Kom maar op met die lockdown 7 De impact van de coronapande- mie op Heineken is niet gering, dat bleek gisteren bij de presen tatie van de derdekwartaalcijfers. Over de eerste negen maanden van dit jaar verkocht de brouwer nog altijd ruim 165 miljoen hec toliter bier. Dat is geen geringe plas, maar wel 8,3 procent minder dan in dezelfde periode in 2019. De winst daalde tot 396 miljoen euro, tegenover 1,7 miljard euro vorig jaar. De teruggang komt niet als een verrassing. Wereldwijd blijven de coronamaatregelen zich op stapelen. Niet alleen in ons land, maar in de hele wereld worden verregaande maatregelen geno men om het oplaaiende virus te rug te dringen. Zo zijn in ver scheidene landen de cafés en res taurants weer op slot gegaan. En de gevolgen daarvan merkt ook een multinational als Heineken. Hoofdkantoor ,,We zijn een groot bedrijf en we worden in sommige markten harder geraakt dan in andere. Duidelijk is wel dat corona een significante impact heeft op onze business'', is de boodschap van woordvoerder Michael Fuchs. De bezuinigingsmaatregelen moeten voorkomen dat de bier brouwer nog verder wegzakt. Fuchs: „Gelukkig wordt er nog altijd veel bier gedronken. Dat is goed nieuws voor ons. Maar als we deze crisis goed door willen komen, dan zullen we moeten kijken naar onze kosten.'' Om te beginnen wil de bierreus de kos ten op het hoofdkantoor in Am sterdam met 20 procent omlaag brengen. Hoeveel banen daardoor op het spel staan, kan Heineken nog niet zeggen. ,,Dat gaan we samen met de ondernemingsraad en de vak bonden uitzoeken'', reageert de woordvoerder. Overigens is het volgens hem niet uitgesloten dat een deel van de besparing wordt gehaald uit bezuinigingen op lo nen of secundaire arbeidsvoor waarden. In Nederland werken 1700 mensen bij de multinatio nal. Buitenland Op een later moment wil Heine- ken ook de kosten van regionale hoofdkantoren, zoals dat van Heineken Nederland in Leiden, en vestigingen in het buitenland onder de loep nemen. Wat die in grepen het concern opleveren, kan de woordvoerder nog niet zeggen. Behalve dat het concern zich zo 'wil organiseren dat het zich goed kan aanpassen aan de nieuwe situatie en er sterk kan uitkomen'. Wereldwijd werken in totaal 85.000 mensen bij Hei- neken. Op de vraag of het bierconcern de coronacrisis aangrijpt om zo van een deel van het personeel af te komen, laat Fuchs weten: ,,We hebben in april het commitment uitgesproken dat er gedurende 2020 geen ontslagen zullen val len door Covid-19. En aan die be lofte houden we ons.'' De kosten- ingreep op het hoofdkantoor in Amsterdam zal in het eerste kwartaal van 2021 plaatsvinden. Heineken is niet de enige brou wer die zich genoodzaakt ziet om het mes te zetten in de kosten. Ook Swinkels Family Brewers, het bedrijf achter merken als Ba varia, Swinckels en La Trap- Als we deze crisis door willen komen, moeten we kijken naar onze kosten pe, kijkt naar de kosten, laat woordvoerder Rinske van den Bos weten. Het bedrijf is in Ne derland voor ongeveer de helft van alle omzet afhankelijk van de horeca. ,,De impact van de tweede ge deeltelijke lockdown, maar ook de maatregel van social distancing, waardoor minder mensen bij el kaar komen, is goed voelbaar.'' Swinkels Family Brewers keek overigens al voor de uitbraak van de crisis naar de kostenstructuur, corona heeft de urgentie om de kosten terug te dringen alleen maar groter gemaakt. Hoeveel banen daar dreigen te verdwij nen, durft de woordvoerder niet te zeggen. Het bierbedrijf ver wacht dat dat besluit nog ergens dit jaar valt. De ingreep zal dan over een aantal jaren worden uit gesmeerd. Horecaondernemers Dat ook bedrijven als Heineken of Bavaria vanwege de coronacri sis snijden in hun kosten, geeft een inkijkje in hoe groot het ver lies zal zijn bij horecaonderne mers. Zij kregen gisteren te horen dat de horecalockdown nog zeker tot in december gaat duren. ,,De situatie bij ondernemers is nij pend'', constateert Koninklijke Horeca Nederland. Volgens voor zitter Robèr Willemsen lopen de ondernemers door de laatste sluiting alleen al dit laatste kwar taal een omzet van zo'n 7 miljard euro mis. Het omzetverlies komt gemid deld uit op 50 procent. Maar nachtclubs zijn al sinds halver wege maart gesloten en hebben sindsdien bijna een volledig om zetverlies. De fastfood- en be- zorgbedrijven doen het dan weer relatief beter dan gemiddeld. Een zeer acuut probleem is de liqui diteit. Ondernemers hebben bijna geen eigen vermogen meer. Naar schatting zouden horeca ondernemers de afgelopen acht maanden minimaal 3,5 miljard aan eigen spaargeld en tegoeden in hun bedrijf hebben gestoken. Ongeveer 50.000 tot 100.000 mensen hebben hun baan al ver loren. IN QUARANTAINE TWEEDE GOLF, DAG 35 isschien idioot om te zeggen: maar als die totale lockdown komt waar Rutte mee dreigt, verandert er voor mij weinig. Misschien hebt u dat ook, maar ik denk: kom maar op. Hoeveel erger kan het worden? Ik kom al nergens meer. Als familie hebben we het echt reuze gezellig, maar buiten is voor mij fictie geworden. Ik fiets twee keer per dag een halfuur heen en weer naar de school van de kinderen. Af en toe lever ik de kleintjes ergens af voor een hobby of een feestje. Dat is het. Ver der zit ik eenhoog in mijn kantoor, bene den aan de eettafel of op mijn favoriete rode bankje. Eten, lezen, ouwehoeren, spelen, ravotten, wat tv-kijken. Niet te veel. De leuke kant van Netflix hebben we bijna uit. Praatprogramma's: opge warmd nieuws, tweedehandsmeningen. Voetbal zonder publiek: elke keer weer een deceptie. Alsof je een schoencadeau krijgt waar niks in zit. (Ha lekker, ik be gin in sinterklaasstemming te komen). Dan liever de kookprogramma's die we Hoeveel erger kan het worden? Ik kom al nergens meer. Buiten is voor mij fictie geworden met de kleintjes kijken, vlak voor het sla pengaan. Hun laatste bevlieging. Gezel lig hoor: wie maakt de beste toetjes! Heel holland bakt kids (mijn 8-jarige: 'haha, dat is grappig, kinderen bakken'), daar zijn we familiaal fan van. U hoeft zich overi gens geen zorgen te hebben over hun in tellectuele ontwikkeling. Er wordt ook stevig voorgelezen voor ze onder de dek- bedjes verdwijnen. Enfin, dat gebeurt dus allemaal bin nen. Als ik op kantoor zit, zoals nu en mijn stukkies tik of vergader, kijk ik naar buiten via een enkel raam. Soms doe ik het bovenraampje open, maar voor ver gaderingen is dat te luidruchtig, van wege verkeer, stratenmakers of buren die op ons bankje voor de deur gezellig zitten te keuvelen. Ik zie huizen, een boom, huizen daar weer achter, en ook wel mooie wolkenpartijen boven alles. Zomaar overdag gooi ik de buitendeu ren wel eens open, loop de tuin in, maar in een regenachtige herfst is dat een gemengd genot. Soms 's avonds, voor ik ga slapen, sta ik ook nog wel op het buitenterras gewoon even lucht te happen. Dan mis ik wel dat ik niet rook. Toen ik jong was en nog geen longklach ten had, veertig jaar geleden, was de laat ste sigaret van de dag een ding. Nu kijk ik een tijdje naar de nog verlichte ramen van mijn achterburen totdat ik me een voyeur voel en naar binnen verdwijn. donderdag 29 oktober 2020 GO Ontslagen in2021 bij bierbrouwer Heineken Ook de grootste bierbrouwer van Nederland en de tweede bierexporteur ter wereld ont snapt niet aan de impact van corona. Heineken heeft giste ren aangekondigd diep te moeten snijden in de kosten om niet in de rode cijfers te belanden. Gedwongen ontsla gen sluit het bierconcern zeker niet uit. Natasja de Groot Amsterdam -Michael Fuchs, Heineken Frank Poorthuis Frank Poorthuis schrijft dagelijks over het gezinsleven tijdens corona. Een medewerker in de brouwerij in Zoeterwoude. De verkoop van bier is tijdens de coronacrisis sterk gedaald. fotos erik van t woud

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 7