AUTO De mislukkingen van de auto-industrie 18 VRAAG ANTWOORD Te duur, te lelijk, op het verkeerde moment of net niet goed genoeg: talloze modellen belandden voortijdig op het autokerkhof. Tien van de grootste mislukkingen ontleed. Is het gevaarlijk om scheef achter het stuur te zitten? Is het toegestaan duplicaatcode van kentekenplaat te verwijderen? Al na een jaar onderhoudsbeurt voor airco nodig? BMW Z3 COUPE De tennisschoen Door zijn markante vorm stond de BMW Z3 Coupé bekend als de 'tennisschoen'. Je vond hem mooi of lelijk, een tussenweg leek er niet te zijn. Kennelijk was die tweede groep veruit in de meer derheid, want de auto bleef qua verkoopaantallen ver achter bij zijn evenknie, de BMW Z3 Roadster. De concurrentie met de Porsche 911 bleek al hele maal een verloren strijd. In tegenstelling tot Por sche heeft BMW een armetierige historie als het gaat om sportieve, gesloten tweezits coupés. FORD EDSEL Marketingmisser In 1957 introduceerde Ford een nieuw merk, ver noemd naar de zoon van Henry Ford, Edsel. De auto moest de ruimte opvullen tussen het 'goed kope' merk Ford en het veel duurdere Mercury, maar de Edsel kon de verwachtingen niet waarma ken. De auto was te prijzig, bood te weinig kwali teit en voegde weinig toe aan de bestaande markt. Bovendien werd de opzienbarende grille omschre ven als een 'lachende paardenmond' en 'geopende vagina'. Alles bij elkaar betekende dit al gauw de doodsteek voor het nieuwe merk. Na 110.850 exemplaren werd de productie gestaakt. Ontwer per Roy Brown was een illusie armer en Ford ruim een kwart miljard dollar. FIAT MULTIPLA Het lelijke eendje Als Donald Duck een auto was geweest, had hij Multipla geheten. De eerste versie van de Fiat Mul- tipla was in de basis vooral een vernieuwende auto. Hij beschikte over zes afzonderlijke zitplaat sen in twee rijen, waardoor je - heel uniek - met zijn drieën voorin kon zitten. Bovendien reed hij helemaal niet slecht. Wat eraan mankeerde was zijn uiterlijk. De Multipla gold al snel als het lelijke eendje in autoland. Thuisland Italië kon nog enige waardering opbrengen voor de theepotvorm, in de rest van Europa sloeg de auto nauwelijks aan. Fiat haalde bakzeil: zelfs een minder extreme facelift kon de Multipla niet meer redden. FORD SCORPIO Koeienogen De Ford Scorpio uit 1988 heeft nooit een fantas tisch imago gehad. Toch beschikte de eerste gene ratie over voldoende kwaliteiten om een groep ko pers aan te trekken die het ietwat saaie uiterlijk voor lief namen. De metamorfose van de auto in 1995 bleek een onverstandige zet van Ford. Deze designrevolutie omvatte een nieuwe grille en bolle koplampen, waardoor de voorkant eruitzag als een koeienkop. De achterkant was zo mogelijk nog er ger, met zijn veel te grote kofferdeksel en te laag geplaatste achterlichten. Dat koningin Beatrix in een verlengde versie van de Scorpio reed, maakte de Nederlandse autokopers niet minder teleurge steld. In vrijwel alle landen namen de klanten massaal afscheid van het model, waarna Ford zich van schrik helemaal terugtrok uit het topklasse segment. VOLKSWAGEN PHAETON Te volks De VW Phaeton is een typisch bewijs van de hoogmoedswaan van voormalig VW-topman Fer dinand Piëch. Hij dacht met deze auto in één keer het gat tussen Volkswagen en de topklasse te kun nen dichten. Aan de auto ligt het niet, het is zijn afkomst die niet deugt. Koopkrachtige automobi listen willen niet ruim 80.000 euro neertellen voor een pompeuze Passat als voor hetzelfde geld genoeg merken met een minder volkse uitstraling te vinden zijn. De verkopen zijn daarom altijd ver achtergebleven bij de verwachtingen. Alleen de Chinezen toonden enig enthousiasme. MERCEDESVANEO Pausmobiel met ster Je hoefde niet helderziend te zijn om te voorspel len dat de Mercedes Vaneo geen lang leven be schoren was. Er klopt namelijk niets aan dit mo del. De Vaneo ziet eruit als een pausmobiel, is veel te duur en opereert in het verkeerde segment. Hij verloor dan ook de slag van vergelijkbare, maar veel goedkopere ruimtewagens als de Citroën Ber- lingo, Opel Combo en Renault Kangoo. Bovendien voegde de Vaneo, behalve wat extra laadruimte, niets toe aan de destijds succesvolle A-klasse. Mer cedes geeft inmiddels schoorvoetend toe dat de Vaneo 'niet heeft gebracht wat ervan mocht wor den verwacht'. DE LOREAN Terug naar de toekomst John De Lorean was een omstreden zakenman die in de jaren 80 de sportwagen van zijn dromen pro beerde te bouwen. Het oorspronkelijke prototype, met roestvrijstalen carrosserie en vleugeldeuren, zag er stoer en veelbelovend uit. Naarmate het pro ductiestadium naderde, werden vanwege de hoge kosten steeds meer elementen geschrapt. John De Lorean wist nog wel tien miljoen pond los te we ken bij de Britse premier Margaret Thatcher om vrijdag 6 november 2020 Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Ik zie vaak autobestuurders naar rechts hangen met hun lichaam en hoofd. Is die houding niet gevaarlijk bij een aanrijding? —H. Sterrenberg Het is in elk geval minder vei lig. Bij de ontwikkeling van veiligheidssystemen wordt er zo veel mogelijk van uitge gaan dat de bestuurder rechtop zit. Zodra je daarvan afwijkt, loop je het risico dat je bij een botsing minder goed wordt beschermd. Dan zal bijvoorbeeld de gordel spanner niet adequaat wer ken, of de hoofdsteun of het kussen van de airbag vangt je onvoldoende op. Je loopt ook meer risico dat je je verwondt aan bepaalde (harde of scherpe) delen van het interi eur. Maar er zijn wel steeds meer innovaties voor andere situa ties, omdat het lichaam tij dens een botsing al gauw een andere houding aan neemt. Zo beschermt een hoofdairbag als je tijdens de klap met je hoofd tegen de zijkant van het auto-interieur botst. En er zijn al auto's met een airbag tussen de voor- stoelen, om je te beschermen bij een aanrijding in de flank. Maar hoe dan ook, zo veel mogelijk rechtop en stevig in de stoel zitten biedt echt de beste bescherming. Ook de veiligheidsconstructie van de stoel zelf is daarop berekend. Als je bijvoorbeeld een 1 als duplicaatcode op je kente kenplaat hebt en je verwij dert die, ben je dan nog ge woon verzekerd? Of kun je daar een boete voor krijgen? —P.G. Boogert Ik denk dat de verzekerings maatschappij hier niet met een moeilijk over zal doen, maar u kunt wel een bekeu ring krijgen. Het is namelijk verboden om zo'n duplicaat code te verwijderen. Het cij fer geeft aan hoe vaak er ver vangende kentekenplaten voor het betreffende voertuig zijn afgegeven, na verlies of diefstal. Mijn auto is pas een jaar oud. Bij de eerste beurt raadde de garage aan een extra beurt te geven aan de airco. Kosten 69 euro. Is dat normaal, na één jaar? —Jan Berends Als er geen concrete aanlei ding is, bijvoorbeeld stank vanuit het klimaatsysteem, lijkt mij dit onzinnig. Mijn ad vies is om dit om de paar jaar te laten doen en dan ligt het er natuurlijk aan hoe veel je met de auto rijdt en hoe vaak je de airco gebruikt. ERIK KOUWENHOVEN BMW Z3 Coupe geprobeerd!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18