelf af te rekenen met alle ne gatieve emoties. ,,Ik zie voor hen maar één weg: hulp zoeken.'' Uit loyaliteit met de ouders die hun het onrecht hebben aange daan, durven veel slachtoffers vol gens Wanders geen aangifte te doen. ,,Vaak is er ook sprake van angst en schaamte.'' maandag 9 november 2020 GO 'Bij het zien van haar portret zag ze het verdriet, de pijn en brak ze' Koos Bijlsma Winschoten M Het gete kende portret van misbruik slachtoffer Mary-Jane, die bij het zien van de tekening pas reali seerde wat haar was over komen. ONTDEK HET OP Google Play «Download In do App Store MY Gijs Wanders (links) en Her man van Hoogdalem maakten samen negen portretten van slachtoffers van kindermisbruik. FOTO'S KOOS BIJLSMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13