'Uitblijven sneltests is slecht voor economie' Ryanair boos om miljarden ECONOMIE 17 vZVZ Jouw medische gegevens beschikbaar bij spoed? Wel zo'n veilig idee. volg je zorg gen in het derde kwartaal alleen al 565 miljoen euro opzij gezet. In de eerste negen maanden van het jaar liep het nettoverlies op tot dik 6 miljard euro. Eind dit jaar heeft KLM afscheid genomen van vijfduizend werk nemers, wat neerkomt op een re ductie van 15 procent van de ruim dertigduizend KLM'ers. Maar dat is mogelijk dus niet genoeg. KLM zegt dat rekening gehouden moet worden met verdere 'neerwaartse aanpassingen in de organisatie'. Volgens ingewijden bij KLM wist Hoekstra begin oktober al dat de looptijd van de overeenkomst korter was dan de looptijd van het steunpakket. Waarom hij daar nu opeens wel een punt van maakt, verbaast de directie. Binnen het Nederlandse bedrijfwordt ook ge wezen op de situatie in Frankrijk, waar de overheid en Air France wél gezamenlijk optrekken om de toekomst van de maatschappij vei lig te stellen. Voor het blok Bij KLM voelen ze zich op het laat ste moment voor het blok gezet. In Nederland lijkt iedereen een eigen agenda te hebben, zo klinkt het. Door Hoekstra zou op deze wijze 'gesold worden met de toekomst van de Nederlandse luchtvaart'. Naast de overheid wordt ook met een beschuldigende vinger naar de vakbonden gewezen. Volgens de KLM-bronnen is de situatie daar door onwerkbaar voor het bezwe ren van een crisis. Haagse bron nen spreken op hun beurt van 'een duivels dilemma'. Enerzijds wil het kabinet de positie van Schip hol als internationaal luchtvaart knooppunt niet zomaar opgeven. Maar KLM steunen zonder dat het aan de gestelde voorwaarden vol doet, zou een ongewenst prece dent scheppen in een tijd dat heel veel bedrijven worstelen om te overleven. In Den Haag is het vooral de houding van de vakbonden die voor frustratie zorgt. Ingewijden wijzen erop dat Hoekstra al bij herhaling heeft aangegeven dat de kostenbasis bij KLM ook voor de coronacrisis al een punt van zorg was. Daar is ook KLM-topman Pie- ter Elbers van doordrongen, zeg gen zij, maar de vakbonden zitten structurele hervormingen in de weg. Vakbonden wilden niet rea geren ofwaren nog niet bereikbaar voor commentaar. Een woordvoerder van de maat schappij kon gisteravond nog geen indicatie geven van de duur van de gesprekken. ,,Misschien zijn we er zo uit, mogelijk duurt het een tijd en wordt vandaag verder verga derd." Nederland zit midden in de tweede golf. Dat betekent dat veel mensen met symptomen thuis zitten, in af wachting van een test of op de uit slag van de test. ,,Dat alleen leidt al tot miljoenen euro's schade per dag'', zegt Fortuin. ,,Ik krijg berich ten van mensen die vertellen dat er meerdere collega's thuiszitten om dat ze in quarantaine moeten van wege een besmette collega. Daar lo pen bedrijven op vast. Door de uit val van werknemers loopt de pro ductie terug of de werkgever moet extra kosten maken voor de inzet van uitzendkrachten.'' Fortuin merkt dat de druk op werknemers toeneemt. ,,Werkge- vers zeggen: kom maar werken tot je getest bent. Dat is natuurlijk een verkeerd signaal. We krijgen mails van mensen die van de baas moeten komen werken. Soms hebben ze te maken met wachtdagen. De baas meldt ze ziek als ze thuis in quaran taine zitten. Dan krijgen ze een of twee dagen geen loon. Mensen kunnen dat niet missen en gaan dan maar aan het werk.'' Horeca De vakbond krijgt noodkreten uit alle sectoren. ,,De metaalsector, de chemie en de zakelijke dienstverle ning. Het zijn niet alleen zorgme- dewerkers die gedwongen worden te komen werken terwijl ze moge lijk besmet zijn. Ik kreeg zelfs een bericht van iemand in de horeca die moest gaan werken.'' Als corona voorbij is? DUBLIN Luchtvaartmaat schappij Ryanair stapt naar een Europese rechter om de overheidssteun van 3,4 miljard euro die KLM van Nederland krijgt, te blokke ren. De budgetvlieger maakte zich deze zomer al kwaad over de leningen en kredietgaranties die de Eu ropese luchtvaartmarkt zou den verstoren. Het Ierse concern richt zijn pijlen op de Europese Commissie. Die oordeelde in juli dat de steun voor het in crisis verkerende KLM in orde was. Volgens Ryanair moet deze beslis sing worden teruggedraaid. ,,Het is bizar dat de Neder landse regering heeft beslo ten voor iedere vrouw, kind en man in Nederland 200 euro te besteden aan één bedrijf in een volledig gelibe raliseerde markt", zo stelt Ryanair, dat al zeven klach ten indiende bij rechtbanken tegen de steunpakketten voor zijn concurrenten. Om zich te verzekeren van de noodsteun van 3,4 miljard van de Nederlandse overheid, moet KLM met de vakbonden een nieuw loon- akkoord bereiken. zaterdag 31 oktober 2020 Het duurt veel te lang voor er vol doende corona-sneltesten zijn. Dat zorgt voor miljoenenschade aan de economie, stress bij werk nemers en maatschappelijke pro blemen zoals schoolklassen die naar huis worden gestuurd, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. Peet Vogels Utrecht Bittere strijd over verdeling pijn bij KLM-personeel Extra belangrijk tijdens corona Kom je met (corona)klachten bij de huisartsenpost oF de spoedeisende hulp? Dan kunnen artsen nu tijdelijk een samenvatting bekijken van het dossier bij je huisarts. Dat geeFt hen beter inzicht in jouw medische geschiedenis. Daardoor kunnen zij je snel en goed behandelen. En dat geeFt een gerust gevoel. Als de crisis voorbij is, gelden de normale regels weer. Je gegevens mogen namelijk alleen met jouw toestemming worden uitgewisseld. Jouw toestemming is dus nodig. Dat kun je nu ook al regelen: via volgjezorg.nl. Daar kun je toestemming geven en volgen wie jouw gegevens heeFt opgevraagd. (Lees voor het geven van toestem ming altijd de inFormatieFolder. Vraag een Folder bij de huisarts oF lees deze op www.volgjezorg.nl als je online jouw toestemming regelt.) Kijk op volgjezorg.nl oF scan de code met je mobiel om meer inFormatie te lezen over het geven van toestemming, gegevensuitwisseling tijdens de voigjezorgis 33 3 J onderdeel van coronacrisis oF om online jouw toestemming te regelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17