AUTO
De mislukkingen van de auto-industrie
18
VRAAG ANTWOORD
Te duur, te lelijk, op het verkeerde moment of net niet goed
genoeg: talloze modellen belandden voortijdig op het
autokerkhof. Tien van de grootste mislukkingen ontleed.
Is het gevaarlijk
om scheef achter
het stuur te zitten?
Is het toegestaan
duplicaatcode van
kentekenplaat te
verwijderen?
Al na een jaar
onderhoudsbeurt
voor airco nodig?
BMW Z3 COUPE
De tennisschoen
Door zijn markante vorm stond de BMW Z3
Coupé bekend als de 'tennisschoen'. Je vond hem
mooi of lelijk, een tussenweg leek er niet te zijn.
Kennelijk was die tweede groep veruit in de meer
derheid, want de auto bleef qua verkoopaantallen
ver achter bij zijn evenknie, de BMW Z3 Roadster.
De concurrentie met de Porsche 911 bleek al hele
maal een verloren strijd. In tegenstelling tot Por
sche heeft BMW een armetierige historie als het
gaat om sportieve, gesloten tweezits coupés.
FORD EDSEL
Marketingmisser
In 1957 introduceerde Ford een nieuw merk, ver
noemd naar de zoon van Henry Ford, Edsel. De
auto moest de ruimte opvullen tussen het 'goed
kope' merk Ford en het veel duurdere Mercury,
maar de Edsel kon de verwachtingen niet waarma
ken. De auto was te prijzig, bood te weinig kwali
teit en voegde weinig toe aan de bestaande markt.
Bovendien werd de opzienbarende grille omschre
ven als een 'lachende paardenmond' en 'geopende
vagina'. Alles bij elkaar betekende dit al gauw de
doodsteek voor het nieuwe merk. Na 110.850
exemplaren werd de productie gestaakt. Ontwer
per Roy Brown was een illusie armer en Ford ruim
een kwart miljard dollar.
FIAT MULTIPLA
Het lelijke eendje
Als Donald Duck een auto was geweest, had hij
Multipla geheten. De eerste versie van de Fiat Mul-
tipla was in de basis vooral een vernieuwende
auto. Hij beschikte over zes afzonderlijke zitplaat
sen in twee rijen, waardoor je - heel uniek - met
zijn drieën voorin kon zitten. Bovendien reed hij
helemaal niet slecht. Wat eraan mankeerde was
zijn uiterlijk. De Multipla gold al snel als het lelijke
eendje in autoland. Thuisland Italië kon nog enige
waardering opbrengen voor de theepotvorm, in de
rest van Europa sloeg de auto nauwelijks aan. Fiat
haalde bakzeil: zelfs een minder extreme facelift
kon de Multipla niet meer redden.
FORD SCORPIO
Koeienogen
De Ford Scorpio uit 1988 heeft nooit een fantas
tisch imago gehad. Toch beschikte de eerste gene
ratie over voldoende kwaliteiten om een groep ko
pers aan te trekken die het ietwat saaie uiterlijk
voor lief namen. De metamorfose van de auto in
1995 bleek een onverstandige zet van Ford. Deze
designrevolutie omvatte een nieuwe grille en bolle
koplampen, waardoor de voorkant eruitzag als een
koeienkop. De achterkant was zo mogelijk nog er
ger, met zijn veel te grote kofferdeksel en te laag
geplaatste achterlichten. Dat koningin Beatrix in
een verlengde versie van de Scorpio reed, maakte
de Nederlandse autokopers niet minder teleurge
steld. In vrijwel alle landen namen de klanten
massaal afscheid van het model, waarna Ford zich
van schrik helemaal terugtrok uit het topklasse
segment.
VOLKSWAGEN PHAETON
Te volks
De VW Phaeton is een typisch bewijs van de
hoogmoedswaan van voormalig VW-topman Fer
dinand Piëch. Hij dacht met deze auto in één keer
het gat tussen Volkswagen en de topklasse te kun
nen dichten. Aan de auto ligt het niet, het is zijn
afkomst die niet deugt. Koopkrachtige automobi
listen willen niet ruim 80.000 euro neertellen
voor een pompeuze Passat als voor hetzelfde geld
genoeg merken met een minder volkse uitstraling
te vinden zijn. De verkopen zijn daarom altijd ver
achtergebleven bij de verwachtingen. Alleen de
Chinezen toonden enig enthousiasme.
MERCEDESVANEO
Pausmobiel met ster
Je hoefde niet helderziend te zijn om te voorspel
len dat de Mercedes Vaneo geen lang leven be
schoren was. Er klopt namelijk niets aan dit mo
del. De Vaneo ziet eruit als een pausmobiel, is veel
te duur en opereert in het verkeerde segment. Hij
verloor dan ook de slag van vergelijkbare, maar
veel goedkopere ruimtewagens als de Citroën Ber-
lingo, Opel Combo en Renault Kangoo. Bovendien
voegde de Vaneo, behalve wat extra laadruimte,
niets toe aan de destijds succesvolle A-klasse. Mer
cedes geeft inmiddels schoorvoetend toe dat de
Vaneo 'niet heeft gebracht wat ervan mocht wor
den verwacht'.
DE LOREAN
Terug naar de toekomst
John De Lorean was een omstreden zakenman die
in de jaren 80 de sportwagen van zijn dromen pro
beerde te bouwen. Het oorspronkelijke prototype,
met roestvrijstalen carrosserie en vleugeldeuren,
zag er stoer en veelbelovend uit. Naarmate het pro
ductiestadium naderde, werden vanwege de hoge
kosten steeds meer elementen geschrapt. John De
Lorean wist nog wel tien miljoen pond los te we
ken bij de Britse premier Margaret Thatcher om
vrijdag 6 november 2020
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Ik zie vaak autobestuurders
naar rechts hangen met hun
lichaam en hoofd. Is die
houding niet gevaarlijk bij
een aanrijding?
—H. Sterrenberg
Het is in elk geval minder vei
lig. Bij de ontwikkeling van
veiligheidssystemen wordt er
zo veel mogelijk van uitge
gaan dat de bestuurder
rechtop zit. Zodra je daarvan
afwijkt, loop je het risico dat
je bij een botsing minder
goed wordt beschermd. Dan
zal bijvoorbeeld de gordel
spanner niet adequaat wer
ken, of de hoofdsteun of het
kussen van de airbag vangt je
onvoldoende op. Je loopt ook
meer risico dat je je verwondt
aan bepaalde (harde of
scherpe) delen van het interi
eur.
Maar er zijn wel steeds meer
innovaties voor andere situa
ties, omdat het lichaam tij
dens een botsing al gauw
een andere houding aan
neemt. Zo beschermt een
hoofdairbag als je tijdens de
klap met je hoofd tegen de
zijkant van het auto-interieur
botst. En er zijn al auto's met
een airbag tussen de voor-
stoelen, om je te beschermen
bij een aanrijding in de flank.
Maar hoe dan ook, zo veel
mogelijk rechtop en stevig in
de stoel zitten biedt echt de
beste bescherming. Ook de
veiligheidsconstructie van de
stoel zelf is daarop berekend.
Als je bijvoorbeeld een 1 als
duplicaatcode op je kente
kenplaat hebt en je verwij
dert die, ben je dan nog ge
woon verzekerd? Of kun je
daar een boete voor
krijgen?
—P.G. Boogert
Ik denk dat de verzekerings
maatschappij hier niet met
een moeilijk over zal doen,
maar u kunt wel een bekeu
ring krijgen. Het is namelijk
verboden om zo'n duplicaat
code te verwijderen. Het cij
fer geeft aan hoe vaak er ver
vangende kentekenplaten
voor het betreffende voertuig
zijn afgegeven, na verlies of
diefstal.
Mijn auto is pas een jaar
oud. Bij de eerste beurt
raadde de garage aan een
extra beurt te geven aan de
airco. Kosten 69 euro. Is dat
normaal, na één jaar?
—Jan Berends
Als er geen concrete aanlei
ding is, bijvoorbeeld stank
vanuit het klimaatsysteem,
lijkt mij dit onzinnig. Mijn ad
vies is om dit om de paar jaar
te laten doen en dan ligt het
er natuurlijk aan hoe veel je
met de auto rijdt en hoe vaak
je de airco gebruikt.
ERIK KOUWENHOVEN
BMW Z3 Coupe
geprobeerd!