Bewoners van Zanddijk krijgen eerste keus in nieuwbouwwijk Corona-indeling Goese dinsdagmarkt blijft 7 BUYS BALLOTSTRAAT PROEF Vrachtwagens mogen de Buys Ballotstraat in Goes niet meer in. Een langverwachte proef is begonnen. Hij duurt een jaar. Dat het voor veel chauf feurs nog even wen nen is, bleek gisteren al meteen. Gedu rende de dag reden nog heel wat vrachtwagens door de straat. De verbodsborden staan overigens niet alleen aan het begin van de straat. Ook op de wegen die er naartoe leiden, maken borden duidelijk dat de Buys Ballotstraat nu verboden gebied is voor vracht verkeer, behalve als dat echt in de straat zelf moet zijn. Een verbod op vrachtwagens was de grootste wens van het in middels opgeheven actiecomitié Buys Ballotstraat, dat zich jaren hard heeft gemaakt voor maatre gelen om de drukke straat veiliger te maken. Omdat de Buys Ballot straat, in tegenstelling tot aan grenzende straten als de 's-Gra- venpolderseweg en de Kloetings- eweg, geen vrijliggend fietspad heeft, rijden vrachtwagens en fiet sers er vlak naast elkaar. Een per manent verbod wil de gemeente nog niet invoeren. Een proef, waarbij de vrachtauto's een jaar lang worden geweerd, moet dui delijk maken of de straat er inder daad veiliger door wordt en of de overlast zich niet verplaatst naar andere delen van de stad, bijvoor beeld de M.A. de Ruijterlaan. Het actiecomité heeft altijd ge zegd dat er helemaal geen vracht verkeer zou moeten zijn in de Buys Ballotstraat, die een verbin ding vormt tussen het noorden en zuiden van de stad. Vrachtauto's die in noordelijk Goes moeten zijn, kunnen de stad in en uit via het Tiendenplein of de route langs Kloetinge. Verkeer voor zuidelijk Goes kan bijvoorbeeld de nieuwe afslag van de A58 nemen. Voorma lig lid van het opgeheven comité, Patrick Schipper, zegt nauwelijks blij te zijn met de proef. Hij had een permanent verbod willen zien. ,,De proef is er namelijk al ge weest'', zegt hij, doelend op de drie maanden dat de Buys Ballots traat in 2018 was afgesloten toen Het gaat om een proef en er is ook al gezegd dat er niet gehandhaafd zal worden de nabijgelegen kruising op de schop ging. Dat heeft volgens hem niet tot problemen elders in de stad geleid. Schipper zegt er überhaupt wei- nig vertrouwen in te hebben dat met de proef veel vrachtwagens worden geweerd. ,,Aangezien het om een proef gaat, wordt het ver bod niet opgenomen in navigatie systemen'', zegt hij. „Bovendien is al eens gezegd dat er niet zal wor den gehandhaafd.'' De bewoner van de Buys Ballotstraat noemt het ook teleurstellend dat er totaal geen zicht is op de aanpak van de verkeersremmer in het midden van de straat, die tevens de over steek voor fietsers naar de wijken Riethoek en Oostmolenpark vormt. ,,Die is nog levensgevaar lijk.'' De borden die vrachtwagen chauffeurs wijzen op het verbod zijn woensdagmiddag geplaatst. Een groep bewoners uit de straat had ook graag gezien dat land bouwvoertuigen waren geweerd. Dan doelen ze niet zozeer op de boeren, maar vooral op lestracto- ren en trekkers die worden ingezet voor grondverzet. Daarin is de ge meente niet meegegaan. Eerder stelde de gemeente het ingaan van de proef nog uit, van wege corona. Het zou toen niet zo veel zin hebben gehad, omdat er veel minder verkeer op de weg was. Joeri Wisse Yerseke Reimerswaal vindt dat de gedu peerden zo veel mogelijk moeten worden geholpen met het vinden van een nieuwe woning en werkt daarom graag mee aan dit verzoek van de provincie. Alles wijst erop dat Provinciale Staten volgende week vrijdag kie zen voor verbreding van de dijk. Ondanks dat een aantal omwo- nenden fel actie voert tegen dit plan, is niet iedereen van plan tot de laatste snik te procederen. Van de vijf huizen die in de weg staan voor het nieuwe tracé hebben twee eigenaren aangegeven in principe bereid te zijn om hun ei gendommen te verkopen aan de provincie. Maar, dan moeten zij wel in de gelegenheid worden ge steld een vervangende kavel wo ningbouwgrond te verwerven in de derde fase van Steehof. Veel belangstelling Die wens is niet zo vreemd. De laatste keren dat er in de Yersekse wijk kavels werden uitgegeven, meldden zich drie keer zo veel be langstellenden. De kans dat je mis- grijpt, is dus groot. Als binnenkort de laatste 28 lapjes in de verkoop gaan, wordt er weer geloot. Zodra ook de gemeenteraad akkoord gaat, krijgen de mensen die nu nog aan de Zanddijk wonen automa tisch lotnummers 1 en 2 in handen. Overigens geven verschillende eigenaren die weg zouden moeten aan helemaal niet in onderhande ling of zelfs maar in gesprek met de provincie te zijn over de ver koop van hun huis. Verhuizing naar Yerseke is voor één van hen, akkerbouwer Tonis Boot volstrekt geen optie. Nico Valk, op wiens huis een spoorviaduct is gepland: ,,Ik woon hier verschrikkelijk graag. Maar als we al weg moeten, verhuizen we naar Hoogerheide." Goes De nieuwe indeling van de Goese dinsdagmarkt - ingevoerd van wege het coronavirus - bevalt zo goed dat hij in de toekomst zo blijft. Dat besluit heeft de ge meente in samenspraak met de marktkooplieden genomen. Vier rijen Dat betekent dat de markt voort aan zal bestaan uit vier rijen met kramen, waar dat er in het verle den nog zes waren. Net voor het coronavirus zich manifesteerde in Nederland was het aantal rijen al verlaagd naar vijf. ,,Het grote voor deel van de nieuwe opzet met vier rijen is dat er ruime paden zijn, zodat bezoekers gemakkelijk vol doende afstand van elkaar kunnen bewaren'', zegt wethouder Cees Pille. Permanent Volgens hem is er onder de markt kooplieden veel draagvlak om de huidige 'corona-opstelling' per manent te maken, dus ook voor als het virus over een tijdje hopelijk is ingedamd. Door de nieuwe opstel ling kunnen er uiteraard wat min der kramen op de Grote Markt staan. Iedereen die er wil staan, heeft nu nog gewoon een plek. ,,Er is nu wel wat minder ruimte voor nieuwkomers'', zegt de wethou der. vrijdag 30 oktober 2020 BE Truckverbod is nog even wennen Rob Paardekam Goes Oeps... deze vrachtauto reed gisteren toch nog de Buys Ballotstraat in. Het was zeker niet de enige. foto boaz timmermans -Patrick Schipper Twee eigenaren van huizen die voor de verbreding van de Zanddijk moeten worden ge sloopt, krijgen de eerste keuze voor een kavel in nieuwbouw wijk Steehof in Yerseke. Rob Paardekam ZONE uitgezonderd bestemmings verkeer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52