8 Zuinigheid vergt wel enkele offers 6,9 19 mmKïmpmmg MHü Test Sf Ï?C ;»S@i :ï3i£M laat sturen dan voorheen, wat onder meer komt doordat de nieuwe gene ratie op sportieve banden van Pirelli staat, de zogenaamde P Zero's. Om naast wat extra dynamiek ook het comfortniveau te laten toene men, heeft Rolls-Royce een innova tieve, nieuwe wielophanging ont wikkeld. Natuurlijk is de Ghost met luchtvering uitgerust. Bovendien hebben de aanwezige schokdempers een extra demper gekregen. Die dempt feitelijk de beweging van de schokdemper. Het laat zich raden dat er een ongekend soepel veergedrag is ontstaan. Camera Daarbij speurt een camerasysteem voortdurend de weg af naar oneffen heden. De informatie die de camera verzamelt, wordt samengevoegd met informatie van het navigatiesysteem en bereidt het veersysteem voor op wat er onder de wielen gaat gebeu ren. Resultaat: de 5,55 meter lange Ghost - 9 centimeter langer dan zijn voorganger - rolt over een pokdalige weg alsof het een vliegend tapijt is. Mede door vierwielaandrijving en besturing op alle vier de wielen lijkt het alsof je met een auto onderweg bent die niet eens zo vreselijk groot is. Knap, hoe Rolls-Royce een rijka rakter heeft gecreëerd dat eigenlijk helemaal niet past bij dit formaat auto. In een Rolls hoort traditiegetrouw een V12. Had de vorige Ghost een knaap van een twaalfcilinder met een slagvolume van 6,6 liter, de nieu weling heeft 6,75 liter ter beschik king, wat leidt tot 571 pk (419 kW). Dat blok draait zo rustig dat je er een euromunt op z'n kant op kunt zet ten zonder dat die omvalt terwijl de motor draait. Bij Rolls-Royce zijn ze er overi gens duidelijk over: dit is wel de laat ste twaalfcilinder die is ontwikkeld. De volgende generatie Rolls-Royce zal volledig elektrisch zijn. Een hybride aandrijflijn als tussenoplos sing zal er niet komen. Hybride is een combinatie van een verbran dingsmotor en een elektromotor, een compromis dus. Bij Rolls-Royce doet men niet aan compromissen. Aluminium Om het gewicht niet al te zeer te la ten toenemen (plus 130 kilo), is bij zonder veel aluminium toegepast. Zowel onderhuids, net als bij zijn grote broer de Phantom, alsook in de carrosserie. Probleem is echter dat aluminium zich niet zo gemakkelijk in scherpe vouwen laat buigen. Van daar dat de hoek van het dak dat aan sluit op de achterruit en de achterste stijl handmatig is gebogen. Rondom de zijruiten is de gebruike- De grootste regendruppels zijn 14 millimeter, dus meet de regengoot 14,7 millimeter lijke regengoot aangebracht. Vrijwel elke auto heeft zo'n regengootje, dat voorkomt dat regenwater tijdens het rijden als beekjes over de zijramen stroomt, wat het zicht beperkt. Maar bij Rolls-Royce gaat de zoektocht naar de ultieme precisie verder. Er is onderzoek gedaan naar hoe groot de grootste regendruppels zijn, die blij ken 14 millimeter te meten. De re gengoot meet 14,7 millimeter. Het is maar dat u het weet. Grille Rolls-Royce heeft een monumentale auto ontwikkeld en gebouwd die een minder 'aanwezig' uiterlijk moest krijgen. Minder chroom, minder drukke lijnen in het plaatwerk, dus minder opvallend. Maar of je echt anoniem door het leven gaat in een Ghost valt te betwijfelen. Al was het maar omdat de enorme grille in de neus nu voorzien is van verlichting, als een Heras-hekwerk waar een paar schijnwerpers op zijn gericht. Rolls- Royce heeft gekozen voor deze nieuwe verlichting omdat het bij de Europese wet verboden is om de Spi rit of Ecstasy te verlichten: een leuke gimmick waar de vorige Ghost mee kon worden uitgerust. Nog zo'n unieke optie is de ster renhemel in het plafond. Die bestond al, maar omdat het tijd was voor iets nieuws kun je nu ook voor een ster renstelsel in het dashboard kiezen. De nieuwe Ghost is per direct te bestellen en de eerste kopers krijgen dit jaar nog hun auto geleverd. Geluksvogels. Een plug-inhybride in de klasse van de com pacte SUV's is op dit moment nog een zeld zaamheid. Maar Renault hééft hem en hij blijkt nauwelijks duurder dan de benzineversies. Met vergelijkbare uitrusting betaal je voor de benzi neversie TCe 155 EDC (154 pk/113 kW) 31.090 euro, terwijl de plug- inhybride vanaf 33.290 euro kost. De Captur was afgelo pen jaren in Nederland bijzonder populair. Zijn succes laat zich eenvou dig verklaren: een com pacte en betaalbare auto met iets hogere instap, ruimte én comfort. Bo vendien heeft de laatste modelvernieuwing hem goed gedaan. Dit is een origineel en sierlijk vormgegeven auto en zijn prima wegligging wordt gecombineerd met goed zitcomfort en een prettig veerkarakter. Achterin heb je meer dan voldoende zit ruimte, mede dankzij de verschuifbare achter bank. Maar de bagage ruimte heeft door de hybridetechniek nu geen 395 liter inhoud, maar 309 liter. Daar lever je dus flink in om zuiniger te kunnen rijden. Nog een nadeel: verge leken met de Captur met 1,4 liter benzinemotor (alleen de plug-in- hybride heeft een 1.6) weegt deze versie zo'n 300 kg meer. En de ben zinetank is met 39 liter beduidend kleiner dan die van de gewone Cap- tur (48 liter). De 10,5 kWh batterij leidt tot een actieradius op stroom van 50 km. In de praktijk blijkt ruim 40 km makkelijk haalbaar. Tijdens deze test lag het benzineverbruik rond 1 op 19, maar met korte rit ten en vaak 'stekkeren' kun je dat eenvoudig ver beteren. De hybride Cap- tur blijkt wel minder snel dan de benzinever sies. En de automaat jaagt de benzinemotor soms te gauw in de toe ren: dat klinkt niet fijn. Caravantrekkers hebben bij deze hybride niks te zoeken: er kan een ge remde aanhanger van maximaal 750 kg achter. —Niek Schenk vrijdag 30 oktober 2020 GO Ondanks het ingetogen uiterlijk blijft de Ghost onmiskenbaar een Rolls-Royce. Z'n rij-eigenschappen zijn fenomenaal. foto rolls-royce :5.-; S<«5S£30S van vier ton Renault Captur E-Tech Plug-inhybride (159 pk/117 kW), vanaf €33.290 De plug-inhybride is zwaarder, en krapper in de bagageruimte. Maar ook zuiniger. fotos bart hoogveld Renault durfde het nog niet aan om de Captur volledig elektrisch te maken. Maar hij staat nu wel als semi-elektri- sche plug-inhybride in de showroom. Rijk uitgerust. Zuiniger en scho ner dan benzineversies. Geringe meerprijs. Extra gewicht. Minder bagage ruimte. Minder tankin- houd. Niet zo snel. De Captur plug-in hybride brengt extra's kilo's en een kleinere bagageruimte met zich mee, maar ook een zuiniger verbruik, minder wegenbelas ting en minder vervui lend uitlaatgas. Geble ven zijn het comfort en prima weggedrag. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19