Elektrische
Volvo-zus
7,4
19
een fabriek in Noord-Ierland op te zetten, maar dat
geld stak hij grotendeels in eigen zak. Met zijn jon
gensdroom liep het slecht af. In totaal werden in
vier jaar tijd niet meer dan 8333 auto's gefabri
ceerd. Een hoofdrol in de filmtrilogie Back to the
Future heeft de auto niet kunnen redden.
RENAULT AVANTIME
Nét niet
De Renault Avantime probeerde op allerlei fron
ten vernieuwend te zijn, maar dat wilde nét niet
lukken. De 45.000 euro kostende auto had welis
waar drie deuren en een aflopende daklijn, maar
was geen coupé. Hij was luxueus, maar geen za-
kenlimousine. Het dak kon ver open, maar dit was
geen cabrio. Hij had een krachtige motor, maar
was net niet sportief genoeg. De mix van automo
biele liflafjes dreef zelfs de mensen bij Renault tot
wanhoop, want aan wie de auto moest worden
verkocht, wisten ze zelf eigenlijk ook niet. In de
twee jaar dat de auto werd gebouwd, bleef de teller
steken op een kleine 5000 exemplaren. Toch bleek
de Avantime uiteindelijk de perfecte voorbereider
voor een nieuwe designkoers van Renault: de op
de Avantime geïnspireerde Mégane werd vervol
gens wel een succes.
MERCEDES S-KLASSE 1991
Volgevreten pad
Luxe, comfortabel en uitermate betrouwbaar. De
Mercedes S-klasse was in 1991 vermoedelijk de
beste auto ter wereld. Alleen het design bleek min
der geslaagd. De S-klasse was te groot en te log en
zag er simpel gezegd uit als een volgevreten pad.
De wagons van de autotrein van de Duitse spoor
wegen moesten zelfs worden verbreed om plaats
te bieden aan deze Helmut Kohl onder de auto's.
Het kwam dan ook voor niemand als een verras
sing dat de auto in 1997 werd vervangen door een
veel slankere S-klasse.
HONDALOGO
Voor de senioren
De Honda Logo was in 1999 de eerste kleine
Honda sinds jaren. Het model moest de concur
rentie aangaan met auto's als de Peugeot 206, Ford
Fiesta en Renault Clio, maar was veruit de duurste
in dat segment. De Logo had bovendien de belab-
berdste standaarduitrusting: zelfs een toerenteller,
een klokje, of een lampje in de kofferbak konden
er niet af. Op één onderdeel wist de Logo te scoren:
driekwart van de bestuurders van de Honda Logo
bleek 60 jaar of ouder te zijn. Daarmee stond de
Honda eenzaam bovenaan in het seniorenklasse
ment.
Polestar 2 (408 pk/300 kW), vanaf €58.900
Polestar is het nieuwe
zustermerk van Volvo.
Beide zijn eigendom
van het Chinese Geely.
In tegenstelling tot de
Volvo's worden de Po
lestars ook in China ge
bouwd, waarbij veel
Volvo-kennis is ge
bruikt. Sterker nog: de
testauto is gebouwd op
hetzelfde platform als
de Volvo XC40.
Toch is het jammer
dat niet is gekozen voor
een compleet nieuw on
derstel, want bij het in
stappen stoten langere
bestuurders al snel hun
knie tegen de brede
middenconsole. Met het
ontbreken van een ver
brandingsmotor en ver
snellingsbak is die niet
nodig en zit hij vooral in
de weg, net als de over
bodige middentunnel bij
de achterbank.
Sowieso maakt de auto
een wat krappe indruk,
ook al is hij 10 centimeter
langer is dan een Tesla
Model 3. Dat word ver
sterkt door de laag ge
plaatste ramen, die het
zicht op het overige ver
keer beperken. Vooral
naar schuin rechtsachter
is het opletten geblazen
bij het verlaten van een
minirotonde.
Het besturingssysteem
van het infotainment
komt van Android, dat
werkt perfect. Ook met
een iPhone weet het raad.
Met een snellader laad
je binnen 35 minuten
voor 80 procent op. In de
praktijk haalt de auto al-
tijd wel 350 kilometer op
een volle accu.
De Polestar biedt meer
rijbeleving dan de Tesla
Model 3, alleen biedt de
besturing weinig gevoel
en het onderstel weinig
rijplezier. Hij lijkt vooral
bedoeld voor dagelijks
gebruik en ontspannen
woon- werkverkeer, niet
voor spannende ritten
over kronkelende wegen.
Ondanks zijn gewicht
van 2123 kg helt de auto
in bochten nauwelijks
over en dat is een mooi
pluspunt. Bovendien kan
deze elektrische auto een
geremde aanhanger tot
1500 kg trekken.
vrijdag 6 november 2020
GO
Met een ander platform zou de Polestar meer
binnenruimte bieden. foto's bart hoogveld
Waar de Tesla Model 3
soms wordt omschre
ven als rijdende iPad,
is de nieuwe, puur
elektrische Polestar 2
een conservatievere
auto. Dat heeft voor-
én nadelen.
Prima Android-in
fotainment. Kan
ook een caravan trek
ken. Het gemak van
een goed dealernet
werk.
h Slechts één, rela
tief dure, uitvoe
ring. Interieur voelt
krap aan. Tamelijk
saaie rijeigenschappen.
De Polestar is een
volwassen auto met
goede rijeigenschap
pen en materialen en
daarmee een prima al
ternatief voor bijvoor
beeld de Tesla Model
3. Het is bovendien
gemakkelijk dat je
voor onderhoud en
reparatie terechtkunt
bij de Volvo-dealer.
-Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
Honda Logo
Ford Scorpio
Volkswagen Phaeton
Mercedes Vaneo
Mercedes S-klasse 1991