'De jaren tussen mijn 20ste en 30ste zou ik niet willen overdoen' Terwijl Dieuwertje Blok (63) in haar woning in Aerdenhout koffie zet, laat haar echtgenoot Peter de Bie (70, presentator van het radioprogramma Nieuwsweekend) mij de tuin zien. ,,Dit is de duurste ge meente van Nederland, maar wij wonen in de sloppenwijk daarvan'', zegt hij met een glimlach. We kijken naar een auto matische grasmaaier die kalm reutelend baantjes trekt. ,,Die heet Oscar'', roept Blok vanuit de keuken. ,,Je kunt zo'n apparaat maar het beste een naam geven.'' Aan de keukentafel vertel ik dat ik als scholier begin jaren 80 een Ryam- schoolagenda had, waarin foto's stonden van bekende vrouwen met een sexy uitstraling. De Dolly Dots. Luv'. Jerney Kaagman. En Dieuwertje Blok, in mijn herinnering poserend in een tuinbroek. ,,Ik kan me dat niet meer herinneren'', zegt ze lachend. ,,Maar ik kan niet ontken nen dat ik ooit een tuinbroek heb gedragen. Ik weet nog wel dat ik het allemaal heel ongemakkelijk vond.'' Je bekendheid, bedoel je? Indertijd was het een aardschok: alle omroepen hadden opgedirkte deftige dames als omroepster, tot de KRO plotseling kwam met een frisse knappe krullenbol van net 20. Wat was jouw motivatie dat werk te doen? Wilde je bekend worden? „Helemaal niet! Ik ben geboren en getogen in Nederhorst den Berg, een dorpje waar mijn ouders als eersten van buiten kwa men wonen. Ik ging er naar een openbaar schooltje in de polder, opgezet door anar chistische boeren die daar ooit waren neer gestreken. Er waren twee lokalen, in het ene zat mevrouw Cup, in het andere mees ter Kremer, een bevlogen man die ons mee naar buiten nam om verhalen te vertellen. Later heb ik best een onstuimige puber teit gehad, in de zin dat ik op mijn 13de in een Hilversumse hippiescene terecht kwam. We waren voor zelfbestuur, ge bruikten drugs, droegen Afghaanse jassen. Ik was hartstikke jong, wilde de grote wereld in en dacht: ik leer mijn lessen wel in het leven. Ik was geen makkie voor mijn ouders, maar ze zagen mijn wens naar on- afhankelijkheid en vertrouwden mij. Ik mocht als au pair naar Engeland, daarna ging ik op kamers en maakte ik alsnog de havo af. Bij Studio, het omroepblad van de KRO, zochten ze een fotoredacteur. Daar werd ik aangenomen, maar ik was verder volstrekt niet bezig met de toekomst.'' Hoe ben je van fotoredacteur omroep- ster geworden? ,,Alle medewerkers van de omroep, van kantinejuffrouwen tot postbeambten, kregen van de KRO een vijfdaagse kennis making met de bezigheden van de omroep. Mochten we voor de lol zelf radio maken en voor een camera staan. Zo ben ik ont dekt, door de radiojongens. De grap was: ik kwam helemaal niet uit een KRO-milieu, maar uit een links Vara- en VPRO-gezin. Mijn vader was hoogleraar, maar die brak met dat professorenmilieu toen hij na de oorlog kaderlid werd voor de CPN. Ver voor de neergeslagen opstand in Hongarije nam hij alweer afstand van het commu nisme, waarna hij actief werd binnen de PvdA. Mijn moeder stamde uit een arties tenfamilie. Mijn oma, Saartje Kanes, was bekend onder de naam Stella Fontaine. Ze kon waanzinnig goed imiteren. 'Van kousenbreister tot cabaretière' werd er over haar gezegd. Ze trouwde mijn opa, Sam Gazan, en samen kregen ze één kind, mijn moeder. Alle drie hebben ze de oorlog overleefd, het overgrote deel van hun families niet.'' Hoe ontmoetten een opstandige professorenzoon en de dochter van een Joodse cabaretière elkaar? ,,Na de oorlog ging mijn moeder ook in de kleinkunst, als Henny Fontaine, de dochter van Stella. Ze zat bij Wim Sonneveld in het cabaretensemble en deed radio voor de Vara. Mijn ouders zagen elkaar voor het eerst op een feestje bij Hetty Blok, een vriendin van mijn moeder die ook bij Sonneveld speelde. Zij heeft ze gekoppeld. Mijn ouders voelden meteen grootse, intense liefde voor elkaar. Binnen drie jaar kwamen er drie dochters, ik was de middelste. Die liefde tussen hen is altijd gebleven.'' Wat vond je van de KRO? ,,Ik kom uit een gezin met boeken, met kunst, poëzie, opera. Als kind sliep ik in met de muziek van Bertolt Brecht en Kurt Weill. Bij de KRO zaten ook erg erudiete mensen, het was wat warmer dan bij de intellectuelen aan de linkerkant. Katholieken vierden het leven beter. Ik herinner me dat er in de KRO-kantine kraantjes waren met cola en water, maar ook een kraantje met jenever. Dat was voor mij vertrouwd, mijn ouders hielden ook van het goede leven. Half zes was borrel tijd, altijd twee, voordat we aan tafel gingen. Mijn ouders stonden open voor alles. Ik herinner me dat mijn vader op een klassenfeest een trekje van een stickie probeerde, daar werd toen niet moeilijk over gedaan. Hij leerde ons Frank Zappa en Soft Machine kennen, nam ons mee naar hun concerten in het Concertgebouw. Hij droeg dan wel zijn lullige regenjas en z'n alpinopet, maar hij sloot zich er niet voor af.'' Hoe was jouw doorbraak voor jezelf? ,,Als ik nu jong was geweest, zou ik nooit op televisie terecht zijn gekomen, denk ik weleens, want ik had niet de brutaliteit die je bij veel jonge mensen tegenwoordig ziet. Mijn werk voor tv bracht veel teweeg, de omroep kreeg zakken vol fanmail, liefdes brieven, huwelijksaanzoeken. Ik vond het allemaal erg ongemakkelijk. De jaren 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 90