Elektrische Volvo-zus 7,4 19 een fabriek in Noord-Ierland op te zetten, maar dat geld stak hij grotendeels in eigen zak. Met zijn jon gensdroom liep het slecht af. In totaal werden in vier jaar tijd niet meer dan 8333 auto's gefabri ceerd. Een hoofdrol in de filmtrilogie Back to the Future heeft de auto niet kunnen redden. RENAULT AVANTIME Nét niet De Renault Avantime probeerde op allerlei fron ten vernieuwend te zijn, maar dat wilde nét niet lukken. De 45.000 euro kostende auto had welis waar drie deuren en een aflopende daklijn, maar was geen coupé. Hij was luxueus, maar geen za- kenlimousine. Het dak kon ver open, maar dit was geen cabrio. Hij had een krachtige motor, maar was net niet sportief genoeg. De mix van automo biele liflafjes dreef zelfs de mensen bij Renault tot wanhoop, want aan wie de auto moest worden verkocht, wisten ze zelf eigenlijk ook niet. In de twee jaar dat de auto werd gebouwd, bleef de teller steken op een kleine 5000 exemplaren. Toch bleek de Avantime uiteindelijk de perfecte voorbereider voor een nieuwe designkoers van Renault: de op de Avantime geïnspireerde Mégane werd vervol gens wel een succes. MERCEDES S-KLASSE 1991 Volgevreten pad Luxe, comfortabel en uitermate betrouwbaar. De Mercedes S-klasse was in 1991 vermoedelijk de beste auto ter wereld. Alleen het design bleek min der geslaagd. De S-klasse was te groot en te log en zag er simpel gezegd uit als een volgevreten pad. De wagons van de autotrein van de Duitse spoor wegen moesten zelfs worden verbreed om plaats te bieden aan deze Helmut Kohl onder de auto's. Het kwam dan ook voor niemand als een verras sing dat de auto in 1997 werd vervangen door een veel slankere S-klasse. HONDALOGO Voor de senioren De Honda Logo was in 1999 de eerste kleine Honda sinds jaren. Het model moest de concur rentie aangaan met auto's als de Peugeot 206, Ford Fiesta en Renault Clio, maar was veruit de duurste in dat segment. De Logo had bovendien de belab- berdste standaarduitrusting: zelfs een toerenteller, een klokje, of een lampje in de kofferbak konden er niet af. Op één onderdeel wist de Logo te scoren: driekwart van de bestuurders van de Honda Logo bleek 60 jaar of ouder te zijn. Daarmee stond de Honda eenzaam bovenaan in het seniorenklasse ment. Polestar 2 (408 pk/300 kW), vanaf €58.900 Polestar is het nieuwe zustermerk van Volvo. Beide zijn eigendom van het Chinese Geely. In tegenstelling tot de Volvo's worden de Po lestars ook in China ge bouwd, waarbij veel Volvo-kennis is ge bruikt. Sterker nog: de testauto is gebouwd op hetzelfde platform als de Volvo XC40. Toch is het jammer dat niet is gekozen voor een compleet nieuw on derstel, want bij het in stappen stoten langere bestuurders al snel hun knie tegen de brede middenconsole. Met het ontbreken van een ver brandingsmotor en ver snellingsbak is die niet nodig en zit hij vooral in de weg, net als de over bodige middentunnel bij de achterbank. Sowieso maakt de auto een wat krappe indruk, ook al is hij 10 centimeter langer is dan een Tesla Model 3. Dat word ver sterkt door de laag ge plaatste ramen, die het zicht op het overige ver keer beperken. Vooral naar schuin rechtsachter is het opletten geblazen bij het verlaten van een minirotonde. Het besturingssysteem van het infotainment komt van Android, dat werkt perfect. Ook met een iPhone weet het raad. Met een snellader laad je binnen 35 minuten voor 80 procent op. In de praktijk haalt de auto al- tijd wel 350 kilometer op een volle accu. De Polestar biedt meer rijbeleving dan de Tesla Model 3, alleen biedt de besturing weinig gevoel en het onderstel weinig rijplezier. Hij lijkt vooral bedoeld voor dagelijks gebruik en ontspannen woon- werkverkeer, niet voor spannende ritten over kronkelende wegen. Ondanks zijn gewicht van 2123 kg helt de auto in bochten nauwelijks over en dat is een mooi pluspunt. Bovendien kan deze elektrische auto een geremde aanhanger tot 1500 kg trekken. vrijdag 6 november 2020 GO Met een ander platform zou de Polestar meer binnenruimte bieden. foto's bart hoogveld Waar de Tesla Model 3 soms wordt omschre ven als rijdende iPad, is de nieuwe, puur elektrische Polestar 2 een conservatievere auto. Dat heeft voor- én nadelen. Prima Android-in fotainment. Kan ook een caravan trek ken. Het gemak van een goed dealernet werk. h Slechts één, rela tief dure, uitvoe ring. Interieur voelt krap aan. Tamelijk saaie rijeigenschappen. De Polestar is een volwassen auto met goede rijeigenschap pen en materialen en daarmee een prima al ternatief voor bijvoor beeld de Tesla Model 3. Het is bovendien gemakkelijk dat je voor onderhoud en reparatie terechtkunt bij de Volvo-dealer. -Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities Honda Logo Ford Scorpio Volkswagen Phaeton Mercedes Vaneo Mercedes S-klasse 1991

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19