Briefjes van collega's: 'We zien jullie wel bij het UWV'
4
KLM SALARISONDERHANDELINGEN
De toekomst van KLM hangt aan een zijden
draadje, omdat de vakbond van de piloten niet bereid
is voor zeker vijf jaar salaris in te leveren. Waarom
weigeren de piloten, en hoeveel verdienen ze eigenlijk?
Keihard was de mededeling van mi
nister van Financiën Wopke Hoek
stra, zaterdagavond. Als de piloten
van de KLM niet akkoord gaan met
het inleveren van salaris voor maar
liefst vijfjaar, dan is het uit met de
staatssteun. En daarmee staat de toe
komst van de Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij, in de top 10 van groot
ste werkgevers van Nederland, op
losse schroeven.
Wat is er aan de hand?
Vakbonden moesten van de CDA-
bewindsman een clausule tekenen
waarin ze toezeggen om tot 2025
akkoord te gaan met loonoffers.
Anders gaat een financiële injectie
van 3,4 miljard euro voor de ge
plaagde vliegmaatschappij niet door.
Zonder die steun dreigt faillisse
ment. Vijf vakbonden - CNV, NVLT,
VNC De Unie en VKP - hebben de
clausule inmiddels ondertekend.
Twee bonden van de FNV beraden
zich nog. Maar één club, de Vereni
ging Nederlandse Verkeersvliegers
(VNV), gooit de kont tegen de krib.
De piloten zijn wel akkoord met het
maken van afspraken tot maart 2022,
waarbij piloten tot 20 procent van
hun salaris inleveren. Maar om voor
vijfjaar loonafspraken te maken, dat
gaat de vliegeniers te ver.
Waarom gooien de
piloten de kont tegen
de krib?
De weigering van de piloten leverde
gisteren massale kritiek op. Ook in de
Tweede Kamer. ,,Ik snap dat je bij
onderhandelingen tot het gaatje gaat,
maar in de situatie waarin KLM zich
bevindt is dit onverantwoorde
powerplay van piloten'', zei CU-
Kamerlid Eppo Bruins.
Vakbondsvoorzitter Reinier Caste-
lein, die namens vakbond De Unie
overigens wel een krabbel zette on
der het voorstel, snapt de bezwaren
van de piloten wel. ,,Ik vind het niet
zo gek wat ze doen. Een cao spreek je
normaal af voor één jaar of twee jaar.
Minister Hoekstra wil nu dat die pi
loten voor een looptijd van vijfjaar
tekenen.''
Castelein heeft geen goed woord
over voor het voorstel van het kabi
net. Volgens hem was er al een ak
koord tot en met 2022, maar kwam de
CDA-minister vrijdag ineens met
een nieuwe eis om vijfjaar lang be
reid te zijn in te leveren. ,,Ik vind het
echt een non-document. Ik vind de
tekeningen van mijn 3-jarige dochter
waardevoller dan het voorstel van
Hoekstra.'' De Unie-voorzitter vindt
dat de CDA-minister veel te ver voor
uit wil kijken. ,,Stel dat Hugo de
Jonge in januari ineens een vaccin
heeft, de economie de komende jaren
aantrekt en we met zijn allen weer
gaan vliegen, dan zitten die piloten
voor vijfjaar aan die afspraken vast!
We weten niet eens of we volgende
maand kerst kunnen vieren. Laat
staan dat we weten waar we over ja
ren aan toe zijn.''
Bovendien, zegt Castelein: de KLM
is bepaald niet het enige bedrijf dat
staatssteun krijgt. ,,In Nederland
krijgen nu 2,2 miljoen mensen sala-
rissteun van de overheid. Alleen
KLM'ers moeten inleveren. Ook bij
de NS zijn er mensen die drie keer
modaal verdienen. Waarom hoeven
die niet in te leveren? Ik vind het
goedkoop om die piloten zo te bas-
hen.'' Daarbij moet wel worden op
gemerkt dat Nederlanders die
steun krijgen van de overheid,
gebonden zijn aan een maxi
mum van twee keer het dagloon.
Als werknemers meer verdienen,
moeten bedrijven dat bijleggen en
dat k^n KLM simpelweg niet meer.
Wat verdient een
KLM-piloot?
hangt af van leeftijd, ervaring en
welk vliegtuig ze vliegen. Aan het be
gin van hun carrière verdienen pilo-
INTERNE RUZIE
BEDANKT
uwv
maandag 2 november 2020
GO
Marcia Nieuwenhuis
Schiphol
Vliegen de
KLM-piloten
uit de bocht?
Hoeveel een KLM-piloot verdient,
..l! overige kim
Het knettert tussen
piloten en grond- en
cabinepersoneel van
KLM. De medewer
kers vinden dat de
piloten hun banen op
het spel zetten. ,,We
zien jullie wel bij het
UWV.''
Ellen van Gaalen
Schiphol
De reden van de span
ning is de weigering van
pilotenvakbond VNV om
een handtekening te
zetten onder een loon-
offer tot 2025. In de
cockpit hing voor meer
dere piloten gisteren al
een briefje met een
tekst als: 'Namens alle
overige KLM'ers en hun
gezin bedankt. We zien
jullie wel bij het UWV.'
In besloten Facebook-
groepen voor KLM-me-
dewerkers is de kritiek
niet mals. Grond- en
cabinepersoneel noe
men de vliegers 'arro
gant' of 'snobs'. De
KLM-medewerkers vin
den dat piloten 'riante
salarissen hebben' en
'maar even geen kavi
aar' moeten eten. Ook
stellen ze dat minder
salaris nog altijd beter
is dan een werkloos
heidsuitkering.
Minister Wopke Hoek
stra (Financiën) heeft
een harde eis gesteld
aan een steunpakket
van 3,4 miljard euro
(noodleningen en kre
dietgaranties) voor
KLM. Personeel dat
meer dan modaal ver
dient, moet tot 2025
loon inleveren. Voor een
deel van de KLM-mede-
werkers betekent dat
dat ze tot 20 procent
van hun salaris kwijtra
ken. De piloten zijn be
reid om tot in 2022 sa
laris op te geven en
doen na die tijd wat
nodig is om KLM te
redden. Maar ze vinden
het niet reëel om op
voorhand voor zo'n
lange tijd een loonoffer
te brengen.
KLM-woordvoerder Li-
sette Ebeling zegt dat
er aandacht is voor de
onrust binnen de orga
nisatie. ,,We doen er
alles aan om polarisatie
tegen te gaan. Dat
helpt niemand.''