Op pad met de nieuwe Rolls-Royce Ghost
AUTO
18
Geen enkele Rolls-Royce was ooit succesvoller
dan de Ghost. Nu is er een nieuwe generatie van dit
'instapmodel'. Alles werd anders, behalve de paraplu
in de deur en de Spirit of Ecstasy: de sierlijke mascotte
van Rolls-Royce die sinds 1911 de imposante neus siert.
VRAAG ANTWOORD
Hoe pakken we
hardrijders in de
30 km-zone aan?
Moet ik ook bij
laadpaal betalen
voor parkeren?
Snapt men nut van
richtingaanwijzer
niet meer?
Liefst honderd kilo geluidisolatie
creëerde een vrijwel geluidloos inte
rieur, maar bij testritten bleek dat
passagiers achterin de Rolls misselijk
werden. Veroorzaakt doordat er be
weging zichtbaar was, zonder enig
bijbehorend geluid. De Britse ont
wikkelingsingenieurs besloten de
schuimlaag uit de achterbanden te
halen, zodat de banden nu toch weer
enig rolgeluid het interieur laten bin
nendringen.
Koelkast
Fijn dat je nu niet meer misselijk
wordt, want je zit vorstelijk achterin.
Uiteraard voorzien van alles wat een
mens gelukkig maakt, zoals een koel
kast met plek voor de juiste fles bub
bels en bijbehorende glazen, van
kristal. Terwijl de voeten in het scha
penwol verdwijnen kun je spelen
met het nieuwe, uitgebreide multi
mediasysteem.
Volgens Rolls-Royce zijn de kopers
van een Ghost mensen die zich door
deweeks graag laten chauffeuren. In
het weekend nemen ze liever zelf het
stuurwiel ter hand. Zij zullen erva
ren dat de Ghost zich nauwkeuriger
alle duidelijkheid eerst
maar even de prijzen. Want
om een nieuwe Ghost aan
het wagenpark toe te voe
gen, dien je minimaal
392.488 euro af te rekenen. Mocht je
de standaard beenruimte onvol
doende vinden, dan biedt Rolls-
Royce voor 430.406 euro de Ghost
Extended aan. Die heeft 17 centime
ter meer ruimte voor de passagiers op
de achterbank. Dat maakt 2230 euro
per centimeter.
Praten over geld staat in de kringen
van Rolls-Royce als ordinair te boek,
dus daar houden we mee op. Maar
niet voordat gezegd is dat de clientèle
voor de prijs van een knap uitgeruste,
nieuwe Mercedes S-Klasse aan opties
kan kiezen bij Rolls-Royce, waarmee
de prijs zomaar ver voorbij het half
miljoen gaat.
Maar goed, dan heb je ook wat.
'sWerelds meest comfortabele auto,
en misschien ook wel 's werelds stil
ste, al hebben de sound engineers van
Rolls-Royce er toch voor gekozen om
wat interieurgeluid toe te voegen.
vrijdag 30 oktober 2020
'Instapmodel'
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
In ons hele dorp geldt een
maximumsnelheid van 30
km/u en vrijwel niemand
trekt zich hier iets van aan.
In de 16 jaar die ik aan een
hoofdweg woon, is er nog
NOOIT op snelheid gecon
troleerd. Een aantal bewo
ners heeft grote '30-
stickers' op kliko's geplakt,
maar dat heeft nauwelijks
effect op de racers. Hoe
kunnen wij de gemeente be
wegen maatregelen te
nemen? Die gaf alleen het
advies om de wijkagent te
informeren, maar die zegt
niets te kunnen doen. Wat
zou er gebeuren als wij zelf
maatregelen zouden nemen,
zoals onze kliko's gedeelte
lijk op straat plaatsen?
—Jose Vissers
De ooit met veel bombarie
geïntroduceerde 30 km-zone
is een farce gebleken. Omdat
automobilisten zich er nau
welijks aan houden en omdat
de politie er vrijwel nooit op
Voor het opladen van mijn
elektrische auto bij een
laadpaal is vaak geruime
tijd nodig. Als in dat gebied
betaald parkeren geldt,
moet ik daar dan ook nog
voor betalen?
—John Schuurmans
Jazeker. Het feit dat u op die
parkeerplek uw auto oplaadt,
ontslaat u niet van de ver
plichting om óók voor het
parkeren te betalen.
Het lijkt in het verkeer
steeds gewoner te worden
om geen richtingaanwijzer
te gebruiken. Dat wordt
vooral 'vergeten' bij het ver
laten van een rotonde of het
wisselen van rijstrook. Irri
tant. Begrijpen die mensen
het nog wel, of is het een
combinatie van gemakzucht
en geen handhaving door de
politie?
Robert Hoekstra
Ik denk dat automobilisten te
genwoordig soms minder
alert zijn in het verkeer.
Omdat ze bijvoorbeeld een
telefoongesprek voeren. Het
zal ook simpelweg een kwes
tie van luiheid zijn. En ja, er
wordt nauwelijks op gehand
haafd door de politie.
snelheid controleert. Als er al
een bekeuring wordt uitge
schreven, is die juridisch vaak
eenvoudig aan te vechten.
Borden alleen volstaan niet,
deze zones dienen 'zelf-
handhavend' te zijn. Ze moe
ten zo zijn ingericht dat niet
harder kan worden gereden,
met behulp van verkeers
drempels, versmallingen of
slalompaaltjes. Vaak is dat
niet het geval. Uw kliko's
deels op de rijbaan zetten
brengt het verkeer alleen
maar meer in gevaar, vrees ik.
Een betere oplossing zijn
wellicht van die poppen met
vlaggetjes op de stoeprand,
die waarschuwen voor spe
lende kinderen. Deze blijken
soms verrassend doeltref
fend.
Kijk op de site bij
/auto voor een video
van de nieuwe
Rolls-Royce Ghost
WERNER BUDDING