O \^m IRENE VAN DEN BERG 16 ECONOMIE Om in aanmerking te komen voor een miljardeninjectie van de overheid, moet er pijn geleden worden bij KLM. Grondpersoneel, piloten en stewardessen bekvechten via hun vakbonden over de verdeling. KLM met vakbonden bijeen voor De keuze voor wel of geen strenge lockdown is er één uit twee kwaden. De argu menten van de voorstanders zien we iedere avond bij Opi. Bij ons thuis CoronaOpi genoemd. Maar er zijn ook tegenargumenten, bijvoor beeld dat een slot op de maatschap pij net zo goed dood en verderf zaait. Arme mensen leven 6 tot 9 jaar kor ter en het aantal zelfdodingen neemt waarschijnlijk fors toe. Bo vendien houdt onze economie niet op bij de grens. Elders in de wereld sterven mensen van de honger wan neer wij hier de hele boel dicht gooien. Wat ik maar wil zeggen, het is niet per definitie sociaal en opofferings gezind om voor een algehele lock- down te zijn. Zeker niet omdat we inmiddels uit ervaring weten dat een lockdown de kloof tussen arm en rijk vergroot en de meest kwets bare mensen het hardst raakt. Tij dens de eerste lockdown verloren veel daklozen hun slaapplaats. Sei zoensarbeiders en schoonmakers, die vaak niet bij de Belastingdienst staan geregistreerd, raakten aan de bedelstaf. Ook voor mensen met een klein sociaal netwerk en psychische problemen was de lockdown ver woestend. Voor veel mensen onder de 50 uit de lagere sociaal-economische klassen zijn de coronamaatregelen gevaarlijker dan het virus. Ooit kon den deze kwetsbare groepen terecht bij traditioneel linkse partijen als de PvdA en de SP. Maar zij hebben het voeren van oppositie verengd tot de roep om een nog strenger coronabe- leid. Links laat haar oren vooral han gen naar een veel mondiger deel van de achterban: het zorgpersoneel, de leraren en de vakbonden. De armste kiezers staan duidelijk niet op één. Alle aandacht gaat nu uit naar de fysiek kwetsbaren. Voor mensen die sociaal of economisch fragiel zijn, is weinig oog. Terwijl ook hun welzijn, gezondheid en zelfs hun leven op het spel staan. Opvallend genoeg is dat besef er nog meer bij het cen trumrechtse kabinet - Rutte noemde dinsdag eenzame ouderen en jongeren met psychische proble men als reden om de regels (nog) niet te aan te scherpen - dan bij de linkse oppositie. Hoogleraren Marli Huijer en Rudi Westendorp pleitten er afgelopen zaterdag in deze krant voor om met het virus te leren leven, zonder de samenleving kapot te maken. In de politiek is die opvatting nog taboe. Politiek redacteur Aukje van Roessel schreef vorige week in de Groene Amsterdammer dat ze wel geluiden hoort in de Tweede Kamer hierover. Maar: 'Niet openlijk of tijdens een Kiezers die ervaren dat het medicijn erger is dan de kwaal, blijven vertwijfeld achter debat. Dan koersen de critici niet aan op 'ermee leren leven', nee, zij willen eerder én harder met de ha mer slaan.' Ik vrees dat links te weinig lef heeft om openlijk kritisch te zijn ten opzichte van het luidruchtige deel van haar achterban. En dus wordt een strenge lockdown gepre senteerd als de enige sociale optie. Kwetsbare kiezers die ervaren dat het medicijn erger is dan de kwaal, blijven vertwijfeld achter. Het zou mij niet verbazen als populistisch rechts, die een deel van deze groep beter weet aan te spreken, een flinke winst boekt bij de komende verkie zingen. Het gevaarlijke is dat binnen hun achterban ook de besmettelijke mening rondwaart dat de kwaal he lemaal niet bestaat. Shell Prosus Basic-Fit Adyen KLM heeft de vakbonden gister middag ten einde raad voor crisis overleg bijeengeroepen. De par tijen begonnen om exact half twee 's middags met (her)onderhande- len op het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen over aanpassingen van de arbeidsvoorwaarden om zich te verzekeren van noodsteun van de Nederlandse overheid van in totaal 3,4 miljard euro. Minister Wopke Hoekstra (Fi nanciën) had kort daarvoor zijn handen afgetrokken van een eer der bereikt loonakkoord. Hoekstra zou vooral moeite hebben met de in zijn ogen te korte looptijd van de afspraken over loonmatiging. De minister vindt dat het loonak- koord minstens van kracht moet zijn zolang het steunpakket loopt, namelijk tot 2025. Hoekstra bena- drukte onverkort vast te houden aan de besparingsopdracht die hij aan de KLM-directie heeft meege geven. Daar kan volgens hem 'geen onsje vanaf'. Komt de 'KLM-familie' niet met een ander (gezamenlijk) plan dan wordt het voortbestaan van de on derneming bedreigd en komen belangrijke internationale lucht vaartverbindingen in gevaar. Het luchtvaartbedrijf en de vakbonden hebben nog een dag om met een nieuwe loonmatigingsvoorstel te komen. Reisrestricties KLM staat het water tot aan de lip pen. Eergisteren werd bekend dat de moedermaatschappij Air France-KLM in het derde kwartaal 1,7 miljard euro verlies heeft gele den, en dat er wellicht nog veel dieper in het personeelsbestand zal moeten worden gesneden. Het overheidsgeld is hard nodig. De onderneming gaat net als branchegenoten zwaar gebukt on der de gevolgen van de coronacri sis in de zomermaanden. De pan- demie drukt op de reislust wereld wijd, ook door opgelegde restric ties, en de luchtvaart is als gevolg daarvan een van de zwaarst getrof fen sectoren. Air France-KLM heeft naar eigen zeggen al verscheidene maatrege len genomen om de kosten omlaag te krijgen. Daarvoor werden ak koorden bereikt met verschillende vakbonden. De luchtvaartmaat schappij heeft voor de aanpassin- ^0 @ivandenberg .inks vergee de meest kwetsbaren Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O zaterdag 31 oktober 2020 GO Het olie-en gas- concern was weer volop in trek op het Damrak. De techinves- teerder gaat voor 5 miljard dollar eigen aandelen inkopen. De sportscholen keten eindigde in de min nu de co ronamaatregelen weer worden aangetrokken. Het betaalplat- form was de grootste daler in de AEX. o Economieredactie Amsterdam A KLM-topman Pieter Elbers. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16