'Uitblijven sneltests is
slecht voor economie'
Ryanair boos
om miljarden
ECONOMIE 17
vZVZ
Jouw medische gegevens
beschikbaar bij spoed?
Wel zo'n veilig idee.
volg je zorg
gen in het derde kwartaal alleen al
565 miljoen euro opzij gezet. In de
eerste negen maanden van het jaar
liep het nettoverlies op tot dik 6
miljard euro.
Eind dit jaar heeft KLM afscheid
genomen van vijfduizend werk
nemers, wat neerkomt op een re
ductie van 15 procent van de ruim
dertigduizend KLM'ers. Maar dat
is mogelijk dus niet genoeg. KLM
zegt dat rekening gehouden moet
worden met verdere 'neerwaartse
aanpassingen in de organisatie'.
Volgens ingewijden bij KLM
wist Hoekstra begin oktober al dat
de looptijd van de overeenkomst
korter was dan de looptijd van het
steunpakket. Waarom hij daar nu
opeens wel een punt van maakt,
verbaast de directie. Binnen het
Nederlandse bedrijfwordt ook ge
wezen op de situatie in Frankrijk,
waar de overheid en Air France
wél gezamenlijk optrekken om de
toekomst van de maatschappij vei
lig te stellen.
Voor het blok
Bij KLM voelen ze zich op het laat
ste moment voor het blok gezet. In
Nederland lijkt iedereen een eigen
agenda te hebben, zo klinkt het.
Door Hoekstra zou op deze wijze
'gesold worden met de toekomst
van de Nederlandse luchtvaart'.
Naast de overheid wordt ook met
een beschuldigende vinger naar de
vakbonden gewezen. Volgens de
KLM-bronnen is de situatie daar
door onwerkbaar voor het bezwe
ren van een crisis. Haagse bron
nen spreken op hun beurt van 'een
duivels dilemma'. Enerzijds wil
het kabinet de positie van Schip
hol als internationaal luchtvaart
knooppunt niet zomaar opgeven.
Maar KLM steunen zonder dat het
aan de gestelde voorwaarden vol
doet, zou een ongewenst prece
dent scheppen in een tijd dat heel
veel bedrijven worstelen om te
overleven.
In Den Haag is het vooral de
houding van de vakbonden die
voor frustratie zorgt. Ingewijden
wijzen erop dat Hoekstra al bij
herhaling heeft aangegeven dat de
kostenbasis bij KLM ook voor de
coronacrisis al een punt van zorg
was. Daar is ook KLM-topman Pie-
ter Elbers van doordrongen, zeg
gen zij, maar de vakbonden zitten
structurele hervormingen in de
weg. Vakbonden wilden niet rea
geren ofwaren nog niet bereikbaar
voor commentaar.
Een woordvoerder van de maat
schappij kon gisteravond nog geen
indicatie geven van de duur van de
gesprekken. ,,Misschien zijn we er
zo uit, mogelijk duurt het een tijd
en wordt vandaag verder verga
derd."
Nederland zit midden in de tweede
golf. Dat betekent dat veel mensen
met symptomen thuis zitten, in af
wachting van een test of op de uit
slag van de test. ,,Dat alleen leidt al
tot miljoenen euro's schade per
dag'', zegt Fortuin. ,,Ik krijg berich
ten van mensen die vertellen dat er
meerdere collega's thuiszitten om
dat ze in quarantaine moeten van
wege een besmette collega. Daar lo
pen bedrijven op vast. Door de uit
val van werknemers loopt de pro
ductie terug of de werkgever moet
extra kosten maken voor de inzet
van uitzendkrachten.''
Fortuin merkt dat de druk op
werknemers toeneemt. ,,Werkge-
vers zeggen: kom maar werken tot
je getest bent. Dat is natuurlijk een
verkeerd signaal. We krijgen mails
van mensen die van de baas moeten
komen werken. Soms hebben ze te
maken met wachtdagen. De baas
meldt ze ziek als ze thuis in quaran
taine zitten. Dan krijgen ze een of
twee dagen geen loon. Mensen
kunnen dat niet missen en gaan
dan maar aan het werk.''
Horeca
De vakbond krijgt noodkreten uit
alle sectoren. ,,De metaalsector, de
chemie en de zakelijke dienstverle
ning. Het zijn niet alleen zorgme-
dewerkers die gedwongen worden
te komen werken terwijl ze moge
lijk besmet zijn. Ik kreeg zelfs een
bericht van iemand in de horeca die
moest gaan werken.''
Als corona voorbij is?
DUBLIN Luchtvaartmaat
schappij Ryanair stapt naar
een Europese rechter om
de overheidssteun van 3,4
miljard euro die KLM van
Nederland krijgt, te blokke
ren. De budgetvlieger
maakte zich deze zomer al
kwaad over de leningen en
kredietgaranties die de Eu
ropese luchtvaartmarkt zou
den verstoren. Het Ierse
concern richt zijn pijlen op
de Europese Commissie. Die
oordeelde in juli dat de steun
voor het in crisis verkerende
KLM in orde was. Volgens
Ryanair moet deze beslis
sing worden teruggedraaid.
,,Het is bizar dat de Neder
landse regering heeft beslo
ten voor iedere vrouw, kind
en man in Nederland 200
euro te besteden aan één
bedrijf in een volledig gelibe
raliseerde markt", zo stelt
Ryanair, dat al zeven klach
ten indiende bij rechtbanken
tegen de steunpakketten
voor zijn concurrenten.
Om zich te verzekeren van de
noodsteun van 3,4 miljard van de
Nederlandse overheid, moet KLM
met de vakbonden een nieuw loon-
akkoord bereiken.
zaterdag 31 oktober 2020
Het duurt veel te lang voor er vol
doende corona-sneltesten zijn.
Dat zorgt voor miljoenenschade
aan de economie, stress bij werk
nemers en maatschappelijke pro
blemen zoals schoolklassen die
naar huis worden gestuurd, zegt
CNV-voorzitter Piet Fortuin.
Peet Vogels
Utrecht
Bittere strijd over
verdeling pijn bij
KLM-personeel
Extra belangrijk tijdens corona
Kom je met (corona)klachten
bij de huisartsenpost oF de
spoedeisende hulp? Dan
kunnen artsen nu tijdelijk
een samenvatting bekijken
van het dossier bij je huisarts.
Dat geeFt hen beter inzicht in
jouw medische geschiedenis.
Daardoor kunnen zij je snel en
goed behandelen. En dat geeFt
een gerust gevoel.
Als de crisis voorbij is, gelden de
normale regels weer. Je gegevens
mogen namelijk alleen met jouw
toestemming worden uitgewisseld.
Jouw toestemming is dus nodig.
Dat kun je nu ook al regelen:
via volgjezorg.nl. Daar kun je
toestemming geven en volgen wie
jouw gegevens heeFt opgevraagd.
(Lees voor het geven van toestem
ming altijd de inFormatieFolder.
Vraag een Folder bij de huisarts oF
lees deze op www.volgjezorg.nl als
je online jouw toestemming regelt.)
Kijk op volgjezorg.nl oF scan de code
met je mobiel om meer inFormatie te
lezen over het geven van toestemming,
gegevensuitwisseling tijdens de voigjezorgis
33 3 J onderdeel van
coronacrisis oF om online jouw
toestemming te regelen.