H Het kleinste koekje moet groot worden in Europa 16 ECONOMIE 1^ KRUIDNOOTJES OVER DE GRENS Van Delft Biscuits uit Harderwijk is de grootste pepernotenbakker ter wereld. Niet zo moeilijk, want peper- of kruidnootjes zijn een oer-Hollandse traditie. Directeur Oscar de Lange denkt dat de tijd rijp is om ook de rest van Europa te veroveren. Te beginnen met DuMÉüdL Kort 'Nederland doet te weinig tegen fraude en corruptie' Nederland moet harder optreden tegen in ternationale fraude, corruptie en omkoping, vindt de Oeso. Er wordt nu te weinig ge straft. Procedures zijn te lang en klokkenlui ders worden nog te weinig beschermd, al dus de denktank van westerse industrielan den. De afgelopen acht jaar zijn hier slechts twee personen en zeven bedrijven gestraft. Het gaat onder meer om Ballast Nedam dat smeergeld betaalde om opdrachten in de wacht te slepen. ING kreeg een boete omdat het bedrijf onvoldoende had gedaan tegen witwassen via ING-rekeningen. 'Er wordt te weinig opgetreden, zeker gezien de (open) economie die Nederland is', staat in een lij vig rapport van de Oeso. W"^> W Record aan windenergie Windmolens leverden in oktober een record aan windenergie. Dat becijferde Energieopwek.nl, een website die de opwek king van duurzame energie bijhoudt. Zo was de windproductie in oktober ruim 80 procent hoger dan in september. Zonne- energie deed het met 77 zonuren in oktober juist minder goed, blijkt uit gegevens van het KNMI. Normaal zijn er gemiddeld 115 uur zonuren in oktober. Prijsvechter wil staatssteun Budgetluchtvaartmaatschappij easyJet praat volgens het Duitse zakentijdschrift Wirt- schaftsWoche met de Duitse regering over financiële steun. Het tijdschrift citeert top man Johan Lundgren (foto) van het Duitse bedrijf dat de gesprekken 'voorspoedig ver lopen'. Hoeveel geld het Britse easyJet wil lenen van Berlijn, zegt Lundgren niet. Wel wil hij kwijt dat het om een hoog bedrag gaat. EasyJet heeft in Duitsland een basis in Ber lijn. Daar werken zo'n duizend mensen. Luchtvaartmaatschappijen zijn zwaar getroffen door de coronacrisis. Door nega tieve reisadviezen en gesloten grenzen wor den nog altijd minder dan de helft van de vluchten van vorig jaar uitgevoerd. PostNL ASMI ING een Pfeffernüsse maar gewoon pepernootjes. Want dat woord kunnen Duitsers vol gens Oscar de Lange ook goed uitspreken. ,,Uit een test kwam 'pepernootjes' als het woord dat het meest geschikt is voor onze Duitse markt'', zegt de man die 25 jaar geleden koekjes fabriek Van Delft Biscuits in Har derwijk overnam van zijn vader. De Lange heeft ambitieuze plan nen met zijn onderneming. ,,Pe- pernoten hoor je het hele jaar door te kunnen kopen.'' In het Duitse Münster opende De Lange een paar weken geleden een eigen winkel. Onder de naam 'Van Delft, de pepernotenfabriek' worden in het centrum van de sfeervolle stad tientallen verschil lende soorten pepernoten ver kocht. Nootjes met een vleugje li- moncello, cappuccino, stroopwa fel, appeltaart of caramelzeezout. En natuurlijk de traditionele pe per- of kruidnootjes, zonder cho coladelaagje of toegevoegde smaak. Ze staan keurig gerang schikt in feestelijke verpakkingen. Krokant De Lange: „Eigenlijk is het een chocoladewinkel. Alleen verkopen wij geen bonbons of repen, maar een krokant en kruidig koekje om huld met chocolade. Dat concept slaat behoorlijk aan bij onze oos terburen, al zien we dat het aantal bezoekers de laatste week terug valt door de coronacrisis." De Lange probeerde het vier jaar geleden al een keer: Duitsland ver overen met een eigen winkel, toen in hoofdstad Berlijn. ,,De locatie daar was niet goed, het werkte niet. Daarnaast zijn we ondertus- sen een stuk verder met de ont wikkeling van onze chocolade smaken. Die zijn hoe dan ook het populairst, ook in het buitenland. We hebben nu meer te bieden en een nieuwe huisstijl onder onze eigen naam helpt ook mee.'' En dus ziet de ondernemer het zonnig in als het gaat om zijn mis sie om Europa aan de pepernoot te krijgen. ,,Onze ambitie is over vijf jaar tweehonderd eigen winkels te hebben. We richten ons vooral op Nederland, Duitsland en België, Pepernoten hoor je het hele jaar door te kunnen kopen maar ik weet zeker dat ze in andere landen ook dol zijn op het kleinste koekje ter wereld.'' In september opende Van Delft 22 tijdelijke winkels in Neder landse steden. Voor het eerst zul len drie van deze zaken ook na 1 ja nuari open blijven. ,,Ik kan nog niet zeggen wat de locaties zijn, maar deze drie zullen voortaan permanent open zijn. We hopen dat aantal uit te kunnen breiden, want ik vind dat met name de cho coladevarianten het hele jaar door verkocht kunnen worden. Niet al leen in onze winkels, maar ook in alle supermarkten. Dan heb ik het dus niet over de klassieke peper noot die tijdens het sinterklaas feest wordt uitgedeeld en rondge strooid, daar zijn we na 5 decem ber wel klaar mee.'' Bij Van Delft in Harderwijk rol len tussen de 5,5 en 6 miljard pepernoten per jaar van de band. Van elke honderd verkochte pe pernoten komen er volgens De Lange zeventig uit zijn koekjesfa briek. Het bedrijf telt vijfhonderd medewerkers en kan sinds kort de typisch Nederlandse kruidkoekjes zelf voorzien van een chocolade jasje, zodat dit proces niet meer uitbesteed hoeft te worden. ,,De investering van 5 miljoen euro in deze installatie is het dubbel en dwars waard. We verkopen inmid dels meer choconootjes dan de gewone variant.'' Omzet verdubbeld De fabriek verkoopt niet alleen onder eigen naam. Ook bijna alle pepernoten die supermarkten on der hun huismerk in de schappen leggen, komen uit Harderwijk. Ze ker de laatste vijf jaar gaat het hard met de groei. Last van de sint- en pietendiscussie heeft De Lange naar eigen zeggen dus niet als het gaat om de verkoop. ,,Nee, daar merken we weinig van. Er worden juist steeds meer pepernoten gegeten. Onze omzet is in vijf jaar tijd verdubbeld, in het peper- notenseizoen tussen september en januari draaien we 20 miljoen omzet. Met name de markt voor het luxesegment is uitgedijd. Ze ker nu de meeste mensen thuis moeten blijven, ook tijdens de feestdagen, is gezelligheid de trend. Daar profiteren wij van, al hoewel wij niet alleen in Duits land, maar ook in eigen land mer ken dat er door corona minder klanten naar de winkels komen.'' Ondanks de huidige, lichte lock- down die sinds kort in Duitsland van kracht is, weten de inwoners van Münster de winkel aan de Prinzipalmarkt nog redelijk goed te vinden. De krokante smaak in combinatie met een laag choco lade blijkt een grote aantrekkings kracht uit te oefenen. ,,Het zijn kleine geluksmomentjes als je zo'n pepernootje in je mond steekt. Daar hebben we vooral nu veel behoefte aan.'' vrijdag 6 november 2020 OESO WIL HARDERE AANPAK AANTAL ZONUREN VALT JUIST TEGEN VOORMAN EASYJET OPTIMISTISCH PC Het postbedrijf stond opeens wel in de gunst van de beleg gers. De chipbedrijven deden goede zaken dankzij de sterke koerswin sten in de Ameri kaanse chipsec tor. De funderings specialist kwam met cijfers. Het financiële concern gaat zo'n 1000 banen schrappen bij de zakenbank. a> E o y; -J*"' Pepernoten, peppernuts ofPfefFernüsse? Sanne Schelfaut Münster - Oscar de Lange, directeur Van Delft Biscuits

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16