Op Black Friday je
verlanglijstjes afvinken?
Reclamefolder.nl
checken!
■i
NIEUWS 13
BOEKGIJS WANDERS
Getekend door mishandeling luidt de
titel van een nieuw boek van oud
nieuwslezer Gijs Wanders met verhalen
en portretten van slachtoffers. ,,De kracht
van de benadering zit in de combinatie.''
Een paar jaar geleden maakten
Gijs Wanders en Herman van
Hoogdalem een boek en docu
mentaire over het onderwerp de
mentie. Voor een volgend project
hadden ze graag een lichtvoetiger
thema gewild. Maar dat is bepaald
niet gelukt. ,,Toen we spraken met
nabestaanden van overleden de
menterenden, kwam iemand naar
ons toe met de vraag om aandacht
te besteden aan kindermishande
ling'', vertelt Wanders.
,,In eerste instantie leek dit on
derwerp ons veel te zwaar. We
dachten: zoiets mag in een be
schaafde samenleving toch niet
voorkomen?'' Maar de feiten liegen
niet. „Jaarlijks zijn er rond de
119.000 slachtoffers van kinder
misbruik in ons land. Als samenle
ving maken we ons met z'n allen
schuldig aan wegkijken. Daardoor
kan dit probleem voortwoekeren.''
Door aan slachtoffers een po
dium te bieden, hopen de samen-
stellers van boek en documentai
res het probleem bespreekbaar te
maken. ,,We hopen dat leerkrach
ten en huisartsen extra alert wor
den voor signalen van kinderen
die kunnen wijzen op misbruik.''
Wanders roept mensen die om
gaan met kinderen op om goed te
luisteren naar kinderen en hun
vertrouwen te wekken, waardoor
ze hun verhaal gaan doen zonder
dat hun ouders erbij zijn. ,,Al is er
maar één kind bij wie het mis
bruik stopt door onze bijdragen,
zijn we al blij.''
Verhaal en kunst
De kracht in de benadering, zoals
Wanders en Van Hoogdalem toe
passen, zit volgens Wanders in de
combinatie van het journalistiek
verhaal met kunst. ,,Dat blijkt in
de praktijk fantastisch te werken.''
Wanders noemt Mary-Jane, een
van de negen deelnemers die hij
heeft geportretteerd. ,,Vanaf haar
derde levensjaar werd ze iedere
ochtend om zes uur door haar va
der wakker gemaakt. Dan had hij
trouwen bij de slachtoffers om hun
relaas te doen.
„Hoewel Mary-Jane al een heel
hulpverleningstraject achter de
rug had, deed ze aanvankelijk stoï
cijns en uiterlijk onbewogen haar
verhaal. Ze zei geen rancune te
voelen richting haar ouders en
haar grootvader. Jarenlang drukte
ze haar emoties weg en trapte ze
voortdurend op de rem om maar
niet te huilen.''
pornoboekjes en babyolie bij zich
en ging met haar aan de slag. Ter
wijl haar moeder nog sliep,
maakte vader er een dagelijks ri
tueel van om zich door haar te la
ten bevredigen. Na afloop gingen
ze samen onder de douche. Na het
ontbijt, huppelde Mary-Jane ver
volgens naar school.''
Het misbruik bleef niet beperkt
tot het dagelijks ritueel voor
schooltijd. ,,Als moeder overdag
even niet thuis was, werd Mary-
Jane door haar vader verkracht.
Ook haar opa vergreep zich op ge
zette tijden aan haar. Vader en opa
wisten dit niet van elkaar.''
Volgens Wanders kwam Mary-
Jane, die inmiddels 49 jaar is, er op
latere leeftijd achter dat haar als
kind onrecht is aangedaan. ,,Als
jong meisje had ze
het gevoel dat de
seksuele handelin
gen die met haar
werden gepleegd,
normaal waren. Ze
dacht: 'Dit is ou
derlijke en groot-
ouderlijke liefde'.''
Pas toen Mary-
Jane zelf moeder
werd, kwam ze er
achter dat er sprake was van mis
bruik. ,,Ze dacht: de liefde die ik
geef aan mijn kind, is heel anders
dan de liefde die ik vroeger zelf
van mijn ouders kreeg.'' Volgens
Wanders is dit de ervaring van
meer slachtoffers van misbruik.
Hij vertelt veel energie te hebben
gestoken in het wekken van ver-
Tranen
Korte tijd na het interview nodig
den Wanders en Van Hoogdalem
de slachtoffers opnieuw uit. .,,Toen
Mary-Jane de portretten zag die
van haar waren gemaakt, brak ze.
De tranen stroomden haar over de
wangen. In de tekeningen zag ze
het verdriet, de pijn en woede te
rug die ze al die
tijd had gevoeld.''
Wanders
noemt het de
verdienste van
Van Hoogdalem
dat hij erin slaagt
om deze emoties
in zijn portretten
tot uitdrukking
te brengen. ,,Ik
vind dit razend
knap.'' Volgens
hem is het nage
noeg ondoenlijk
voor slachtoffers
om zelf af te rekenen met alle ne
gatieve emoties. ,,Ik zie voor hen
maar één weg: hulp zoeken.''
Uit loyaliteit met de ouders die
hun het onrecht hebben aange
daan, durven veel slachtoffers vol
gens Wanders geen aangifte te
doen. ,,Vaak is er ook sprake van
angst en schaamte.''
maandag 9 november 2020
GO
'Bij het zien van haar portret zag
ze het verdriet, de pijn en brak ze'
Koos Bijlsma
Winschoten
M Het gete
kende portret
van misbruik
slachtoffer
Mary-Jane, die
bij het zien van
de tekening
pas reali
seerde wat
haar was over
komen.
ONTDEK HET OP
Google Play
«Download In do
App Store
MY Gijs Wanders (links) en Her
man van Hoogdalem maakten
samen negen portretten van
slachtoffers van kindermisbruik.
FOTO'S KOOS BIJLSMA