Spectaculaire baaien grenzend aan dorpen waar het geurt naar bloemen, kruiden en eten: reisjournalist Hans Avontuur begrijpt wel dat schilders als Matisse, Picasso en Chagall verzot waren op de zuidelijkste punt van de Franse Middellandse Zeekust. Schilder Henri Matisse was zwaar moedig en platzak toen hij in 1905 de trein nam naar het zuiden. Vandaag sta ik op de plek waar hij uitstapte en meteen werd geraakt door het licht van de Méditerranée en de uitbundige kleuren van het dorp Collioure. De bescheiden huizen waren beschilderd met de restjes verf die de vis sers toevallig over hadden van hun boten. Net als Matisse daal ik af naar de kade, ik haal er een noisette - de Franse variant van een macchiato - voor onder de plata nen. Het water in de baai glinstert in de ochtendzon en over het strand wandelt een dame met een grote hoed op. Venez! schreef de schilder op een briefkaart aan zijn vriend André Derain. En hij kwam. Als bezetenen begonnen de twee te schilderen. Vaak schouder aan schouder. Alle regels gingen overboord. Het water werd roze, het zand vuurrood, de muren groen of blauw, de omliggende heuvels paars. Critici waren vernietigend in hun oordeel over het werk, maar het fauvisme - afgeleid van fauve, wild - was geboren. Ik wandel langs de plekken waar de mannen meer dan honderd jaar geleden achter hun schildersezel zaten. Nu staan er grote sierlijsten, zonder schilderij erin. Als je er doorheen kijkt zie je wat Matisse en D erain in de zomer van 1905 zagen. Een foto toont het resultaat van hun werk. Zo kun je de werkelijkheid van nu en de inter pretatie van toen met elkaar vergelijken. Lopend door de smalle straatjes van Collioure probeer ik de geur op te roepen van ansjovis, die hier vroeger in de open lucht te drogen hing, terwijl het afvalwater door de straten stroomde. Nu geurt het naar bloemen, kruiden en eten. Ik bezoek de kerk met zijn ronde toren, beklim het kasteel, loop over de week markt en drink een glas wijn in de bar van hotel-restaurant Les Templiers. Het heette destijds Café des Sports en was de huiskamer van Collioure. Matisse en Derain betaalden er de rekening naar goed kunstenaarsgebruik met hun werken. Tal van artiesten zouden dit voorbeeld volgen, onder wie Picasso, Chagall en Dalf De vrijgevochten sfeer van toen is ver dwenen, maar Les Templiers voelt nog 038_GOV1QU_20201031_AWM51_00.qxp_MAGAZINE 10/23/2020 4:11 PM Pag-€ FOTO'S HANS AVONTUUR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 119