Bewoners van Zanddijk krijgen
eerste keus in nieuwbouwwijk
Corona-indeling Goese
dinsdagmarkt blijft
7
BUYS BALLOTSTRAAT PROEF
Vrachtwagens
mogen de Buys
Ballotstraat in
Goes niet meer in.
Een langverwachte
proef is begonnen.
Hij duurt een jaar.
Dat het voor veel chauf
feurs nog even wen
nen is, bleek gisteren
al meteen. Gedu
rende de dag reden
nog heel wat vrachtwagens door
de straat. De verbodsborden staan
overigens niet alleen aan het begin
van de straat. Ook op de wegen die
er naartoe leiden, maken borden
duidelijk dat de Buys Ballotstraat
nu verboden gebied is voor vracht
verkeer, behalve als dat echt in de
straat zelf moet zijn.
Een verbod op vrachtwagens
was de grootste wens van het in
middels opgeheven actiecomitié
Buys Ballotstraat, dat zich jaren
hard heeft gemaakt voor maatre
gelen om de drukke straat veiliger
te maken. Omdat de Buys Ballot
straat, in tegenstelling tot aan
grenzende straten als de 's-Gra-
venpolderseweg en de Kloetings-
eweg, geen vrijliggend fietspad
heeft, rijden vrachtwagens en fiet
sers er vlak naast elkaar. Een per
manent verbod wil de gemeente
nog niet invoeren. Een proef,
waarbij de vrachtauto's een jaar
lang worden geweerd, moet dui
delijk maken of de straat er inder
daad veiliger door wordt en of de
overlast zich niet verplaatst naar
andere delen van de stad, bijvoor
beeld de M.A. de Ruijterlaan.
Het actiecomité heeft altijd ge
zegd dat er helemaal geen vracht
verkeer zou moeten zijn in de
Buys Ballotstraat, die een verbin
ding vormt tussen het noorden en
zuiden van de stad. Vrachtauto's
die in noordelijk Goes moeten
zijn, kunnen de stad in en uit via
het Tiendenplein of de route langs
Kloetinge. Verkeer voor zuidelijk
Goes kan bijvoorbeeld de nieuwe
afslag van de A58 nemen. Voorma
lig lid van het opgeheven comité,
Patrick Schipper, zegt nauwelijks
blij te zijn met de proef. Hij had
een permanent verbod willen
zien. ,,De proef is er namelijk al ge
weest'', zegt hij, doelend op de
drie maanden dat de Buys Ballots
traat in 2018 was afgesloten toen
Het gaat om een proef
en er is ook al gezegd
dat er niet
gehandhaafd zal
worden
de nabijgelegen kruising op de
schop ging. Dat heeft volgens hem
niet tot problemen elders in de
stad geleid.
Schipper zegt er überhaupt wei-
nig vertrouwen in te hebben dat
met de proef veel vrachtwagens
worden geweerd. ,,Aangezien het
om een proef gaat, wordt het ver
bod niet opgenomen in navigatie
systemen'', zegt hij. „Bovendien is
al eens gezegd dat er niet zal wor
den gehandhaafd.'' De bewoner
van de Buys Ballotstraat noemt
het ook teleurstellend dat er totaal
geen zicht is op de aanpak van de
verkeersremmer in het midden
van de straat, die tevens de over
steek voor fietsers naar de wijken
Riethoek en Oostmolenpark
vormt. ,,Die is nog levensgevaar
lijk.''
De borden die vrachtwagen
chauffeurs wijzen op het verbod
zijn woensdagmiddag geplaatst.
Een groep bewoners uit de straat
had ook graag gezien dat land
bouwvoertuigen waren geweerd.
Dan doelen ze niet zozeer op de
boeren, maar vooral op lestracto-
ren en trekkers die worden ingezet
voor grondverzet. Daarin is de ge
meente niet meegegaan.
Eerder stelde de gemeente het
ingaan van de proef nog uit, van
wege corona. Het zou toen niet zo
veel zin hebben gehad, omdat er
veel minder verkeer op de weg
was.
Joeri Wisse
Yerseke
Reimerswaal vindt dat de gedu
peerden zo veel mogelijk moeten
worden geholpen met het vinden
van een nieuwe woning en werkt
daarom graag mee aan dit verzoek
van de provincie.
Alles wijst erop dat Provinciale
Staten volgende week vrijdag kie
zen voor verbreding van de dijk.
Ondanks dat een aantal omwo-
nenden fel actie voert tegen dit
plan, is niet iedereen van plan tot
de laatste snik te procederen. Van
de vijf huizen die in de weg staan
voor het nieuwe tracé hebben
twee eigenaren aangegeven in
principe bereid te zijn om hun ei
gendommen te verkopen aan de
provincie. Maar, dan moeten zij
wel in de gelegenheid worden ge
steld een vervangende kavel wo
ningbouwgrond te verwerven in
de derde fase van Steehof.
Veel belangstelling
Die wens is niet zo vreemd. De
laatste keren dat er in de Yersekse
wijk kavels werden uitgegeven,
meldden zich drie keer zo veel be
langstellenden. De kans dat je mis-
grijpt, is dus groot. Als binnenkort
de laatste 28 lapjes in de verkoop
gaan, wordt er weer geloot. Zodra
ook de gemeenteraad akkoord
gaat, krijgen de mensen die nu nog
aan de Zanddijk wonen automa
tisch lotnummers 1 en 2 in handen.
Overigens geven verschillende
eigenaren die weg zouden moeten
aan helemaal niet in onderhande
ling of zelfs maar in gesprek met
de provincie te zijn over de ver
koop van hun huis. Verhuizing
naar Yerseke is voor één van hen,
akkerbouwer Tonis Boot volstrekt
geen optie. Nico Valk, op wiens
huis een spoorviaduct is gepland:
,,Ik woon hier verschrikkelijk
graag. Maar als we al weg moeten,
verhuizen we naar Hoogerheide."
Goes
De nieuwe indeling van de Goese
dinsdagmarkt - ingevoerd van
wege het coronavirus - bevalt zo
goed dat hij in de toekomst zo
blijft. Dat besluit heeft de ge
meente in samenspraak met de
marktkooplieden genomen.
Vier rijen
Dat betekent dat de markt voort
aan zal bestaan uit vier rijen met
kramen, waar dat er in het verle
den nog zes waren. Net voor het
coronavirus zich manifesteerde in
Nederland was het aantal rijen al
verlaagd naar vijf. ,,Het grote voor
deel van de nieuwe opzet met vier
rijen is dat er ruime paden zijn,
zodat bezoekers gemakkelijk vol
doende afstand van elkaar kunnen
bewaren'', zegt wethouder Cees
Pille.
Permanent
Volgens hem is er onder de markt
kooplieden veel draagvlak om de
huidige 'corona-opstelling' per
manent te maken, dus ook voor als
het virus over een tijdje hopelijk is
ingedamd. Door de nieuwe opstel
ling kunnen er uiteraard wat min
der kramen op de Grote Markt
staan. Iedereen die er wil staan,
heeft nu nog gewoon een plek. ,,Er
is nu wel wat minder ruimte voor
nieuwkomers'', zegt de wethou
der.
vrijdag 30 oktober 2020
BE
Truckverbod is nog even wennen
Rob Paardekam
Goes
Oeps... deze vrachtauto reed gisteren toch nog de Buys Ballotstraat in. Het was zeker niet de enige. foto boaz timmermans
-Patrick Schipper
Twee eigenaren van huizen die
voor de verbreding van de
Zanddijk moeten worden ge
sloopt, krijgen de eerste keuze
voor een kavel in nieuwbouw
wijk Steehof in Yerseke.
Rob Paardekam
ZONE
uitgezonderd
bestemmings
verkeer