Het gaat het
kabinet vooral
om Schiphol
II
ECONOMIE 17
[de Performance
Booster, jij zoekt
wij vinden.
IVLIi
Wij vinden dat je niet zoveel
mogelijk sollicitanten moet
krijgen, maar de juiste
sollicitanten!
Minister Wopke Hoekstra
(Financiën) vergeleek
KLM met de eerste domi
nosteen in een lange rij.
Als die omvalt, volgen heel
veel andere bedrijven. Dat
komt doordat Schiphol
een belangrijke interna
tionale luchthaven is. En
Schiphol heeft die positie
vooral te danken aan de
KLM, dat haar thuishaven
verbindt met veel andere
bestemmingen.
„Schiphol is ontzettend
belangrijk voor onze eco
nomie", benadrukte Rutte
onlangs nog. ,,Heel veel
bedrijven vestigen zich
hier met heel veel banen
omdat we allerlei connec
ties hebben vanuit Schip
hol naar de rest van de we
reld. Dus dat moeten we
proberen vast te houden.''
Die rol zal niet snel door
een buitenlandse vlieg
maatschappij worden
overgenomen als KLM
wegvalt. Reden voor het
kabinet om vorig jaar zo'n
700 miljoen euro aan aan
delen in Air France-KLM
te kopen en zo het Neder
landse belang veilig te
stellen. Er was een reële
angst dat vluchten van
Amsterdam naar Parijs
zouden verdwijnen.
Het kabinet heeft veel
geld over voor dat belang.
KLM is een van de groot
ste ontvangers van coro-
nasteun: alleen al aan
loonsubsidie gaat het om
ruim 300 miljoen euro tot
nu toe. En daar komt nog
een pakket van 3,4 miljard
euro aan leningen en ga
ranties van de overheid
bovenop, mits de ruzie
met de piloten over hun
loonoffer wordt beslecht.
Dominosteen
Al dat geld is bedoeld om
die 'eerste dominosteen'
niet te laten omvallen.
Volgens onderzoek draagt
Schiphol jaarlijks 10,5 mil
jard euro bij aan de Neder
landse economie en is de
luchthaven goed voor zo'n
114.000 arbeidsplaatsen.
En dan zijn de indirecte
gevolgen nog niet eens
meegerekend, zoals de bij
drage van bedrijven die
hier hun kantoor openen
om de goede bereikbaar
heid. McKinsey rekende
ooit uit dat als alle opste
kers worden meegeteld,
Schiphol jaarlijks 26 mil
jard euro en 287.000 ar
beidsplaatsen bijdraagt
aan onze economie. Hoe
wel die getallen in alle on
derzoeken anders uitpak
ken, zijn ze altijd hoog.
Schiphol is zeker niet de
enige 'banenmotor' in Ne
derland. dat zijn de Rot
terdamse haven en de be
drijvigheid rond Eindho
ven evengoed. En ook is
Schiphol niet de enige re
den waarom bedrijven
zich hier vestigen. Dat
heeft ook te maken met de
politieke stabiliteit, het
opleidingsniveau en de
goede infrastructuur.
Maar het kabinet is niet
van plan Schiphol op het
spel te zetten door KLM te
laten vallen.
De perfecte match kan
eenvoudiger en slimmer.
Krijg meer relevante
sollicitaties met de
Performance Booster.
Alles op alles voor
de juiste match.
nationale
vacaturebank
we gedaan met de afspraken die ge
maakt zijn en dat zullen we doen in
de toekomst. Alleen de 'commit-
mentclausule' die vrijdag als ultima
tum werd voorgelegd verwijst naar
voorwaarden uit een geheim contract
tussen KLM en de overheid. Ons
werd gevraagd een handtekening te
zetten binnen 24 uur onder iets
waarvan je de inhoud niet kent. Dat
kan niet van ons verlangd worden.
Ook de FNV stelt dat een geheim
contract tekenen op zo'n korte ter
mijn niet kan.
,,Het is geheim, dus we weten niet
wat er precies geëist wordt. Maar het
komt erop neer dat er voor de ko
mende vijfjaar, de termijn van de le
ningen, bezuinigd wordt. Dat vind ik
op zich helemaal niet erg als we maar
helder hebben waar we voor tekenen.
Maar nu is de termijn onduidelijk en
de inhoud van het contract ook. Dat
kan ik niet met mijn leden bespre
ken. Ik kan niet tekenen om de ar
beidscontracten van duizenden
mensen aan te passen, op basis van
een contract dat ik niet heb en niet
mag delen. Dat is als voor een hypo
theek tekenen waarvan je de voor
waarden niet kent.''
,,Het leek logisch om bij de partij aan
te kloppen die het eind
oordeel velt, de over
heid. Zondag hebben
we om een gesprek
met de minister ver
zocht, maar uit de
media hebben we
vernomen dat daar
afwijzend op
wordt gereageerd.
in een crisis vanwege corona, niet
vanwege beloningen bij KLM. Er zijn
tal van onderzoeken over arbeids
voorwaarden, die discussie moeten
we niet voeren. Wij hebben geleverd
wat me moesten leveren om KLM
door de crisis te helpen. Vliegers le
veren ruim 20 procent per jaar in. De
overheid wil dat we afspraken maken
die verder gaan dan de cao-looptijd,
dan moet dat wel zonder geheimzin
nigheid.''
,,Dat staat niet op de blaadje dat we
moeten tekenen. We hebben onze
cao op verzoek van KLM meteen aan
gepast aan de bezuinigingseisen. We
hebben aangegeven dat we aanslui
tend blijven doen wat noodzakelijk
is. Als het voor vijfjaar had gemoe
ten, dan had KLM dat in augustus
moeten zeggen. Wat we hebben ge
daan zou genoeg moeten zijn. Als het
verder moet, oké, dan gaan we kijken
hoe we dat moeten opschrijven."
,,Het is geen spel. Het gaat om grote
leningen voor een groot belang. De
staatssteun is hartstikke belangrijk,
precies waarom we op 1 oktober 20
procent bezuiniging hebben gereali
seerd. Het gaat om de contracten van
30.000 mensen. Dan kun je niet on
der tijdsdruk eisen dat je tekent voor
geheime contracten. Dat moet óók op
een nette manier gebeuren.''
,,Ik hoop dat er dan af
spraken zijn zonder on
duidelijkheden en
waarmee we akkoord
met KLM om de tafel moeten. We
gaan dit natuurlijk wel proberen op
te oplossen.''
,,Het is een heel spannende situatie
voor iedereen. De onzekerheid is
hartstikke groot voor iedereen bij
Uiteraard leidt dit tot
heel felle discussies.
Ook in de beste families
sta je soms met de
koppen tegen elkaar
KLM en ik vind dat oprecht heel ver
velend. Ik betreur wat er nu gaande
is. Ik hoor ook veel begrip voor wat
we doen. Er is veel solidariteit. Maar
uiteraard leidt dit tot heel felle dis
cussies op de werkvloer. Ik hoop dat
iedereen veilig en professioneel blijft
handelen. De heftige reacties die je
nu ziet, zijn zo groot vanwege het fa
miliegevoel dat er bij KLM is. Ook in
de beste families sta je soms met de
koppen tegen elkaar.''
„Volgens mij is dat
helemaal niet de
discussie. We zitten
dinsdag 3 november 2020
GO
Weinig bedrijven roepen
zo veel emotie op als
KLM. Premier Rutte
noemde het eerder dit
jaar nog een 'nationaal
icoon'. En toch is dat
sentiment niet de be
langrijkste reden
waarom het kabinet KLM
koste wat kost overeind
wil houden.
Hans van Soest
Amsterdam
Maak direct gebruik van de
Performance Booster op
nationalevacaturebank.nl/boost
U moet een loonoffer brengen, dat
staat in het 'geheime' contract.
Wie moet met wie om de tafel?
ÏJ j Dus we zullen
U tekent voor het voortbestaan van
KLM.
U speelt met het voortbestaan van
KLM, zeggen critici.
Waar staat KLM over
een week?
1 rl i
Het conflict splijt KLM. Piloten vin
den briefjes in de cockpit met 'We
zien jullie bij het UWV', koffers van
piloten worden niet aan boord ge
bracht. Wat is er over van de
hechte blauwe familie?
KLM-piloten verdienen een kwart
meer dan hun collega's bij Luft
hansa en 70 pro
cent meer dan bij
de prijsvechters,
gedraagt u zich
niet als een ver
wend kind?