8
Zuinigheid vergt
wel enkele offers
6,9
19
mmKïmpmmg
MHü
Test
Sf
Ï?C
;»S@i
:ï3i£M
laat sturen dan voorheen, wat onder
meer komt doordat de nieuwe gene
ratie op sportieve banden van Pirelli
staat, de zogenaamde P Zero's.
Om naast wat extra dynamiek ook
het comfortniveau te laten toene
men, heeft Rolls-Royce een innova
tieve, nieuwe wielophanging ont
wikkeld. Natuurlijk is de Ghost met
luchtvering uitgerust. Bovendien
hebben de aanwezige schokdempers
een extra demper gekregen. Die
dempt feitelijk de beweging van de
schokdemper. Het laat zich raden dat
er een ongekend soepel veergedrag is
ontstaan.
Camera
Daarbij speurt een camerasysteem
voortdurend de weg af naar oneffen
heden. De informatie die de camera
verzamelt, wordt samengevoegd met
informatie van het navigatiesysteem
en bereidt het veersysteem voor op
wat er onder de wielen gaat gebeu
ren. Resultaat: de 5,55 meter lange
Ghost - 9 centimeter langer dan zijn
voorganger - rolt over een pokdalige
weg alsof het een vliegend tapijt is.
Mede door vierwielaandrijving en
besturing op alle vier de wielen lijkt
het alsof je met een auto onderweg
bent die niet eens zo vreselijk groot
is. Knap, hoe Rolls-Royce een rijka
rakter heeft gecreëerd dat eigenlijk
helemaal niet past bij dit formaat
auto.
In een Rolls hoort traditiegetrouw
een V12. Had de vorige Ghost een
knaap van een twaalfcilinder met
een slagvolume van 6,6 liter, de nieu
weling heeft 6,75 liter ter beschik
king, wat leidt tot 571 pk (419 kW).
Dat blok draait zo rustig dat je er een
euromunt op z'n kant op kunt zet
ten zonder dat die omvalt terwijl de
motor draait.
Bij Rolls-Royce zijn ze er overi
gens duidelijk over: dit is wel de laat
ste twaalfcilinder die is ontwikkeld.
De volgende generatie Rolls-Royce
zal volledig elektrisch zijn. Een
hybride aandrijflijn als tussenoplos
sing zal er niet komen. Hybride is
een combinatie van een verbran
dingsmotor en een elektromotor,
een compromis dus. Bij Rolls-Royce
doet men niet aan compromissen.
Aluminium
Om het gewicht niet al te zeer te la
ten toenemen (plus 130 kilo), is bij
zonder veel aluminium toegepast.
Zowel onderhuids, net als bij zijn
grote broer de Phantom, alsook in de
carrosserie. Probleem is echter dat
aluminium zich niet zo gemakkelijk
in scherpe vouwen laat buigen. Van
daar dat de hoek van het dak dat aan
sluit op de achterruit en de achterste
stijl handmatig is gebogen.
Rondom de zijruiten is de gebruike-
De grootste
regendruppels zijn
14 millimeter, dus
meet de regengoot
14,7 millimeter
lijke regengoot aangebracht. Vrijwel
elke auto heeft zo'n regengootje, dat
voorkomt dat regenwater tijdens het
rijden als beekjes over de zijramen
stroomt, wat het zicht beperkt. Maar
bij Rolls-Royce gaat de zoektocht
naar de ultieme precisie verder. Er is
onderzoek gedaan naar hoe groot de
grootste regendruppels zijn, die blij
ken 14 millimeter te meten. De re
gengoot meet 14,7 millimeter. Het is
maar dat u het weet.
Grille
Rolls-Royce heeft een monumentale
auto ontwikkeld en gebouwd die een
minder 'aanwezig' uiterlijk moest
krijgen. Minder chroom, minder
drukke lijnen in het plaatwerk, dus
minder opvallend. Maar of je echt
anoniem door het leven gaat in een
Ghost valt te betwijfelen. Al was het
maar omdat de enorme grille in de
neus nu voorzien is van verlichting,
als een Heras-hekwerk waar een paar
schijnwerpers op zijn gericht. Rolls-
Royce heeft gekozen voor deze
nieuwe verlichting omdat het bij de
Europese wet verboden is om de Spi
rit of Ecstasy te verlichten: een leuke
gimmick waar de vorige Ghost mee
kon worden uitgerust.
Nog zo'n unieke optie is de ster
renhemel in het plafond. Die bestond
al, maar omdat het tijd was voor iets
nieuws kun je nu ook voor een ster
renstelsel in het dashboard kiezen.
De nieuwe Ghost is per direct te
bestellen en de eerste kopers krijgen
dit jaar nog hun auto geleverd.
Geluksvogels.
Een plug-inhybride in
de klasse van de com
pacte SUV's is op dit
moment nog een zeld
zaamheid. Maar Renault
hééft hem en hij blijkt
nauwelijks duurder dan
de benzineversies. Met
vergelijkbare uitrusting
betaal je voor de benzi
neversie TCe 155 EDC
(154 pk/113 kW) 31.090
euro, terwijl de plug-
inhybride vanaf 33.290
euro kost.
De Captur was afgelo
pen jaren in Nederland
bijzonder populair. Zijn
succes laat zich eenvou
dig verklaren: een com
pacte en betaalbare auto
met iets hogere instap,
ruimte én comfort. Bo
vendien heeft de laatste
modelvernieuwing hem
goed gedaan. Dit is een
origineel en sierlijk
vormgegeven auto en
zijn prima wegligging
wordt gecombineerd met
goed zitcomfort en een
prettig veerkarakter.
Achterin heb je meer
dan voldoende zit
ruimte, mede dankzij de
verschuifbare achter
bank. Maar de bagage
ruimte heeft door de
hybridetechniek nu geen
395 liter inhoud, maar
309 liter. Daar lever je
dus flink in om zuiniger
te kunnen rijden.
Nog een nadeel: verge
leken met de Captur met
1,4 liter benzinemotor
(alleen de plug-in-
hybride heeft een 1.6)
weegt deze versie zo'n
300 kg meer. En de ben
zinetank is met 39 liter
beduidend kleiner dan
die van de gewone Cap-
tur (48 liter).
De 10,5 kWh batterij
leidt tot een actieradius
op stroom van 50 km. In
de praktijk blijkt ruim 40
km makkelijk haalbaar.
Tijdens deze test lag het
benzineverbruik rond 1
op 19, maar met korte rit
ten en vaak 'stekkeren'
kun je dat eenvoudig ver
beteren. De hybride Cap-
tur blijkt wel minder
snel dan de benzinever
sies. En de automaat
jaagt de benzinemotor
soms te gauw in de toe
ren: dat klinkt niet fijn.
Caravantrekkers hebben
bij deze hybride niks te
zoeken: er kan een ge
remde aanhanger van
maximaal 750 kg achter.
—Niek Schenk
vrijdag 30 oktober 2020
GO
Ondanks het ingetogen uiterlijk
blijft de Ghost onmiskenbaar een
Rolls-Royce. Z'n rij-eigenschappen
zijn fenomenaal. foto rolls-royce
:5.-;
S<«5S£30S
van vier ton
Renault Captur E-Tech Plug-inhybride (159
pk/117 kW), vanaf €33.290
De plug-inhybride is zwaarder, en krapper in de
bagageruimte. Maar ook zuiniger. fotos bart hoogveld
Renault durfde het nog
niet aan om de Captur
volledig elektrisch te
maken. Maar hij staat
nu wel als semi-elektri-
sche plug-inhybride in
de showroom.
Rijk uitgerust.
Zuiniger en scho
ner dan benzineversies.
Geringe meerprijs.
Extra gewicht.
Minder bagage
ruimte. Minder tankin-
houd. Niet zo snel.
De Captur plug-in
hybride brengt extra's
kilo's en een kleinere
bagageruimte met
zich mee, maar ook
een zuiniger verbruik,
minder wegenbelas
ting en minder vervui
lend uitlaatgas. Geble
ven zijn het comfort
en prima weggedrag.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities