II Geluk in bange tijden 10 ZEELAND JUBILEUMEXPOSITIE GALERIE VAN DEN BERGE De tweede tentoonstelling in de jubileumreeks '30 jaar Galerie Van den Berge' is in drie woorden te karakteriseren: verstild, subtiel geconcentreerd. Monnikenwerk perfect uitgevoerde composities bestaan uit een groot aantal vier kanten of rechthoeken. Zij scheidt ze soms met lijnen van elkaar en legt er ook wel lijnen overheen. Dat laatste versterkt de dynamiek van de composities. De zinde rende oppervlakken belichamen zowel de ongebreidelde fantasie van Ketting als de ondoorgronde lijke complexiteit van de werke lijkheid. Vakmanschap Deze tentoonstelling ademt vak manschap, oog voor het zien, liefde voor de nuance. Dat zijn kwaliteiten die verder gaan dan de kunst. Zulke kwaliteiten geven het bestaan waarde en een extra di mensie aan de titel van de ten toonstelling Reasons to be cheerful. De tentoonstelling oogt uitgewogen. De in valshoek en werk wijze verschillen, maar uit elk werk spreekt geconcentreerde aandacht en een heldere visie. Neem de sculpturen van Cor van Dijk (1952). Hij snijdt strakke rechthoe ken uit gewalst staal en haalt daar weer delen uit weg. De combinatie van open en gesloten delen leidt tot sculpturen die ondanks hun eenvoud niet in één keer te vatten zijn. Het werk van Van Dijk is voor mij verwant met dat van Shawn Stipling (1967), die kleine mono chrome schilderijen maakt. Hij spaart één of meer uiterst dunne lijnen uit in een verfoppervlak dat is opgebouwd uit talloze lagen acrylverf. Verhoudingen, precisie en beheersing leveren steeds weer een beeld op dat boeit. Juist als er relatief weinig is te zien, word je uitgenodigd om echt goed te kij ken. Landschap en stad Het werk van Mirjam Hagoort (1961) en Stijn Kriele (1972) wortelt in de zichtbare werkelijkheid. Voor Kriele is dat het landschap, voor Hagoort de stad. Maar het gaat beiden minstens zo sterk om het beeld zelf. Kriele bouwt met verf en geplakt papier aan inge houden, sobere composities die binnen de kaders van het vlak spanning oproepen. Bij Kriele zit de kracht in de onregelmatigheid: de omtrek van de vorm is strak, maar daarbinnen kan van alles ge beuren. In Hagoorts collages van textiel en in haar geweven compo sities herken je de geometrische vormen van de stad. De tinten grijs, zwart en wit hebben iets af standelijks, de verfijnde textuur, de tinten en de manier waarop combinaties van materialen wor den ingezet nemen me mee in de melancholieke wereld die zij op roept. Zoals ook het werk van Kriele me het gevoel geeft alleen in een stil, onbekend landschap te zijn. Uit elk werk spreekt geconcentreerde aandacht en een heldere visie De beelden van Ingrid van der Hoeven (1962) staan nog dichter bij de herkenbare werkelijkheid dan het werk van haar collega's. Haar vrouwengestalten en bustes zijn opgebouwd uit lagen hout en zorgvuldig gemodelleerd. Details ontbreken, zelfs ogen geeft Van der Hoeven niet aan. Door de mate van abstractie kun je het beeld als het ware zelf verder invullen. Van der Hoeven laat zien dat wij altijd interpreteren, ons eigen beeld pro jecteren op wat en wie wij zien. Daarom vind ik het enige beeld waarin ze expliciet kleur gebruikt minder sterk. Hoogtepunt Als het over kleur gaat, zijn de schilderijen van Ditty Ketting (1952) het sprankelend hoogte punt van de tentoonstelling. Haar Volgende week 4 november is de start op Schouwen- Duiveland, dan wordt het stokje doorgegeven aan Tholen (18 november), de Bevelanden en Walcheren (25 november) en tot slot Zeeuws-Vlaanderen (26 no vember). Het lijkt in Zeeland wel een estafette. Hoe wonderlijk is het om dankdag, want daar gaat het over, met een sportevenement te vergelijken? Sport is mede leuk door de com petitie. Een competitie op het ge bied van dankbaarheid is bijzon der, maar misschien wel aardig. Misschien worden we er - als de PZC wekelijks verslag gaat doen van dankdag in Zeeland - wel erg vrolijk van. Of wanneer Omroep Zeeland op onderzoek uit gaat om te ontdekken: Wie is het meest dankbaar? Maar, vraag ik mij af, waar zou dat uit moeten blijken en hoe meet je dat? Sportief zijn, dat betekent ook 'tegen je verlies kun nen'. Dankbaar zijn ondanks alles? Ook als je tegenslag ondervindt? Dat is een kunst! In godsdienstige kring zijn biddag en dankdag met elkaar verweven. Maar wat, als je nu niet gelooft dat je in gebed iets van een God, geest, macht of kracht kunt vragen? Of als je niet weet 'wie' je dankbaar zou moeten zijn? Je kunt tenslotte dankbaar zijn voor 'iets'. Gewoon solo als mens. In eigen hand Maar spreek je dan niet eerder over 'geluk'? Heeft een mens geluk in eigen hand? Kort geleden kocht ik een boek Geluk - the world book of happiness 2.0. Het gaat over acade misch onderzoek. Maar, het is be slist een vrolijkmakend boek. Want, uit al die onderzoeken blijkt keer op keer dat je als mens best iets kunt doen aan je geluk. ,,Vaak weten we wel wat we het best zouden doen om gelukkig te zijn, maar we doen niet wat we weten", schrijft Leo Bormans in de inlei ding. ,,Een deel van ons geluk is maakbaar. Het hangt niet enkel af van ons karakter of van de om standigheden. We kunnen het beïnvloeden." Bij het doornemen van deze prachtig geïllustreerde 'pil' over positieve psychologie lijkt er een plezierig stofje in mijn hersens vrij te komen. Spirituele zelf Opvallend vind ik dat in dit boek over geluk religie en dankbaarheid best een plek innemen. Een eer dere versie van het boek Geluk is zelfs langs adviezen uit religieuze geschriften gelegd. Uit die vergelij king blijkt dat adviezen om geluk kiger te worden ook daarin al wa ren opgenomen. In een andere bij drage met de titel 'tien geboden van geluk' neemt sociaalpsycho loog David G. Myers de volgende twee geboden op: 'Verzorg je spiri tuele zelf' en 'Houd een 'dankbaar- heidsdagboek' bij'. Bij het eerste merkt hij op ,,Voor veel mensen biedt het geloof een ondersteu nende gemeenschap, is het een re den om voorbij zichzelf te kijken, iets wat hoop en zin geeft. Uit tal rijke studies is gebleken dat wie actief religieus is, gelukkiger is en tegenslagen beter het hoofd kan bieden." En over het 'dankbaarheidsdag boek': ,,Wie elke dag even stilstaat bij een positief aspect in zijn leven (gezondheid, vrienden, gezin, vrij heid, onderwijs, zintuigen, omge ving enz.) ervaart een hoger wel bevinden." Moraal Moraal van dit verhaal. Bezig zijn met religie en dankbaarheid is met het oog op je eigen welzijn zo gek nog niet. zaterdag 31 oktober 2020 Oog voor zien, liefde voor nuance Overzicht van de tweede ten- toonsteling in de jubileumreeks van Galerie Van den Berge. Het schilderij van Ditty Ket ting toont perfect uitgevoerde composities. FOTO'S NICO OUT T/m 14/11. Galerie Van den Berge. Albert Joachimikade 5, Goes. Vrijdag en zaterdag 13.00 - 17.00 uur en op afspraak. Nico Out Recensie José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 38