Briefjes van collega's: 'We zien jullie wel bij het UWV' 4 KLM SALARISONDERHANDELINGEN De toekomst van KLM hangt aan een zijden draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk? Keihard was de mededeling van mi nister van Financiën Wopke Hoek stra, zaterdagavond. Als de piloten van de KLM niet akkoord gaan met het inleveren van salaris voor maar liefst vijfjaar, dan is het uit met de staatssteun. En daarmee staat de toe komst van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, in de top 10 van groot ste werkgevers van Nederland, op losse schroeven. Wat is er aan de hand? Vakbonden moesten van de CDA- bewindsman een clausule tekenen waarin ze toezeggen om tot 2025 akkoord te gaan met loonoffers. Anders gaat een financiële injectie van 3,4 miljard euro voor de ge plaagde vliegmaatschappij niet door. Zonder die steun dreigt faillisse ment. Vijf vakbonden - CNV, NVLT, VNC De Unie en VKP - hebben de clausule inmiddels ondertekend. Twee bonden van de FNV beraden zich nog. Maar één club, de Vereni ging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), gooit de kont tegen de krib. De piloten zijn wel akkoord met het maken van afspraken tot maart 2022, waarbij piloten tot 20 procent van hun salaris inleveren. Maar om voor vijfjaar loonafspraken te maken, dat gaat de vliegeniers te ver. Waarom gooien de piloten de kont tegen de krib? De weigering van de piloten leverde gisteren massale kritiek op. Ook in de Tweede Kamer. ,,Ik snap dat je bij onderhandelingen tot het gaatje gaat, maar in de situatie waarin KLM zich bevindt is dit onverantwoorde powerplay van piloten'', zei CU- Kamerlid Eppo Bruins. Vakbondsvoorzitter Reinier Caste- lein, die namens vakbond De Unie overigens wel een krabbel zette on der het voorstel, snapt de bezwaren van de piloten wel. ,,Ik vind het niet zo gek wat ze doen. Een cao spreek je normaal af voor één jaar of twee jaar. Minister Hoekstra wil nu dat die pi loten voor een looptijd van vijfjaar tekenen.'' Castelein heeft geen goed woord over voor het voorstel van het kabi net. Volgens hem was er al een ak koord tot en met 2022, maar kwam de CDA-minister vrijdag ineens met een nieuwe eis om vijfjaar lang be reid te zijn in te leveren. ,,Ik vind het echt een non-document. Ik vind de tekeningen van mijn 3-jarige dochter waardevoller dan het voorstel van Hoekstra.'' De Unie-voorzitter vindt dat de CDA-minister veel te ver voor uit wil kijken. ,,Stel dat Hugo de Jonge in januari ineens een vaccin heeft, de economie de komende jaren aantrekt en we met zijn allen weer gaan vliegen, dan zitten die piloten voor vijfjaar aan die afspraken vast! We weten niet eens of we volgende maand kerst kunnen vieren. Laat staan dat we weten waar we over ja ren aan toe zijn.'' Bovendien, zegt Castelein: de KLM is bepaald niet het enige bedrijf dat staatssteun krijgt. ,,In Nederland krijgen nu 2,2 miljoen mensen sala- rissteun van de overheid. Alleen KLM'ers moeten inleveren. Ook bij de NS zijn er mensen die drie keer modaal verdienen. Waarom hoeven die niet in te leveren? Ik vind het goedkoop om die piloten zo te bas- hen.'' Daarbij moet wel worden op gemerkt dat Nederlanders die steun krijgen van de overheid, gebonden zijn aan een maxi mum van twee keer het dagloon. Als werknemers meer verdienen, moeten bedrijven dat bijleggen en dat k^n KLM simpelweg niet meer. Wat verdient een KLM-piloot? hangt af van leeftijd, ervaring en welk vliegtuig ze vliegen. Aan het be gin van hun carrière verdienen pilo- INTERNE RUZIE BEDANKT uwv maandag 2 november 2020 GO Marcia Nieuwenhuis Schiphol Vliegen de KLM-piloten uit de bocht? Hoeveel een KLM-piloot verdient, ..l! overige kim Het knettert tussen piloten en grond- en cabinepersoneel van KLM. De medewer kers vinden dat de piloten hun banen op het spel zetten. ,,We zien jullie wel bij het UWV.'' Ellen van Gaalen Schiphol De reden van de span ning is de weigering van pilotenvakbond VNV om een handtekening te zetten onder een loon- offer tot 2025. In de cockpit hing voor meer dere piloten gisteren al een briefje met een tekst als: 'Namens alle overige KLM'ers en hun gezin bedankt. We zien jullie wel bij het UWV.' In besloten Facebook- groepen voor KLM-me- dewerkers is de kritiek niet mals. Grond- en cabinepersoneel noe men de vliegers 'arro gant' of 'snobs'. De KLM-medewerkers vin den dat piloten 'riante salarissen hebben' en 'maar even geen kavi aar' moeten eten. Ook stellen ze dat minder salaris nog altijd beter is dan een werkloos heidsuitkering. Minister Wopke Hoek stra (Financiën) heeft een harde eis gesteld aan een steunpakket van 3,4 miljard euro (noodleningen en kre dietgaranties) voor KLM. Personeel dat meer dan modaal ver dient, moet tot 2025 loon inleveren. Voor een deel van de KLM-mede- werkers betekent dat dat ze tot 20 procent van hun salaris kwijtra ken. De piloten zijn be reid om tot in 2022 sa laris op te geven en doen na die tijd wat nodig is om KLM te redden. Maar ze vinden het niet reëel om op voorhand voor zo'n lange tijd een loonoffer te brengen. KLM-woordvoerder Li- sette Ebeling zegt dat er aandacht is voor de onrust binnen de orga nisatie. ,,We doen er alles aan om polarisatie tegen te gaan. Dat helpt niemand.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 4