Geniet Maximaal van uw eigen huis ECONOMIE 17 Kroegbazen lopen gemiddeld20.000euro aan inkomen mis door corona De compensatie is een derde van de gemiste inkomsten donderdag 5 november 2020 De horeca krijgt klap op klap tij dens de coronapandemie, roe pen Koninklijke Horeca Neder land en de ondernemers zelf al tijden. Online bank Knab ziet aan bij de horecabazen hoe groot de malaise echt is. Natasja de Groot Rotterdam Knab analyseerde de geanonimi seerde transactiedata van ruim 1300 horecaondernemers, allemaal zake lijke klanten van de bank, vanaf de intelligente lockdown in maart tot de nieuwe sluiting halverwege ok tober. Uit analyse blijkt dat restau ranthouders en cafébazen in coro- natijd gemiddeld 12.182 euro min der aan persoonlijk inkomen op hun rekening hebben bijgeschre ven gekregen dan tijdens dezelfde periode 2019. Daarmee is het inko mensverlies gemiddeld 18 procent. Het verschil tussen cafébazen en restauranthouders is aanzienlijk, zo blijkt uit de resultaten. Waar res tauranthouders nog de optie van afhalen of bezorgen hebben, zit er voor kroegbazen niets anders op dan de zaak volledig op slot te hou den. Dat zorgt ervoor dat een kroegbaas gemiddeld 19.777 minder op de bankrekening kreeg bijge schreven. Bij die groep gaat het zelfs om een daling van gemiddeld 24 procent in vergelijking met de zelfde periode vorig jaar. Bij restauranteigenaren daalde het inkomen met 15 procent ten op zichte van vorig jaar. Zij ontvin gen sinds de lockdown in maart tot aan de huidige sluiting gemiddeld 9310 euro minder geld op de reke ning. De schade bij die groep is nog enigszins binnen de perken geble ven, doordat ze in augustus 1 pro cent) en september 6 procent) voor het eerst weer positieve cijfers lieten zien. Tijdens de vorige lock down - toen alle restaurants dicht waren - zagen zij 36 procent min der geld bijgeschreven. Financieel expert Oskar Barendse van Knab verwacht dat de financi ële pijn van de huidige sluiting bij restauranthouders minder groot zal zijn dan in het voorjaar. ,,Restau- rants zijn nu beter voorbereid dan - Oskar Barendse, Knab in maart", constateert hij. ,,Toen de deuren op 14 oktober weer dicht moesten, schakelden de meesten direct weer om naar bezorgen en afhalen, voor zover ze dat nog niet deden.'' Knab nam niet alleen inkomens- daling onder de loep, maar analy seerde tevens hoeveel steun de on dernemers hebben ontvangen, én hoe nodig die steun is om de zaak overeind te houden. ,,De steun blijkt hard nodig én de onderne mers maken er goed gebruik van", luidt de conclusie. Uit de transactiedata van Knab blijkt dat 45 procent van de horeca ondernemers tijdens het eerste steunpakket een TOGS-uitkering kreeg, een eenmalige uitkering van 4000 euro voor sectoren die het hardst getroffen zijn. De steun was voor veel onderne mers slechts een druppel op de gloeiende plaat. ,,De compensatie is slechts een derde van de gemiste inkomsten." Het gaat hier om ge middelden, dus voor sommige on dernemers zijn de verliezen nog vele malen groter, benadrukt hij. ,,En die verliezen zullen de ko mende maanden zeker nog flink oplopen", vult hij aan. Tijdens het eerste steunpakket kreeg 12 procent van de café-eigena ren met personeel en 9 procent van de restauranteigenaren via deze loonkostencompensatie NOW mi nimaal één maand geld op zijn re kening gestort. Tijdens het tweede steunpakket lagen deze percentages lager: 7 procent van de onderne mers met een café ontving tenmin ste één keer geld via de NOW-rege- ling. Bij de restauranteigenaren was dat nog slechts 3 procent. Doordat de horeca vanaf juni weer - met be perkingen - open kon, vroeg in to taal nog 8 procent van de restau rant- en café-eigenaren (opnieuw) steun aan via de Tegemoetkoming Vaste Lasten, de opvolger van de TOGS. Hoewel Knab niet gekeken heeft naar de uitgaven van de onderne mers en daarom niet kan aangeven wat zij nu onder de streep overhou den, durft Barendse wel te conclu deren dat veel ondernemers het water aan de lippen staat. ,,Het gaat om zulke substantiële bedragen." Dat de horecaondernemers nog niet massaal zijn omgevallen, heeft volgens de financieel expert mede te maken met de steun die zij ont vangen. Niet alleen van de over heid, maar ook van bierbrouwers en andere leveranciers waarmee veel ondernemers regelingen heb ben getroffen, zoals pandeigenaren. Bovendien, zo denkt Knab, lenen veel ondernemers geld van familie en van de bank. Een andere verklaring van Ba- rendse is dat ondernemers zelf ook een stuk soberder zijn gaan leven. Toch houdt de financieel expert zijn hart vast voor wat nog gaat ko men. ,,Het is voor de horeca te ho pen dat zij de feestmaand open kunnen. December is voor hen een piekmaand, een periode dat ze top- omzet draaien. Als dat die maand ook wegvalt, dan volgen nog hele zware klappen." Door de sluiting van de horeca blijven de terrassen opnieuw leeg. foto robin utrecht De nieuwe S200 traplift; Maximaal comfort, Maximaal gemak, Maximale veiligheid, Maximaal vertrouwen, Maximaal maatwerk. Uw huis is niet zomaar een huis. Het maakt deel uit van u en is een weerspiegeling van uw levensstijl en smaak. Het huis groeide met u, uw gezin en uw omstandigheden mee. En het past zich aan uw behoeften aan als ze veranderen. De S200 traplift is ontwikkeld om u Maximaal vertrouwen en onafhankelijkheid te geven in uw dagelijkse routine. Op maat gemaakt om soepel te werken op uw trap, past de S200 stijlvol in elk huis door de vele mogelijke kleuren en opties. BTW korting t/m 30 november ga voor meer informatie naar www.trapliften.nl of bel 0800 - 5003. Engineering you can trust. For life. GO 'Hopelijk kan horeca in de feestmaand weer open' Actie alleen geldig op nieuwe trapllften, order uiterlijk 30 november 2020.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17