©NDERNEMER 'Bij Stella hebben we vuurvreters, die wfllen de markt pakken' I® r O fde Performance Booster, jij zoekt wij vinden. 'Dat vind ik mooi, die drive die we hier met z'n allen hebben' 'Retail verzuimt uitdaging op te pakken' Wij vinden dat je niet zoveel mogelijk sollicitanten moet krijgen, maar de juiste sollicitanten! deondernemer.nl Van schuur naar marktleider: de ontwikkeling van Stella Hij zag 'het' alweer ruim tien jaar geleden. Daan van Renselaar geloofde in een markt voor e-bikes, hoewel die toen een stoffig 60-plussers-imago hadden. Hij begon vanuit de schuur van zijn ouders en is intussen met zijn Stella Fietsen marktleider. Van Renselaar: ,,Groei heb je nodig om je droomdoelen te bereiken. Wij houden geen rekening met 5 procent groei, eerder met 50 procent groei. Daar maak ik de begroting op en dat geeft ons dus ook echt wel power en druk. Sommige mensen houden daar niet van; die hebben het liever wat rustiger, die voelen zich beter in een stabiele werkomgeving. Dan zit je bij Stella verkeerd. Hier heb je echt de vuurvreters; die willen de markt pakken, het land veroveren. Dat vind ik mooi, die drive die we hier met z'n allen hebben." Leiderschap „Mijn invloed binnen Stella Fietsen is groot, maar dat komt doordat ik de oprichter ben. Ik vind ook dat ik die rol moet innemen; het coördineren, sturen, problemen oplossen. Als er morgen een probleem met de planning is, dan loop ik er zelf naartoe en ga ik met de planner kijken hoe we het op kunnen lossen. Als het moet, dan zorg dat ik dat er vandaag nog extra bussen komen zodat alles weer strak op orde is. Ik ben wel echt een control freak, een drammer. Ik vind het heel lastig om dingen los te laten, al gaat me dat de laatste jaren steeds beter af. Ik herinner me nog een situatie waarbij ik een planner moest aannemen omdat we zo hard groeiden bij Stella. We hadden op een gegeven moment 10 tot 15 bussen die iedere dag door het land reden en er kwamen meer nieuwe bussen bij. Toen werd ik echt gek van de planning, het werd te veel, daar hadden we echt hulp bij nodig." Personeel ,,Het aannemen van een goede planner was alleen iets wat ik heel erg ingewik keld vond, want er was maar één iemand in Nederland die goed kon plannen en dat was Daan! Er was ook maar één iemand die daar echt het allerbeste in was en dat was ook Daan. Althans, dat dacht Daan zelf altijd... Toen de nieuwe planner er eenmaal was merkte ik dat hij er veel beter in was. Ik moest concluderen dat ik helemaal niet de beste planner van Nederland was en dat was eigenlijk een zegen. Ik merkte hoeveel rust me dat gaf en tijd om me te focussen op andere zaken. Dat was wel echt het moment waarop ik me realiseerde dat een heel sterk team om je heen verzamelen veel slimmer is dan alles zelf willen doen." De perfecte match kan eenvoudiger en slimmer. Krijg meer relevante sollicitaties met de Performance Booster. Alles op alles voor de juiste match. nationale vacaturebank PZ De Ondernemer publiceert in samenwerking met LEF Boeken een aantal voorpublicaties uit 'LEF - Next Level'. Voor dit koffietafel- boek hebben Wessel Berkman, Shanna Bozuwa en Guus J. Baks tal van toponder nemers geïnterviewd. Het boek vind je hier: nogmeerlef.nl volg ons op Retail- en marketingdeskundige Paul Moers heeft met zijn nieuwe boek F*ck de prijsleve de service loepzuiver in de roos geschoten. Waarom excellente ser vice het verschil maakt, volgens Moers. Er zijn uitzonderingen, maar generiek gesproken wordt behoorlijk gesomberd over de oplopende winkelleegstand. Wat er in de kern aan schort, meent Moers, is dat retailers er nog onvoldoende in slagen om de logistieke functie van hun winkels om te buigen naar een inspirationele kwaliteit. „Behoeften van consumenten veranderen niet, wel de manier waarop op die behoeften wordt in gespeeld. De fysieke retail heeft tot de opkomst van internet vrijwel het alleenrecht gekend op distributie. Wilde je een product kopen, dan ging je naar de winkel. Webwinkels hebben dat logis tieke model compleet op hun kop gezegd. De zwakke plek van retail was dat consumenten moeite moesten doen om de deur uit te gaan, nu kunnen ze vanuit hun luie stoel producten thuis laten bezorgen." KRIEBELTERM Probleem is volgens Moers dat retailend Neder land grotendeels verzuimt om hun nieuwe, inspirationele uitdagingen op te pakken. Klant beleving is onderhand uitgegroeid tot een kriebelterm van jewelste, maar zoals dat gaat met plattitudes, er zit altijd wel een kern van waarheid in. ,,Ik begrijp er geen bal van. Veel ondernemers stammen uit de pre-internetperiode. Misschien heeft dat ermee te maken, maar in ieder geval laat retail het eigenlijk nog steeds na om toege voegde waarde te leveren. Nu er een alternatief bestaat in de vorm van webwinkelen, gaat dat flink wat retailers de kop kosten." Kortom, wil retail niet in de touwen komen te hangen, dan dient er echt wat te gebeuren. Niet morgen, maar nu. Dit is een voorpublicatie uit een drieluik met Moers. Meer lezen én gelijk zijn nieuwste boek bestellen? Scan dan de qr-code. Maak direct gebruik van de Performance Booster op nationalevacaturebank.nl/boost Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19