Op pad met de nieuwe Rolls-Royce Ghost AUTO 18 Geen enkele Rolls-Royce was ooit succesvoller dan de Ghost. Nu is er een nieuwe generatie van dit 'instapmodel'. Alles werd anders, behalve de paraplu in de deur en de Spirit of Ecstasy: de sierlijke mascotte van Rolls-Royce die sinds 1911 de imposante neus siert. VRAAG ANTWOORD Hoe pakken we hardrijders in de 30 km-zone aan? Moet ik ook bij laadpaal betalen voor parkeren? Snapt men nut van richtingaanwijzer niet meer? Liefst honderd kilo geluidisolatie creëerde een vrijwel geluidloos inte rieur, maar bij testritten bleek dat passagiers achterin de Rolls misselijk werden. Veroorzaakt doordat er be weging zichtbaar was, zonder enig bijbehorend geluid. De Britse ont wikkelingsingenieurs besloten de schuimlaag uit de achterbanden te halen, zodat de banden nu toch weer enig rolgeluid het interieur laten bin nendringen. Koelkast Fijn dat je nu niet meer misselijk wordt, want je zit vorstelijk achterin. Uiteraard voorzien van alles wat een mens gelukkig maakt, zoals een koel kast met plek voor de juiste fles bub bels en bijbehorende glazen, van kristal. Terwijl de voeten in het scha penwol verdwijnen kun je spelen met het nieuwe, uitgebreide multi mediasysteem. Volgens Rolls-Royce zijn de kopers van een Ghost mensen die zich door deweeks graag laten chauffeuren. In het weekend nemen ze liever zelf het stuurwiel ter hand. Zij zullen erva ren dat de Ghost zich nauwkeuriger alle duidelijkheid eerst maar even de prijzen. Want om een nieuwe Ghost aan het wagenpark toe te voe gen, dien je minimaal 392.488 euro af te rekenen. Mocht je de standaard beenruimte onvol doende vinden, dan biedt Rolls- Royce voor 430.406 euro de Ghost Extended aan. Die heeft 17 centime ter meer ruimte voor de passagiers op de achterbank. Dat maakt 2230 euro per centimeter. Praten over geld staat in de kringen van Rolls-Royce als ordinair te boek, dus daar houden we mee op. Maar niet voordat gezegd is dat de clientèle voor de prijs van een knap uitgeruste, nieuwe Mercedes S-Klasse aan opties kan kiezen bij Rolls-Royce, waarmee de prijs zomaar ver voorbij het half miljoen gaat. Maar goed, dan heb je ook wat. 'sWerelds meest comfortabele auto, en misschien ook wel 's werelds stil ste, al hebben de sound engineers van Rolls-Royce er toch voor gekozen om wat interieurgeluid toe te voegen. vrijdag 30 oktober 2020 'Instapmodel' Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl In ons hele dorp geldt een maximumsnelheid van 30 km/u en vrijwel niemand trekt zich hier iets van aan. In de 16 jaar die ik aan een hoofdweg woon, is er nog NOOIT op snelheid gecon troleerd. Een aantal bewo ners heeft grote '30- stickers' op kliko's geplakt, maar dat heeft nauwelijks effect op de racers. Hoe kunnen wij de gemeente be wegen maatregelen te nemen? Die gaf alleen het advies om de wijkagent te informeren, maar die zegt niets te kunnen doen. Wat zou er gebeuren als wij zelf maatregelen zouden nemen, zoals onze kliko's gedeelte lijk op straat plaatsen? —Jose Vissers De ooit met veel bombarie geïntroduceerde 30 km-zone is een farce gebleken. Omdat automobilisten zich er nau welijks aan houden en omdat de politie er vrijwel nooit op Voor het opladen van mijn elektrische auto bij een laadpaal is vaak geruime tijd nodig. Als in dat gebied betaald parkeren geldt, moet ik daar dan ook nog voor betalen? —John Schuurmans Jazeker. Het feit dat u op die parkeerplek uw auto oplaadt, ontslaat u niet van de ver plichting om óók voor het parkeren te betalen. Het lijkt in het verkeer steeds gewoner te worden om geen richtingaanwijzer te gebruiken. Dat wordt vooral 'vergeten' bij het ver laten van een rotonde of het wisselen van rijstrook. Irri tant. Begrijpen die mensen het nog wel, of is het een combinatie van gemakzucht en geen handhaving door de politie? Robert Hoekstra Ik denk dat automobilisten te genwoordig soms minder alert zijn in het verkeer. Omdat ze bijvoorbeeld een telefoongesprek voeren. Het zal ook simpelweg een kwes tie van luiheid zijn. En ja, er wordt nauwelijks op gehand haafd door de politie. snelheid controleert. Als er al een bekeuring wordt uitge schreven, is die juridisch vaak eenvoudig aan te vechten. Borden alleen volstaan niet, deze zones dienen 'zelf- handhavend' te zijn. Ze moe ten zo zijn ingericht dat niet harder kan worden gereden, met behulp van verkeers drempels, versmallingen of slalompaaltjes. Vaak is dat niet het geval. Uw kliko's deels op de rijbaan zetten brengt het verkeer alleen maar meer in gevaar, vrees ik. Een betere oplossing zijn wellicht van die poppen met vlaggetjes op de stoeprand, die waarschuwen voor spe lende kinderen. Deze blijken soms verrassend doeltref fend. Kijk op de site bij /auto voor een video van de nieuwe Rolls-Royce Ghost WERNER BUDDING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18