Het gaat het kabinet vooral om Schiphol II ECONOMIE 17 [de Performance Booster, jij zoekt wij vinden. IVLIi Wij vinden dat je niet zoveel mogelijk sollicitanten moet krijgen, maar de juiste sollicitanten! Minister Wopke Hoekstra (Financiën) vergeleek KLM met de eerste domi nosteen in een lange rij. Als die omvalt, volgen heel veel andere bedrijven. Dat komt doordat Schiphol een belangrijke interna tionale luchthaven is. En Schiphol heeft die positie vooral te danken aan de KLM, dat haar thuishaven verbindt met veel andere bestemmingen. „Schiphol is ontzettend belangrijk voor onze eco nomie", benadrukte Rutte onlangs nog. ,,Heel veel bedrijven vestigen zich hier met heel veel banen omdat we allerlei connec ties hebben vanuit Schip hol naar de rest van de we reld. Dus dat moeten we proberen vast te houden.'' Die rol zal niet snel door een buitenlandse vlieg maatschappij worden overgenomen als KLM wegvalt. Reden voor het kabinet om vorig jaar zo'n 700 miljoen euro aan aan delen in Air France-KLM te kopen en zo het Neder landse belang veilig te stellen. Er was een reële angst dat vluchten van Amsterdam naar Parijs zouden verdwijnen. Het kabinet heeft veel geld over voor dat belang. KLM is een van de groot ste ontvangers van coro- nasteun: alleen al aan loonsubsidie gaat het om ruim 300 miljoen euro tot nu toe. En daar komt nog een pakket van 3,4 miljard euro aan leningen en ga ranties van de overheid bovenop, mits de ruzie met de piloten over hun loonoffer wordt beslecht. Dominosteen Al dat geld is bedoeld om die 'eerste dominosteen' niet te laten omvallen. Volgens onderzoek draagt Schiphol jaarlijks 10,5 mil jard euro bij aan de Neder landse economie en is de luchthaven goed voor zo'n 114.000 arbeidsplaatsen. En dan zijn de indirecte gevolgen nog niet eens meegerekend, zoals de bij drage van bedrijven die hier hun kantoor openen om de goede bereikbaar heid. McKinsey rekende ooit uit dat als alle opste kers worden meegeteld, Schiphol jaarlijks 26 mil jard euro en 287.000 ar beidsplaatsen bijdraagt aan onze economie. Hoe wel die getallen in alle on derzoeken anders uitpak ken, zijn ze altijd hoog. Schiphol is zeker niet de enige 'banenmotor' in Ne derland. dat zijn de Rot terdamse haven en de be drijvigheid rond Eindho ven evengoed. En ook is Schiphol niet de enige re den waarom bedrijven zich hier vestigen. Dat heeft ook te maken met de politieke stabiliteit, het opleidingsniveau en de goede infrastructuur. Maar het kabinet is niet van plan Schiphol op het spel te zetten door KLM te laten vallen. De perfecte match kan eenvoudiger en slimmer. Krijg meer relevante sollicitaties met de Performance Booster. Alles op alles voor de juiste match. nationale vacaturebank we gedaan met de afspraken die ge maakt zijn en dat zullen we doen in de toekomst. Alleen de 'commit- mentclausule' die vrijdag als ultima tum werd voorgelegd verwijst naar voorwaarden uit een geheim contract tussen KLM en de overheid. Ons werd gevraagd een handtekening te zetten binnen 24 uur onder iets waarvan je de inhoud niet kent. Dat kan niet van ons verlangd worden. Ook de FNV stelt dat een geheim contract tekenen op zo'n korte ter mijn niet kan. ,,Het is geheim, dus we weten niet wat er precies geëist wordt. Maar het komt erop neer dat er voor de ko mende vijfjaar, de termijn van de le ningen, bezuinigd wordt. Dat vind ik op zich helemaal niet erg als we maar helder hebben waar we voor tekenen. Maar nu is de termijn onduidelijk en de inhoud van het contract ook. Dat kan ik niet met mijn leden bespre ken. Ik kan niet tekenen om de ar beidscontracten van duizenden mensen aan te passen, op basis van een contract dat ik niet heb en niet mag delen. Dat is als voor een hypo theek tekenen waarvan je de voor waarden niet kent.'' ,,Het leek logisch om bij de partij aan te kloppen die het eind oordeel velt, de over heid. Zondag hebben we om een gesprek met de minister ver zocht, maar uit de media hebben we vernomen dat daar afwijzend op wordt gereageerd. in een crisis vanwege corona, niet vanwege beloningen bij KLM. Er zijn tal van onderzoeken over arbeids voorwaarden, die discussie moeten we niet voeren. Wij hebben geleverd wat me moesten leveren om KLM door de crisis te helpen. Vliegers le veren ruim 20 procent per jaar in. De overheid wil dat we afspraken maken die verder gaan dan de cao-looptijd, dan moet dat wel zonder geheimzin nigheid.'' ,,Dat staat niet op de blaadje dat we moeten tekenen. We hebben onze cao op verzoek van KLM meteen aan gepast aan de bezuinigingseisen. We hebben aangegeven dat we aanslui tend blijven doen wat noodzakelijk is. Als het voor vijfjaar had gemoe ten, dan had KLM dat in augustus moeten zeggen. Wat we hebben ge daan zou genoeg moeten zijn. Als het verder moet, oké, dan gaan we kijken hoe we dat moeten opschrijven." ,,Het is geen spel. Het gaat om grote leningen voor een groot belang. De staatssteun is hartstikke belangrijk, precies waarom we op 1 oktober 20 procent bezuiniging hebben gereali seerd. Het gaat om de contracten van 30.000 mensen. Dan kun je niet on der tijdsdruk eisen dat je tekent voor geheime contracten. Dat moet óók op een nette manier gebeuren.'' ,,Ik hoop dat er dan af spraken zijn zonder on duidelijkheden en waarmee we akkoord met KLM om de tafel moeten. We gaan dit natuurlijk wel proberen op te oplossen.'' ,,Het is een heel spannende situatie voor iedereen. De onzekerheid is hartstikke groot voor iedereen bij Uiteraard leidt dit tot heel felle discussies. Ook in de beste families sta je soms met de koppen tegen elkaar KLM en ik vind dat oprecht heel ver velend. Ik betreur wat er nu gaande is. Ik hoor ook veel begrip voor wat we doen. Er is veel solidariteit. Maar uiteraard leidt dit tot heel felle dis cussies op de werkvloer. Ik hoop dat iedereen veilig en professioneel blijft handelen. De heftige reacties die je nu ziet, zijn zo groot vanwege het fa miliegevoel dat er bij KLM is. Ook in de beste families sta je soms met de koppen tegen elkaar.'' „Volgens mij is dat helemaal niet de discussie. We zitten dinsdag 3 november 2020 GO Weinig bedrijven roepen zo veel emotie op als KLM. Premier Rutte noemde het eerder dit jaar nog een 'nationaal icoon'. En toch is dat sentiment niet de be langrijkste reden waarom het kabinet KLM koste wat kost overeind wil houden. Hans van Soest Amsterdam Maak direct gebruik van de Performance Booster op nationalevacaturebank.nl/boost U moet een loonoffer brengen, dat staat in het 'geheime' contract. Wie moet met wie om de tafel? ÏJ j Dus we zullen U tekent voor het voortbestaan van KLM. U speelt met het voortbestaan van KLM, zeggen critici. Waar staat KLM over een week? 1 rl i Het conflict splijt KLM. Piloten vin den briefjes in de cockpit met 'We zien jullie bij het UWV', koffers van piloten worden niet aan boord ge bracht. Wat is er over van de hechte blauwe familie? KLM-piloten verdienen een kwart meer dan hun collega's bij Luft hansa en 70 pro cent meer dan bij de prijsvechters, gedraagt u zich niet als een ver wend kind?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17