wat minder zorgen. Zoiets komt maar één keer voorbij in je carrière. Het zorgt voor gemoedsrust en artistieke vrijheid en onafhankelijkheid. Het stelt me in staat tijd te nemen voor mijn boek. Bovendien vind ik het ongelooflijk tof om te doen, ik ben er trots op. Ik denk dat ik jaarlijks vijftien draaidagen heb. De scripts zijn leuk en spelen in op de actualiteit, zoals met vakantie vieren in Hintergarten, omdat we allemaal moeten thuisblijven. Dat fa miliegevoel spreekt me aan en omdat wij als acteurs al zolang bij elkaar zijn, zijn we ook een soort familie geworden. Alleen mag ik niet meer bij de concur rentie komen. Bij andersoortige winkels natuurlijk nog wel, maar ik weet niet hoe Albert Heijn er van binnen uitziet. Ja, dat er veel blauw is. Ik snap ook wel dat dit zo bepaald is. Het zou raar zijn als een Jumbo-gezicht boodschappen doet bij AH. Niet chic.'' Was je nooit bang voor het Swiebertje- effect? Dat je wordt vereenzelvigd met de commercials? ,,Ik heb daar vooraf over nagedacht. Maar ik kon mij vinden in de inhoud. Ik speel echt een rol met andere goede acteurs. Dat is belangrijk. De commercials hebben nooit een nadelige invloed gehad op mijn andere werk.'' ,,Soms mis ik haar en de vanzelfsprekend heid waarmee we aan de slag gingen. Zitten en scènes schrijven. Ik mis ook de personages: Ankie, Els, Tiny en Karin. Dan sprong ik op tijdens het werk en deed ik het voor en zij snapte het direct. Ik verwacht niet die synergie ooit nog met een ander te delen. Iemand als Margöt komt maar één keer op mijn pad. Maar ik had het ook nodig weer los van elkaar te zijn. Om een andere bril op te kunnen zetten. Een stramien kan een kracht zijn, maar ook een valkuil. Ik wilde weer fris wakker worden, me op iets anders richten. Mezelf losscheuren was moeilijk, maar leverde enorm veel open vensters op in mijn hoofd. Zoals dit boek, en straks die nieuwe serie.'' ,,Tja, dat vraag ik mezelf ook weleens af. Want ik kon bij diverse uitgeverijen terecht die best genereus waren. En ik weet niets van de boekenwereld. Maar ik houd van ondernemen en wil zelf eindverantwoordelijkheid hebben. Dat was bij Toren C ook, Margöt en ik waren medeproducenten en dat was fijn, want dan heb je een vinger in de pap. Zo hadden we een keer een dure scène gedraaid die niet uit de verf kwam. Het was gewoon niet gelukt. Dan kun je tegen de medeproducent zeggen: we draaien opnieuw, terwijl je anders misschien met minder genoegen moet nemen. Voor het boek heb ik een team ingehuurd dat mij overal in adviseert en bij betrekt: inhoude lijk, het formaat, papiersoort, lettertype. Hartstikke leuk. Maar, en nu was ik dat al gewend door de overgang: ik word ook zwetend wakker. Dan lig ik te piekeren. 'Was ik nu maar ingegaan op dat aanbod van die uitgeverij. Waarom neem ik nou dit risico? Straks ben ik de sjaak.' Mijn man zegt dan: ach, je bent eigenwijs en je doet toch altijd wat je zelf wilt. En dan draait hij zich weer om.'' Je hebt dertien jaar met Margöt Ros gewerkt aan Toren C. Mis je dat? Waarom neem je risico en geef je dat boek zelf uit? ZATERDAG 31 OKTOBER 2020 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 93