'Ben ik strenger
geworden, of zijn de
kinderen drukker?'
MIDLIFEMEESTER
k schrik van mijn eigen stem.
Die was harder en scheller dan
ik had gewild. Voor de derde keer
vandaag heb ik Anthony (9) tot de
orde geroepen: ik heb last van het
geluid dat hij maakt.
Als kinderen zelfstandig wer
ken, moet het stil zijn, eis ik. Dat
botst af en toe. Enkele kinderen
hanteren een andere definitie
van 'stil' dan ik. Anthony - geinig
Haags straatschoffie, onzeker, veel
onrust in z'n lijf, prototype stoor
zender - is er zo eentje. 'Thuis'
gaat het niet goed, weet ik van
de leerkracht van vorig jaar.
Ik moet denken aan het boek
Hoe de straat de school binnendringt,
van socioloog Iliass El Hadioui.
Daarin betoogt de schrijver dat
(stads)kinderen vooral moeten
leren dat er op school andere
regels gelden dan thuis en op
straat. El Hadioui vindt dat je
daarnaast veel moet investeren in
een goede band met je leerlingen.
Geen botte repressie, maar met
'spelgevoel' zoeken naar vertrou
wen. Naar 'emotionele bluetooth'
tussen leerkracht en leerling.
Tussen Anthony en mij is de
bluetooth stuk. Of nog niet
gevonden. Tijd voor een experi
ment. Als Anthony aan het eind
van de middag op me afstapt en
vertelt dat hij 'op' is, schiet ik in
de lach. In een flits neem ik een
besluit. ,,Ik zie het jongen, maar
ik weet iets. Wil je het laatste half
uur hulpmeester zijn?''
Het is een gok. Anthony - blij met
elk verzetje - hapt toe. Ik geef 'm
makkelijke karweitjes: tablets
aan de opladers leggen, boeken
ophalen, dat werk. Als hij wat
kinderen mag helpen, groeit hij
in z'n rol. En hij vraagt om de
haverklap of hij het goed doet.
,,Dat weet ik nog niet, Anthony.
Maar je bent wel de beste hulp-
meester die ik ooit heb gehad.''
En de eerste, bedenk ik. Maar
dat zeg ik er lekker niet bij.
Jet sol1
026_GOV1QU_20201031_AWM51_00.qxp_MAGAZINE 10/26/2020
SANDER DE HEER
10:22 AM Page 2^)
Ben ik strenger geworden? Zijn
kinderen drukker geworden? Of
ben ik een zure ouwe zak ge
worden die minder goed tegen
geluid en gewiebel kan dan een
kwart eeuw geleden? Ik vind
mezelf soms een boze bullebak;
strenger dan ik me kan herinne
ren.
Leo van Marrewijk (55) was in
de jaren 80 en 90 ruim tien jaar
leerkracht. Na een carrière in de
journalistiek, keert hij parttime
terug voor de klas en doet hij er
verslag van.
Vlak voordat de kinderen naar
huis gaan, bedank ik 'm uitvoerig.
Hij straalt. ,,Mag ik morgen
weer hulpmeester zijn?''
ZATERDAG 31 OKTOBER 2020 29
WYTSKE KENNEMANS
9
0